labrador onder de witte schilfers

02-03-2010 14:40 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net even mijn bruine labrador geborsteld omdat ze erg veel haar verliest momenteel, toen ik bezig was borstelde ik steeds meer witte schilfers uit de vacht.

ze zit er echt helemaal onder, maar ik zag het pas toen ik haar geborsteld had.

ze lijkt geen jeuk te hebben, tenminste het was mij nog niet opgevallen.

ze is nu 8 maanden, en is volgens programma ontwormt en krijgt van die vlooiendruppels in haar nek.

de vacht voelt wel vettig aan, niet extreem dood of droog.

heeft misschien iemand tips?of dit ook al eens bij de hand gehad?

mocht het zo blijven ga ik overigens wel gewoon naar de dierenarts hoor
Ligt hij veel bij de verwarming? Hierdoor kunnen ze een droge huid krijgen waardoor er schilfers zijn. Ook mijn hond is nu ontzettend aan het verharen en heeft er ook een beetje last van. Dat is normaal, vergelijk het met huidschilfers van de mens. Bij ons blijft het alleen niet in onze vacht hangen. Het schijnt dat schapenvet door het voer doen erg goed voor de vacht is. De schilfers kunnen ook komen door een bepaald soort merk voer. Maar zolang hij niet veel jeuk heeft, is het niet zo'n groot probleem. Volgens mij.
Mijn labrador heeft ook last van die schilfertjes als ik hem borstel. Hij is zwart en dan vallen die schilfers wel op.

Hij heeft het al jaren en heeft er geen last van.

Ik zou me er niet druk om maken.
Hier ook een zwarte Labrador met schilfers. Ik gebruik nu olie van die dierenwinkel (geloof omega 3). Dat moet ik daar haar voer gooien.
Hoi!

Ik heb even gegoogled. Bij een hond die veel haren verliest en schilfers heeft kan dit duiden op Cheyletiella. Ook lees ik dat het vaak voorkomt bij jonge honden, zoals de jouwe, maar kan ook bij oudere honden. Ik zou voor de zekerheid echt even naar de dierenarts gaan.

Ik plak het stukje erbij!

Cheyletiella bij de hond : ook een probleem voor de eigenaar

1. AlgemeenZowel honden en katten kunnen besmet worden met de Cheyletiella-mijt. De mijt leeft in de oppervlakkige huidlaag, maar kan bij ernstige schilfervorming ook tussen de schilfers leven. De mijten klitten hun eieren vast aan de haren. Besmetting vind plaats door direct contact, maar de mijten kunnen ook overgedragen worden door luizen, vlooien en vliegen.

De ziekte is erg besmettelijk. Vooral jonge dieren zijn gevoelig, maar ook oudere dieren kunnen besmet worden. Cocker Spaniëls, poedels en langharige katten kunnen asymptomatische dragers zijn. Dit betekent dat ze wel de mijt bij zich dragen, maar er zelf niet ziek van zijn. Wel kunnen zij op deze manier andere dieren infecteren.

2. SymptomenBij de hond zijn de eerste tekenen van een Cheyletiella-infectie een doffe vacht met roos en veel losse haren. Uiteindelijk zit de hele vacht van de hond onder de schilfers.

Bij de kat zien we vele losse schilfers op de rug, romp en nek en meestal ziet de eigenaar dat de kat zich meer wast dan normaal. Ook kan de kat kaal worden op de romp.

typische huidschilfers van cheyletiella

Sommige dieren hebben helemaal geen jeuk, andere dieren barsten van de jeuk. De huid ziet er bij de meeste dieren rustig uit, maar het kan zijn dat er wat kleine wondjes, bultjes of rode plekjes aanwezig zijn.

3. DiagnoseDe mijten zijn redelijk groot en zouden met een vergrootglas in de vacht van uw dier gezien kunnen worden, maar het is makkelijker om wat haren en schilfers onder de microscoop te bekijken. Meestal maken we daarvoor een oppervlakkig huidafkrabsel, zodat we haren, schilfers en de oppervlakkige cellen van de huid kunnen onderzoeken.

Dit is een katje met erge oorschurft én Cheyletiella infectie

Het maken van een huidafkrabsel gaat als volgt. Op een klein, scherp lepeltje druppelen we een beetje olie, hierdoor laten de cellen beter los. Dan schrapen we voorzichtig over een klein stukje van de huid tot er wat cellen en schilfers op het lepeltje zitten. Wanneer we ook nog aan andere oorzaken voor de huid- en vachtproblemen denken, kan het nodig zijn dat we een dieper afkrabsel nemen. Dan moeten we met het lepeltje wat langer doorschrapen totdat de huid gaat bloeden. Het is gebruikelijk om op verschillende plekjes een afkrabsel te maken, omdat sommige mijten erg moeilijk te vinden zijn.

De afkrabsels worden op een microscoopglaasje gedaan en onder de microscoop onderzocht. Als er een mijt in het afkrabsel aanwezig is kunnen we aan zijn uiterlijke kenmerken zien om welke mijt het gaat.

Een cheyletiellamijt onder de microscoop.

Als we een sterke verdenking op Cheyletiellose hebben kunnen we ook volstaan met het nemen van een plakbandmonster. Daartoe plakken we een stukje plakband op de huid van uw dier. Bij het verwijderen van het plakband worden er oppervlakkigge cellen en schilfers meegenomen met eventuele mijten, die we dan onder de microscoop kunnen zien.

4. BehandelingCheyletiellose is heel goed te behandelen. Niet alleen het dier dat de Cheyletiella-infectie heeft moet behandeld worden, maar alle andere dieren in huis moeten ook behandeld worden.

waar is die mijt???

Omdat Cheyletiella zeer besmettelijk is, is het zeer onwaarschijnlijk dat uw andere dieren niet geïnfecteerd zijn. Daarnaast kan een ogenschijnlijk gezond dier drager zijn van de mijt en zo een continue infectiebron voor uw andere dieren zijn.

Ook het huis of de omgeving waar de dieren wonen moet behandeld worden. Dit kan gebeuren met Flea Zero, een poeder dat je kunt, zonder gevaar, strooien in uw huis.

Om je hond of kat te behandelen hebben we een heel goed product : Stronghold, een pesticide die je in de nek knut druppelen. 1 pipet met 1 maand tussentijd doet de job.

5. gevaar voor de mensCheyletiella is een zoönose, dat wil zeggen dat het ook besmettelijk is voor de mens. In 20 - 40 % van de gevallen waarbij een huisdier Cheyletiella heeft, wordt ook de mens besmet. Bij de mens zijn de eerste verschijnselen meestal rode plekjes op de armen en romp. Meestal valt de jeuk erg mee.

rode plekjes kunnen van cheyletiella zijn

Als het dier behandeld wordt gaan over het algemeen de huidklachten bij de mens ook over. Zoniet, dan is het verstandig om toch even langs uw huisarts te gaan.

© 2003 - dierenkliniek Causus - Oudenburg (Belgium) - info@causus.be - disclaimer
waterspin, ze ligt idd de hele tijd bij de verwarming..al merk ik wel dat ze nu het weer wat beter word ze zelf ook weer wat actiever word.

vroeg me ook a of het misschien te maken heeft met het zout strooien van de laatste tijd..ze vond het wel heerlijk om door de sneeuw,drek en bagger te rollen (tja labrador he...)..misschien gewoon een droge huid gekregen?

Die schapenvetblokjes had ik laatst ook al eens gezien, lijkt me een gevalletje "baat het niet dan schaad het niet.."

lichtpuntjes, had dit stukje ook gelezen idd ..ga denk ik toch voor de zekerheid even langs de dierenarts, bedankt!
quote:riekie84 schreef op 02 maart 2010 @ 16:13:

waterspin, ze ligt idd de hele tijd bij de verwarming..al merk ik wel dat ze nu het weer wat beter word ze zelf ook weer wat actiever word.

vroeg me ook a of het misschien te maken heeft met het zout strooien van de laatste tijd..ze vond het wel heerlijk om door de sneeuw,drek en bagger te rollen (tja labrador he...)..misschien gewoon een droge huid gekregen?

Die schapenvetblokjes had ik laatst ook al eens gezien, lijkt me een gevalletje "baat het niet dan schaad het niet.."

lichtpuntjes, had dit stukje ook gelezen idd ..ga denk ik toch voor de zekerheid even langs de dierenarts, bedankt!Jaa zou ik ook maar even doen! Succes ermee. Laat je even weten wat de dierenarts nu zei?
Ander voer proberen kan helpen
Aliquando et insanire lucundum est
Mijn golden retriever had dat in de winter ook, komt ws. van de verwarming. Ik gaf standaard wat schapen vet (kleine bakje als een botervloot) wat ik kocht bij de dierenwinkel. Veel goedkoper dan die schapevet bonbons. Wat je ook kan doen is een scheutje olie, bv maiskiemolie door het voer heen.

En niet te veel borstelen helpt ook.

Succes!
Absoluut eens met de schapenvet sugestie!

Proberen kan geen kwaad, bovendien met dit droge vriesweer droogt de huid echt wel uit.Ook bij honden en andere huisdieren, zelf merk ik ook aan mijn (hoofd)huid dat alles droger wordt en jeukeriger wordt. Buiten is de luchtvochtigheid lager door het vriezen en binnen doordat nu toch al een tijd de verwarming al langere tijd hoog staat.

Zelfs als het niet viest, door het jaar heen, is schapenvet een goede aanvulling door de voeding, je hond zal er een mooie glanzende vacht door krijgen.
Als een hond brok eet, is er al snel een tekort aan vetzuren, maar er is wel een keerzijde aan te veel vet voeren: pancreatitis.

Als het vettig aanvoelt is het bijna nooit cheyletiella.

Maar je hebt zo verschrikkelijk veel oorzaken dat het natte vinger werk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven