andijvie: ramen zemen

11-03-2010 12:15 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen week een poging gedaan om de ramen te zemen, maar eigenlijk zijn ze nog steeds niet echt schoon. Zeker met dat lekkere zonnetje wat door mijn kamer schijnt valt het op dat er nog volop vlekjes en strepen op zitten.

Ik gebruik altijd warm water met een flinke scheut brandspiritus. Ik maak met een spons de ramen schoon, en gebruik een wisser om ze te drogen en een (goede) zeem voor de randjes. Maar wat doe ik nou verkeerd?

Wie kan mij een snelcursus ramen zemen geven?
Mijn ervaring is dat moeders het heel goed kunnen. Ben al jaaaaren het huis uit, maar m'n moeder wast m'n ramen. Als ze langskomt is het steedvast: "Kind! Die ramen, dat kan écht niet. Nee, laat mij maar even."

Heel handig..
Als je ramen gewassen hebt (blijf dit doen met spiritus)en daarna drooggetrokken, dan ga je ernog een keer over heen met een prop kranten, dan krijg je echt super streeploze ramen.
Oh, vergeet ik een nuttige tip te geven; ik (mijn moeder dus) doet altijd een scheut schoonmaakazijn en een scheut glassex in het water. Nawrijven met een prop krant.
Dat is natuurlijk wel DE oplossing . Helaas zit mijn lieve mams nog een paar maanden in het gips na een lelijke val op een gladde parkeerplaats. Het ziet er eerder naar uit dat ik bij haar de ramen moet lappen!
Een scheut glansspoelmiddel (voor je vaatwasser) wil ook wel helpen.
Inderdaad, nawrijven met kranten. Tot voor kort gebruikte ik ook spiritus. Ben nu overgegaan op raamschoonmaakmiddel van HG. Ik vind het een uitkomst. Maar nog wel steeds nawrijven met kranten.
Kranten! Oke dan! Ga ik proberen!
Als ramen (of spiegels) warm zijn, krijg je ze om te beginnen niet streeploos, wat je ook doet.

Vlekjes kunnen natuurlijk vanalles zijn. Als je een ceramische kookplaat hebt, heb je ook zo'n glaskrabber gekregen, daarmee kun je aangekoekte zooi en vliegenpoep enzo wegkrabben. Er bestaan ook speciale schuursponsjes voor (auto)ramen, die krassen niet.

Een beetje eh... dinges... autowasmiddel, of wat afwasmiddel, of wat ammonia in het water doet wonderen (bij de laatste wel handschoenen dragen). Je ziet het vuil er zo vanaf lopen.

Neem een goede wisser. Als ie te oud wordt krijg je strepen, en te goedkoop is ook niet alles (ik heb slechte ervaringen met die van een groot zweeds warenhuis). Daarmee wil ik niet zeggen dat je een professionele moet aanschaffen, maar wel een fatsoenlijke.

Trek het water eraf, droog je wisser met een zeem, en droog de randjes na met een theedoek die je gewassen hebt ZONDER wasverzachter (alle andere poetslappen doen het zonder wasverzachter ook beter).

Spiritus zorgt na verloop van tijd voor een blauw waas over de ramen. Is prima voor een keertje, maar geen ideaal spul dus.
Combinatie van spiritus en ammonia, werkt prima.

Van allebei een flinke scheut in het water!
Elle, ga je dan niet een beetje van je stokje???

Chloor en ammonia passen in ieder geval heel goed samen om goed ziek van te worden....

Ammonia mag je eigenlijk helemaal nergens mee mengen, behalve met water.
Even nawrijven met de Wonderdoekjes van Aktion, kosten 3 voor een euro ofzo en het zijn Echte Wonderdoekjes! Geen strepen, geen vuil, maar perfect schoon
Binnen doe ik het alleen met die wonderdoekjes. Dus zonder soppie.
Ik krijg het ook niet voor elkaar..

Maar ik heb net als iemand anders hier een hele lieve mama die wanneer ik zeg Goh ik moet de inbetweens weer eens uitwassen zij al uitzichzelf aanbied om de ramen te lappen
En als ze erg vies zijn, dan voldoet 1 keer wassen niet.

(ahum, spreekt ervaringsdeskundige)
Een door gesneden ui in het sop.
Ik lap de ramen en ga ze daarna nog even langs met glassex. Zo super als mijn moeder altijd deed zal het mij nooit lukken...

Best bijzonder dat moeders dat altijd zo goed kunnen... ik denk niet dat mijn dochters dat later over mij zullen zeggen.
Oh dan heb ik ook nog een vraag hierover? De achterwand van mijn huis is bijna alleen maar raam. (schuifpui) en daar zitten vlekjes op die ik er al niet vanaf krijg sinds ik hier kwam wonen. Het lijkt kalkaanslag. En ik heb HG geprobeerd, kalkverwijderaar en nog vanalles. Als het opdroogt zitten de spikkeltjes er nog! Weet iemand hier een tip voor?
Azijn of schoonmaakazijn erop spuiten..even inlaten werken en nazemen....en als het goed is zijn je kalkplekjes weg.

Streeploos.....met veel water sponsen......een schone spons want de meeste vergeten die goed uit te spoelen of even in de wasmachine te gooien....een schone trekker en dan zijn je ramen streeploos.....na elke trekbeurt je trekker goed afdrogen met een schone handdoek..alsook de randjes van het raam.
Ik doe het met water en een drupje afwasmiddel. En heb een heel goede wisser. Topding!
Hm. Ik ben al bijna 10 jaar moeder. Misschien dat het mij daarom wel lukt

Je kunt eens kijken op de site van Jemako (nee, ik heb geen aandelen!!). Een kennis had daarvan een doek (micro-line). Die doek is ge-wel-dig. Maar wel duur helaas. Ik heb hem inmiddels ook, mijn moeder heeft 'm, en nog zo hier en daar. Met de rest van hun spullen heb ik geen ervaring, maar die doek... ik kan inmiddels niet meer zonder.

Oja, mocht er iemand eentje willen bestellen, neem dan geen gele. Die geven af in de was. En geen wasverzachter gebruiken.
quote:noahtb schreef op 11 maart 2010 @ 12:21:

Mijn ervaring is dat moeders het heel goed kunnen. Ben al jaaaaren het huis uit, maar m'n moeder wast m'n ramen. Als ze langskomt is het steedvast: "Kind! Die ramen, dat kan écht niet. Nee, laat mij maar even."

Heel handig..

Jij hebt toch zelf ook een kindje?

Mijn tip: koop een goede trekker. Ik heb een 'professionele' gekocht bij de Makro en sindsdien was ik fluitend de ramen.
quote:zomerfreak schreef op 11 maart 2010 @ 13:41:

Oh dan heb ik ook nog een vraag hierover? De achterwand van mijn huis is bijna alleen maar raam. (schuifpui) en daar zitten vlekjes op die ik er al niet vanaf krijg sinds ik hier kwam wonen. Het lijkt kalkaanslag. En ik heb HG geprobeerd, kalkverwijderaar en nog vanalles. Als het opdroogt zitten de spikkeltjes er nog! Weet iemand hier een tip voor?

Enige oplossing is; nieuwe ramen

Of; ze accepteren.

Hier heb ik ze ook, is glaserosie en kan je niet verwijderen. (maar hier zijn de ramen bijna 30 jaar oud )
quote:Sarah Scott schreef op 11 maart 2010 @ 14:00:

[...]

Jij hebt toch zelf ook een kindje?

Mijn tip: koop een goede trekker. Ik heb een 'professionele' gekocht bij de Makro en sindsdien was ik fluitend de ramen.

Ik ben dus ook een moeder, maar helaas... geen ramenzeem-talenten hier dus. Ook geen strijktalent trouwens...

Maarre, da's een goeie van die trekker. Ik heb die van mij al heel lang, dus tijd voor een nieuwe!
he das naar dat ik dit topic pas ontdek als ik net klaar ben met ramen zemen. iets minder streperig dan de poging van mijn vriend van vorige week alleen ben nog niet tevreden...

groot probleem; ik heb geen krant..... weet ook eigenlijk niet wat ik fout doe (doe het ongeveer op dezelfde manier als TO...) dus kom hier ook ff piepen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven