Gezondheid alle pijlers

Ervaring met Essure methode ( sterilisatie)

09-03-2010 17:12 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er wel uit, nou ja wij zijn er wel uit.. ons gezin is compleet nu we er net een kleine meid bij hebben gekregen.

Wij willen geen kindjes verder meer

6 weken geleden een sectio gehad en goed herstelt hiervan.

Wij/ik denk na om me te laten sterilisatie via de essure methode.

Zijn er dames hier die ervaring hiermee hebben?

Wellicht hoort de Topic bij kinderen thuis
Ik heb een tijdje geleden precies dezelfde vraag gesteld, en helaas geen antwoord gekregen...

Ik hoop dus dat er inmiddels wel iemand ervaring heeft
Hallo, ik heb een bijna ervaring....geldt dat ook? Ik had gekozen voor de essure omdat het zo eenvoudig leek. Nu heb ik nooit kinderen gehad en dat leverde dus een technisch probleem op. De arts kwam niet door de baarmoedermond heen. Na een paar keer proberen werd het te onaangenaam (lees pijnlijk) en zijn ze gestopt. Eind deze maand ga ik voor een nieuwe poging, dan verdoven ze de baarmoedermond eerst en ze gaan kleinere instrumenten gebruiken.
Mijn ex-vriendin heeft dit laten doen. Een paar dagen wat pijn, maar goed te doen met de pijnstillers die je krijgt. Ikzelf heb het idee dat ik van mijn eigen sterilisatie meer last heb gehad dan zij van die van haar. Maar misschien ben ik kleinzeriger:-).
Ik heb hier ook info over opgevraagd een tijdje terug. Na een keizersnede mag het een half jaar na de ingreep en als je borstvoeding geeft een half jaar nadat je gestopt bent met geven.

Ik ben nog aan het wachten want ik heb in juni een keizersnede gehad en een half jaar borstvoeding gegeven, dus ik mag in juni.
Ik (man) ben gisteren voor een vasectomie (sterilisatie) gegaan. Een tandje trekken bij de tandarts is pijnlijker! Voor en nadelen van beide op een rijte gezet en dan kom je heel snel tot de conclusie dat het bij de man veel eenvoudiger en ook nog eens betrouwbaarder is. Je bent net herstellende van een sectio, wat op zich een flinke buikoperatie is. Ik zou het wel weten, stuur je partner naar de huisarts/uroloog!
bennie21, wat zijn dan die voor- en nadelen op basis waarvan jij deze conclusie trekt?

Mijn mening (ervaring met beide ingrepen):

- duur ingreep bij beide ongeveer even lang. beide poliklinisch.

- beide ongeveer even pijnlijk

- herstel bij beide ongeveer even lang

Naar mijn idee zit er dus niet zoveel verschil tussen...
Natuurlijk mag de man ook een "knoopje laten leggen".

Maar even over de Essure. Bij een Essure methode wordt niet gesneden het is dus geen operatie. Gewoon via de vagina, twee veertjes plaatsen in de eileiders en dat groeit in 3 maanden dicht. Zo kunnen er geen eitjes meer weg uit de eileiders. Als het gewoon goed gaat, duurt de ingreep slechts 10 minuten.

Ik zal verslag brengen na mijn (2e) ingreep.
Hier een oud topic met ervaringen met Essure (waaronder die van mij)
@Robin1973, Vastctomie kent minder complicatie's, hoewel je op internet natuurlijk veel horror verhalen leest. Er zijn idd een aantal topics hier over de Essure methode, ook niet allemaal happy endings. Maar goed, de methode schijnt wel het minst belastend te zijn. Wat ook meespeelt is het feit dan mijn vrouw al die tijd anticonceptie heeft gebruikt. Vond het al heel snel mijn beurt om iets terug te doen.
ik ben een jaar geleden via de essure methode gesteriliseerd

en het viel erg tegen

De pijn was heftig en ik ben bijna flauwgevallen ben er erg ziek van geweestf (overgeven in de rit terug naar huis)

Ik vond het dus verschrikkelijk....

de dokter zei van te voren dat ik 2 paracetamoltjes moest slikken dat was wel voldoende!!

Nou niet echt dus ik heb me nog nooit zo rot gevoeld
Vijf maanden geleden heb ik me laten steriliseren d.m.v. de clipmethode (d.m.v. laparascopie). Ik ben bijna 40 jaar en heb (en wil) geen kinderen. De reden om na 17 jaar te willen stoppen met de pil was dat ik bijna niet meer menstrueerde en me steeds beetje bij beetje minder opgewekt begon te voelen. De enige oorzaak die ik kon bedenken was de pil (ik slikte Mycrogynon 30) en ik wilde graag van de hormonen af om te zien wat de natuurlijke staat van mijn lijf zou zijn, en ik wilde niet nog eens 15 jaar of meer (tot de overgang) met allerlei voorbehoedsmiddelen stunten.

Ik ben erg goed over de sterilisatie voorgelicht, heb er een jaar over nagedacht en allerlei informatie gelezen, bijv. dat de Essure methode minder geschikt is voor vrouwen die geen kinderen hebben gekregen omdat de baarmoedermond bij hen minder flexibel is en de Essure methode daardoor moeilijker voor de gynaecoloog en de kans op succes dus lager. Daarom heb ik uiteindelijk gekozen voor de clipmethode onder algehele narcose. De ingreep zelf vond ik wel heftig, ook al was ik er zeker van dat ik geen kinderen wil is het toch een hele stap om een dergelijk onomkeerbaar besluit te nemen. De operatie is best zwaar, maar dat is natuurlijk te verwachten en was zeker acceptabel, en ik had gedurende enkele weken last van napijn in mijn onderbuik. Tot zover niks nieuws, maar wat mij wel een beetje verbaast is dat ik nog steeds last heb van een soort knijpend gevoel in mijn onderbuik, het voelt een beetje als een blaasontsteking maar dan hoger in mijn buik. Niet de hele tijd maar met enige regelmaat komt dit gevoel op. Kortom: ik voel de aangebrachte clips. Het rare is dat ik nooit iets had gelezen op Nederlandstalige websites over dit soort pijn - pas toen ik een paar weken geleden ging Googelen en op Engelstalige websites terecht kwam las ik dat ook andere vrouwen deze ervaring hebben. Vandaar dat ik dit op dit NL forum wilde melden. Ik heb geen spijt van de ingreep, het is zoals het is, en de pijn is zeker dragelijk maar als ik dit had geweten had ik waarschijnlijk eerst voor een minder ingrijpende anticonceptiemethode gekozen, zoals de Nuva-ring oid.

Voor de rest is het een heerlijk gevoel dat ik het hoofdstuk 'al dan geen kinderen' hiermee heb afgesloten en recht heb gedaan aan mijn gevoel.
quote:bennie21 schreef op 12 maart 2010 @ 11:23:

Ik (man) ben gisteren voor een vasectomie (sterilisatie) gegaan. Een tandje trekken bij de tandarts is pijnlijker! Voor en nadelen van beide op een rijte gezet en dan kom je heel snel tot de conclusie dat het bij de man veel eenvoudiger en ook nog eens betrouwbaarder is. Je bent net herstellende van een sectio, wat op zich een flinke buikoperatie is. Ik zou het wel weten, stuur je partner naar de huisarts/uroloog!Ik denk dat jij je eerst eens moet verdiepen in Essure voor je iets roept. Essure is dé betrouwbaarste vorm van sterilisatie, betrouwbaarder dan vasectomie of de 'ouderwetse' methode bij vrouwen die via de buik gaat (essure gaat vaginaal). Van de testgroep van Essure werd niemand zwanger, terwijl er na vasectomie en andere vorm van sterilisatie bij vrouwen wél vrouwen zwanger werden. Essure is ook heel erg definitief. Natuurlijk is sterilisatie dat in principe altijd, maar voor essure geldt: Als de sterilisatie volgens de Essuremethode is uitgevoerd is herstel van de vruchtbaarheid niet meer mogelijk.

Ik ben in juli 2009 gesteriliseerd middels de essure-methode.

Ik vond het, na 4 zwangerschappen en bevallingen, een fluitje van een cent qua 'pijn'. 't Was meer ongemakkelijk dan pijnlijk en het is echt een kwestie van goed ontspannen. Maar ik vind bijv. uitstrijkjes ook prima te doen, daar kan je het wel mee vergelijken. Het prikt een klein beetje, thats all. Echt, ik vond het een eitje.

Er staat 3-10min voor, bij mij was het in 4 min gepiept. Daarna had ik wel buikpijn, wat je kunt vergelijken met weeën, echter niet de heftigste weeën hoor, maar wel venijnige steken. Met een pijnstiller ben ik gaan slapen. Toen ik anderhalf uur later wakker werd was de buikpijn weg en was de pijn geleden.

Drie maanden later controle-echo gemaakt en dat was het. Ik kan het iedereen die er zeker van is geen kinderen meer te willen aanraden!

voordelen op een rijtje:

- geen operatie

- dus geen narcose

- nauwelijks pijn

- binnen 10 minuutjes gepiept, dus heel snel klaar

Wel de komende 3 maanden tot na de controlecho goed anticonceptie gebruiken natuurlijk, maar dat doe je natuurlijk nu ook al dus lijkt me die 3 maanden extra ook geen probleem.
Whatever, I do what I want
quote:bennie21 schreef op 12 maart 2010 @ 16:30:

@Robin1973, Vastctomie kent minder complicatie's, hoewel je op internet natuurlijk veel horror verhalen leest. Er zijn idd een aantal topics hier over de Essure methode, ook niet allemaal happy endings. Maar goed, de methode schijnt wel het minst belastend te zijn. Wat ook meespeelt is het feit dan mijn vrouw al die tijd anticonceptie heeft gebruikt. Vond het al heel snel mijn beurt om iets terug te doen.Dat is ook niet waar. Kijk eens op deze site:

http://mens-en-gezondheid ... -sterilisatiemethode.html

Hier staat een tabelletje. In dat tabelletje staat letterlijk; kans op complicaties bij de essure-methode: NEE

Volgens mij ben jij in de war met een vrouwensterlisatie middels een laparoscopie of een buikoperatie.
quote:mosilief schreef op 12 maart 2010 @ 22:31:

ik ben een jaar geleden via de essure methode gesteriliseerd

en het viel erg tegen

De pijn was heftig en ik ben bijna flauwgevallen ben er erg ziek van geweestf (overgeven in de rit terug naar huis)

Ik vond het dus verschrikkelijk....

de dokter zei van te voren dat ik 2 paracetamoltjes moest slikken dat was wel voldoende!!

Nou niet echt dus ik heb me nog nooit zo rot gevoeld

Ik heb een iets zwaardere pijnstiller dan paracetamol gekregen om van tevoren te slikken. Maar mag ik vragen, heb je kinderen? Want dat kan enorm in pijnbeleving schelen. En wat poster hierboven ook zegt, de gyneacoloog kan er dan ook gewoon minder goed bij.

En verder is het, echt waar (net als met een uitstrijkje) voor een heel groot deel ook een kwestie van goed ontspannen. Ik wil hier helemaal niet jouw pijn bagataliseren, maar ik ben er wel van overtuigd dat dat al de helft scheelt.
@crini, het is maar net welke statistieken je wilt lezen/geloven. Vasectomie bestaat al veeeeel langer en daarom is er veel meer ervaring mee opgedaan. Dat geldt ook voor ervaringen van vrouwen die deze methode hebben gekozen. Kijk op http://gynaecologie.start ... -zo-tegengevallen-wie-ook voor de horror tegenhanger met Essure. Kortom, goed lezen en zeker niet alles zomaar aannemen.
Bennie, als je die ervaring goed leest zie je dat er 'complicaties' waren waardoor de essure-methode mislukte:

1. de mevrouw droeg nog een mirena, die mirena zat met beide staafjes in de eileiders en daarom kon ze er niet bij

2. doordat de mirean er alsnog uitgehaald moest worden werd het zich vertroebeld en moest ze flink bewegen om de eileiders weer te vinden

3. de baarmoeder van de mevrouw lag naar achteren gekanteld

Verder heeft de mevrouw het over een essure-apparaat, ik ben gesteriliseerd middels essure, maar bij mij is er echt geen apparaat ingebracht hoor. Er wordt een slangetje met vloeistof in je vagina gebracht en die 'spuit' de weg schoon. Hierdoor zijn de eileiders goed te zien en vervolgens worden de veertjes erin geschoten, middels een soort van slangetje. Als je dat een apparaat noemt?

En tegen jou kan ik dus hetzelfde zeggen: niet alles zomaar aannemen. Dat vind ik dus geen steekhoudend argument, je moet natuurlijk altijd goed onderzoeken voor je iets laat doen. Ik heb zelf wel degelijk goed onderzoek gedaan van tevoren en voor mij waren de duidelijke voordelen:

- geen grote buikoperatie

- niet onder narcose (een man moet dat wel)

- nauwelijks pijn (in mijn geval had ik ook echt weinig en kort pijn), mannen daarintegen kunnen flink klachten hebben van een vasectomie

- binnen 10 min gepiept (bij mij was het klaar in 4 min)

en hoofreden:

- de meest betrouwbare vorm van sterilisatie

Ik heb er geen seconde spijt van gehad en er zijn meer vrouwen met positieve ervaringen dan negatieve. Verder is het zo dat vrouwen die Essure laten doen ook heel zeker van hun zaak zijn, er is geen weg terug, dus die vrouwen willen echt echt echt geen kinderen meer en dan is de meest betrouwbare vorm wel zo prettig. In de testgroep waren nul zwangerschappen i.t.t. andere vormen van sterilisatie. Je krijgt altijd een controle-echo en/of foto na 3 maanden.
Hoi!

Bij mij is vandaag poging 2 geslaagd. Mijn baarmoeder bleek zowat haaks te liggen op mijn baarmoederhals, dus het was lastig om binnen te komen. Eenmaal in de baarmoeder waren de twee veertjes binnen enkele minuten geplaatst. Ik heb een paar uur een ongesteldheidspijn gehad en daarvoor heb ik paracetemol geslikt. Nu heb ik nergens meer last van.

Duimen dat over 3 maanden alles goed blijkt te zijn. Ik vond het goed te doen. Het was even een beetje pijnlijk, maar dat duurde maar enkele minuten.

groetjes!
Ik lees hier even mee, want ik ben er over aan het nadenken om me te laten helpen, ik heb nu de mirena en over een jaar moet die eruit, we zijn er wel over eens dat we het na 2 jongens wel voor gezien houden en dat het goed is zo.

Mijn vriend is nog te jong om zich te laten helpen, ik ben nu 33 dus volgens mij wel een goede leeftijd????

Dit lijkt mij een behandeling die veel lijkt op het inbrengen van een mirena klopt dat? dat is bij mij ook altijd zo gebeurt (3x)

Ik ga toch maar eens informeren bij de huisarts hierover.
Bij 1,5 % van de patiënten gaan die veertjes zwerven.

@crini. Niet alleen de pijnbeleving, ook de pijn. Als je kinderen hebt gehad staat de baarmoedermond een beetje open en kun je heel makkelijk iets naar binnen brengen, dat doet dan ook ook minder pijn.
Ben in 2004 bij de gyn geweest voor de essure methode, nadat hij (naar mijn gevoel) een half uur heeft zitten porren bleek hij de plugjes niet in m'n eileiders te krijgen. Heb daar weken pijn van gehad & t was niet gelukt.

In de winter daarna ben ik laproscopisch gesteriliseerd, dus ook met narcose & 3 dgn daarna liep ik al weer een interval training van 5 km. Dat is me dus 100% meegevallen.
Ik heb de Essure zo'n 5 jaar geleden laten plaatsen. Ik vond bevallen niet zo'n ramp, maar de Essure plaatsen vond ik echt pijnlijk. Ik kan dus goed tegen pijn, hoor! Daarna was t inderdaad een half uurtje kramperig en daarna leek t prima en kon ik naar huis.

De maanden daarna heb ik echter veel kramp achting pijn gehad. Op de controle echo was niets vreemds te zien. Nu...jaren later heb ik af en toe nog stekende pijn in mijn eileider. Daarna bloed ik ook enkele dagen een beetje. Ik ga dus terug naar het ziekenhuis in de hoop dat ze me kunnen helpen.

Ik zou t dus niemand aanraden, omdat als je zo'n pech hebt als ik (er is vast iets mis gegaan bij mij??) dan heb je er geen controle over: dat veertje zit er, en kan er nooit meer uit.

Een traditionele sterilisatie is misschien heftiger, maar daarna ben je er wel helemaal van af en zit er niks lichaamsvreemds in je.

Ik heb spijt van Essure.
Hallo,

In november heb ik de essure behandeling gehad. Het is mij helemaal meegevallen. Ik had van te voren ook de verhalen op internet gelezen en werd wel angstig. Maar de behandeling is helemaal goed gegaan en zonder veel pijn. Het inbrengen van de 'veertjes' is redelijk pijnloos. Je voelt wel wat, maar dat valt mee. In 5 minuten zijn beide veertjes ingebracht. Geen bloedverlies erna. Ook achteraf nagenoeg geen pijn gehad. Een beetje zeurderig gevoel. Na thuiskomst direkt een paracetamol genomen en de volgende dag weer gewoon aan het werk. Na 3 maanden controle en zijn de veertjes goed geplaatst. Ik ben dus super tevreden. Ik hoop dat mijn ervaring uitsluitsel kan geven. Succes.
Hallo,

Ik 35 jaar en 2 kinderen ben gister voor een sterilisatie geweest in het olvg te Amsterdam, momenteel woon ik in het buitenland en ik was speciaal gisterochtend ingevlogen om deze uit te laten voeren.

in de middag had ik eerst een intake en 2 uur later de ingreep. Tijdens de intake kreeg ik 2 paracetamol en een naproxen die ik in kon nemen ongeveer 1,5 voor de ingreep.

Ik was erg nerveus naar aanleiding van alle posts over de Essure methode die je op internet leest en ging in full battle mood met de benen wijd.

De ingreep zelf vond ik goed te doen, dit mede dankzij de kundigheid van de gynaecoloog die deze uitvoerde bij mij. Er waren 2 lieve zustertjes die assisteerden en lekker tegen mij aan het kletsen waren om mij af te leiden en een fullHD tv naast me zodat ik het hele process kon volgen.

Even diep zuchten tegen het krampende gevoel en ze zaten er in 6 minuutjes in.

Ongeveer 5 minuten na de ingreep werd ik misselijk en kreeg ik last van koud zweet. Ik trok wit weg en voelde me wat dizzy (niet flauw gevallen), mijn vriendin die op de gang aan het wachten was heeft me naar het hotel gereden waar ik in bed gedoken ben. Na een kopje thee en 2 uurtjes slapen voelde ik me een stuk beter, geen duizelingen meer alleen nog een licht krampachtig gevoel in mijn onderbuik.

Lichte vloeiing maar dat mag eigelijk geen naam hebben.

Nu de 2de dag 19 uur na de ingreep ben ik vanochtend terug naar huis gevlogen (Barcelona) tijdens de vlucht geen problemen, nog een heel licht gevoel in mijn onderbuik maar verder niks, heb ook vanmiddag mijn dochter uit school gehaald op de fiets.

Nu s’avonds nog steeds een lichte vloeiing en wat slapjes en moe (waarschijnlijk ook door al het reizen) voor de rest gaat het prima, heb ook geen paracetamol gebruikt vandaag.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden met deze methode en de gynaecologe, ik denk dat het belangrijk is dat je iemand vind die dit vaak doet.

Mijn Gynaecologe was dr Kaaijk, Onze Lieve Vrouwe Gasthuis Amsterdam.

Nu 3 maanden afwachten, maar ik heb goede moed!

Succes iedereen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven