Terecht of onterecht?

17-03-2010 14:06 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Lang was ik op dit forum alleen maar een lezer...maar kan nu ook wel wat advies gebruiken.

Vriend en ik zijn 2 jaar samen, wonen samen en we hebben bijna geen problemen.

Vriend is dertiger, ik twintiger, hij werkt fulltime, ik studeer. Ik studeer psychologie en zit in mijn voorlaatste jaar. Werk 2 dagen naast mijn studie. Ons koophuis staat op vriend zijn naam, ik betaal dan ook geen hypotheek maar wel andere dingen zoals boodschappen e.d. De verdeling is dus nog niet 50/50 op het moment maar dat verandert als ik straks psychologe ben. Dan is het plan ook om een samenlevingscontract te ondertekenen en zo. Dat was het plan althans, als we dat nog gaan meemaken.

Mijn vriend heeft het idee voor mij te zorgen, omdat hij bijna alles voor het huis betaalt. Ergens klopt dat en natuurlijk is dat niet leuk. Maar ik help waar ik kan en als ik straks fulltime werk wordt dat ook anders. We zijn nu zo ver dat hij niet meer zeker weet of hij hier nog happy van wordt...

Nou was ik benieuwd naar meningen van buitenstaanders. Mijn vriendinnen/familie staan natuurlijk aan mijn kant en zijn niet objectief. Zitten er meiden misschien in eenzelfde situatie?

Groetjes Jade
Is dit iets van de laatste tijd dat hij is gaan vinden dat hij jou onderhoudt?
Toen ik net samenwoonde zaten we in dezelfde situatie. Vriend werkte fulltime en ik studeerde en werkte er los/vast bij.

Ja dat is even een ongelijkwaardige situatie, maar, je zegt het zelf al, in de toekomst wordt dat rechtgetrokken.

Jammer dat je vriend dat niet helemaal helder heeft, lijkt wel.

Maar hebben jullie daar nu onenigheid over? Niet helemaal eerlijk, want je zegt wel veel boodschappen en zo te betalen. En wie weet doe je ook meer in het huishouden, omdat je overdag meer thuis bent?

Is het een idee, om tot je afstuderen toch nog op jezelf te gaan wonen?
Ik geloof dat ik het probleem niet helemaal snap. Waar wordt hij precies niet blij van?

Dat jij niet meebetaalt aan de hypotheek lijkt me niet heel gek, aangezien het jouw huis niet is. Hij zou huur kunnen vragen, maar dat heeft hij tot nu toe niet gewild, neem ik voorzichtig aan. Wat is er veranderd dat hij jullie financiele regeling opeens niet meer prettig vindt?
Tja, als je een huis wilt kopen met iemand die weinig inkomen heeft, dan is het niet zo gek dat je daar meer aan betaalt.

En het huis staat toch op zijn naam? Wat is dan zijn probleem? Ik zou wel afspraken maken over wat er gebeurt met een meerwaarde van het huis als je het eventueel verkoopt? En hoe ga je met meerwaarde om als jij ook meer aan de hypotheek gaat bijdragen (als dat al het geval is natuurlijk)

Overigens; wat is zijn voorstel? Dat je nog meer gaat werken terwijl je studeert? dat je een schuld bij hem opbouwt?
Ik herken het wel, daarom is het vaak geen goed plan om samen te gaan wonen in een koophuis van 1 van de 2. Als je wel voltijd straks werkt, wil je en kun je meer gaan betalen. Maar het is ZIJN huis, een samenlevingscontract maakt het nog niet jouw huis. Dus straks betaal je mee aan iets wat nooit jouw eigendom wordt. En nu? Nu zijn jullie inkomens niet gelijk en betalen jullie naar rato, plus hij betaalt voor ZIJN huis. Ik vind dit niet meer dan eerlijk en normaal. Maar hij ziet daar ineens een ongelijkheid in. Ik zou zeggen; de kosten aan zijn huis heeft hij toch wel, met of zonder jou, en jij bouwt toch geen rechten op dat huis op, dus iedere cent die hij erin investeert levert alleen hem iets op.

Ik zou iets voor jezelf gaan zoeken en pas samen gaan wonen als jullie beiden een huis SAMEN kunnen aanschaffen, dan krijg je nooit dit soort vervelende situaties.
Ik betaal op dit moment ook iets meer dan mijn vriend. We studeren allebei nog, ik heb nog recht op stufi, hij niet maar hij heeft een bijbaan.

Aangezien ik op dit moment meer inkomen heb vind ik het logisch dat ik nu meer bijdraag. Als we straks allebei een baan hebben, wil hij graag deze periode compenseren door dan meer te betalen.
Hoi.

Ik kan me aan de ene kant voorstellen dat je vriend dit niet prettig vindt. De gelijkwaardigheid is voor een deel weg. Alleen er is wel vooruitzicht op het feit dat jij wel mee kan betalen. Vid dus eerlijk gezegd dat hij een beetje zeurt. Kan je hem niet een klein symbolisch gebaar betalen (100 euro per maand of zo)
Wij hebben beide patronen gehad: ik betaalde eerst meer en nu betaalt hij meer. Niet altijd ideaal maar niets aan te doen. We vinden het allebei niet echt erg, maar ik merk wel dat als er irritaties zijn het net iets meer een punt is dan op momenten dat alles soepel loopt. Is zoiets misschien aan de hand? Ergert je vriend zich eigenlijk ergens anders aan?

Bovendien, als hij niet voor jou wil betalen is dat zijn goed recht vind ik, maar dan moet hij dat wel optijd laten weten zodat jij andere dingen kunt regelen.
Het is zoals het is
En wat Igoneh zegt.
Het speelt nu een paar maanden, hij had dit huis al toen we elkaar leerden kennen. Ik woonde nog thuis.Vind het zelf geen oplossing om weer thuis te gaan wonen, dan kunnen we beter uit elkaar gaan.

Hij vindt het prima dat ik studeer maar zou willen dat ik inderdaad meer zou werken of iets dergelijks.Hij is zelf op latere leeftijd gaan studeren, toen hij mijn leeftijd had werkte hij al fulltime. Maar ik vind het onzin om dat te vergelijken.

Hij vindt het bijvoorbeeld ook frustrerend dat ik met een vriendin op vakantie ga, volgens hem kan dat alleen maar omdat ik weinig vaste lasten heb aangezien hij de hypotheek betaald..
Als je elkaar niet meer zoveel gunt betekent dat vaak dat er iets in de relatie niet goed zit. Je kunt dan wel over het geld blijven praten, maar ik zou zelf benieuwd zijn hoe het met zijn gevoel zit.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Misschien speelt dit door in zijn gevoel voor mij, heeft hij niet het gevoel een partner te hebben die gelijkwaardig is, waar hij trots op kan zijn of zo. Ik ben altijd "maar" de student en mijn werk ernaast kun je amper werk noemen, omdat het niet 40 uur in de week is.

Het is gewoon zo frustrerend omdat ik er weinig aan kan doen op dit moment. Misschien is het een schreeuw om meer waardering van hem? Hij vindt dat ik het maar voor lief neem dat we in dat huis kunnen wonen.
eens met lolapaloeza. Als je elkaar dingen niet gunt en vanalles onzin vindt van de anders is er vaak iets anders mis.
Het is zoals het is
Vraag dat eens aan hem, of hij dat zo ziet, en wat je daar redelijker wijs aan zou kunnen doen.
Het is zoals het is
quote:Jade25 schreef op 17 maart 2010 @ 14:16:

Het speelt nu een paar maanden, hij had dit huis al toen we elkaar leerden kennen. Ik woonde nog thuis.Vind het zelf geen oplossing om weer thuis te gaan wonen, dan kunnen we beter uit elkaar gaan.

Hij vindt het prima dat ik studeer maar zou willen dat ik inderdaad meer zou werken of iets dergelijks.Hij is zelf op latere leeftijd gaan studeren, toen hij mijn leeftijd had werkte hij al fulltime. Maar ik vind het onzin om dat te vergelijken.

Hij vindt het bijvoorbeeld ook frustrerend dat ik met een vriendin op vakantie ga, volgens hem kan dat alleen maar omdat ik weinig vaste lasten heb aangezien hij de hypotheek betaald..Omdat hij zijn leven zo inricht, hoef jij dat niet te doen toch?

Hij vindt het bijvoorbeeld ook frustrerend dat ik met een vriendin op vakantie ga, volgens hem kan dat alleen maar omdat ik weinig vaste lasten heb aangezien hij de hypotheek betaald..Als student zijnde kies je nou eenmaal voor lage vaste lasten, anders had je nog thuis gewoond of op een goedkope studentenkamer. Ik zou als ik jou was nooit meebetalen aan de hypotheek, ook niet in de vorm van huur of een symbolisch bedrag. Het is namelijk zijn huis en jij bouwt er niets mee op, als je een eigen huurhuis hebt en je betaalt huur dan bouw je tenminste woonduur op, met een hypotheek bezit je een huis. Geen van beiden heb jij, ik zou serieus gaan nadenken over je toekomts. Je staat nog raar te kijken als jij straks vrolijk meebetaalt en uit schuldgevoel nog wat extra; de relatie gaat over. Dan zit je als afgestudeerde psycholoog bij je ouders.
Volgens zoekt hij gewoon redenen om te mopperen...

Hij is een stuk ouder, dus zal hij meer verdienen. Dan vind ik eht logisch dat hij meer betaalt. Als hij dat een probleem vindt, had hij beter niet kunnen gaan samenwonen met iemand die studeert. Ik krijg de indruk dat hij dus zoekt...als men een hond wil slaan, vindt men wel een stok...

En het is ZIJN huis, dus logisch dat HIJ de hypotheek betaalt!
Tja, misschien dat er meer speelt inderdaad...we zitten nu in een behoorlijke crisis en eerlijk gezegd weet ik niet eens zeker of praten nog wel zin heeft
quote:Jade25 schreef op 17 maart 2010 @ 14:19:

Misschien speelt dit door in zijn gevoel voor mij, heeft hij niet het gevoel een partner te hebben die gelijkwaardig is, waar hij trots op kan zijn of zo. Ik ben altijd "maar" de student en mijn werk ernaast kun je amper werk noemen, omdat het niet 40 uur in de week is.

Het is gewoon zo frustrerend omdat ik er weinig aan kan doen op dit moment. Misschien is het een schreeuw om meer waardering van hem? Hij vindt dat ik het maar voor lief neem dat we in dat huis kunnen wonen.Maar de student... Niet iedereen kan zeggen een universitaire opleiding te doen. Je hebt toch nog genoeg tijd de rest van je leven om 40 uur te werken? Is dit het enige waar hij vind dat de relatie niet gelijkwaardig is?
Eerlijk gezegd vind ik het niet meer dan logisch dat jullie beiden naar draagkracht bijdragen. Hij werk fulltime en heeft dus logischerwijs een hoger inkomen dan jij, aangezien je nog studeert. Ik vind niet dat hij dan van jou kan verwachten dat je precies hetzelfde bijdraagt als hij. Hij kan wel vinden dat jij meer moet gaan werken, maar volgens mij bepaalt hij dat niet. Je werkt al naast je studie en het lijkt me onredelijk om van jou te vragen naast een complete studie ook nog volledig te werken. Hij wist toch ook gewoon dat jij nog bezig was met studeren? Hij is zelf akkoord gegaan met de verdeling zoals die nu is. Als jij straks afgestudeerd bent en een baan hebt, is het natuurlijk logisch dat jullie de financiën anders gaan verdelen.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
quote:Jade25 schreef op 17 maart 2010 @ 14:19:

Het is gewoon zo frustrerend omdat ik er weinig aan kan doen op dit moment. Misschien is het een schreeuw om meer waardering van hem? Hij vindt dat ik het maar voor lief neem dat we in dat huis kunnen wonen.Ik denk dat er het een en ander erg scheef zit tussen jullie, vooral van zijn kant naar jou. Ik zou reuze trots zijn op een studerende en werkende partner, ongeacht of ik op die leeftijd al fulltime werkte, als iemand maar gemotiveerd en serieus bezig is met de studie vind ik het super. En hij kan niet trots op je zijn, niet jou niet als gelijkwaardige partner zien....

Hij vindt het bijvoorbeeld ook frustrerend dat ik met een vriendin op vakantie ga, volgens hem kan dat alleen maar omdat ik weinig vaste lasten heb aangezien hij de hypotheek betaald..Dit kan ik dan wel weer begrijpen. Dat jij niet meebetaald aan het huis is logisch, het is niet jouw huis. Jij studeerd en betaald minder aan de maandelijkse lasten, ook logisch. Ik denk dat jouw vriend het dan ook wel leuk zou vinden als je jouw gespaarde geld voor een vakantie met hem zou besteden aan een vakantie samen bijvoorbeeld.
Praten heeft altijd zin, al is het alleen maar dat dan duidelijk wordt of jullie bij elkaar willen blijven of niet.
Het is zoals het is
Thanks voor jullie reacties! Klopt helemaal dat va de hypotheek, dat weet hij ook hoor, heb ik hem al vaker gezegd. Heb wel meebetaald met nieuwe eetkamerstoelen bijvoorbeeld, daar heb ik zelf ook plezier van. En hoef er echt geen 3 mee als hij het uitmaakt.

Hij heeft wel eens gezegd dat het voor zijn gevoel perfect moet zijn in een relatie, maar dat kan toch niet? Niemand is perfect en je hebt altijd te maken met twee individuen.

En dan zeggen dat ik denk dat ik de koningin ben...lekker op vakantie gaan of een weekendje weg, dat dat alleen kan omdat ik "gratis" bij hem woon. Erg eigenlijk he....kan het niet uitstaan dat dit de reden zou zijn om uit elkaar te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven