Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Supermooie tuin Verli!!

Ik heb de vensterbankkasjes op een onverwarmde vensterbank staan. Ik stook het binnen ongeveer 19 graden. Staan ze dan wel warm genoeg of moet ik ze echt op een vensterbank boven de verwarming zetten?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik heb ze op een niet-verwarmde vensterbank staan, en het kiemt allemaal prima. Maar moet zeggen dat het hier in huis zonder verwarming al gauw 18-19 graden is, dus als de verwarming aan zou gaan is het misschien te warm.

Hier kiemt alles zo'n beetje. Cherrytomaten, gele tomaten, aardbeien, basilicum, pepermunt, kaneelbasilicum, bieslook. Alles komt op, zo leuk om te zien!

Ik ga zo de radijsjes en parijse worteltjes uitplanten in de balkonbak, en ze overdag op het balkon/serre plaatsen.
quote:louise1 schreef op 26 februari 2010 @ 10:06:

Supermooie tuin Verli!!

Ik heb de vensterbankkasjes op een onverwarmde vensterbank staan. Ik stook het binnen ongeveer 19 graden. Staan ze dan wel warm genoeg of moet ik ze echt op een vensterbank boven de verwarming zetten?

Het ligt eraan wat je erin hebt zitten. Alleen paprika, pepers, aubergines en tropische vruchten hebben een hogere temperatuur nodig.

Als de omgevingstemperatuur zo'n 19gr is en het zonnetje schijnt, dan wordt het al snel 25gr in het kasje. Voor de ontkieming prima, maar als de planten al ontkiemd zijn, kun je de kap eraf halen.
anoniem_94761 wijzigde dit bericht op 26-02-2010 10:38
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Kan iemand mij wat advies geven over de tomaatjes? Bij het zaaien had ik zoiets van: hoe meer zaadjes, hoe beter, dan zal er in ieder geval íets opkomen. En nu komt dus zo ongeveer alles op. In de bakjes van de Tiny Tim staan nu wel 6 tot 10 plantjes (per bakje). Wat zouden jullie hiermee doen? Ik heb er al aan gedacht om de plantjes per stuk in een groter bakje te doen, maar dan past het niet meer in het kasje. Of is het slim om de andere plantjes eruit te trekken en per bakje één plantje te laten staan?

(Ik heb dit trouwens alleen met het eerste kasje gedaan.)
Hey Bleusgirl, wat mooi dat de plantjes zo goed opkomen! Hoeveel planten wil je overhouden? Dan kun je kijken of je de moeite neemt om ze te verspenen of dat je nu al een aantal eruithaalt.

Ik neem altijd 2 zaaimomenten. Ik zaai altijd 1 of 2 zaadjes per zaaibakje. Komt er niks op? Dan zaai ik 2-3 weken later nog eens 1 of 2 zaadjes per bakje.

Over het algemeen ontkiemen tomaten heel erg gemakkelijk en heb je vaak een goede opkomst, maar dat heb je al gemerkt :-)

Ik ben vandaag bezig geweest om alvast p9-potjes klaar te maken voor het verspenen van de paprikaplantjes. De zaailingen van de eerste zaai hebben nu al 4-6 echte blaadjes. Ik heb de potjes klaargemaakt, zodat die morgen naar binnen kunnen. Zondag of maandag ga ik ze verspenen.

Verder heb ik gezaaid (veldsla en spinazie in bloembakken in de kas) en de aardbeiplantjes wat opgeruimd. Tijdens het opruimen kwam ik ook nog een paar beestjes tegen: lieveheersbeestjes! En ze waren al weer langzaam actief aan het worden.

Foto's komen vandaag nog op mijn weblog en op Flickr.com.
Bluesgirl: ik heb dat ook vaak, dan zaai ik iets meer dan de bedoeling omdat ik denk dat toch niet alles opkomt. Maar dan gaat het soms toch ineens heel goed.

Misschien is er iemand in jouw omgeving die je blij kunt maken met een tomatenplantje?
Of gewoon binnen opkweken?

Hihi, ik had mijn eerste jaar 10 courgette gezaaid, onder het mom van, dan heb ik zeker wel genoeg, als er een paar het niet doen. Nou ze kwamen dus allemaal op, zat ik daar met 10 planten waar ik geen ruimte voor had. Ik heb er toen een paar geruild met andere volkstuintuinders.

En vorig jaar moest ik in de zomer 4 weken iemands anders haar tuin bijhouden (vakantietijd) en toen had ik dus een overschot aan groente. Heb toen maar de groente uitgedeeeld aan mijn buren, vrienden e.d.
Pfff 10 courgetteplanten! Haha. Zo had ik het eerste jaar 8 komkommerplanten staan. Dat was ook een beetje te enthousiast!

Uitdelen doen wij ook vaak, zelfs met zo'n kleine tuin of we vragen vrienden om bij ons te komen eten.
Ik ben wel erg blij met mijn volkstuin, voor 150m2 betaal ik 75 euro p.jaar. Ik ben er gelukkig wel optijd bijgeweest, want nu is er (in mijn gemeente dan) een wachtlijst voor 4 jaar.

*gaat nu haast maken, ik moet naar de tandarts*
Ik zou dat niet kunnen een volkstuin, dan moet je er helemaal heen en dat consequent doen en je ziet er niets van als je thuis zit. Maar ik heb wel makkelijk praten met mijn tuin op het zuid-westen aan huis.
anoniem_76938 wijzigde dit bericht op 26-02-2010 13:20
Reden: woord vergeten
% gewijzigd
Bedankt voor alle reacties! Ik ga maar zoveel mogelijk bewaren, en inderdaad kijken of ik anderen daar blij mee kan maken. En dan zullen er toch nog een aantal uitgetrokken en weggegooid moeten worden.

@ Helianthus, haha, dat van die goede opkomst daar ben ik nu achter ja.

Wat zijn p9-potjes? Leuk dat je paprikaplantjes het zo goed doen dat je ze nu al kunt verspenen!

Was zeker lekker om weer buiten bezig te zijn of niet? Hier komt nu net het zonnetje erdoor, maar de hele ochtend heeft het geregend.

@ Schuim, ik ben ook heel blij dat ik een tuintje achter het huis heb. Hoewel een grote volkstuin mij heel mooi (en ook gezellig) lijkt, denk ik dat achter het huis veel sneller bezig ga.
p9-potjes zijn potjes van 9x9cm. Ik verspeen ze dus naar deze potjes en daar mogen ze in blijven tot ze in mei naar buiten gaan.

De paprikaplantjes staan nu al zo'n 5 weken in hun zaaigrond, dus het wordt ook tijd dat ze nu weer verse potgrond (met voeding) krijgen. En elk hun eigen potje. Paprikazaden gaan vaak per 2 in een zaaibakje en omdat ik best een goede opkomst heb, staan er veel plantjes met z'n 2-en.
Hi wat een geklets hier weer...

vraagje: hoe zit het met radijsjes? groeit er 1 radijsje per stekje of groeien er meerderen aan? jajaja hier praat een leek!
Volgens mij komt er 1 radijs uit 1 zaadje
Yep 1 zaadje = 1 radijsje
@ Helianthus, als je een volkstuin krijgt, hou je dan het stukje bij je huis ook nog als moestuin?

Jouw kindje zal in ieder geval gezond opgroeien, met je eigen groentes!

@ Lotte, hoe gaat het op jouw vensterbank?
@ Sarah, heb je al een koude bak gehaald? (Las dat je het daar gister over had)

Dat lijkt mij ook wel heel handig!
hallo dames,

ik stuite op een rondreis op viva op jullie topic.

Wij hebben een moestuin bij huis maar ik moet bekennen dat we het afgelopen jaar het wat hebben verwaarlozen. De aarbeien (99 planten in totaal) deden het heel erg goed maar de andere 3 kwart van de tuin heb ik nix aan gedaan.

Nu hoop ik dat ik wat geïnspireerd raak door jullie topic en zal het hier eens goed doorlezen. Het eerste goede heb ik al ontdekt, de link naar de makkelijke moestuin. Misschien een goed idee om te doen. Ik werk best veel en heb snel last van mijn rug dus misschien maakt dit het allemaal wat beter bewerkbaar.

Ik hoop tot een volgende keer. En in ieder geval heel veel plezier met het tuinieren!!

xXx
-
Ja, 't is lekker hoor, een volkstuin. Wij hebben nu 100 m2 en overwegen om het stukje naast ons er ook bij te huren. Gewoon volgooien met aardappels en pompoenen :-)

Vanmiddag heb ik weer wat gezaaid. Snack paprikaatjes, sla, ananaskers en m'n zoontje heeft tomaatjes gezaaid.

Ben benieuwd hoe het gaat. De bosui komt al op, dus binnenkort lekker door de sla. (ja beetje ongeduldig, ik weet het).

Als ik wat minder last van m'n rug heb, kan ik misschien vast gaan spitten in de moestuin. Alvast een beginnetje voor straks.
Zelf heb ik vandaag niks gezaaid, geplant of iets gedaan. Ik volg het zaaien en verspenen via de maankalender. Een blogger, die ik volg, heeft het zaaien via de maan/kosmos ook ontdekt: http://veggiegardenblog.b ... -planting-comparison.html

Ik ben van mening dat de maan wel degelijk invloed kan hebben, maar dat de rest van de omstandigheden ook goed moeten zijn: goede grond, goed licht, voldoende water, voldoende voeding, goede zaden en toch ook een beetje geluk.

Mijn plannen voor morgen: alle paprikaplanten van de eerste zaaironde verspenen. En het bed voor de doperwten klaarmaken. Er moet nog een raster geplaatst worden, want het is de bedoeling dat de doperwten gaan klimmen.

De website die ik gebruik bij het 'maanzaaien': http://www.astrologie-info.com/mocal.cgi
quote:bluesgirl schreef op 26 februari 2010 @ 18:26:

@ Sarah, heb je al een koude bak gehaald? (Las dat je het daar gister over had)

Dat lijkt mij ook wel heel handig!

Ja, inmiddels gehaald! (Vanochtend) Ben er blij mee! Denk dat ik hem morgen maar eens in elkaar knutsel

Vandaag ook nog zaadjes per post gekregen en zelf nog wat gekocht (gemengde sla/boontjes/peulen/lente-uitjes).

Heb vandaag ook vensterbank-kweekkasjes gekocht en nog 2 kant en klaar pakketjes voor bloemen (petunia en vlijtig liesje).

Inmiddels staan er dus al 3 bakken op de vensterbank; die 2 bloemen en de tuinkers (met zoon gezaaid ). Morgen even kijken of ik tijd heb voor de tomaat, paprika enzo.
@ Sarah: wat heb je prachtige motto's!
Thanx! Ik vond ze wel toepasselijk (vooral het Engel-motto )
Interessante site met die kalender! Ik had er al een paar keer over gelezen in verschillende blogs. Maar nooit de moeite genomen om het op te zoeken.

Ik denk dat ik nu ook maar een poging waag om het volgens die kalender te doen!

Weet iemand wat dit: making of Activated EM1 (AEM) fortunately betekend?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven