Helmpje???

13-10-2009 19:12 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

We komen net terug van de fysiotherapeut met Sproetekind en we moeten beslissen of hij een hempje moet tegen zijn afgeplatte hoofdje.

Hij is nu 4 1/2 maand en heeft de eerste 2 à 3 maanden een sterke voorkeurshouding gehad. We hebben er van alles aan gedaan: aankleedkussen andersom, hoofdje draaien in bed, speeltjes aan niet-voorkeurskant, buikliggen etc etc. Maar toch een afplatting.

De laatste keer had hij een score van 108 (op één of andere schaal), nu een maand later is er weinig tot geen verbetering. 100 is normaal, tussen 104 en 108 is een lichte afplatting en boven de 108 een ernstige. Sproetkind is dus een randgeval.

De verwachting is dat een helmpje een resultaat heeft van 103-104. Zonder helmpje zal het waarschijnlijk wel iets verbeteren, maar niet veel. Erger wordt het niet (denkt de fysio).

Grote vraag is nu dus, gaan we voor een helmpje? Ik wil het zelf liever niet, vind het zo'n naar idee dat mijn kleine jongetje het komende half jaar 23 uur per dag zo'n helmpje op moet. Dat knuffelt toch anders. Maar dat is natuurlijk een puur egoïstische keuze. Hij zit er later misschien wel mee dat hij niet zo'n mooi rond hoofd heeft.

Wie heeft ook voor dit dilemma gestaan? Waarbij het dus niet een hele duidelijke keuze vóór of tegen een helmpje was. Wat hebben jullie gedaan? En hebben jullie spijt?

De fysio wilde duidelijk geen beslissing voor ons nemen. Maar waar moeten we onze beslissing dan op baseren?
O ja, die 23 uur per dag hebben wij bij lange na niet gehaald. Ik gaf nog borstvoeding, in de auto mag de helm niet op enz.
quote:VIVAfeelfree schreef op 15 maart 2010 @ 13:03:

Annie; ja dat bandje ja, ik krijg morgen de 'uitslag' trouwens. Hoe oud was jouw zoontje toen hij met de helm begon?

En wordt de helm eigenlijk vergoed door de verzekering?

Bij ons werd het wel vergoed, moet je even navragen. De helm en het aanpassen enz is behoorlijk duur. Het heeft ons niets gekost.

Mijn zoon was net 6 maanden toen hij de helm kreeg en wij hebben hem tot precies zijn 1e verjaardag laten dragen.
quote:VIVAfeelfree schreef op 15 maart 2010 @ 13:02:

Tja, ik weet voor een tweede wel beter, die ligt lekker op zijn/haar zij. Dat was voor zoonlief ook beter geweest, ivm krampjes. Maarja, als nieuwbakken moeder luister je nog overal naar he. En ik weet hoe het voelt, want ik heb zelf ook een afgeplat achterhoofd (niet zo heel erg, je ziet er niks van, ik voel het alleen), naar één kant, en dat is ook voor mij mijn voorkeurshouding.Toen mijn tweede werd geboren, was ik er ook veel verdachter op. Toen hij 6 weken was, zat ik al bij de fysio. En ik heb hem heel, heel veel op zijn buik gelegd (met als gevolg dat zijn nekspieren weer wat te sterk waren en we daar veer voor naar de fyio moesten). Maar hij heeft wel een rond hoofd en anders een afplatting aan de zijkant gehad.
Hier een korte tijdslijn:

December: geboorte Max-baby;

Maart: naar de fysio;

Mei: naar de kinderarts;

Mei: naar Eemland (instrumentenmaker);

Juni: Helmpje

November: Helmpje af. (In totaal 5 maanden gedragen)

Door stuitligging, grondige checks in ziekenhuis waren we er vroeg bij.

De fysio deed wel raar. Eerst kwam alles vanzelf goed, toen ineens niet meer en was er paniek, daarna was het weer onze keuze, toen moesten we weer zo snel mogelijk naar het AMC (kinderarts). Om een afgewogen keuze te maken had je daar dus weinig aan. Ik heb meer aan internet gehad.

De verzekering vergoedt het in het basispakket. Sommige verzekeringen stellen wel eisen aan wie je als instrumentenmaker mag nemen. Onze kinderarts had een voorkeur voor Eemland. En ook wij waren heel tevreden.

Toen Max-baby 11 maanden oud was was het helmpje 'op'. (Ze frasen het van binnenuit naar de manier waarop het hoofd moet groeien.0 We stonden toen voor de keuze om nog een 2de helmpje te nemen of het zo te laten. De explosieve groei was achter de rug dus het advies was geen 2de helm te nemen.

Nu zie je nog wel een beetje dat haar hoofd scheef is. Met name als je er bovenop kijkt of als je onderzoekend naar haar hoofd kijkt. Maar ja, een beetje scheef is iedereen wel.

Al met al ben ik erg tevreden, met name omdat het resultaat zo goed zichtbaar is (bij elke bezoek aan de instrumentenmaker). Dat maakt dat je het echt vol wilt houden.
meiden,

Wij moeten komende week naar de 'helmpoli' voor advies.

Zoon heeft een afgeplatte schedel met een lichte assymetrie.

Ondanks dat we de afgelopen 2 maanden alles hebben gedaan om zoon naar links/rechts te laten kijken, ligt hij het liefst op zijn achterhoofd; in ieder geval slapend.

Ondanks dat de afwijkingen niet gigantisch zijn (wel zichtbaar), is het wel verslechterd ondanks alle inspanningen. Zoon is twee keer met zo'n bandje gemeten.

Qua assymetrie haalt hij nu een score van 102,3. (100 is perfect).

Qua voor-achter en links-rechtsverhouding scoort hij 92 (80 is gewenst).

Wat zouden jullie doen? Welke afwegingen hebben jullie gemaakt bij de keuze? We luisteren natuurlik naar het oordeel van de deskundigen, maar ik ben ook erg benieuwd waarom jullie wel/niet voor een helm hebben gekozen.

Bedankt!
Als mamma van een kind met een schedelafwijking die niet met een helm op te lossen valt, zou ik zeggen Doen! De vorm van het hoofd van onze zoon wijkt erg (zichtbaar) af. Ik zou willen dat ik de keuze had om het met een helm te corrigeren. Wat is een paar maanden een helm om een levenlang verbetering te hebben?
MILF in the making ;-)
quote:Annie Ooi schreef op 15 maart 2010 @ 13:04:

O ja, die 23 uur per dag hebben wij bij lange na niet gehaald. Ik gaf nog borstvoeding, in de auto mag de helm niet op enz.Wij mochten de helm gewoon in de auto in de mc op! Vreemd.
Ik zou zeggen doen! Kind wend er heel snel aan en bij ons is het enorm verbeterd!! De stand van oren was heel erg verschillend en zelfs dat is verbeterd!
hey meiden

ook ik heb een vraagje aan de "ervaren" moeders....het zit bij ons namelijk zo...ik heb een knul van bijna 6 die had geen voorkeurshouding dus geen ervaring mee....nu heb ik er een knul bij van 5,5 maand die echt nog heel veel op z,n rug slaapt..ook overdags slaapt hij nog veel, 2 uur op en 2 uur slapen(heel de dag en dan de laatste fles om 19.00u)

hierdoor heeft hij dus een heel plat achterhoofd....nou had ik het zelf al aangegeven bij de cbarts toen hij 3 maanden oud was, toen vroeg ik dus van joh moeten we geen verwijzing hebben voor een helmpje??

nee hoor zei zij toen....dat bekijken we wel over een maand of 3 a 4....en trouwens je hoeft er niet blij mee te zijn hoor als je kind een helmpje moet waarop ik antwoorde dat me dat nou echt niks uitmaakte omdat ik het beste wil voor m,n kind en als dat betekent dat hij een helmpje op moet, tsja het zij zo

dus ik 2,5 week terug weer op controle bij cb..er was nu een andere arts dus ik er weer over begonnen, ja zei deze ik maak een verwijzing en die stuur ik gelijk naar je op want het is wel nodig

nou afgelopen dinsdag dus nog helemaal niks binnen, ik bellen

belt die troela die ik normaal heb terug...ja zegt ze wat wil je nou, ik zeg nou een verwijzing...ja zegt ze maar daar ben je nou VEEL TE LAAT mee

dus ik zeg nou das ook raar want er werd toen hij 3 maanden was gezegd dat we nog wel de tijd hadden tot een maand of 6....oh zegt ze en wie zei dat dan

ik zeg nou JIJ DUS......ja nou ze zegt,dan moet je als een speer de ha bellen voor verwijzing en dan bellen....

dus ik gebeld naar het sophia ziekenhuis in rotterdam....nee hoor zeiden ze daar, je bent echt te laat wij doen het maar bij kindjes tot een maand of 4 daarna heeft het geen zin meer

kreeg toen wel een nummer van tilburg en daar kunnen we nu 23 april heen...maar ja dat is ruim een uur rijden en het sophia maar 20 minuten...maar goed dat maakt me niet uit al moet ik naar groningen dan zou ik het nog doen

maar ik was zoooooooooo boos op die cbarts ik had het zelf notabene aangegeven toen die kleine 3 mnd was....

oh ja ze zei ook nog wat zei de fysio..dus ik zeg huh fysio??

ja hier staat dat we je doorverwezen hebben naar de fysio..ik zeg nou niet dus want dan was ik wel geweest....

maar goed..mijn vraag dus, ik lees dat bij jullie de fysio het hoofdje opmeet om te kijken hoever het hoofdje afwijkt/scheefstaat...moesten jullie die gegevens meenemen naar het ziekenhuis???

of zal ik gewoon afwachten totdat ik naar tilburg moet??tsja tis ook allemaal nieuw voor me en niemand die me uitleg geeft

sorry voor m,n lange verhaal maar ben nog steeds boos merk ik
Even een vraag voor de 'ervaringsdeskundigen'. Hebben jullie gemerkt dat jullie kind in zijn motorische ontwikkeling last heeft gehad van het helmpje?

Ik kan me nl zo voorstellen dat een baby van bv 6 a 7 maanden niet goed op zijn buik kan spelen met een helmpje op (omdat zijn hoofd dan 'te zwaar' is, zeg maar).
Tal77, kan me goed voorstellen dat je boos bent! Bij onze zoon is het met 5,5 maand opgemeten in het ziekenhuis en hadden we met 6 maanden en halve maand de helm. De gegevens van de fysio wel meenemen maar het ziekenhuis, maar daar doen ze het zelf nog een keer en later de eerste keer bij de helm meten ze weer alles op.

Jena, mijn zoon heeft totaal geen last gehad met zijn ontwikkeling met de helm, tegenovergestelde hij was juist heel snel met alles. Ook toen hij de helm nog 23 uur per dag ophad. Nu al ruim 2 maanden alleen s'nachts omdat zijn huid open ging van de helm, maar dat komt maar bij 1% van de kinderen voor en hij had gewoon pech. De helm is nl heel licht dus daar hebben ze totaal geen last mee of dat zijn hoofd te zwaar wordt.
@ Tal1977 Wat een van een CB arts zeg! Daar zou ik me ook enorm kwaad om maken! Maar wees niet bang dat je te laat bent hoor. Mijn zoon kreeg dus pas met 9 maanden een helmpje, ik dacht ook dat dat veel te laat zou zijn, maar hij heeft hem nu ruim 5 weken op en we zien echt een enorm verschil! Ik weet niet zo goed waarom ze zo'n grens aanhouden in Nederland (wij wonen sinds kort in de VS), want je kunt dus best ná 6 maanden nog aan een helmpje beginnen. (zoals ik al eerder schreef, onze arts is ook nog wel eens met een kind van 18 maanden gestart) Gewoon je afspraak afwachten dus en als ze moeilijk doen, gewoon doordrammen hoor, als dit echt iets is dat je wilt. Balen dat je naar een ver ziekenhuis moet, maar als het goed is hoef je de kinderarts niet vaak te zien. Wij zien de instrumentmaker bijvoorbeeld veel vaker dan de arts.

@ Jena Mijn zoon is sowieso een sloompie qua motorische ontwikkeling, ook vóór z'n helmpje al. Het helmpje weegt natuurlijk wel iets, maar niet veel hoor. Wat we wel merken is dat hij geen kik geeft als hij vanuit zit-positie naar achteren valt (gebeurt nog wel eens), het is dus ook meteen een valhelmpje Maar dat wordt dus extra oppassen als hij hem straks niet meer draagt, want volgens mij stoot hij dan constant zijn hoofd.

@ Mardejo Wij hebben uiteindelijk voor een helmpje gekozen omdat we later nooit te hoeven denken "hadden we maar". Zelfs al zou het nu geen resultaat opleveren, dan weten we dat we er alles aan hebben gedaan. Het lijkt me heel naar als Sproetekind ons later kwalijk zou nemen dat we niet iets aan zijn afgeplatte hoofd hebben gedaan (in het geval dat het dus niet vanzelf wel was bijgetrokken, want die verhalen heb ik ook gehoord).
Wat een raar topic vind ik dit! Veertig jaar geleden bestonden die helmpjes toch helemaal nog niet? En als je nu om je heen kijkt, naar de veertigers van nu. Ken jij dan iemand met een afgeplat hoofd? Ik niet.
Dat is goed te verklaren hoor Kadushi.

de veertigers (en dertigers en twintigers) van nu sliepen op hun zij of hun buik en lagen met hun wang op het matras. Elk slaapje op de andere zij.

Tegenwoordig moeten babies (ivm het gevaar van wiegendood) op hun rug slapen. Dan wordt het achterhoofdje plat (dit zie je wel veel bij Russen etc. van 40, door het inbakeren wordt het plat). Die afplatting is nog niet eens een probleem, het wordt (m.i.) pas vervelend als het hoofd helemaal scheef groeit.

Bij mijn zoon resulteerde dat in een scheef achterhoofd, een scheef voorhoofd, de ene helft van zijn gezicht was groter dan de andere helft. Kortom: het zag er niet uit.

Wij hebben het kunnen oplossen door goede fysiotherapie. Toen we daar zagen welke enorm goede resultaten we haalden, was de helm voor ons geen optie meer. Zeker toen we hoorden dat bijna alle helmpjes aangemeten worden bij babies die vlakbij zo'n poli wonen. (je kunt ook een markt creeeren, denk ik dan)
Dank je sosofie, dat maakt wel een en ander duidelijk.
Net terug van het ziekenhuis en......Sproetekind is klaar met zijn helmpje!!! Hij heeft hem dus maar 6 weken op gehad, maar is van een verschil van 10 mm naar een verschil van 2 mm gegaan (eerst dus een meting van 110, nu 102)! Ik had gedacht dat hij hem nog een keer 6 weken op zou moeten, omdat je vrijwel altijd hoort dat kinderen minstens 3 maanden ermee rondlopen. Maar blijkbaar heeft hij een enorme groeispurt gehad afgelopen tijd. Sproetman en ik zien nog wel een beetje een afplatting, maar dat zal wel zijn omdat wij er zo op gefocust zijn. Beetje een raar idee om z'n helmpje nu af te laten, maar volgens de arts hoeven we echt niet bang te zijn het weer erger wordt. Misschien dat hij hem de komende week nog 's nachts op krijgt, voor de zekerheid
Wauw Sproet, wat een geweldig nieuws! En maar 6 weken joh?! Dat geeft mij weer 'moed'... Dochter (3,5 maand) moet heel misschien ook een helmpje en ik dacht dat ze zo'n ding minstens 6 maanden op moeten.

Gefeliciteerd!
BTW, helmpje is weer op hoor! Ik was die donderdag met stomheid geslagen door de opmerking van de arts, dat ik gewoon helemaal vergat dat we zelf eigenlijk vonden dat we er nog niet waren. Was in een jubelstemming door het feit dat hij klaar was, maar toen ik Sproetekind later in bad deed zag ik heus wel dat z'n hoofdje nog plat is (onderste helft is mooi rond, bovenste helft nog niet). Ik heb dus de volgende dag contact opgenomen met de arts en die zij ook dat het de moeite waard was om door te gaan. Dus waarom hij dan in eerste instantie zei dat we klaar waren, geen idee???? De helm is nu aangepast (onderste helft is opgevuld) en we gaan gewoon nog even door. Tot de zomer waarschijnlijk. Dan heeft hij hem 3 à 4 maanden op gehad, precies zoals van tevoren 'voorspeld' was.
De meting van de arts sloeg dus ook alleen op de onderste helft van z'n hoofdje.
Jammer Sproet, dus toch nog even een helmpje op. Hopelijk wordt het niet al te warm de komende maanden... Hier komt de fysio begin juni voor de 2e hoofdmeting, daarna moeten we de beslissing nemen of dochter een helmpje krijgt. Ik vind het nog steeds lastig, vriend en ik zijn er nog niet over uit!
Nero, wacht die afspraak dan maar eerst even af. Wie weet ziet hij al spontane verbetering (al zijn die metingen met zo'n hoofdbandje ook weer niet zó precies) en kunnen jullie nog meer verbetering verwachten als jullie dochter wat mobieler wordt. Wij zagen dat niet gebeuren tot 9 maanden (en zo heel mobiel was en is hij ook niet) en hebben dus toen pas voor een helmpje gekozen. En mocht je tegen die tijd nog een argument nodig hebben vóór een helmpje, dan zegt het feit dat wij uit onszelf om 'verlenging' hebben gevraagd misschien wel genoeg.
Ik wacht de afspraak ook af, maar de fysio adviseerde wel om er van tevoren al over te denken. Tot nu toe neig ik eerder naar 'niet doen' dan 'wel doen'. Maargoed, hangt idd ook heel sterk van de 2e meting af. Je ziet al duidelijk verbetering, sowieso is de voorkeurshouding eruit en daardoor de scheefheid. Blijft alleen over dat haar schedeltje over de gehele achterkant plat is. We hebben haar daarom ook in een zijslaapkussen en laten haar veel afwisselen zodat ze op beide kanten van haar achterhoofd ligt.

Stel dat dochter een helmpje moet, moet ze die middenin de zomer op (juni/juli). Dat lijkt me zo naar voor d'r...
Tja, dat zou inderdaad wel eens vervelend kunnen zijn in de zomer. Ik doe hem hier ook wel eens af als het echt te warm is en ik zie dat Sproetekind er wat verhit uit begint te zien.

Wat goed dat jullie zo'n zijligkussen hebben, dat scheelt vast heel veel, zeker als je zegt dat je nu al verbetering ziet. Ik heb dat nooit aangedurfd zo'n kussen omdat het van alle kanten werd afgeraden (ach ja, moeder van eerste kind en vatbaar voor dat soort dingen).

Sterkte met je afweging!
De fysio zei ook dat ze wel heel erg veel zweten als ze in de zomer een helm op moeten.

Het is volgens mij goed veilig zo'n kussen hoor, dochter heeft zich nog nooit omgedraaid (kan ook echt niet). En het helpt inderdaad als een tierelier!

Dankjewel, ik zal me hier begin juni nog eens melden wat we uiteindelijk hebben besloten!
Hello! Over een paar weken is het zo ver: dan moeten wij beslissen of we een helmpje nemen voor dochter (ze is dan 6 maanden). De afplatting is zo 'ernstig' dat ik bijna zeker weet dat we in aanmerking komen voor een helmpje, dus ik ben druk bezig alle voor- en nadelen op een rijtje te zetten. Daarom wat vragen aan de ervaren moeders hier:

- Dochter zal de helm vanaf eind juni tot ?? op moeten, voornamelijk in de zomer dus. Hoe erg is dat met zweten e.d.?

- Worden de kosten volledig vergoed door de verzekering?

- Dochter heeft geen scheve afplatting, maar een 'rechte' (dus een brede schedel). Zijn er hier moeders die dat ook hadden met hun kindje? De fysio vertelde nl. dat ze minder resultaat zag na een helmpje met dit soort afplattingen dan met een scheve afplatting.

- Je wordt toch doorverwezen naar een kinderarts of gelijk naar een helmenmaker? Ik zou het bijv. prettig vinden eerst nog met een kinderarts te overleggen, kan dat?

Ik blijf het lastig vinden een beslissing te nemen! Hopelijk kan iemand mij helpen met deze vragen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven