boos op vriend na ontslag

13-03-2010 21:37 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is op staande voet ontslagen en het is zijn eigen schuld. Het blijkt dat hij gefraudeerd heeft en hij heeft dit ook toegegeven. Dit betekent dus in het kort, geen inkomen meer per direct, geen recht op ww uitkering en bijstand (ik heb wel een baan boven het minimumloon) en de vraag is nog wat er op het werk gebeurd. Komt er een rechtszaak of handelt het bedrijf het met hem zelf af. Voor mij is dit rauw op mn dak gevallen en ik ben vreselijk geschrokken. En teleurgesteld in hem, eigenlijk heel boos. Hij heeft nu niets meer aan zijn opleiding aangezien ze hem in diezelfde sector echt niet meer aannemen met deze achtergrond.

Ik weet niet wat ik er mee aan moet. We gaan dit jaar trouwen waar we hard voor aan het sparen waren, dat sparen zal voorlopig niet meer lukken en een huwelijksreis zit er ook niet meer in. Natuurlijk is een reis niet het belangrijkste, maar ik ben er wel heel boos over omdat voor mijn gevoel door zijn schuld ik de komende maanden of wie weet hoe lang, vreselijk zuinig moet gaan leven terwijl het niet mijn schuld is... We wonen al een aantal jaren samen in een koopwoning, hebben een auto ed... dus dat moet toch allemaal betaald worden... Dit moest ik gewoon even kwijt hier...Vind het zo erg...
dribbel; logisch dat je teleurgesteld, verdrietig bent en boos. Het is niet zo verstandig.

Dit is misschien niet helemaal het topic ervoor en wil je het niet horen. Dus dan daarvoor mn verontschuldigen. Ik denk alleen maar mee... Ik las dat het niet om grote bedragen ging, is dit de eerste keer? Er zit nog wel een kans in dan dat je het ontslag onregelmatig verklaard krijgt. Dus ik zou je vriend maandag even langs het juridisch loket sturen of langs de rechtsbijstandsverzerkaar. Dan heeft hij namelijk wel recht op een WW uitkering.

Maar goed dat neemt niet weg dat hij een domme fout heeft begaan. En dat dit jullie relatie onder druk zet sterkte!
Misschien kun je zelf ook even langs het jurridisch loket om duidelijkheid te krijgen over de gevolgen die het voor jou kan hebben.

Weet je precies wat je vriend gedaan heeft? Ik zou dat denk ik wel graag precies willen weten, want het maakt nogal uit. Ik zit nu zelf te peinzen of je zijn werkgever zou kunnen bellen, weet niet of ik dat zou doen.....
Het is zoals het is
Ik zou iig zeker niet gaan trouwen, gezien de consequenties dat mogelijk voor jou kan hebben. Ik zou het allemaal eerst even laten bezinken. Kan me voorstellen dat dit een enorm shock is (had eens een directe collega die fraude gepleegd heeft en dat was al shocking, laatstaan je eigen partner) en dat moet je gaan verwerken. Dan pas zou ik gaan kijken hoe het nu verder moet met de relatie.
@ Sloopthard: Op mijn vorige werk is er iemand staande voet ontslagen voor het vervreemden van een rol wc papier.

Het is natuurlijk een discussie op zich maar ik denk dat stelen, stelen is en het niet uitmaakt om wel bedrag het gaat.

Ik denk (lees hoop) ook dat het UWV het niet zal zien als domme fout maar opzettelijke fraude. Het geld is tenslotte niet in zijn zak gevallen.
Wat afschuwelijk voor jou!

Hoe is je vriend eronder??

Vind het wel vreemd dat hij er niet echt een verklaring voor heeft....en ook vreemd dat hij het niet echt nodig had (het geld)..wat heeft hij er in vredesnaam mee gedaan?

Ik zou me dat de hele dag door afvragen...want als hij hierover gelogen heeft betekend dat voor mij dat hij het geld nodig had voor iets waar hij over liegt.(of zich voor schaamt)

Heel veel sterkte voor jou en een dikke knuffel....enne..die bruiloft zou ik ff uit mijn hoofd zetten.
Wat ik mij af vraag, hij deed die fraude toen jullie het financieel goed hadden. Hij zal straks financieel wel aardig aan de grond komen te zitten. Tuurlijk heeft hij er nog niet over gedacht hoe dat op te lossen, maar als hij nu al niet weet waarom hij dat deed, dan is de kans lijkt mij groot dat hij alleen nog maar op een oneerlijke manier verder zal moeten. Het lijkt mij niet onverstandig dat hij prof. hulp gaat zoeken. Want er zullen nog nare dingen op zijn pad komen. Ook jullie relatie zal straks niet meer zijn als het was. Ook niet meer gelijk qua niveau, jij zal de kar moeten trekken en hoelang ga je dat volhouden als je niet eens weet wat er in je partner om is gegaan. En dan nog alle problemen van dien van een evt. rechtzaak end.

Ik zou het niet aan de grote klok hangen. Zeker niet bij jouw bedrijf. Eerst maar eens kijken hoe dit allemaal gaat lopen. Ik snap dat jij ook hier maar een slachtoffer van bent. Maar of het slim is om dit te vermelden aan mensen die er niets mee te maken hebben, neu dat denk ik niet.

Het trouwen zou ik maar even in de koelkast zetten totdat je meer zekerheid hebt, alles is afgehandeld, je vriend misschien weer een andere baan hebt. Om nu leuk en gezellig te gaan trouwen lijkt mij ook niet gepast. Gevoelsmatig begin je dan al met een manke start.

Persoonlijk zou ik, desnoods mbv prof.hulp, willen weten waar dit gedrag vandaan komt. Zolang je dat niet weet, is het risico ook groot dat het in de toekomst misschien weer gebeurd. Het lijkt mij namelijk dat je dit niet doet als je het financieel geweldig hebt, een mooi leven en een leuke toekomst met je aankomende bruid. Er zal wel iets zijn.

Sterkte ermee.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Waarom zou je niet meer met hem willen trouwen? Wat je vriend gedaan heeft kan natuurlijk niet, maar om hem dan maar meteen te dumpen? Zonder dat je precies weet hoe het allemaal zit? Ik vind dat weggaan wel een heel makkelijk advies is, wat hier heel vaak te pas en te onpas wordt gegeven.

Je bruiloft uitstellen of trouwen op huwelijkse voorwaarden, zodat hij je nergens al te ter in mee kan slepen, kan ik me wel voorstellen.

Het zal van de aard en de omvang van de fraude afhangen wat zijn werkgever verder gaat doen. Of hij ooit nog ergens aan de bak komt weet je helemaal nog niet en daar zou ik maar even niet op vooruit lopen.

Wat ontzettend naar allemaal. Ik wens je veel sterkte in ieder geval. Probeer niet te veel op zaken vooruit te lopen, je kan nu even weinig anders doen dat afwachten tot je meer weet.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Hoe gedraagt je vriend zich? vertoont hij spijt en doet hij er alles aan om het weer positief te krijgen? Dit zou voor mij een belangrijke rol spelen in het wel/niet weg gaan bij hem eerlijk gezegd.....

Wellicht kan hij in de toekomst geen baan meer vinden in de sector waar hij nu werkt (maar wie zegt dat?), maar dan kan hij wél werk vinden in andere sectoren d.m.v. omscholing etc. en desnoods onder zijn niveau werken (want je moet toch wat?)

Het is nu erg schrikken en je zult er nog wel een tijdje mee geconfronteerd worden..... als je van hem houdt kom je hier wel doorheen
Wat me opvalt is dat veel forummers het hier over een (stomme) fout hebben. Dit is geen fout, de vriend van TO heeft een misdrijjf gepleegd dit is wel even een wezenlijk verschil. En fraude is een misdrijf over een langere periode. Mensen die frauderen weten over het algemeen heel goed waar ze mee bezig zijn. Fraude is van een ander kaliber dan in een opwelling 10 euro uit een kassa pakken. Ik hoop TO dat de ernst van de situatie goed tot je doordringt. Ik wil niet hard zijn hoor want ik realiseer me heel goed in wat voor een nare situatie jij buiten je schuld om zit. Wat me ook opvalt is dat je je zorgen maakt over je collega's. Je familie en eventueel vrienden zuller hier uiteindelijk ook achter komen en die zullen ook een mening hebben cq. op je in gaan praten.
quote:sweetcandy schreef op 14 maart 2010 @ 09:16:

Hoe gedraagt je vriend zich? vertoont hij spijt en doet hij er alles aan om het weer positief te krijgen? Dit zou voor mij een belangrijke rol spelen in het wel/niet weg gaan bij hem eerlijk gezegd.....

Wellicht kan hij in de toekomst geen baan meer vinden in de sector waar hij nu werkt (maar wie zegt dat?), maar dan kan hij wél werk vinden in andere sectoren d.m.v. omscholing etc. en desnoods onder zijn niveau werken (want je moet toch wat?)

Het is nu erg schrikken en je zult er nog wel een tijdje mee geconfronteerd worden..... als je van hem houdt kom je hier wel doorheen Dat is in deze situatie geen issue het gaat erom hoe vriend zich gaat opstellen maar met bovenstaande ben ik het eens.
quote:mylenevalerie schreef op 14 maart 2010 @ 08:59:

Want er zullen nog nare dingen op zijn pad komen. Ook jullie relatie zal straks niet meer zijn als het was. Ook niet meer gelijk qua niveau, jij zal de kar moeten trekken en hoelang ga je dat volhouden als je niet eens weet wat er in je partner om is gegaan. En dan nog alle problemen van dien van een evt. rechtzaak end.

Precies, je moet wel heel stevig in je schoenen staan als je dit wil terwijl je er zelf niets aan kan doen. Het zal nooit meer hetzelfde zijn.
Fraude is en blijft fraude. Maar wat ik in jouw situatie zou willen weten is het waarom. Als jullie het op financieel gebied goed hadden waarom dan ook nog frauderen om nog meer te krijgen? Vooral het waarom zou voor mij bepalend zijn of ik met hem door zou gaan of niet.
Fiba, is dat dan van toegevoegde waarde waarom? Dit is gebeurd en gaat heel vervelend worden wat de reden daarvan ook is.
quote:Pinkeltjepuntmuts schreef op 14 maart 2010 @ 09:37:

Fiba, is dat dan van toegevoegde waarde waarom? Dit is gebeurd en gaat heel vervelend worden wat de reden daarvan ook is.Het waarom zou bij mij wel de mate van begrip bepalen voor zijn daden. Alhoewel het nooit goed te praten is, dat ben ik met je eens. Maar als hij bv boven zijn stand leeft en dat zo bekostigd zal het niet bij iets eenmaligs blijven. Het risico van weer in zulke daden vervallen zou mij dan te groot zijn.
quote:Pinkeltjepuntmuts schreef op 14 maart 2010 @ 09:20:

Wat me opvalt is dat veel forummers het hier over een (stomme) fout hebben. Dit is geen fout, de vriend van TO heeft een misdrijjf gepleegd dit is wel even een wezenlijk verschil. En fraude is een misdrijf over een langere periode. Mensen die frauderen weten over het algemeen heel goed waar ze mee bezig zijn. Fraude is van een ander kaliber dan in een opwelling 10 euro uit een kassa pakken. Ik hoop TO dat de ernst van de situatie goed tot je doordringt. Ik wil niet hard zijn hoor want ik realiseer me heel goed in wat voor een nare situatie jij buiten je schuld om zit. Wat me ook opvalt is dat je je zorgen maakt over je collega's. Je familie en eventueel vrienden zuller hier uiteindelijk ook achter komen en die zullen ook een mening hebben cq. op je in gaan praten.Helemaal eens met Pinkeltje.
Fraude plegen is inderdaad geen spontane opwelling. Je moet hier erg berekend voor zijn en, neem ik aan, mensen in het gezicht kunnen kijken met een charmante lach en een vriendelijke handdruk.

Ik zou zeker niet met hem trouwen. Een strafblad deel je dan zamen ook. Dit betekent niet dat je hem dumpt uiteraard.

Bv; Als jij over twintig jaar niet meer met hem samen bent is het waarscijnlijk beter nooit met hem getrouwd te zijn geweest.
quote:fiba schreef op 14 maart 2010 @ 09:51:

[...]

Het waarom zou bij mij wel de mate van begrip bepalen voor zijn daden. Alhoewel het nooit goed te praten is, dat ben ik met je eens. Maar als hij bv boven zijn stand leeft en dat zo bekostigd zal het niet bij iets eenmaligs blijven. Het risico van weer in zulke daden vervallen zou mij dan te groot zijn.Mensen die frauderen doen dat alleen maar om er zelf beter van te worden. Als vriend van TO boven zijn stand leeft moet je als samenwonende partner wel heel erg blind zijn cq. financiele zaken gescheiden hebben om dit niet in de gaten gehad te hebben. Misschien wist TO wel af waar haar vriend mee bezig was en vond ze het wel prima. Om wat voor reden vriend dit ook gedaan heeft is niet belangrijk, deze relatie heeft m.i. nauwelijks meer kans van slagen.
quote:HansHier schreef op 14 maart 2010 @ 10:38:

Fraude plegen is inderdaad geen spontane opwelling. Je moet hier erg berekend voor zijn en, neem ik aan, mensen in het gezicht kunnen kijken met een charmante lach en een vriendelijke handdruk.

Ik zou zeker niet met hem trouwen. Een strafblad deel je dan zamen ook. Dit betekent niet dat je hem dumpt uiteraard.

Bv; Als jij over twintig jaar niet meer met hem samen bent is het waarscijnlijk beter nooit met hem getrouwd te zijn geweest.Precies, misschien heeft vriend wel spijt maar dan wel om verkeerde redenen. Fraudeurs hebben meestal alleen spijt dat ze betrapt zijn en niet om het misdrijf zelf. En dan ga je je afvragen waar vriend nog meer niet in te vertrouwen is. Misschien heeft hij naast TO wel een vriendin die hij moet bekostigen of gaat hij naar een prostituee. Het vertrouwen is weg omdat vriend een zwarte kant heeft die je niet zomaar kwijtraakt.
quote:Pinkeltjepuntmuts schreef op 14 maart 2010 @ 10:46:

[...]

Mensen die frauderen doen dat alleen maar om er zelf beter van te worden. Als vriend van TO boven zijn stand leeft moet je als samenwonende partner wel heel erg blind zijn cq. financiele zaken gescheiden hebben om dit niet in de gaten gehad te hebben. Misschien wist TO wel af waar haar vriend mee bezig was en vond ze het wel prima. Om wat voor reden vriend dit ook gedaan heeft is niet belangrijk, deze relatie heeft m.i. nauwelijks meer kans van slagen.Begrijp me goed, ik vind frauderen ook niet kunnen. Het is en blijft zelfverrijking ten koste van anderen. Ik vraag me ook af in hoeverre TO niet iets had kunnen vermoeden. Zelf zou ik wel klaar zijn met vriend omdat ik me ook zou afvragen wat hij nog meer doet waar ik niets van af weet.
@dribbel

Hoi dribbel, wat vreselijk voor je.

Hij geeft aan niet te weten waarom hij het heeft gedaan. Lijkt me verstandig dat hij daar eerst achter gaat zien te komen en dat gaat uitzoeken dmv gesprekken met iemand (therapeut?). Pas als dat duidelijk is voor hem en voor jou kan je bepalen of je zijn misstap kan begrijpen/accepteren en hij jouw vertrouwen weer heeft. Hij moet zelf hier ook in willen investeren. Als hij het zelf niet wil begrijpen en uitzoeken, denk ik dat dat geen goed teken is.

Het is niet leuk wat ik ga zeggen, maar ik zou het huwelijk afzeggen en eerst focussen op het bovenstaande. Dit betekent niet dat je hem laat zitten en jullie relatie stopt, maar een huwelijk aangaan onder deze omstandigheden lijkt me niet slim. Je geeft zelf al aan dat je iemand bent die heel eerlijk is en niet van liegen houdt...

Daarnaast vind ik dat hij de communicatie hierover aan vrienden en familie van jullie zou moeten doen en niet jij (denk wel dat het goed is als jij daarbij bent). Op deze manier beschermt hij jou en neemt hij afstand van zijn eigen rare aktie.

Sterkte
zeg dat huwelijk maar gelijk af, voor je jezelf mee laat zuigen in de naderende financiele puinhoop van je vriend
Jullie zijn waarschijnlijk nog jong. Dit is misschien wel een goede les voor jou om altijd financieel zelfstandig te blijven. Jullie zijn nu één inkomen kwijt. Gelukkig heb jij een baan en een eigen inkomen. Dat betekent dat je zelf ook keuzes kunt maken hoe jij verder wilt in het leven en met (of zonder) deze relatie.
quote:fiba schreef op 14 maart 2010 @ 11:31:

[...]

Begrijp me goed, ik vind frauderen ook niet kunnen. Het is en blijft zelfverrijking ten koste van anderen. Ik vraag me ook af in hoeverre TO niet iets had kunnen vermoeden. Zelf zou ik wel klaar zijn met vriend omdat ik me ook zou afvragen wat hij nog meer doet waar ik niets van af weet.Precies.
quote:elninjoo schreef op 14 maart 2010 @ 12:20:

zeg dat huwelijk maar gelijk af, voor je jezelf mee laat zuigen in de naderende financiele puinhoop van je vriendNu denkt TO er misschien anders over maar ik denk dat ze over een paar jaar erg blij is dat ze hier voor het trouwen is achter gekomen. Dan was de ellende vele malen groter geweest.
quote:katoeneke schreef op 14 maart 2010 @ 12:18:

@dribbel

Hoi dribbel, wat vreselijk voor je.

Daarnaast vind ik dat hij de communicatie hierover aan vrienden en familie van jullie zou moeten doen en niet jij (denk wel dat het goed is als jij daarbij bent). Op deze manier beschermt hij jou en neemt hij afstand van zijn eigen rare aktie.

SterkteIk denk dat je bedoelt verantwoording nemen voor zijn misdrijf? Ik denk niet dat TO van hem bescherming kan verwachten, ze moet zichzelf nu in bescherming nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven