Geld & Recht alle pijlers

Kan ex moeilijk gaan doen over beëindigen huurcontract?

09-03-2010 21:30 13 berichten
Hallo allemaal, graag advies over het volgende! Ik kom er zelf niet helemaal uit, huurrecht is maar lastig…

Een bekende huurt een appartement van ‘een bedrijf dat het accent op U legt’. Nu wil hij daar ongeveer over 2 maanden uit. Maar een aantal jaren geleden heeft hij het contract getekend samen met zijn toenmalige vriend. Dat is al een jaar of 3 uit en hij woont daar sindsdien alleen.

Nu denkt hij dat het contract niet ontbonden kan worden omdat die ex hem daar nooit in zal tegemoet komen. (Is toen met een hoop gedoe uitgegaan) Hij denkt dat die ex dat ontbindingscontract niet zal tekenen. Bovendien weet hij helemaal niet waar die ex nu woont.

Denk je dat hij dat appartement zelf op kan zeggen? Of gaat hij daar problemen mee krijgen?

Ik ben geneigd te zeggen dat er niet zoveel aan de hand is, omdat op het moment dat de ex is vertrokken, degene die achterbleef hoofdhuurder is geworden. En daarmee dus het huurcontract gewoon kan eindigen. Maar is dat wel zo? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Hier ( in Eindhoven) is het zo dat de op het contract genoemde hoofdhuurder afstand moet doen van zijn hoofdhuurderschap en moet tekenen om dit om te laten zetten naar de medehuurder. Het is dus niet zo dat degene die achterblijft automatisch hoofdhuurder wordt.

Beiden zullen moeten tekenen om contract op te zeggen voor zover mij bekend.

Hoop dat ex zich op ander adres ingeschreven heeft, dan kan je bekende in ieder geval aantonen dat hij al een aantal jaar niet meer in de huurwoning woont.

Mogelijk gelden waar jij woont andere regels, maar wat let je bekende om even navraag te gaan doen bij de woonstichting?
Gewist. ,.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Gewist. ,.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Op wiens naam staat het huis?
Nou dan blijft die ex die weg is toch op het huurcontract staan als hij niet wil tekenen (in het geval hij de hoofdhuurder is)? Of hij dan ook even de huur op wil hoesten. Is die ex niet op te sporen via hyves? Zijn er echt zulke erge dingen gebeurd dat hij drie jaar na dato nog steeds probeert dwars te zitten?
als het huurcontract op naam van hem én van zijn toenmalige vriend staat, moeten ze allebei de huur opzeggen.

als een van de 2 de huurwoning verlaat, dan zou een aanvraag ingediend kunnen worden om het huurcontract op naam van de ander te zetten, maar dat is blijkbaar niet gebeurd en dus zijn ze allebei aansprakelijk.

misschien maar gewoon even open kaart spelen met de verhuurder en er op aan sturen dat het huurcontract dan bij de kantonrechter ontbonden wordt.
he hallo allemaal, dank voor de reacties! weet niet precies hoe het zit, met hoofdhuurder etc, daar zal ik eens achteraan gaan. Ik moest lachen om de post van Ava, je hebt gelijk. Ik hou jullie op de hoogte!
Ava heeft helemaal gelijk! Leg het verhaal uit bij de verhuurder, die zit heus niet te wachten op een mogelijke huurachterstand zodat ik aanneem dat ze het contract wel willen ontbinden. Volgens mij kunnen veel woningbouwverenigingen zelf inzien wie er ingeschreven staat op het adres.
Gewist. ,.

Ik denk dat je ook beter open kaart kunt spelen. Hoe eerder dat gebeurd, des te eerder kan de verhurende partij een nieuwe huurder gaan zoeken. In het geval dat de verhuurder moeilijk doet, kun je bijvoorbeeld afspreken dat je in het appartement blijft totdat de verhuurder iemand anders heeft gevonden, mits dat natuurlijk geen maanden duurt. En anders zou ik even langs de rechtswinkel stappen.

Elianne, het klopt wat jij zegt. Een woningbouwvereniging/woningstichting is aangesloten op het GBA en kan de NAW gegevens van iemand opvragen. Een particuliere verhuurbedrijf zoals DirectWonen bijvoorbeeld kan dit niet.
Was het maar waar dat een woningstichting in het GBA kan! Dat is echt niet zo hoor, heel veel gemeentes houden dat af in verband met privacy. In Eindhoven is het in ieder geval niet. Wel kunnen vaak enkele werknemers van de woningstichting contact opnemen met de afdeling bevolking van de gemeente om na te vragen hoe het met een bepaald adres of persoon zit in GBA.

Maar.... het "bedrijf met de U" is geen woningstichting, maar een woningbeheerder, die woningen van beleggers en instellingen beheert en verhuurt. Die willen nog wel eens moeilijk doen (en hebben nauwelijks contacten met gemeentes dus checken niks zelf)

Bij een huuropzegging door een van beide partijen, moet de ander vaak meetekenen, omdat die dan de volle verantwoordelijkheid te dragen krijgt. In dit geval zou ik het gewoon proberen: opzeggen en als er over gepiept wordt kan je vriend dmv een uittreksel bevolkingsregister met gezinssamenstelling aantonen dat hij de enige is die op het adres woont. Leg het gewoon uit, wie weet valt het mee...
Hoi,

Zoals Soley al aangeeft kan een woningbouwvereniging geen gegevens opvragen bij de GBA. Dat kan alleen door een deurwaarder.

Ze moeten beiden op het contract staan. Als er in het contract staat dat er sprake is van woonplaatskeuze (dan maakt het niet uit waar iemand staat ingeschreven) en de ex heeft zijn aandeel nooit opgezegd bij de woningbouw dan blijft hij ook verantwoordelijk mocht er een eventuele schuld ontstaan ook al staat hij ergens anders ingeschreven.

Hoe het precies zit als de ex nooit heeft opgezegd en degene die er nog woont het contract wil beeindigen weet ik ook niet precies. Idd even de woningbouw bellen om het na te gaan en de situatie uitleggen. Ik zou dit ook schriftelijk doen voor de zekerheid.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven