Werk & Studie alle pijlers

Manager die tijdens sollicitatiegesprek z'n mobiele gebruikt

06-03-2010 13:22 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een sollicitatiegesprek gehad bij een hip, jong bedrijf (bureau voor nieuwe en sociale media) met manager en nog een medewerker. Tijdens het gesprek greep de manager twee keer naar zijn Blackberry om even iets te beantwoorden terwijl ik met medewerker en hem in gesprek was over mijn functie/capaciteiten, etc.

Ik kan me voorstellen dat deze manager helemaal verslaafd is aan z'n telefoon/internet vanwege de branche waar hij in zit, maar ik stoorde me er aan. Ik ben zelf nog geen 30, werk veel met nieuwe en sociale media, altijd op zoek naar nieuwtjes en informatie, maar mijn mobieltje stond tijdens het gesprek toch echt uit.

Het valt mij wel vaker op dat er tijdens overleggen en vergaderingen mensen gewoon zitten te mailen/SMSen/Twitteren, etc. (onder of boven tafel, dat maakt de meesten niet eens uit). Vanochtend toen ik opstond, vroeg ik me weer af: is dit de nieuwe trend en is deze man gewoon de Manager2.0? Of moet ik me serieus afvragen of ik wil werken in een bedrijf waar een manager nog geen 45 minuten vrij kan maken voor een mogelijk nieuwe werknemer?
Dat vind ik echt asociaal. Als jong en hip op zo´n manier moet, dan hoeft het voor mij niet.
Viva naar de knoppen.
Bedankt voor jullie reacties!

@Himalaya: de baan is leuk en zeker een paar jaar te doen, zou m'n CV weer enorm opfleuren, maar om het een droombaan te noemen is ook weer overdreven. Het zou meer een stap kunnen zijn richting een droombaan.

Geen idee of hij de enige hork is binnen het bedrijf. De medewerker die erbij zat had ook haar Blackberry op tafel liggen tijdens het gesprek (of die nu aan stond/op stil, etc. weet ik niet).

@Whatever78: blij dat ik een reactie van een manager heb ontvangen die zich hieraan "schuldig maakt". Ik kan me jouw situatie voorstellen; je wilt niks missen, vooral geen werelddeal en dus heb je je mobieltje aanstaan tijdens een overleg. Als het geaccepteerd is in het bedrijf waar je werkt: logisch dat je dit doet.

Maar hoe geïnteresseerd luister je dan nog naar degene die tegenover je zit terwijl je ziet dat je iets ontvangt en vervolgens antwoord geeft via je toetsenbordje?

Overigens, excuseerde hij zich niet voor het feit dat z'n mobiel aanstond, niet voor het gesprek en ook niet tijdens. Dus het zal voor hem heel normaal zijn denk ik.

@elninjoo: tuurlijk heb ik hen nodig om aan een baan te komen, maar des meer hebben zij een medewerker nodig anders hadden ze geen vacature geplaatst. Dus het werkt voor beide kanten.
quote:unariada schreef op 06 maart 2010 @ 18:52:

@elninjoo: tuurlijk heb ik hen nodig om aan een baan te komen, maar des meer hebben zij een medewerker nodig anders hadden ze geen vacature geplaatst. Dus het werkt voor beide kanten.Als de banen in jouw sector voor het oprapen liggen, kan ik me voorstellen dat je zo redeneert. Zelf was ik al blij dat er uberhaupt iets in mijn branche in mijn omgeving te vinden was.
Ik had pasgeleden een sollicitatiegesprek waarbij bij binnenkomst werd gezegd dat het niet langer dan een kwartier moest duren. Het gesprek begon, en daarna ging hij met zijn telefoon zitten klooien. Ik stopte met praten, omdat ik dat nogal vreemd vond en toen gooide hij zijn telefoon opzij met de mededeling dat hij probeerde het alarm in te stellen op een kwartier. Ik twijfelde even of ik meteen weg zou lopen, maar heb dat niet gedaan. Het gesprek duurde uiteindelijk 20 minuten, waar ik nog maar een cynisch grapje over heb gemaakt. Kreeg een uitnodiging voor een tweede gesprek, maar dat heb ik niet gedaan.
Ben ik nou de enige paranoide geest in wie het even opkwam dat het misschien een test was om te kijken hoe de sollicitant in zo'n geval reageert?
1 van mijn (3) directeuren is ook altijd bereikbaar. En ja, hij zal het idd ook doen. En omdat ik weet hoe belangrijk het kan zijn als hij iets mist stoor ik me er totaal niet aan. Als we een sollicitant hebben dan neem ik het gewoon even over als hij even een telefoontje of email moet beantwoorden.

Als hij niet reageert kan het ons bedrijf zomaar 500.000 euro kosten, of nog erger... tja als je dat als sollicitant niet kan waarderen dan ben je blijkbaar niet de juiste kandidaat voor ons. Bij ons staat zakelijk belang altijd voorop, en dat betekent soms dat er even "onbeschoft" gehandeld moet worden.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:Lllilaaa schreef op 06 maart 2010 @ 20:51:

Ben ik nou de enige paranoide geest in wie het even opkwam dat het misschien een test was om te kijken hoe de sollicitant in zo'n geval reageert?Daar heb ik ook aan gedacht....
quote:unariada schreef op 06 maart 2010 @ 18:52:

Bedankt voor jullie reacties!

@Himalaya: de baan is leuk en zeker een paar jaar te doen, zou m'n CV weer enorm opfleuren, maar om het een droombaan te noemen is ook weer overdreven. Het zou meer een stap kunnen zijn richting een droombaan.

Geen idee of hij de enige hork is binnen het bedrijf. De medewerker die erbij zat had ook haar Blackberry op tafel liggen tijdens het gesprek (of die nu aan stond/op stil, etc. weet ik niet).

@Whatever78: blij dat ik een reactie van een manager heb ontvangen die zich hieraan "schuldig maakt". Ik kan me jouw situatie voorstellen; je wilt niks missen, vooral geen werelddeal en dus heb je je mobieltje aanstaan tijdens een overleg. Als het geaccepteerd is in het bedrijf waar je werkt: logisch dat je dit doet.

Maar hoe geïnteresseerd luister je dan nog naar degene die tegenover je zit terwijl je ziet dat je iets ontvangt en vervolgens antwoord geeft via je toetsenbordje?

Overigens, excuseerde hij zich niet voor het feit dat z'n mobiel aanstond, niet voor het gesprek en ook niet tijdens. Dus het zal voor hem heel normaal zijn denk ik.

@elninjoo: tuurlijk heb ik hen nodig om aan een baan te komen, maar des meer hebben zij een medewerker nodig anders hadden ze geen vacature geplaatst. Dus het werkt voor beide kanten.

Voor mij is het niet zo dat ik het niet probeer. Natuurlijk vind ik een sollicitatiegesprek super belangrijk en wil ik de tijd nemen om iemand in dat gesprek zo goed mogelijk te leren kennen en daar mijn volledige aandacht bij te hebben.

9 van 10 keer lukt dit ook prima en staat de telefoon gewoon uit.

Soms dus niet... en dat geef ik dan ook aan in het gesprek, omdat ik inderdaad die deal niet wil missen en die er dan tussen door komt.

Het is op dat moment ook echt een keuze.. okay ik kan een belangrijk telefoontje verwachten... maar ik heb ook een sollicitant.. ook heel belangrijk.. wat te doen?

Stel ik het gesprek uit met de sollicitant wanneer blijkt dat ik niet onder dat telefoontje uit kan komen?

Want wat Robin zegt dat een deal niet kan ketsen op 45 minuten klopt niet! Dat kan wel degelijk anders zou ik het natuurlijk niet doen.

Het is geen gebrek aan respect van mijn kant, het is het wereldje en alles wat daarbij hoort.

En ergens test het wel de flexibiliteit van de sollicitant.. hoe gaat die persoon ermee om? Past die hier?

En het zijn ook wel echt alleen die telefoontjes die ik doorlaat op dat soort gesprekken, anderen worden dan door mij weggedrukt.

Twitteren en suffe prive mailtjes sturen zou ik echt never nooit niet doen tijdens een meeting laat staan in een FTF gesprek! Dat is echt schandalig vind ik.

Wanneer ik me laat storen tijdens een meeting of gesprek is dat alleen omdat het business gerelateerd is!

Ik hoop van harte dat je inziet dat het niet is uit een desinteresse of omdat je je als manager belangrijk voelt.. dat is niet aan de orde, maar wel omdat het werk doorgaat ook al heb ik zelf een andere agenda voor ogen.

Ben wel benieuwd naar de meningen hoe ermee om te gaan, wanneer een manager op het laatste moment door krijgt tijdens een sollicitatiegesprek dat telefoontje te kunnen krijgen, zou je dan liever hebben dat het gesprek wordt verschoven???
quote:unariada schreef op 06 maart 2010 @ 21:01:

[...]

Daar heb ik ook aan gedacht....

Nou ja wat mij betreft, hoewel ik het dus echt niet altijd zo insteek... is dat antwoord wel degelijk :"Ja"

Maar ook voor jezelf!!

Het is belangrijk voor jezelf te bedenken in wat voor omgeving jij je thuis voelt je zit er immers nogal wat uur in de week!

Kan jij omgaan met "onbeschofte" collega's die hun telefoon opnemen terwijl jij met ze in gesprek zit?

Ik vind wel dat daar gradaties in zitten hoor, ik klap uit elkaar van woede wanneer iemand het lef heeft om een suf prive telefoontje aan te nemen terwijl ik aan het praten ben met die persoon... (in de trant van:"Schat wat zullen we eten vandaag?" ook als de commercieel directeur dat zal doen zal ik er zéker wat van zeggen!

Maar business gerelateerd? Nope dat hoort erbij en dat moet ook... doe je dat niet.. dan loop je geld mis en dat kan inderdaad in de nullen lopen... ja zeg ik dan... loop jij alsjeblieft even weg met je foon.. dan hebben wij allemaal volgend kwartaal nog een baan..
Dubbel
nah wat ben ik aan het klooien zeg!! pardon.... whahaaha zal lekker serieus genomen worden zo....
quote:elninjoo schreef op 06 maart 2010 @ 17:26:

Als sollicitant heb je hun nodig, dus beetje raar dat je je aan belgedrag van de manager die jou interviewt stoort. Als jij als sollicitant nu had zitten bellen had je 't kunnen shaken natuurlijk, maar die manager zorgt er mede voor dat ze jouw salaris zometeen kunnen betalen.

Volgens mij moet de insteek zijn dat we elkaar nodig hebben...

En ik denk dat we er met zijn allen voor zorgen dat de salarissen betaald kunnen worden. Dat hangt hopelijk niet van 1 manager af.
quote:biol schreef op 06 maart 2010 @ 20:58:

1 van mijn (3) directeuren is ook altijd bereikbaar. En ja, hij zal het idd ook doen. En omdat ik weet hoe belangrijk het kan zijn als hij iets mist stoor ik me er totaal niet aan. Als we een sollicitant hebben dan neem ik het gewoon even over als hij even een telefoontje of email moet beantwoorden.

Als hij niet reageert kan het ons bedrijf zomaar 500.000 euro kosten, of nog erger... tja als je dat als sollicitant niet kan waarderen dan ben je blijkbaar niet de juiste kandidaat voor ons. Bij ons staat zakelijk belang altijd voorop, en dat betekent soms dat er even "onbeschoft" gehandeld moet worden.Niet te hopen dat deze man 'n keer ziek wordt, of erger...
quote:Canto schreef op 07 maart 2010 @ 18:19:

[...]

Niet te hopen dat deze man 'n keer ziek wordt, of erger...

Precies. Wie beweert dat hij/zij altijd bereikbaar moet zijn is of een aansteller, of iemand die zijn/haar business knap dom en risicovol georganiseerd heeft.

Het is wat, als die enorme deal net binnenkomt terwijl je aan de diarree bent en op de plee zit.
quote:wuiles schreef op 06 maart 2010 @ 17:22:

Er zijn ook buiten kantoortijden momenten waarop het werk prioriteit heeft boven mijn privéleven en ja, dat kan dus betekenen dat ik terwijl ik privé met iets of iemand bezig ben, de telefoon moet beantwoorden. Als ik met iemand ben die de omstandigheden niet kent zal ik dat van tevoren aankondigen en op het moment zelf zal ik even weglopen om anderen niet te storen. Ik herinner me niet dat iemand daartegen ooit bezwaar heeft gemaakt. Dat laat onverlet dat een sollicitant recht heeft op de onverdeelde aandacht van zijn gesprekspartners en dat bellen tijdens een sollicitatiegesprek, tenzij noodzakelijk en van tevoren aangekondigd, in mijn ogen onbeleefd is.Juist. Plannen dus. Dat is iets heel anders dan blah blah over hoe retecommercieel onze bizniz wel niet is, en daarom vegen we onze kont af met sollicitanten.
quote:whatever78 schreef op 07 maart 2010 @ 14:27:

[...]

Want wat Robin zegt dat een deal niet kan ketsen op 45 minuten klopt niet! Dat kan wel degelijk anders zou ik het natuurlijk niet doen.

Als ik mijn CV ketel moet laten maken neem ik inderdaad de eerste die de telefoon opneemt. Dan ketst voor de CV-repareer-meneer de deal dus af op het niet aannemen van het telefoontje...

Maar we hebben het hier over mega-deals begrijp ik... En dan kan ik me niet voorstellen dat een gesprekje bij de klant als volgt gaat...:

- wie vinden we de beste?

- whatever78...!

- nou, meteen bellen...!

- ze neemt niet op...

- O, nou dan nemen we toch gewoon de nr. 2 op onze lijst...
quote:whatever78 schreef op 07 maart 2010 @ 14:27:

[...]

Het is geen gebrek aan respect van mijn kant, het is het wereldje en alles wat daarbij hoort.

En ergens test het wel de flexibiliteit van de sollicitant.. hoe gaat die persoon ermee om? Past die hier?

Ik hoop van harte dat je inziet dat het niet is uit een desinteresse of omdat je je als manager belangrijk voelt.. dat is niet aan de orde, maar wel omdat het werk doorgaat ook al heb ik zelf een andere agenda voor ogen.

Ben wel benieuwd naar de meningen hoe ermee om te gaan, wanneer een manager op het laatste moment door krijgt tijdens een sollicitatiegesprek dat telefoontje te kunnen krijgen, zou je dan liever hebben dat het gesprek wordt verschoven???

Nee, dat zou echt niet verschoven hoeven te worden, als de manager vantevoren dit even aangeeft.

Als de manager met wie ik het gesprek inging had gezegd: Goh, Bella, ik kan zometeen gestoord worden voor een gesprek dat ik echt meteen moet afhandelen", dan had ik daar alle begrip voor gehad en met m'n kopje koffie op de gang op hem gewacht.

Deze man deed dat niet en pakte ineens zijn telefoon op midden in een zin van mij. Daar zit voor mij persoonlijk dan een verschil in. Had ie achteraf gezegd: "sorry voor de onderbreking, dit moest nu" dan was ik ook niet geïrriteerd geweest.

Whatever78 heeft wel gelijk dat dit een goede graadmeter kan zijn of de sollicitant bij het bedrijf past.
Huts!
quote:BellatrixVanDetta schreef op 08 maart 2010 @ 11:55:

[...]

Whatever78 heeft wel gelijk dat dit een goede graadmeter kan zijn of de sollicitant bij het bedrijf past.

Misschien moet het bedrijf dat ook in de advertentietekst opnemen.

"Wij zijn een hip en jong bedrijf, en daarmee bedoelen we dat basale beschavingsnormen overboord geflikkerd zijn"
quote:Robin1973 schreef op 08 maart 2010 @ 07:55:

[...]

Als ik mijn CV ketel moet laten maken neem ik inderdaad de eerste die de telefoon opneemt. Dan ketst voor de CV-repareer-meneer de deal dus af op het niet aannemen van het telefoontje...

Maar we hebben het hier over mega-deals begrijp ik... En dan kan ik me niet voorstellen dat een gesprekje bij de klant als volgt gaat...:

- wie vinden we de beste?

- whatever78...!

- nou, meteen bellen...!

- ze neemt niet op...

- O, nou dan nemen we toch gewoon de nr. 2 op onze lijst...

Nee, als het zo simpel zou zijn zou het zo niet werken nee... Maar als het bij wijze van spreken gaat over aandelen die verkocht of juist aangekocht moeten worden.. Dan moet dat op de minuut omdat dit tonnen kan schelen!!!

Ik snap niet dat iedereen zo valt over het aannemen of beantwoorden van een telefoontje tijdens een gesprek terwijl het tegenwoordig een algemeen goed is dat je altijd bereikbaar bent en men ook in volle winkels, treincoupe`s etc telefoongesprekken gaat zitten voeren!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:biol schreef op 08 maart 2010 @ 12:00:

[...]

Nee, als het zo simpel zou zijn zou het zo niet werken nee... Maar als het bij wijze van spreken gaat over aandelen die verkocht of juist aangekocht moeten worden.. Dan moet dat op de minuut omdat dit tonnen kan schelen!!!En als een trader een sollicitatiegesprek bij moet wonen, dan kan hij het niet zo organiseren dat iemand anders dat even kan overnemen.

Sowieso, ik ben in aardig wat tradingrooms geweest, en heb niet zo heel vaak gezien dat traders met hun mobieltje in de hand zaten te wachten op een aandelentransactie. Jij wel?

quote:Ik snap niet dat iedereen zo valt over het aannemen of beantwoorden van een telefoontje tijdens een gesprek terwijl het tegenwoordig een algemeen goed is dat je altijd bereikbaar bent en men ook in volle winkels, treincoupe`s etc telefoongesprekken gaat zitten voeren!Ook dat is niet direct een uiting van grote beschaving. Wel van grote aanstellerij.
quote:rider schreef op 08 maart 2010 @ 11:59:

[...]

Misschien moet het bedrijf dat ook in de advertentietekst opnemen.

"Wij zijn een hip en jong bedrijf, en daarmee bedoelen we dat basale beschavingsnormen overboord geflikkerd zijn"

Nou ja, gebaseerd op de ervaringen van het eerste gesprek wat ik beschreef heb ik ook besloten mezelf bij dat bedrijf uit de procedure terug te trekken onder het motto: dit bedrijf past niet goed bij mij.

Dat bedoelde ik met te zeggen dat zo'n gesprek ook voor de sollicitant een graadmeter is.
Huts!
Ach nou ja, deze manager is in ieder geval fijn betrokken bezig. Ik had een poos terug een sollicitatiegesprek met een manager die tijdens dat gesprek tot twee keer toe volledig in slaap viel. Kreeg ik ook niet zo'n lekker gevoel bij en daar heb ik me toen ook teruggetrokken. Waarop ik de mededeling kreeg dat ik dan wel erg snel oordeelde. Tja. Vraag me af wat ze met mij gedaan hadden als ik als sollicitant tijdens dat gesprek in slaap was gevallen.
.
quote:rider schreef op 08 maart 2010 @ 12:04:

[...]

En als een trader een sollicitatiegesprek bij moet wonen, dan kan hij het niet zo organiseren dat iemand anders dat even kan overnemen.

Sowieso, ik ben in aardig wat tradingrooms geweest, en heb niet zo heel vaak gezien dat traders met hun mobieltje in de hand zaten te wachten op een aandelentransactie. Jij wel?

[...]

Ook dat is niet direct een uiting van grote beschaving. Wel van grote aanstellerij.

Zoals ik al aangaf is dit maar een voorbeeld... Als er bij ons bedrijf iets verkeerd gaat dan kan ons dit tonnen per uur kosten. Het gebeurd dus dat 1 van de gesprekspartners wel eens gebeld wordt en daar direct op moet anticiperen. HIj is de enige die dat kan doen en dat kan dan niet een half uurtje wachten. Ik begrijp dat dat onzin lijkt maar toch is het dat niet.

Sommige dingen zijn gewoon aan verandering onderhevig en dit is er 1 van. Nee het past idd niet meer in dat wat wij Normen en waarden noemen. Maar wellicht is het wel van deze tijd.

Ben het overigens met TO eens dat de beller in kwestie wel even zichzelf had kunnen excuseren!
quote:Etosha schreef op 08 maart 2010 @ 12:11:

Ach nou ja, deze manager is in ieder geval fijn betrokken bezig. Ik had een poos terug een sollicitatiegesprek met een manager die tijdens dat gesprek tot twee keer toe volledig in slaap viel. Kreeg ik ook niet zo'n lekker gevoel bij en daar heb ik me toen ook teruggetrokken. Waarop ik de mededeling kreeg dat ik dan wel erg snel oordeelde. Tja. Vraag me af wat ze met mij gedaan hadden als ik als sollicitant tijdens dat gesprek in slaap was gevallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven