Advies Gevraagd!!

03-03-2010 12:51 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Na maanden van meelezen heb ik nu, helaas, ook iets waarbij ik wel wat advies kan gebruiken.

Ik heb een probleem met mijn vaste vriendinnengroep, ik ben niet zo heel sociaal vaardig naar nieuwe mensen toe, en ben dus heel blij dat ik toch deze vaste groep van 6 meiden heb.

Eerst iets over de achtergrond: In de zomervakantie van 2009, toen ik vrijwilligerswerk deed in het buitenland, voor 2 maanden, is mijn toenmalige vriend vreemdgegaan, (gezoend) met een vriendin uit mijn vaste vriendinnengroep. Ik kwam hier achter doordat mijn vriend dat mij meteen na thuiskomst had verteld. Het was een vreselijke thuiskomst helemaal omdat het natuurlijk van 2 mensen kwam waar ik veel om gaf. Ik heb direct gezegd tegen mijn vriend dat ik niet met hem verder wilde, hij wilde dit (denk ik) wel, maar het was eerder ook al eens gebeurd en ik wist hoeveel tijd het zo kosten om hem weer te kunnen vertrouwen en dat wilde ik mezelf niet weer aandoen. De vriendin in kwestie heeft mij 1 keer gebeld om haar excuses aan te bieden, maar schaamde zich denk ik zo erg, dat ze verder niets van zich liet horen, en was ook niet meer aanwezig bij dingen die we met de hele groep deden. Mijn andere vriendinnen namen het wel voor mij op natuurlijk en vonden hetheel dom van haar. Ik ben altijd boos op haar geweest en kan dit haar nooit vergeven, zoiets doe je niet bij vriendinnen. Maar het probleem is nu dat sinds een tijdje mijn andere vriendinnen de 'ex-vriendin' er weer bij betrekken. niet heel bewust, maar een paar werken in het zelfde cafe als die vriendin en bij ons in het dorp is het lastig om elkaar niet te zien zegmaar. Ze hebben tegen me gezegd dat het nu wel lang genoeg heeft geduurd en dat mensen nu eenmaal fouten maken, dat ze het nog wel heel stom vinden maar zij er verder ook weinig aan kunnen doen, Ze vinden dus dat ik het goed moet maken met die vriendin en moet doen alsof er niks gebeurd is. Ik vind, diep in mijn hart, dat ik gelijk heb en nooit meer iets met haar te maken hoef te hebben. Aan de andere kant, ben ik vreselijk bang om mijn andere vriendinnen kwijt te raken.

Wat kan ik het beste doen??
Ze heeft alleen jouw iets fout gedaan, die andere meiden hebben er dus eigenlijk niets mee te maken. Je kan dus ook niet van hun verwachten dat ze haar niet meer spreken en/of zien.

Jij kan er voor kiezen om niet meer bewust contact met haar op te nemen, daar is niets mis mee. Ze heeft jouw vertrouwen beschaamd, en als jij geen contact meer wil is dat je goed recht.

Maar misschien als zij er toch vaker bij gaat zijn trekt het allemaal wel weer een beetje recht, dat het noit meer wordt zoals het was is aan jouw. Maar je kan haar wel gedogen al is het alleen maar om het voor jezelf niet ongemakkelijk te maken.
Ja ze hebben gezoend, 2 jaar geleden en dat is erg. Maar om dan na zo'n lange tijd daar nog zo mee te zitten, nee. Ik zou het uitpraten, ze is een onderdeel van je vriendengroep en dan is het proberen uit te praten wel het minste wat je aan je vriendengroep verplicht bent. Het is niet alsof ze elkaar maandenlang over de keukentafel hebben geragd, er is enkel gezoend, tja dat is niet leuk, maar het zou voor mij niet meteen einde vriendschap betekenen.
@gizz, volgens mij is het niet twee jaar geleden, maar afgelopen zomer gebeurd.

Ze heeft wel haar excuses aangeboden en blijkbaar schaamt ze zich diep en heeft ze er enorm veel spijt van. Maar ja, dat had ze zich ook kunnen bedenken vóórdat ze met jouw vriend zoende! Ik vind het een smerige, achterbakse actie en zou zelf ook geen contact meer willen als een vriendin mij dit aan zou doen.

Wel is het zo dat jouw andere vriendinnen zelf moeten beslissen of ze wel of geen contact meer met haar willen, daar kun jij niets tegen doen.

Sterkte
tsja, hartstikke mooi dat je gelijk hebt, maar wat koop je daarvoor? Geen vriendschap in elk geval. Zeker niet wanneer de andere vriendinnen van "het groepje", aangeven dat het wel genoeg is inmiddels. Laat het gaan joh. Het is geen halsmisdaad. Zou haar niet snel meer 100% vertrouwen, maar op een gegeven moment is het idd mooi geweest.
Lijkt me een lastige situatie. Toch zou ik proberen met opgeheven hoofd een gesprek met haar aan te gaan. Dan heb je de kans om even tegen haar te zeggen wat een k*t actie je het vond en heeft zij de kans om eens echt face to face excuses te maken. Je kan dan ook zeggen dat je het nog heel erg kwalijk neemt, maar omdat jullie nou eenmaal in dezelfde vriendinnen groep zitten, je het naast je neer legt (als je dan kan). Zodat als jullie weer eens met z'n 6en wat willen doen, je gewoon lekker mee kan (dan praat wat minder met haar en wat meer met de rest) zonder hatelijke blikken en opmerkingen heen en weer. Jullie zitten nou eenmaal in dezelfde vriendinnengroep, je kan niet van je andere vriendinnen verwachten dat zij hun hele leven niet meer met haar omgaan om wat zij heeft gedaan.

Succes ermee!!!
Nou het zou mijn vriendin nooit en te nimmer meer kunnen zijn

ja ik ben dan zo dat ik niet meer mee zou gaan als zij erbij was .. als je zon actie flikt was het achteraf helemaal geen vriendin !

vind ik ..

maar zon keuze heeft weer consequenties dat je waarschijnlijk die vriendinnen niet zoveel meer ziet maarja .. jammer dan zou ik denken genoeg mensen op de wereld haha
Ja, maar als je zoals TO zegt niet echt sociaal vaardig naar nieuwe mensen toe bent, dan gaat die vlieger van 'genoeg mensen op de wereld' natuurlijk niet op hè Dreutel.
Ja daar heb je gelijk aan ..

maar ik vind het echt een soort van je trots opgeven .. vreselijk haha
wat een lullige streek van haar!

Maar je hebt je vriend ook niet vergeven, dus waarom haar wel?

er zijn er 2 hier die een zelfde fout hebben gemaakt, iemand die hun dierbaar is bezeiken.

Ik zou gewoon lekker met je vriendengroepje om blijven gaan (ook al is ze erbij) maar haar nog geen blik waardig gunnen.

de spanning gaat na verloop van tijd wel weg, maar richt je vooral op je ECHTE vriendinnen.
"Ze hebben tegen me gezegd dat het nu wel lang genoeg heeft geduurd en dat mensen nu eenmaal fouten maken, dat ze het nog wel heel stom vinden maar zij er verder ook weinig aan kunnen doen, Ze vinden dus dat ik het goed moet maken met die vriendin en moet doen alsof er niks gebeurd is. Ik vind, diep in mijn hart, dat ik gelijk heb en nooit meer iets met haar te maken hoef te hebben. Aan de andere kant, ben ik vreselijk bang om mijn andere vriendinnen kwijt te raken.

Wat kan ik het beste doen??"

Klopt dat? Hebben zij jou letterlijk gevraagd om te doen alsof er niets gebeurd is? Of hebben zij je gevraagd je over je ergste weerzin heen te zetten en het mogelijk te maken dat de hele groep weer gezamenlijk kan optrekken? Daar zit namelijk een fundamenteel verschil tussen.
Vergeven houdt niet in dat je het goedkeurt en weer doorgaat alsof er niets aan de hand is.Vergeven doe je vooral voor jezelf. Als je zelf niet meer met een knagend boos gevoel rond wil blijven lopen en niet met wrok wil blijven zitten.

Die vriendschap heeft een flinke dreun gekregen en terecht dat je boos bent.

Die boosheid slijt vanzelf en als dat gesleten is heb je vergeven. Maar dat houdt dan nog niet in dat ze weer een goede vriendin van je zal worden.

Jouw vriendinnen willen natuurlijk het liefst dat alles weer zoals vanouds was, maar ja, dat is niet helemaal reeel. Zij kunnen makkelijk zeggen dat mensen nou eenmaal fouten maken. Zij zijn niet gekwetst, jij wel.

Anyway, ik zou dus een gesprek met haar aangaan en het bespreken en verder gewoon met je vriendinnen blijven omgaan. Let wel, die vriendin zal zich lulliger voelen dan jij. Als jij gewoon deelneemt aan de groep en haar niet veel aandacht geeft haakt ze misschien zelf wel af. Jij moet nooit afhaken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven