Het grote Wintersporttopic!

13-10-2009 14:22 310 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor wie nu al niet meer kan wachten!

Volgens mij heb je meer dan zat mee om altijd wel goed te zitten. Ben je echt wat vergeten dan kan je het ter plekke altijd regelen (effectief zijn alleen paspoort, pinpas en eventuele medische zaken essentieel), je gaat immers niet naar de rimboe.

Waar je wel op moet letten is dat je ook niet overdreven veel aan hebt. Als je de piste opkomt moet je het eigenlijk een beetje fris hebben. Zo niet dan zweet je je kapot als je echt bezig gaat.

Als beginner zou ik trouwens niet te veel meenemen op je rug, je gaat nogal een paar keer vallen :P en je evenwicht wordt er ook niet beter op. Bovendien is het allemaal best vermoeiend en is er dus niets mis met een behoorlijke middagpauze bij een restaurant of bij je hotel. Wat dat vallen betreft zou je eventueel een crashpant kunnen overwegen trouwens.

Of je de après direct erna doet of eerst even gaat omkleden in je hotel mag je gewoon zelf kiezen verder . Doe waar je je prettig bij voelt, het is jouw vakantie. Over het algemeen kan je in het dorp goed af met normale kleding, maar denk wel om schoenen met wat profiel en het feit dat het wel vriest in de avond.
Heel erg bedankt voor je reactie! Ik dacht ook wel dat ik ok voorbereid was qua kleding enzo maargoed je weet maar nooit als je iets nieuws gaat doen en geen flauw idee hebt! Heel erg bedankt voor de tips!
quote:misspiggiej schreef op 28 februari 2010 @ 15:02:

Hallo allemaal, dit topic was al best ver naar beneden gezakt maar ik dacht, misschien kan iemand hier me nog wel helpen. Ik ga over 3 weken voor de eerste keer een weekje snowboarden in tignes. Ik heb het een keer een dag geprobeerd en toen 3 uur les gehad en vond het zo leuk dat ik nu een week ga (iedere dag les natuurlijk, ik kan het nog niet echt goed zoals jullie wel zullen begrijpen :-) ).

Ik heb alleen geen idee of ik qua kleding enzo goed voorbereid ben, en wat ik allemaal nodig heb. Ik heb nu: een jas, een broek, 2x thermo ondergoed, 3x fleece trui, 2x handschoenen, een muts, een nekwarmer/sjaal/bivakmutsding in 1, 1 paar goggles, en 7x sokken :-D heb ik iets over het hoofd gezien of redt ik het hiermee? Ik heb ook geen idee wat ik me verder bij wintersport en kleding voor moet stellen, hou je na het skieen/boarden je kleren aan en ga je bijv apres skieen, of ligt er in het dorp zelf geen sneeuw en kan je 'gewone' kleren aan, etc. En hebben jullie de hele dag een rugzak om voor eten/water/andere spullen ofzo of kan je dat ergens op de berg kwijt? Ik heb zoals jullie zien dus echt geen flauw idee hoe alles werkt! Hopelijk kunnen jullie me wat tips geven.Neem een paar volleybal-kniebeschermers mee (kosten nog geen 10 euro bij de Perry). Met snowboarden val je in het begin ontzettend vaak op je knieën, met die beschermers worden ze minder snel beurs.

"echte snowboard-kniebescherming is belachelijk duur en die volleybal dingen doen het net zo goed. Ik droeg ze zelf met het geven van snowboardles omdat je vaak op je knieën zit (wordt koud). Die dingen zitten prima.

Neem géén inline skate bescherming want daar zitten harde kappen op, met een flinke val kunnen deze schuiven en "in" je gewricht gaan porren...doet zeer (spreek uit ervaring)!

Rugzak: lekker in hotel/appartement laten want je balans is de basis van snowboarden en een rugzak hindert. De eerste dag board blijf je waarschijnlijk veel op dezelfde plek (leren remmen, glijden, eerste bochtjes) en kan je hem ergens aan de zijkant neerleggen. Eten en drinken kan je overal op de piste kopen.

Wat je nog wel zou kunnen doen is zo'n minirugzak met waterzak erin kopen (slangetje aan de schouderband waar je uit drinkt). Kan eventueel een portemonnee en wat zonnebrandcreme in. Deze zijn namelijk plat en compact. Neem iig nooit zo'n goedkoop rugzakje met twee touwtjes mee (van die promotiedingen van uitzendbureau's etc), gaan snijden, glijden en verschrikkelijk irritant zijn..

Skikleding houd je meestal aan met apres ski (als je direct na het verlaten vd piste naar de kroeg gaat). In Frankrijk zag je regelmatig mensen die eerst thuis gingen douchen en dan compleet opgedirkt naar de kroeg kwamen. Is ook een mogelijkheid (wel onhandig en bier smaakt in skikleding ook zeer goed).

Veel plezier!!
@louise1: bedankt, fijn dat je iets aan mijn tips had! En nog beter: super dat jullie zo'n gave vakantie hadden!

Op naar de volgende keer haha.
Ik ben terug!

Hebben het super gehad. 5 dagen zon, iets te warm. Toch maar 3 dagen les genomen, was een welkome aanvulling op mijn techniek. Ze boden les aan van 10 tot 13.00 uur en dat was super.

Kleine man is 2e geworden met het skirennen en was apetrots. Hij ging vanaf dinsdag al de berg op en het was super gaaf om te zien hoe die kleintjes les krijgen. Groepjes waren trouwens niet te groot en was super geregeld.

Montafon is een echte aanrader. Wat me wel opviel is dat er donderdag enorm veel mensen met weinig ervaring zelf gingen skieen en dat zorgde voor soms wat enge situaties.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Ha 30-, klinkt als een superleuke vakantie! Wat cool dat je kleine de skirennen zo goed heeft gedaan. Zo leuk om te zien die kleintjes, weet nog dat er bij de kleinsten altijd wel eentje halverwege in de remmen ging om rustig te gaan zwaaien naar papa en mama haha..echt geweldig om te zien.

Hoe waren je nieuwe skies? Naar tevredenheid? Ben benieuwd!
Nog niet gekocht. Durfde het toch nog niet aan. Maar er zit nog een weekendje in eind maart, dus ik ga even de uitverkoop checken van de week.

Ik heb door de lessen trouwens enorm veel bij geleerd, ik dacht dat ik aardig kon skieen, maar ik ben nog maar een broekkie. Heb echt super hard moeten werken om mijn techniek goed te krijgen. Echt een aanrader.

Joh, ik deed het in mijn broek toen ik met de kleine man en grote man naar het middelstation ging. Hij ging zo goed en ik zag overal gevaar. Ik leek mijn moeder wel
quote:mips schreef op 01 maart 2010 @ 12:09:

Ha 30-, klinkt als een superleuke vakantie! Wat cool dat je kleine de skirennen zo goed heeft gedaan. Zo leuk om te zien die kleintjes, weet nog dat er bij de kleinsten altijd wel eentje halverwege in de remmen ging om rustig te gaan zwaaien naar papa en mama haha..echt geweldig om te zien.

Hoe waren je nieuwe skies? Naar tevredenheid? Ben benieuwd!

Je bedoelt zoals mijn dochter? Mijn ouders, broer, schoonzus, zus en neefje en nichtje stonden halverwege de "afdaling" te kijken en ik zou beneden bij "ZIEL" de aankomstfoto maken. Ik was al bang toen mijn familie halverwege ging staan dat madammetje daarnaartoe zou skieen en precies zo ging het. En toen viel ze ook nog op weg naar hen toe, ach gut... Vandaar dus dat ze vijfde werd

Oh ja, over die skibrillen. Bij mijn dochter zat een meisje, hummeltje van drie ofzo, die geen bril op had en dus met rode traanoogjes stond te knipperen steeds. Ze huilde aan één stuk door. s' Middags deed ze al niet meer mee. Ergens maar goed want ik had het echt zielig gevonden als ze weer de piste op was gestuurd.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Uitverkoop zeker checken, levert altijd goede kortingen op. Check ook die van sport conrad.de, heb ik goede ervaringen mee. Moet je wel goed weten wat je wil.

Lessen is echt super. Je wordt weer even met de neus op de feiten gedrukt maar ook gaaf om vooruitgang te boeken. Ik neem ook altijd nog een middag les, weer even techniek bijspijkeren.

Ging het wel goed verder met je kleine man? Kan me voorstellen (zeker nu ik inmiddels een kind heb,daarvoor ook wel maar nu pas echt goed haha) dat het echt superspannend is zo'n hummel de berg op te laten gaan. Over een paar jaar laat hij mama en papa zijn nieuwe truckjes zien en moet je nog aanpoten als hij door de bückels schiet om hem bij te houden hihi..
@louise: wat schattig. Die kleintje zijn altijd zo trots (en zenuwachtig) dat is prachtig om te zien. Enne..5e is een bijzonder mooie prestatie, zeker toch wel een medaille gehad? Kan niet wachten totdat onze Dochter mee kan.

Kindjes die sneeuwblind worden zijn altijd zo zielig (doet echt ontzettend zeer). Heeft haar lerares/leraar/skischool de ouders niet gebeld of een reservebrilletje gegeven. Dit wordt tijdens je skileraren opleiding namelijk echt erin gestampt (maar goed ook) dat dat echt onverantwoordelijk is... Arm kind.
Ik was er niet de hele tijd bij maar juf had geen reservebril (wel reserve handschoenen) en ik weet niet of ze de ouders er op gewezen heeft en of dat de reden was dat ze niet meer op les zat.

Dochter heeft idd een medaille gekregen. Ze mocht op het podium staan maar aangezien ze (net als moeders) niet zo graag in de spotlight staat stond ze er wat sipjes bij. Later liep ze apetrots met haar medaille.

Op zich was het wel een goede juf (ze was heel enthousiast en kreeg de kindjes goed mee) maar wat me wel opviel was dat ze ouders niet wegstuurde en dat ze de les begon met zeggen dat de kindjes een pizzapunt moesten maken. Alsof elk kindje van 3-4 weet wat een pizzapunt is en wat daarmee bedoelt wordt en wat er dan gebeurd (remmen). Ze legde het later wel uit omdat ze het mij hoorde uitleggen aan dochter (was nog wat blijven hangen want ja, niet weggestuurd door juf :-)

Verder was er dus nog een tweede juf bij die meehielp en het viel me op dat zij vaak mijn dochter tussen haar benen in nam ipv haar zelf te laten skieeen. Heb het aangegeven en toen werd het ook stukken minder (nu klink ik nog als zo'n bemoeizuchtige moeder, haha)
Nee hoor, mag je best zeggen. Veel (jonge) leraren moeten nog leren dat een kind niet al dat soort uitdrukkingen automatisch kan vertalen naar een actie.

Je moet het kindjes echt aan het begin uitleggen. Maakte er altijd een spelletje van. Zelf skies in de "pizzapunt" zetten en de kinderen met een "raad de vorm" spelletje naar het antwoord leiden. Wat heeft de vorm van een driehoek? (3hoek in de sneeuw tekenen), kinderen laten raden. Woord pizza laten vallen (als het al niet is gebeurd). Naar mijn skies wijzen, kinderen hun skies ook in "pizza" stand laten zetten. Spelletje doen: ik roep pizza en zij springen in pizzastand. Ik "eet" pizza op (tik kinderen op schouder, dan moeten ze weer in gewone stand staan..).

Later kan je dat combineren als ze richting parallel gaan door de "pizza" te vervangen (na de bocht) door "frietjes" (twee parallele skies).

*oeps...de juf-in-ruste draaft door..stik... haha. Misschien mis ik het een beetje... *

Tussen de benen nemen deed ik echt alleen als kind er helemaal doorheen zat of heeel hard was gevallen en redelijk ontroostbaar was (wel altijd met duidelijk eindpunt: tot grote liftpaal of een huisje). Moeten echt zelf leren remmen en balans vinden. Lukt niet als je ze constant tussen de benen hebt (of nog erger: aan een tuigjee...aarhgg..horror).
quote:dertigmin schreef op 01 maart 2010 @ 12:05:

Montafon is een echte aanrader. Wat me wel opviel is dat er donderdag enorm veel mensen met weinig ervaring zelf gingen skieen en dat zorgde voor soms wat enge situaties.

Ik ga volgend jaar voor het eerst naar Montafon, ben benieuwd maar aan jouw reactie te lezen is het dus een prima skigebied!

Ik ben trouwens net terug uit het (warme) Zillertal. Weer heerlijk geskied en zou het liefst vandaag alweer terug gaan, maar helaas...
Naar welk dorp ga je Feye?

Ik ben nu 2 x in Schruns geweest en dit jaar in Gaschurn.
St. Gallenkirch, ligt dacht ik tussen Schruns en Gaschurn in?

Maar is het een mooi uitgebreid skigebied? Ben altijd bang dat ik me naar 3 dagen al ga vervelen door een te klein skigebied
Ging super goed met hem. Wat tranen als ik hem weg bracht, maar dat zijn we van hem gewend inmiddels. (Het duurde ook tot de kerstvakantie voordat hij zelfstandig het plein op wilde ) Ik heb dat goed met de juf doorgesproken en zij nam hem echt onder haar hoede de eerste 5 minuten, daarna was het gewoon helemaal goed en vond hij skieen het gaafste van de wereld!

Het was bij ons warm, dus er kon een extra laagje af, handschoenen waren drijfnat in de middag dus ik was blij met de tip om een extra paar mee te nemen.

Skibril deed het goed en hij had een zonnebril bij zich voor tussen de middag als de helm af mocht.
Nee joh, het is 115 km. Mooie brede pistes, leuke tochten mogelijk, het is wel een wat moeilijker gebied.
quote:mips schreef op 01 maart 2010 @ 13:07:

Nee hoor, mag je best zeggen. Veel (jonge) leraren moeten nog leren dat een kind niet al dat soort uitdrukkingen automatisch kan vertalen naar een actie.

Je moet het kindjes echt aan het begin uitleggen. Maakte er altijd een spelletje van. Zelf skies in de "pizzapunt" zetten en de kinderen met een "raad de vorm" spelletje naar het antwoord leiden. Wat heeft de vorm van een driehoek? (3hoek in de sneeuw tekenen), kinderen laten raden. Woord pizza laten vallen (als het al niet is gebeurd). Naar mijn skies wijzen, kinderen hun skies ook in "pizza" stand laten zetten. Spelletje doen: ik roep pizza en zij springen in pizzastand. Ik "eet" pizza op (tik kinderen op schouder, dan moeten ze weer in gewone stand staan..).

Later kan je dat combineren als ze richting parallel gaan door de "pizza" te vervangen (na de bocht) door "frietjes" (twee parallele skies).

*oeps...de juf-in-ruste draaft door..stik... haha. Misschien mis ik het een beetje... *

Tussen de benen nemen deed ik echt alleen als kind er helemaal doorheen zat of heeel hard was gevallen en redelijk ontroostbaar was (wel altijd met duidelijk eindpunt: tot grote liftpaal of een huisje). Moeten echt zelf leren remmen en balans vinden. Lukt niet als je ze constant tussen de benen hebt (of nog erger: aan een tuigjee...aarhgg..horror).Anders ga je toch volgend jaar weer skiles geven en dan bij TOPS in Westendorf :-) Ik zal je tzt onze vakantiedagen wel doorgeven
Maar wat jij nu allemaal uitlegt (over die pizza) dat hele stuk werd er bij dochters skiles niet bijverteld. Kan zijn dat ik dat gemist heb want was er niet de hele tijd bij (bleef meestal 5 minuutjes maar omdat ik wist dat dochter het daardoor juist moeilijker kreeg bleven we niet langer).

Anyways.... volgend jaar of het jaar daarop gaan we weer!
@louise!: dat zou TOP zijn..haha. Vrees dat ik voorlopig mijn les-geef kriebels op neefjes en nichtjes blijf botvieren. Gelukkig weet mijn kennissenkring me te vinden voordat ze op skivakantie gaan. Ga regelmatig met (kinderen van) bekenden naar een indoorhal voor wat lessen van Juf Mips haha.

Tjsa, en die uitleg bij de pizza krijg je ook niet bij iedere leraar (zeker in het hoogseizoen niet, als de kindertuin/kinderskischool bevolkt wordt door piepjonge en vaak onervaren leraren). Ik heb het ook moeten leren hoor, bij een van mijn eerste groepjes vroeg een van de kindjes: maar juf, een pizza is toch rond?? Ai...leermomentje... Zo leer je heel snel een heleboel.

@30-, wat fijn dat je zoon het zo geweldig vond (wacht maar, nu moet je ieder jaar haha). En die twee paar handschoenen zijn idd heel hard nodig, kinderen zweten soms echt als otters. Maar zo te horen heb je een goede basis voor de volgende vakantie gelegd!
...een keer is voldoende..
Hallo,

ook wij zijn weer terug!

We hebben een superweek in Val Thorens gehad en met de tips van Yetiman waren we super geholpen.

We hebben bijna alle blauwe pistes gedaan en vonden Pluviometre de mooiste!

Mijn jongste dochter heeft ook nog wat rode gedaan.

Alleen de laatste dag was het helaas heel slecht weer, maar de les ging door, dus toch geskied!

Nu weer heel lang wachten tot volgend jaar...
Winter 2010/2011 komt er weer aan en ik heb zoooooveel zin om te gaan boarden!! Wie heeft er nog leuke tips mbt bestemmingen? We willen graag veel piste (liefst ook gevarieerd, zo lekker om dan weer een blauwe, dan weer een zwarte te pakken ) maar niet heel veel drukte. Après-skiën is leuk, maar t hoeven geen gigantische feesten te zijn. (Liever niet). Leuk als er wat meer jongeren zijn (20-30), maar geen prioriteit.
ik wet niet hoe ver je wilt rijden maar ik heb stage gelopen in Heiligenblut, Karinthie, en dat is erg afwisselend, niet te groot, en ook voor snowboarders super. op bergfex punt at kun je pistenkaartjes bekijken.

Tevens is het niet te druk, ze hebben een aantal leuke après ski bars, maar het is niet massaal en grote feesten al helemaal niet.

ook in de skiamade heb je veel mogelijkheden om te boarden. Je kunt er goed après skieeen, maar als je naar de iets minder grote plaatsjes als Filzmoos gaat kun je wel het hele skigebied gebruiken maar je woont niet midden tussen de grote feesten zeg maar.
Hey,

het sneeuwt! Ik ben in Zuid-Duitsland om vrienden te bezoeken. Morgen gaan we skiën met skihelm ... natuurlijk. Ik schiet een paar leuke foto's. Natuurlijk, ik dan opsturen naar het forum :-)

Groeten

Felicia

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven