omgangsregeling

21-02-2010 21:51 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier en ik hoop wat advies te krijgen.

Ik ben sinds een klein jaar gescheiden en we hebben een omangsregeling voor onze kinderen. Om het weekend, iedere woensdag tot donderdag en de helft van de vakanties.

Op zich liep dit allemaal prima.

Nu is er 2 weken geleden iets vervelends gebeurd toen de kinderen bij hun vaderwaren. Onze oudste (beginnende puber) had toestemming aan vader gevraagd om ergens te blijven en hij heeft deze gekregen. Bij thuiskomst bleek dat vader de dag ervoor gezegd had dat hij meteen na afloop naar huis moest komen. Vader was heel erg boos toen hij thuis kwam. Waar hij het lef vandaan haalde om ondanks de afspraak toch te bellen...... Hierna heeft hij hem op de grond gegooid, een appelmoespot naar zijn hoofd gegooid en in zijn gezicht gespuugd gepaard met gevloek en getier. De 2 andere kinderen waren hier getuige van. De middelste is 1 jaar jonger en de jongste 6.

Het is nu zo dat de kinderen niet meer naar vader willen, ze voelen zi niet veilig. Helaas is dit niet een éénmalig incident, maar is het tijdens ons huwelijk vaker voorgekomen. Voora naar mij toe, verbaal ook naar de kinderen.

Ik heb adviescontact gehad met het amk en die gaven aan dat ik in gesprek moest met vader. Aangeven dat het onacceptabel gedrag is en dat hij hulp moet zoeken. Tot die tijd hetadvies om de kinderen niet te laten gaan als zij dat zelf aangaven.

Ik heb het altijd heel belangrijk gevonden dat er een goed contact was. Veel stimuleren en positief zijn over vader. Hij houdt echt veel van ze en mist ze ook. Het leek er even op dat hij zijn foute gedrag inzag. Helaas beroept hij zich nu op het ouderschapsplan en wil hij dat ik de kinderen de halve vakantie breng. Er is nog geen hulptraject gestart. Op mijn voorstel om met een derde om de tafel te gaan heb ik geen reactie gehad.

Het is zo moeilijk. Aan de ene kant wil ik heel graag dat de omgangsregeling weer goed op poten komt, aan de andere kant moeten de kinderen zich veilig voelen en daadwerkelijk ook veilig zijn. Daarbij ook dat ze zelf niet willen. Ik heb wel bij ze aangegeven dat ik er alles aan wil doen om het contact beter te krijgen en dat het belangrijk is dat ze vader regelmatig zien. Daarnaast moet ik ook hun gevoel serieus nemen.

De oudsten geven aan dat ze er nu voor weg kunnen lopen. Toen wij nog niet gescheiden waren kon dit niet.

Pff, hoe ga ik hiermee om? Wat kan en moet ik doen.

Ik heb zelf contact met maatschappelijk werk, maar het duurt vaak lang voor je een vervolgafspraak kan maken.

Ik wil het graag goed doen, maar ik weet het even niet.

Alvast bedankt.
Gisteren een hele drukke dag gehad, geeneens tijd om even lekker achter mijn pc te kruipen haha.

Ok

Ik heb contact met een advocaat gehad en ik krijg een intake. De eerste reactie was om wel de intake te doen, dan af te wachten of vader daadwerkelijk een procedure is gestart/gaat starten.

In deze situatie staat de wens van de kinderen voorop, dus als ze niet willen dan niet.

Ik ben ook bij maatschappelijk werk geweest. Deze gaven eigenlijk min of meer hetzelfde advies. Met daarbij nog dat het verstandig is om nogmaals mediation voor te stellen, waarbij ik een duidelijk ja of nee vraag.

Zij gaan zelf ook contact met hem opnemen met deze vraag. Tevens gaven ze aan om naar de kinderen aan te geven dat zij dit avies geven, dat ik op een vreedzame manier ervoor wil zorgen dat dit opgelost wordt, maar dat als dit dus echt niet lukt en vader hier niet aan mee wil werken er weer andere stappen komen. (rechtzaak)

Wat vinden jullie hiervan?

Het is mijn bedoeling om vandaag via de mail te achterhalen of hij dus ja of nee zegt en wat hij gaat doen.

De middelste heeft ondertussen besloten om za en zo ook naar vader te gaan. Hij wil het wel weer proberen.

Hoe komt dat nou?..................

Gisteren ging ik em ophalen bij oma en toen ik binnenstapte zat mijn ex met dochter daar ook. Op het moment dat hij gehoord had dat zoon bij zijn moeder was is hij op de trein gestapt en erheen gegaan.

Ik had 's ochtends gebeld om af te spreken hoe laat ik zou komen. Na dit telefoongesprek had zijn moeder tegen hemgezegd, o ja ik moet dt misschien ook met jou overleggen. Ja had hij gezegd het zijn mijn dagen dus ik wil eigenlijk dat hij bij mij blijft. Zoon zat hierbij en zei dat hij naar mij wilde, maar dat hij dan van t weekend wel een nachtje kwam.

Op de terugweg in de auto vroeg ik aan hem hoe hij het allemaal ervaren had. Hij vond de situatie erg vervelend en lastig, hij had absoluut niet verwacht dat zijn vader zou komen.

Hij gaf aan dat hij het echt wilde in het weekend. Hij zag dat het leuk en gezellig ging bij oma.

Ik heb uitgelegd wat er tegen mij gezegd is en dat dat gewoon doorgaat allemaal, om te voorkomen dat er uitbarstingen komen.

Dat moet ook zei hij, maar nu wil ik het zelf wel proberen. Papa is niet altijd boos.

De advocaat zei dat als de kinderen op deze leeftijd zelf deze keus maken het verstandig is ze dat te laten doen. Anders ben ik degene die contact niet toestaat en dat ligt anders dan als de kinderen zelf niet willen

Dubiootje: mijn schuldgevoel is momenteel praktisch verdwenen. Ik was idd eerst steeds aan het afvragen doe ik het goed voor ze, raak ik hun vader hier niet teveel mee. Nou dat is goed tot me doogedrongen. Hij is zelf degene die dit zichzelf en de kinderen aandoet.
Je zit in een lastig parket. De kinderen ook (heb je mogelijkheden om voor hen een aanspreekpunt te zoeken, bijvoorbeeld schoolmaatschappelijk werk? Het is handig als ze door met een derde te bespreken wat er gebeurt leren om zelf grenzen te stellen, je weet uit eigen ervaring dat dat verdomd moeilijk is, want inderdaad, papa is niet altijd boos).

Met mijn leken ogen zie ik geen missers in de dingen die je nu hebt opgestart. Maar dat stukje ruimte voor je kinderen creeeren lijkt me heel belangrijk. Het gaat niet alleen om papa wel of niet willen zien, het gaat om dat de kinderen vaardigheden leren om nare dingen te bespreken met iemand die er niet emotioneel bij betrokken is en om assertief te handelen. Helaas zullen ze dit nodig hebben in de nabije (of verre) toekomst, met zo'n vader.
De oudste heeft zeer regelmatig gesprekken op school met een vertrowenspersoon. Dit heeft hij zelf aangevraagd en dat doet hem goed.

Dit is ook heel belangrijk, want nu hoort hij van een buitenstaander waar grenzen getrokken moeten worden en hoe hij er mee om kan gaan.

De middelste heeft duidelijk te kennen gegeven geen lange gespreken te willen. Als er wat is komt hij wel.

Bij hem ben ik altijd kort, bondig en duidelijk.

Het gaat er idd niet alleen om om papa wel of niet te zien, maar vooral ook om de vaardigheden, dat heb je goed. Ook gaat het erom dat als ze papa wel willen zien, ze toch weten dat er gehandeld wordt. ik merk dat dat gevoelig ligt.

Nu niet: we zien het wel weer.
Wil, hoe ga je ervoor zorgen dat de kinderen het jou vertellen als er weer iets voorvalt? Ze weten nu dat jij maatregelen neemt en dat hun vader daar niet blij mee is, en dat ze misschien zelfs hun vader niet meer mogen zien dan. Ook kan het goed zijn dat hun vader ze op het hart zal drukken niet tegen jou te zeggen.

Dit is een van de lastigste dilemma's van je situatie.
Ga in therapie!
Eén ding waar ik me heel gelukkig mee mag prijzen. Ik heb kinderen die super open naar mij zijn. Ze zijn niet bang, zelf niet als het om hun eigen fratsen of rottigheid gaat.

Altijd geweest en alles is bespreekbaar. Ook hebben ze geleerd om het juist te zeggen als mensen zeggen, zeg maar niet tegen je moeder hoor. Vaak betekent dat dat het om iets gaat wat verkeerd is. Anders vragen mensen (papa) dat niet van je.

Tot nu toe kan ik daar op vertrouwen.
Dat is heel fijn, Wil. Is dat in het verleden ook zo gegaan, toen er incidenten waren? Hou het goed in de gaten, want het zou kunnen dat ze in deze situatie anders reageren vanwege het loyaliteitsconflict en andere redenen die ik al aangaf. Waarschijnlijk lees je het wel aan andere signalen af als ze iets kwijt moeten.
Ga in therapie!
Nou ik heb de mail verstuurd. Ik weet dat hij meerdere malen per dag zijn mail leest, hij woont zowat in de computer dus..

Duidelijk het gebeurde nog eens omschreven, aangegevendat dit niet een éénmalig incident was in de afgelopn jaren en dat dat de reden is waarom de kinderen zich niet veilig bij hem voelen en weer aangegeven dat we dit voor de kinderen doen. Nogmaals voorgesteld om met hulpverlening om de tafel te gaan.

Gezegd dat ik graag van hem wil weten of dit accoord is en dat ik graag een afspraak maak voor ons bij maatschappelijk werk.

Ik heb gedaan wat de advocaat van me verwacht. Nu maar weer even afwachten. MW wilde dat ik zacht bleef in mijn gesprekken en mails, maar zachter dan dit kan ik echt niet mer opbrengen. De reden voor hun advies is zijn persoonlijkheid. Hoe harder ik ben hoe meer hij gaat steigeren.

Pff ik ben erg benieuwd naar de reactie. iedere keer als ik een mail heb gestuurd durf ik bijna niet in mijn mail te kijken. Stom he. Hij zit toch echt niet in dezelfde kamer dan. Maar ja woorden kunnen ook hard aankomen.

MW voeg mij wat ik verwachtte als antwoord van hem. Ik zei dat het nu echt 2 kanten op kan gaan. Of hij zegt toch ja

Of hij mailt dat ik aan het terugkrabbelen ben en dat hij toch echt de procedure in gang gaat zetten. Hij vindt vast dat ik bang aan het worden ben met zijn dreiging van een rechtzaak.

Hij is gewend van mij dat ik bij grote dreiging toegeef.

Jammer voor hem, dit keer niet.
Dubiootje, ik ben helaas op de hoogte van alle incidenten. Vaak was ik er bij en sprong ik ertussen. En anders werd het altijd wel verteld. Ze wisten wel dat ik voor ze opkwam.

Ik kan het verleden niet meer veranderen, maar mijn handelen en optreden werd gedreven door angst. Dus de boel maar weer sussen en gedragen zoals werd verwacht. dat was niet de juiste manier van opkomen voor, maar ik kan ze ook uitleggen hoe ik me voelde. aangezien ze zelf die angst voor hun vader kennen snappen ze dat.
Wil, volgens mij begrijpen je kinderen het inderdaad heel goed, vooral de oudsten. Je hebt zo te horen een heel goede en vertrouwelijke band met je kinderen. Het lijkt me een goed idee inderdaad uit te leggen wat je in het verleden niet goed hebt aangepakt, dat zal hun vertrouwen in jou alleen maar versterken.

Zou je zeggen dat er een stijgende lijn zit in het geweld?

Ik ben het niet eens met MW dat je een zachte toon moet aanslaan: dat heb je altijd gedaan en je hebt het resultaat gezien. Het helpt geen bal als jij probeert hem niet boos te maken: boos wordt hij toch wel. Ik zou als toon kiezen voor zakelijk, feitelijk en beleefd. Ik gebruik deze toon al langere tijd met mijn ex. Ik heb mijn tijd van pappen en nathouden en 'zachte' communicatie ook gehad, zonder succes.

Hij is de strijd aangegaan en ik verwacht inderdaad niet dat hij zal toegeven. Hou er rekening mee dat de volgende aanval ook wel eens uit onverwachte hoek kan komen: hij kan de kinderen inzetten om jou te verzwakken. Probeer dat sterke gevoel dat je nu hebt dus vast te houden! Je handelt nu echt in het belang van je kinderen, vergeet dat niet.
Ga in therapie!
Ik ben het ook niet eens met MW. Die zachte toon heb ik idd vaak genoeg gebruikt en het leverde mij niks op. Behalve dat ik mezelf niet kon zijn en steeds maar bezig was met hem rustig en te vriend te houden.

ik snap wel waarom ze het zeggen, maar helaas nu even niet. Mijn mail was zakelijk, feitelijk en duidelijk.

Ik kan niet zeggen dat er een stijgende lijn in het geweld zat. Er was geen peil op te trekken. Dan eens in de maand, dan was het weer een half jaar rustig. Zelf een x 1,5 jaar geen explosies. Maar ALTIJD komt het toch weer terug.

Dat besef zit heel diep nu bij mij. Het lijkt/je hoopt niet meer te gebeuren en dan toch..

Ik ben ook bang dat hij niet zal toegeven nu. Hij voelt zich waarschijnljk nog meer aangevallen, omdat ik niet buig.

Ik houd er absoluut rekening mee dat de kinderen nog meer ingezet worden.

Mijn zwakke punt, maar ook mijn kracht. Zij kunnen daar niks aan doen en ik kan hun alleen maar de waarheid vertellen.
Ik heb met stijgende verbazing dit topic gelezen.

Het bevreemd mij echt heel erg dat jeugdzorg vindt dat je je kinderen naar hun vader moet laten gaan terwijl vader geweldadig is.

Wat voor mensen werken daar?

Weten die niet hoe traumatisch dit soort dingen zijn en hoeveel last je kinderen daar later van zullen hebben?

Ik snap het werkelijk niet!

Wat betreft het feit dat kinderen toch willen gaan naar hun vader.

Kinderen zijn loyaal naar hun ouders. Altijd.

En dus duurt het vaak heel lang voordat een kind toegeeft niet meer te willen. Vaak zijn ze dan ook wat ouder.

Mij zou de wet niets interesseren. Mijn kind zou altijd haar vader mogen blijven zien maar wel onder mijn toezicht of onder het toezicht van iemand van jeugdzorg. NOOIT zou ik mijn kind nog naar iemand toe laten gaan die zo geweldadig is.

Niet alleen omdat ik het gewoon niet zou kunnen maar ook omdat het kind later in mijn ogen gelijk heeft als het TO mede verantwoordelijk houdt voor wat er is gebeurd. Zijn moeder was immers op de hoogte?

Ik ben zeer voor het idee dat ouders en kinderen altijd het recht op elkaar blijven houden maar als er geweld bij komt kijken worden de regels toch echt anders vind ik.

Veel succes en sterkte in de komende tijd!

Het lijkt mij een hel om in te zitten......
Zo voelt het ook wel een beetje Neele.

De middelste zou dus vanmiddag ook voor een nachtje naar zijn vader gaan.

Loop van de ochtend smst hij dat het toch niet kan, want hij moet ergens papieren tekenen. Morgenmiddag kan wel.

Ik had hem ook nog de tijden van de sportwedtrijd (teamsport) van de jongste gesmst, helaas werd ik gebeld waar ze was?? Hij moest natuurlijk weg en belt niet even af. Maar ja vandaag zijn probleem. Ik heb zijn nummer doorgegeven.

De middelste was het om het even, dan maar niet zei hij. Morgen gaat hij wel even langs, alleen op zijn smsje hoe laat het dan kan kreeg hij nog geen reactie.
Even een vraag/advies

Afgelopen week heb ik met mijn oudste bij kennissen gegeten. Nu kwam die kennis gisteren langs en vertelde dat het haar opviel dat mijn oudste zichzelf totaal naast mij plaatst. Dus niet als moeder kind, maar als broer/zus.

Ik schrok hier wel van. Ik wil open en eerlijk naar de kinderen zijn, maar het is niet de bedoeling dat zij het gevoel hebben mijn steun en toeverlaat te moeten zijn en die verantwoordelijkheid volledig op zich neemt.

Waar moet ik op letten en hoe baken je die grenzen goed af?

Ik sta absoluut open voor jullie adviezen. Hij moet goed weten dat hij kind is en ik de verantwoordelijke ben.

Ik begrijp het wel. Hij is (heel lief bedoeld) een ouwe neel en weet graag alles. Hij is iemand die heel snel sociaal wenselijk gedrag vertoont.
Ik lees graag mee want zit met hetzelfde probleem.

In elk geval: bespreek geen volwassen beslissingen met hem, of andere zaken die je normaal gesproken met een volwassene zou bespreken. Deel hem jouw beslissingen mede. Hoe dat is te integreren met dat je je zoon ook begeleidt bij volwassen worden weet ik eigenlijk niet.

En spreek hem aan als hij de jongere kinderen corrigeert, dat dit jouw taak is en niet de zijne.
Wil, ik begrijp wat je bedoelt. Ik weet niet precies hoe oud je zoons zijn, zoals gezegd zijn mijn kinderen jonger en is het dus wat makkelijker ze hun plaats te wijzen (van "kind"). Als je kinderen groter zijn en langzaam richting volwassenheid wordt dat anders.

Ik denk dat je een principebesluit moet nemen: ga jij deze strijd voor ze uitvechten of geef je je oudsten hierin een rol en zeggenschap? Ik zou (denk ik) voor het eerste kiezen, omdat je hiermee het best je grenzen kunt aangeven en duidelijkheid kunt bieden. Dat geeft de kinderen een gevoel van rust (je houdt ze buiten de strijd) en van veiligheid (zij hoeven geen besluit te nemen en dus ook niet te "kiezen" tussen hun ouders). Jij bepaalt welke ruimte ze hebben en daarbinnen kunnen ze zich vrij manoeuvreren. Uiteraard kun je dit alleen voor jouw kant bepalen; het is mogelijk dat je ex probeert ze wel mee te sleuren in de strijd.

Ik denk dat je goed moet nadenken over een omgangsregeling die JIJ veilig vindt voor de kinderen, en daarop moet inzetten. Dat deel je aan de kinderen mee en die lijn houd je aan, tot je ex je een reden geeft om die aan te passen (bv. nieuw geweld of juist verbetering door bv. therapie). Nu geef je de kinderen een dubbel signaal af door te zeggen dat je ze wilt beschermen tegen geweld maar ze toch naar hun gewelddadige vader te laten gaan. Combineer dat met het feit dat zij hun vader ondanks alles graag willen zien en de verwarring is compleet.

Bedenk welke lijn jij gaat volgen en communiceer die duidelijk. De tweede vraag is in hoeverre je de kinderen wilt betrekken in die besluitvorming. Ik krijg de indruk dat ze moeite hebben zich te verzetten tegen hun vader en worstelen met een loyaliteitsconflict. Om die reden, en vanwege hun toch nog jonge leeftijd, zou ik hun rol beperkt houden. Het gaat om een veiligheidskwestie en ze zijn gewoonweg te jong om zichzelf te verdedigen als het erop aankomt. Ook kunnen ze niet inschatten wat een veilige omgangsregeling voor ze is. Ze zullen waarschijnlijk niet verder komen dan: "we willen graag naar papa toe blijven gaan en we hopen dat hij niet meer boos doet" (en nemen zich tegelijkertijd voor om op eieren te gaan lopen om hem niet boos te maken).

Als volwassene en hun moeder kun jij hiervan een inschatting maken. Meen jij dat zij hun eigen veiligheid niet kunnen waarborgen bij hun vader, dan moet jij dat doen. Dat is heel goed aan de kinderen uit te leggen. Bepaal onder welke omstandigheden jij omgang verantwoord vindt en deel dat mee aan je ex en vraag aanpassing van de omgangsregeling aan ibj de rechter.

Je kunt de kinderen ook uitleggen dat het in de macht van hun vader is om zijn gedrag te veranderen, dat er mensen zijn die ervoor geleerd hebben die hem daarbij kunnen helpen en dat jij ook hebt aangeboden hier samen over te praten. Het standpunt "ik wil dat jullie naar papa gaan maar het moet wel veilig zijn" is heel duidelijk en begrijpelijk voor ze. Als de kinderen zien dat hun vader niet bereid is stappen te nemen om die veiligheid te garanderen, wordt ook duidelijk bij wie het probleem ligt en dat het geen kwestie van ruzie tussen papa en mama is. Dit is géén scheidingskwestie maar een zaak van mishandeling. En mishandeling mag niet. Als hun vader de bal bij jou neerlegt, maakt hij er een scheidingskwestie van (een meningsverschil/ruzie tussen jullie). Het is dus belangrijk heel duidelijk te maken dat het geen kwestie van meningen is maar algemene principes van onze maatschappij.

Belangrijk is ook dat de kinderen hierdoor die principes beter gaan begrijpen en leren dat geweld niet normaal is en niet moet worden goedgepraat of bedekt met de mantel der liefde. Dat is ook voor de toekomst een belangrijke les.
Ga in therapie!
Wow dubiootje, ik ben zo blij met je.

Je verhaal is helder en duidelijk. Ik heb net even met de twee oudsten om de tafel gezeten en uitgelegd hoe ik erin sta.

Eigenlijk precies zoals jij aangaf. Het was ze helder en ik denk dat het hun absoluut rust geeft.

Bij de oudste kwam even wat onrust van: ja maar ik moet toch weten hoe alles gaat. Ikheb hem gezegd dat ik hem vertel wat ik nodig acht en dat ik op zijn vragen antwoord zal geven op de manier die bij zijn leeftijd past. Dat volwassenen niet alles met kinderen hoeven/moeten besprekenen dat bepaalde communicatie puur tussen papa en mij is.

Nogmaals, super, dank je.
Mamzelle, wat jij schrijft over het corrigeren van de andere kinderen pas ik ook toe.

Dat zit al ontzettende in zijn aard en ik houd hem constant voor dat hij mijn kind is en hij niet hun vader.

Grrr hij scheelt maar 13,5 maand met zijn broertje haha.
Fijn Wil, ik ben blij dat je er iets aan hebt Heb je nu besloten dat je de kinderen niet meer meegeeft tot er een veilige omgangsregeling is vastgelegd?
Ga in therapie!
Ik ben ook een kind van een alleenstaande moeder maar heb mezelf nooit naast mijn moeder geplaatst. Omdat we het overduidelijk heel gezellig met elkaar hadden zeiden veel mensen vaak dat we meer vriendinnen waren dan moeder en kind.

In koor antwoordden wij dan dat dat absoluut niet het geval was.

Mijn moeder was altijd mijn moeder en niet mijn vriendin.

Hoe kwam dat?

Doordat ze nooit haar onzekerheden of verdrieten met mij besprak.

Doordat ik niet mee mocht beslissen over bepaalde zaken.

Ik denk dat je misschien onbewust je kind in te veel betrekt waar een kind niet in betrokken moet worden. En daardoor gaat hij voor je "zorgen". Dat is echt niet goed en met een beetje pech neemt hij het je later ook nog kwalijk.

Ik denk dat je een goed gesprek met hem moet hebben waarin je uitlegt dat hij zich geen zorgen om jou hoeft te maken en dat jij de moeder bent. Jij bent er om voor hem te zorgen en op te komen en niet andersom.

Sterkte!
Hallo allen,

mijn computer was gecrasht en gelukkig heb ik hem nu weer aan de praat.

Even een kort berichtje nu, vanavond zal ik een update geven.

Lieve allemaal,

het is even stil geweest vanaf deze kant. Ik heb het erg druk gehad en daarnaast heeft mijn pc het niet gered. Gelukkig heb ik er nu eentje te leen.

Hoe is het hier? Nou naaromstandigheden rustig. Er is weinig gebeurd of veranderd. Mij ex weigert nog steeds alle aangeboden hulp. Hij heft besloten niet meer met mij te communiceren. Hij reageert niet op mijn mails, smsjes of telefoontjes. Alleen als we elkaar zien bij het brengen van de kids kan er een hoi vanaf. Hij heeft ook school gebeld dat hij niet samen metmij op ouderavond wil komen, maar alleen.

Ik heb eind deze week een afspraak bij mijn advocaat. Zij zou ondertussen uitzoeken wat wijsheid is en wat mijn mogelijkheden zijn.

De jongs twee hebben duidelijk aaangegeven wel naar papa te willen. 1 omdat die nog te klein is om alles te begrijpen en iedereen lief vindt en 1 omdat die superloyaal is. De jeugdpsycholoog via school gaf het advies om ze te laten gaan.

Ook maatschappelijk werk en de advocaat gingen hier in mee.

Ik heb samen met iemand met hun gesproken over de omgang. Dat het fijn is als ze papa zien, maar dat ik niet kan garanderen dat het altijd even goed gaat. Toch bleven ze aangeven heen te willen, papa krijgt nog een kans.

Ze hebben nu hun eigen mobiel mee.

Ze weten ook dat ik bezig ben om stappen te zetten zodat er iets geregeld gaat worden m.b.t een verplicht hulptraject of wat dan ook. Dat juichen ze wel toe.

We hebben uitgelegd dat dit betekent dat ze misschien een poosje niet gaan of dat de omgang een andere vorm krijgt.

Dit alles om de situatie te verbeteren en te voorkomen dat papa zo ontzettend boos wordt.

De oudste wil niet heen. Hij vind dat papa niks doet. Hij zoekt geen contact met hem en hij reageert niet op de vraag van zijn school of hij een keer wil komen praten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven