Gezondheid alle pijlers

dochter moeite met ontlasting

08-03-2010 00:11 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
HoiHoi,

Mijn dochtertje van 2 is bang om te poepen. Ze roept steeds "moette poepuh" en vervolgens houdt ze het op, met als gevolg dat het knoerhard wordt en pijn doet natuurlijk. Heel zielig, maar ik weet echt niet wat ik ermee aan moet. Iemand tips?

Groeten Mams
Lactulose? Veel water laten drinken? Pruimen?
Wat Enigme zegt kan inderdaad helpen en anders langs de huisarts. Dit moet niet te lang duren... anders kunnen ze een angst voor poepen ontwikkelen en dan ben je verder van huis.

Misschien roosvicee laxoo?
Als een kind bang voor poepen is dan probeert het zijn poep altijd op te houden dus ook als ze veel roosvicee heeft gedronken. Zou even langs de huisarts gaan wat je in zo'n geval kan doen. Een vriendin van mij haar dochter was ook bang om te poepen en zij heeft het opgelost door het potje in de huiskamer te zetten, boekjes erbij en het gezellig te maken. Maar weet niet of die van jou nog in de luier poept.

Succes
Mijn dochter van 2 deed dat twee weken geleden ook. Roosvicee hielp niet, ben uiteindelijk na een week naar de dokter geweest. Daar kreeg ze frolax. Dat trekt vocht aan waardoor de ontlasting zacht word en het makkelijk gaat. De aandrang word groot maar ze moeten het wel zelf doen. Heb een half uur op het toilet door gebracht en geruststellend gepraat en het is gelukt. Volgens de huisarts ligt het aan het feit dat ze het in een luier vies vind maar het op het toilet te eng. In elk geval wil ze nu alleen nog op de wc poepen, nu het plassen nog.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Hier zitten de kinderen beide aan de standaard-dosering van 1 glas laxo per dag. Daarmee gaat het heel goed.

- genoeg drinken geven

- genoeg (goede) vetten in het eten doen

Als dat niet werkt; huisarts en eventueel later verwijzing poeppoli (google maar eens).
Hoi allemaal,

Dankjewel voor jullie reacties. Mijn dochter is nog niet zindelijk, poept en plast dus nog steeds in een luier. Ik heb geprobeerd het potje aan te bieden, en ze vindt het enorm intressant als ik of haar vader naar de wc gaan. Maar zelf " hoef ikke nie mam". Heb vanalles geprobeerd, roosvicé laxo, pruimen, peperkoek, sinaasappels. Haar ontlasting is redelijk smeuïg, maar het is vooral de angst die haar tegenhoudt. Ik zal eens contact opnemen met mijn HA wat hij ervan vindt.

Iig bedankt voor jullie reacties.

Gr. Mams

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven