Vreemdgaan opbiechten of niet?

11-03-2010 14:46 321 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een korte affaire gehad met een andere man. In die periode heb ik een aantal keer sex met hem gehad.

Mijn man weet van niets maar vind me sinds die periode wel leuker, vrolijker en beter gekleed. Ondanks dat ik geen contact meer heb met mijn minnaar en zeker weet dat ik niet nog eens een misstap zal begaan, voel ik me erg schuldig.

Biecht ik alles op aan mijn man en wacht ik de consequenties af óf moet ik mijn mond houden en mijn schuldgevoel een plaats zien te geven?

Graag jullie mening of ervaring...
Ik zou het wel vertellen en de consequenties aanvaarden van wat ik gedaan had.

Ik zou zijn vertrouwen niet waard zijn als ik het hem niet zou vertellen, daarmee zou ik niet kunnen en willen leven.

Liever er doorheen dan er langs. Wat is het leven waard als je overal langs gaat om de vrede te bewaren, dan leef je niet echt, dan ben je alleen maar bezig van alles te vermijden.

Ik ben liever alleen, maar wel eerlijk geweest dan dat ik met iemand leef die mij eigenlijk niet mag leren kennen.
verantwoording voor wat? Voor het zorgen dat je gezin bij elkaar blijft en er geen bom onder je relatie komt te staan terwijl het een kleine misstap was waar je zelf je ook

wel voor je kop kunt slaan of verantwoording tegenover jezelf, dat je jezelf eerlijk in de spiegel kunt kijken en het opbiegt. Maar met gevaar dat het je gezin kost, wat weegt dan zwaarder?

En het is raar want ik spreek me hier tegen in alles waar ik anders reageer op vreemdgaan, maar dan gaat het om spanning zoeken, iets missen in de relatie, een buitenechtelijke relatie hebben enz, dan vind ik dat je de partner ook de keus moet geven, je mogelijkheid krijgt iets open en eerlijk te doen, kans om iets binnen je relatie te veranderen, consequentie dragen dat je partner weg wil bij je omdat jij niet trouw wil en kan zijn, In al die gevallen ben ik het volledig met je eens girlie.

Dit gaat om een slippertje een foutje, die wel eens overgevelijk kan worden en je gezin kan kosten, dan denk ik dat je als genoeg straf hebt om met die wetenschap te leven, denk ik da tje de consequentie al genoeg draagt, je schuldgevoel en angst dathet uit komt. Dan denk ik dat het de pijn die je je partner aan doet niet waard is, voor een eenmalige stunt en misstap? Als je zeker weet dat je het nooit meer zal en wil doen? Ik denk dat je dan beter alleen kunt lijden en je partner in zalige onwetendheid kunt laten.

De nadelige consequentie is dan groter dan de misstap verdiend. Die wordt met de tijd een boze droom iets wat je zelf ook hoopt te vergeten.

In ons geval had ik dat wel durven bekennen omdat wij al in de relatie hadden aangeven dat een slippertje geen gevolgen zou hebben voor de relatie/.

Maar om voor 1 stommiteit je relatie op het spel te zetten ........(ja ik weet dat veel nu gaan zeggen da tje dan niet zo stom moet zijn het te doen :-) maar meestal komt het berouw en de spijt erna)

ik ben er niet zo zeker van of het dan altijd beter is om eerlijk te zijn. Of je er altijd verstandig aan doet, Zeker niet als je weet dat je voor je relatie wil gaan en die niet in gevaar wil brengen
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
verantwoording voor wat je hebt gedaan.

ik vind dat je partner er ook een keus in moet hebben.

hij heeft het recht om mee te bepalen en om op de hoogte te zijn.

jullie zitten toch in een gelijkwaardige relatie.

en wat nou als je het niet zegt, en hij komt er op een andere manier achter?
IK ben ten alle tijde voor eerlijkheid boven de schande van vreemdgaan, omdat inderdaad het bedrog zwaarder kan wegen dan de daad. maar vaak hoeft vreemdgaan dus niet uit te komen, en dan haal je iets overhoop wat je niet kunt overzien.

Die zakenreis waarbij je in een hotel na een eenzame aangeschoten nacht bij een ander in het bed beland? Wie moet dat weten hoe komt men daar achter? Als de kans op uitkomst heel klein is kan je zo iets denk ik beter als geheim meenmen in je graf.

Maar met voorwaarde dat het dus inderdaad een eenmalige fout is waar je dus je zelf voor je kop om slaat, waar erg veel spijt bij gevoeld wordt en schuldgevoel.

BEkennen kan ook tot goede uitkomst komen maar dat is toch onzeker, het kan ook zijn dat vertrouwen inderdaad geschonden is terwijl de ander maar met moeite dat terug wint, hoe oprecht hij daarin ook is, De onzekerheid die je de ander aandoet, wat win je daar dan met je eerlijkheid? Ik denk dat je in zo'n geval eerder slecht er aan doet dan goed.

Ben je dan wel van je schuldgevoel af als je alleen maar ziet wat je ermee hebt aangericht? Ben jij er nu vanaf maar heb je je partner met iets opgezadeld?

ik vind dat gewoon moeilijk, ik zeg eerlijk dat ik daar dus niet echt over uit ben of je daar nu werkelijk zo goed aan doet of dat je iemand niet beter in onwetendheid kon laten en verder met elkaar gaat zoals altijd waarin je het vreemdgaan ziet als stomme fout die je nooit meer wil maken.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Ik zou mijn slippertje ook al zou het nooit zomaar uitkomen toch gewoon vertellen.

Mijn lief moet weten wie ik ben, ik voel dat zo. Dat slippertje zou onderdeel zijn van mijn gedrag, en mijn gedrag is hoe ik ben, dat zijn de keuzes die ik maak. Mijn lief heeft er recht op om te weten wie ik ben, zelfs als het iets is waar ik niet trots op ben.

Ik ben slecht in het verzwijgen van dingen, zie het nut er niet van. Als je dingen verzwijgt, is dat het begin van het einde van de intimiteit binnen je relatie.
Helemaal eens met je post van 22.26, Dod.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
ik zou het ook niet kunnen.

dat moet je partner toch ook merken aan je gedrag?

anders ben je wel een keiharde ongevoelige bikkel.
Ik kan er gewoon niet bij! Dat is toch nog vuiler dan vuil? Oh ik ga niet tegen mijn partner zeggen dat ik vreemd ben gegaan, want dat zou weleens vervelende gevolgen kunnen hebben. Gatver, echt ik kan er niet bij. Dan heb je toch helemaal geen eergevoel meer. Vreemdgaan is wel even andere koek dan "een stomme fout".
Ik heb een relatie van bijna 11 jaar en twee kindertjes. In die tijd heb ikzelf nooit de behoefte gehad om vreemd te gaan en ik denk zeker te weten dat mijn man nooit is vreemdgegaan.

Maar ik zeg nooit nooit, misschien word ik wel een keer verliefd en zal ik dan vreemdgaan. Maar, ik denk dat ik het toch uiteindelijk zou vertellen.

Als mijn man me zou vertellen dat hij vreemd is gegaan en er erge spijt van heeft, dan zou ik misschien toch nog bij hem blijven, maar het zou ons wel een erg moeilijke tijd geven.

Ikzelf zou het denk ik gewoon vertellen en het lastig vinden om te liegen, voor mij is niets zeggen in mijn vertrouwensrelatie met mijn man hetzelfde als liegen.

God, wat een lastige situatie - Lizzy, ik hoop dat je d´r uitkomt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 maart 2010 @ 20:11:

[...]

Hoi Bianca, sorry hoor dat je het zo op jezelf betrekt. Ik sprak gewoon voor mezelf hoor, ik had het helemaal niet over jou relatie...ik had zelfs niet eens je berichtjes bij dit topic gelezen!

Mijn berichtje was meer bedoeld voor Lizzy, en zij vroeg naar meningen, dus gaf ik mijn mening waar ik nog steeds achtersta. En als iemand hier op het forum naar meningen vraagt, dan kan je ervan uitgaan dat er heel veel verschillende meningen in deze wereld zijn.

Trouwens, je hebt het de hele tijd over leeftijd, maar ook jonge mensen kunnen heel wijs zijn hoor en heel veel ervaring hebben op relatiegebied.
Altijd eerlijk bekennen dat je vreemdgaat is een ding er over zwijgen is nog erger:)
quote:eevita schreef op 12 maart 2010 @ 00:29:

[...]

Trouwens, je hebt het de hele tijd over leeftijd, maar ook jonge mensen kunnen heel wijs zijn hoor en heel veel ervaring hebben op relatiegebied.Als ze héél veel ervaring hebben op jonge leeftijd dan denk ik a. dat ze allemaal - redelijk - korte relaties hebben gehad en/ of b . dat een relatie die begon toen je 14 was en nog bestaat nu je begin twintiger bent oid - sorry - toch echt niet te vergelijken is met al jaaaaaaaaren samen zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hij is wel moeilijk hoor, ik heb de ervaring vanaf de andere kant...

Toen wij een dip hadden die op een haartje na diep genoeg was om ons relatie te verbreken kwamen we toch weer bij elkaar zonder echt uit elkaar te zijn geweest. Pas jaren later tijdens een volgende dip kwam uit dat die eerdere dip het gevolg was van vreemdgaan, geen slippertje maar een relatie, en vervolgens schuldgevoel.

Dat was een heel vreemde situatie, in een dip zitten en er achter komen dat de vorige dip door bedrog was veroorzaakt. Toch maakte het mij vooral ook duidelijk dat ons relatie dus niet zo vanzelfsprekend is en was als het altijd leek. Het schudde me op een onaangename manier wakker.

Ik was zelf vooral verbaasd over de impact die het ‘oude nieuws’ nog op me had en weet nog steeds niet wat ik gedaan zou hebben als ik het toen al had geweten, gelijk na het vreemdgaan.

Nu heeft het me vooral geleerd dat relaties niet vanzelf stand houden en dat mijn partner meer is dan de helft van ons als stel, het is iemand die voor zichzelf kiest als het er op aankomt en dus ook kiest voor mij zolang ik de beste keus ben. En ja dat geldt omgekeerd dus net zo.

Ik ben dus wel blij dat ik er alsnog achter ben gekomen, ondanks de pijn. Dat ik nu écht weet dat het dus ook bij ons kan gebeuren, zelfs is gebeurd.

Als je het aandurft en je het je man gunt dat ook hij weet dat jullie relatie niet onkwetsbaar is en dus inzet en aandacht nodig heeft vertel je het. Als je dat niet durft heb ik daar alle begrip voor.
Let's play Twister, let's play Risk yeah
Lizzy,

Je hebt een misstap begaan, terwijl je waarschijnlijk voor die tijd altijd geroepen hebt dat het jou nooooit zou overkomen.

Maar wat voelde die aandacht goed (tell me if I'm wrong).

Ik weet niet hoe je relatie met je man is, als ik je verhaal lees dan zit dat volgens mij wel goed. JIJ bent vreemdgegaan, JIJ hebt nu schuldgevoelens. Schuldgevoelens, omdat je voor je man gekozen hebt, en omdat je verder met hem wil (anders had je geen last van schuld). Maar je hebt dat op het het spel gezet door een paar keer vreemd te gaan.

Heb je ervan genoten? Waarschijnlijk wel. Je voelt je goed, het heeft een positief effect op je gehad. Je voelt je weer vrouw, aantrekkelijk, leuk, lief en aardig. Je man heeft opgemerkt dat je nog gezelliger en vrolijker bent dan voorheen. Bekijk het dus positief, jouw vreemdgaan heeft een gunstig effect op de relatie met je man gehad.

En dat wil jij op het spel zetten door het te vertellen? Niet doen! Probeer je schuldgevoel om te buigen in een mooie herinnering, in iets goeds waar zowel jij als je man profijt van hebben gehad.
Als we allemaal zoals Antilliaantje gaan denken kunnen we allemaal wel met een goede reden vreemdgaan.

"Ik word er leuker van"

Beetje jammer dat je er dan iemand anders voor nodig hebt om leuker te worden voor je partner...
Eerlijk zeggen.

Zou jij willen dat je man een affaire voor je zou verzwijgen?

Je relatie gebaseerd op een leugen?

Echt niet. Dan maar pijn, dan maar janken. Maar liegen tegen je liefste is not done. Als jij besluit om verder te gaan met je man ondanks je affaire, prima. Maar hij moet diezelfde keuze hebben en die moet gebaseerd zijn op de waarheid.

Als je van iemand houdt, heeft diegene recht op de waarheid. Hoe pijnlijk ook.
als ik even terug denk(mijn man heeft 1 slippertje gemaakt)

en hij biechte het op,omdat hij zich ook schuldig voelde.

als het over mocht,dan had ik liever gehad,dat hij me niks had verteld.

dan was ik nog gelukkig geweest,en gedacht dat hij echt van me hield.

door het me te zeggen,kreeg ik het verdriet,het wantrouwen,moeite om de relatie weer nieuw leven in te blazen.

het is dus ook niet gelukt,omdat ik het niet kon verkroppen.

sneu voor de kinderen,maar mijn man was fout geweest,hij had had daar ook zelf mee moeten dealen.

en mij er niet mee op hoeven zadelen...
enigme je hebt ook wel weer gelijk.

maar pijn doet het zeker,en je hele leven is klatsboem ineens van de aardbodem geveegd.

dus soms wou ik wel eens dat ik van niks had geweten.

dan leef je toch gelukkig verder?

en is er ook geen schade..
quote:Thila schreef op 12 maart 2010 @ 10:36:

Als we allemaal zoals Antilliaantje gaan denken kunnen we allemaal wel met een goede reden vreemdgaan.

"Ik word er leuker van"

Beetje jammer dat je er dan iemand anders voor nodig hebt om leuker te worden voor je partner... Ik vind het geen reden "om dan maar vreemd te gaan", integendeel. Het beste is om het helemaal niet te doen. Maar Lizzy is wel vreemd gegaan en vraagt zich af of ze het moet vertellen. En in deze situatie vind ik dus dat ze er het beste een positieve wending aan kan geven. Ze gaat voor haar man, zal haar minnaar niet meer zien. Waarom dan toch bewust haar man pijn doen, het vertrouwen wegnemen. Haar relatie heeft een positieve impuls gekregen daardoor, laat ze daar beiden van genieten.
quote:antilliaantje schreef op 12 maart 2010 @ 09:50:

Lizzy,

Je hebt een misstap begaan, terwijl je waarschijnlijk voor die tijd altijd geroepen hebt dat het jou nooooit zou overkomen.

Maar wat voelde die aandacht goed (tell me if I'm wrong).

Ik weet niet hoe je relatie met je man is, als ik je verhaal lees dan zit dat volgens mij wel goed. JIJ bent vreemdgegaan, JIJ hebt nu schuldgevoelens. Schuldgevoelens, omdat je voor je man gekozen hebt, en omdat je verder met hem wil (anders had je geen last van schuld). Maar je hebt dat op het het spel gezet door een paar keer vreemd te gaan.

Heb je ervan genoten? Waarschijnlijk wel. Je voelt je goed, het heeft een positief effect op je gehad. Je voelt je weer vrouw, aantrekkelijk, leuk, lief en aardig. Je man heeft opgemerkt dat je nog gezelliger en vrolijker bent dan voorheen. Bekijk het dus positief, jouw vreemdgaan heeft een gunstig effect op de relatie met je man gehad.

En dat wil jij op het spel zetten door het te vertellen? Niet doen! Probeer je schuldgevoel om te buigen in een mooie herinnering, in iets goeds waar zowel jij als je man profijt van hebben gehad. Mee eens :-)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 maart 2010 @ 01:49:

[...]

Als ze héél veel ervaring hebben op jonge leeftijd dan denk ik a. dat ze allemaal - redelijk - korte relaties hebben gehad en/ of b . dat een relatie die begon toen je 14 was en nog bestaat nu je begin twintiger bent oid - sorry - toch echt niet te vergelijken is met al jaaaaaaaaren samen zijn.om veel ervaring te hebben hoef je echt geen korte relatie te hebben hoor.
quote:elninjoo schreef op 11 maart 2010 @ 14:48:

Als je je relatie wilt behouden dan zwijg je erover. Je hebt zelf de misstap begaan, dus moet je ook je schuldgevoel maar zelf zien te verwerken ipv je man verdriet te doen.So true!!!
Maar TO kan haar relatie wel willen behouden, maar zou haar man dat ook willen als hij het wist?

Waarom mag zij die keus voor hem maken? Dat vind ik echt niet kunnen.
Ik zou het niet vertellen. Je wilt eerlijk zijn maar dat kan wel eens heel anders uitpakken dan je denkt (en hoopt). Een man reageert hier, in de regel, heel anders dan een vrouw zou reageren als haar man zoiets opbiecht. Je bedoelt het goed maar het kan geweldig fout lopen.
Als je echt diep in je hart weet dat je dit niet/nooit meer zult doen en als je kan leven met het gevoel dat je dit bij je kan houden tot de dood jullie scheidt. Niet vertellen. Houd er dan wel rekening mee dat dit van tijd tot tijd aan je zal knagen. Dat is jouw last voor de rest van je leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven