Andijvie: Wit wasgoed weer wit

26-02-2010 13:19 22 berichten
Vooral mijn eens zo spierwitte dekbedovertrekken en lakens lijken een soort gele waas te hebben. Of bepaalde plekken die een soort gelig zijn uitgeslagen. Ook sommige shirts van Bambo trouwens.. zal wel iets fout zijn gegaan tijdens een wasbeurt ofzo?

Heb allerlei truucjes geprobeerd; Vanish erbij, heter wassen, soda erbij. Helpt allemaal niet. Heb nog aan de vlekkenschaar gedacht maar neuh, beetje zonde van die dekbedovertrekken.. Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Al Echfa-wit geprobeerd? helpt bij mij altijd erg goed...
Ehm, ik gooi standaard wat azijn erin als wasverzachter en een beetje bleek bij het hoofdwasmiddel. Altijd stralend witte was.
Echfa-wit inderdaad ook geprobeerd en daarmee kwamen er wittere vlekken tevoorschijn, het werd niet egaal wit. Misschien dat een dekbedovertrek te groot is dan ofzo?

Kan bleek geen kwaad? Gaat je wasgoed dan niet sneller naar z'n grootje? En dat moet dan in combi met die azijn?
Een beetje bleek kan geen kwaad lijkt me. Ik doe gewoon een scheutje bij het hoofdwasmiddel, in het laadje. Mijn was ziet er nog prima uit, ik heb niet gemerkt dat het dunner wordt ofzo. Ook is het egaal wit. Ik doe het met dekbedovertrekken, handdoeken maar ook shirtjes.

Die azijn vervangt de wasverzachter. Ik heb op het forum hier eens gelezen dat het de was ook wit houdt, vandaar dat ik beide gebruik.
Je zou het kunnen proberen met bruistabletten waar je kunstgebitten mee schoonbruist. Twee tabletten bij de witte was en wedden dat het schoon wordt. Zo kreeg ik mijn witte pakken (werkte in verzorgingshuis) altijd weer mooi schoon.

Ik vind het ook wel schelen op welk programma je de was draait. Hier gaat de witte was tegenwoordig op het allerlangste programma, d.w.z. inclusief voorwas én weken. Met name dat weken zorgt volgens mij wel voor een schonere was. Tja je moet wat he, met twee kleine koters.....

Succes!
Oké, thanks, ga ik dat proberen!
Ik was mijn witte was altijd met Dato. Stralend witte was. Handig voor de toekomst.

Ik gooi ook een scheutje bleek bij de was als er heftige vlekken op zitten ofzo. Mijn intentie is toch niet het witte goed mee te nemen in mijn graf, maar totnogtoe geen nadelige gevolgen ondervonden daarvan!
Volg je hart. Dat klopt.
Oh, jongens, nu ga ik twijfelen hoor.. bleek of bruistabletten. Ga maar eerst met die bleek aan de gang want niemand in huis met een kunstgebit..

En dus even het langste programma gebruiken.. check. Nou, als het dan nog niet goed komt..
Heel stylisch verantwoord hoor, Pink, een white party op je uitvaart!
Na het wassen laten drogen in de zon. Laat het gerust de gehele dag hangen. De vlek bleekt er dan uit. Wel even wachten tot het voorjaar eindelijk begint.

Een nacht laten staan in de biotex wil ook helpen.
Niet heet wassen daar krijg je juist vlekken van en een scheut bleek kan geen kwaad als je al vlekken hebt.

(Djiezzz ik moet echt achter m'n lappie weg, ik en wastips geven...t mot niet gekker worden zeg!)
Mijn moeder deed altijd iets van Zakkieblauw bij de vitrages. Ik zou niet weten wat het is, maar die naam is me zo bij gebleven. Ze zweerde er bij.

Ik zelf laat mijn witte beddengoed zo nu en dan een nachie weken in de oxie spul van perfect. Werkt ook goed.
Ohja, zakkieblauw, had mijn moeder ook. Zal wel iets van vroegah zijn..

Herken het, BAM.. IK en me druk maken over de witte was.. HAHAHA! Ach ja.. tijd van de maand waarschijnlijk..
-
Zakkie Blauw = Reckitt Blauw. Helaas in Nederland niet meer verkrijgbaar, het schijnt dat de belgen het nog wel kunnen kopen. Ik heb het helaas nog niet weer kunnen vinden in de winkels tijdens mijn vakantie in Belgie.

Maar die gele vlekken zijn waarschijnlijk vlekken die ontstaan zijn door de inwerking van zweet op de stof. Kans is groot dat al bestaande vlekken niet meer weg gaan.
Ik heb nog niet zo lang geleden nog zakjes blauw gekocht bij C1000 in Nieuwleusen. Verder heb ik het ook nergens meer kunnen vinden. Maar in bepaalde dorpen is het er dus nog wel!

Vlekken gaan er volgens mij niet echt mee uit. Maar gelige was wordt wel weer lichtgevend wit!
Ik waste mijn witte rijbroeken, die na een wedstrijd echt niet meer wit zijn, altijd op 40 graden met een vaatwastablet erbij.

Wel de goedkoopste variant nemen dus niet met glansspoel ed erin.Werkt perfect.
Bambi, is het gelukt? En als het is gelukt...wat was de truc?

Ik had een tijdje geleden hier ook een topic over geopend en kreeg ook allemaal hele goede tips.

Bij mij heeft het allemaal helaas niks geholpen en ik heb het (veel te duren) dekbedovertrek naar de stapel "reserve" verplaatst...
Ik heb alleen nog gewassen met bleek, maar dat vond ik geen succes. Wasgoed rook enorm naar bleekmiddel (duh.. ) en het werd er niet minder gelig door.

Dus ik ga die bruistabletten proberen, daarna die Dato, dan dat vaatwastablet, dan nog even via familie in België aan die reckitt blauw zien te komen en als het dan nog niet gelukt is, nou, dan ben ik niet blij!
Zijn geen zweetplekken, Peppermint-patty, gelige gloed zat ook op witte theedoeken en speelkleed die de kinderen gebruiken voor hutten bouwen enzo. Geen idee waar dat gelige vandaan komt, denk dat er een keer iets fout gegaan is tijdens het wassen ofzo. Een vaatdoekje of een sok wat meegewassen is ofzo.
Nou zeg... Ik m'n eigen fantastische tips vandaag weer geprobeerd, heb ik blauwe vlekken in mijn overtrekken zitten . Ik heb ze dus gewassen met wat bleek erbij.

Heb een nieuw wasmiddel, zou het daaraan kunnen liggen? Reageert dat raar met elkaar ofzo? En hoe ik krijg nu die blauwe vlekker eruit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven