Werk & Studie alle pijlers

Terugtrekken uit sollicitatieprocedure

05-03-2010 07:56 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op 2 interne vacatures gesolliciteerd, en bij ons is het verplicht alle interne kandidaten op gesprek te laten komen.

Nu waren het op zich prettige gesprekken maar ik heb toch het gevoel dat beide functies niet echt iets voor mij zijn. Ik heb het al een tijdje niet echt meer naar mijn zin op mijn huidige werkplek en heb een tijdje geleden op deze 2 vacatures geschreven, maar ik merk dat ik me misschien toch een beetje teveel heb laten leiden door mijn huidige onvrede.

Hoe dan ook, ik wil me dus eigenlijk terugtrekken uit de procedure, lijkt me wel zo eerlijk tegenover andere kandidaten die wel graag willen. Maar ik maak me een beetje zorgen hoe dit overkomt bij Personeelszaken. Denkt men daar dan niet: solliciteert ze eerst en dan wil ze opeens niet meer, wat een rare. Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik heb me al een paar keer teruggetrokken uit sollicitatieprocedures. Maar dat was niet intern. Er bleek tijdens de gesprekken dat het gewoon niet helemaal was wat ik zocht, jammer maar helaas. Een sollicitatiegesprek is natuurlijk wel om van beide kanten erachter te komen of het wat is. Als dat niet zo blijkt, mag jij je net zo goed teugtrekken. Heel simpel. Ik zou je niet druk maken over hoe dat over komt. Ik denk heel neutraal. Het blijkt het niet voor je te zijn. Ok, volgende.
Ik heb me ook een aantal keer teruggetrokken uit een procedure. Gewoon aangegeven dat het niks voor mij was en dat de klik er niet was. Nou prima.
Een sollicitatie gesprek is voor beide partijen om te kijken of het klikt, of de persoon is die het bedrijf denkt dat ze is en andersom voor de baan. Helemaal niet raar dus, als je PZ belt en zegt 'tis toch niet wat ik dacht/hoopte en ik denk niet dat de baan bij mij past'. Is heel normaal hoor!
Zolang je de gesprekken hebt gevoerd, zie ik geen reden om het niet te doen. Het zou op mij alleen raar overkomen als je je voordat je de gesprekken gevoerd had, al zou hebben teruggetrokken. Je hebt netjes de gesprekken gevoerd voor aanvullende informatie en het was kennelijk toch niet wat je dacht/hoopte. Kan gebeuren....
Ik zou niet zeggen dat er geen klik is. Misschien heeft die persoon met wie jij het gesprek hebt gevoerd een keer een nieuwe functie en is dat wél jouw droomfunctie (en dan heb je de deur al dicht gegooid).

Wel kan je gewoon simpelweg zeggen dat het je door deze gesprekken duidelijk is geworden dat de functie toch niet is wat je ervan dacht/hoopte. Dit is niet raar. Misschien kun je wel voor jezelf nadenken waaróm deze functies niets voor je zijn uiteindelijk.

Het is verder denk ik een goed idee om een gesprek met PZ aan te vragen en aan te geven dat je onvrede voelt met je huidige functie (niet leeglopen met 1000 argumenten, maar gewoon zeggen dat je het niet meer zo naar je zin hebt als daarvoor, de belangrijkste reden(en) hiervoor noemen, wat je dan wel zoekt en dat dat ook de reden is dat je verder bent gaan kijken). Dan kunnen jullie samen kijken of er wat aan te doen valt op je huidige werkplek of dat er andere interne functies zijn en wat je dan precies zou willen.

Niks raars aan, gewoon heel goed. PZ is er om je te helpen met dit soort zaken.
Hoi Emily 81

Dit stukje had ik geschreven kunnen hebben. Ik ben opzoek naar een baan en heb veel sollicitaties de deur uit gedaan, nu heeft er 1 gereageerd en gevraagd of ik contact wil opnemen waarvan ik denk: eigelijk vind ik die functie toch niet zo leuk. De volgende keer ga ik dus ook beter naar de vacatures kijken voordat ik reageer maargoed. Ik moest werk hebben en ik dacht zo snel krijg ik geen reactie dus laat ik maar niet te kritisch zijn. Nu heb ik er eigelijk geen zin meer in. Ik ga denk ik toch naar het sollicitatiegesprek toe maar mischien trek ik me ook wel terug als na het gesprek blijkt dat de functie tegenvalt of als er geen klik is. Ik doe het mezelf niet aan om doodongelukkig ergens te gaan werken.
quote:Kastanjez schreef op 05 maart 2010 @ 08:12:

Een sollicitatie gesprek is voor beide partijen om te kijken of het klikt, of de persoon is die het bedrijf denkt dat ze is en andersom voor de baan. Helemaal niet raar dus, als je PZ belt en zegt 'tis toch niet wat ik dacht/hoopte en ik denk niet dat de baan bij mij past'. Is heel normaal hoor!

Geheel mee eens, het staat juist prima. Het geeft aan dat je goed over de inhoud van de functie hebt nagedacht. Dat je conclusie is dat de functies niet bij je passen is echt geen probleem.

Beter dan de procedure doorzetten en alsnog afhaken.
@lisa2615: je kan altijd naar het gesprek gaan (tenzij de baan je echt verschrikkelijk lijkt). Wellicht blijkt de functie/bedrijf veel leuker dan je in eerste instantie dacht.

Verder is het een goed moment om je sollicitatievaardigheden te oefenen.
Je hebt gelijk mips, dat ga ik ook doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven