Orgametril
zondag 21 maart 2010 om 20:48
Ik heb al jaren last van endometriose en dagelijks bloedverlies. Ik ga nu op advies gynaecoloog Orgametril gebruiken. Ik zie er als een berg tegenop, omdat ik eigenlijk geen hormonentroep meer wil hebben (ik heb jarenlang in de MMM gezeten) en bang voor de bijwerkingen ben (o.a. depressie; ben net herstellende van burn-out). Baarmoeder verwijderen is ook een optie, maar ik moet eerst de Orgametril gebruiken. Zijn hier vrouwen die ook Orgametril gebuiken of hebben gebruikt ? Wat zijn jullie ervaringen ?
maandag 22 maart 2010 om 12:39
maandag 22 maart 2010 om 16:42
Ik gebruik het al 9 jaar continu, wel 2 x geprobeerd te stoppen en hopen dat de endometriose weg was, maar helaas bij de 2e keer menstruatie lag ik weer krom van de buikpijn. Wil er wel graag mee stoppen maar dan moet eerst mijn baarmoeder er uit en daar zit ik ook niet op te wachten. Tussentijds bloedverlies heb ik nooit gehad...
maandag 22 maart 2010 om 17:19
Evidenza; inderdaad, zonder stopperiodes. Wanneer ik tussendoor bloed slik ik gewoon door. In het begin adviseerde mijn gynaecoloog om dan tijdelijk een dubbele dosis te slikken totdat de bloeding was gestopt maar dit ging niet goed. Enorme buikkrampen!! Sindsdien weer gewoon 1x per dag een pil, ook bij bloedingen, en dat gaat prima.
maandag 22 maart 2010 om 18:13
quote:Rosylla schreef op 21 maart 2010 @ 22:07:
Hier goede ervaringen met Orgametril. Ik slik het nu zo'n 8 jaar vanwege endometriose. Wat wil je precies weten?Gyn heeft mij er voor gewaarschuwd dat Orgametril een depressie kan veroorzaken. Ik ben herstellende van een burn-out; dus doodsbang dat mij dat overkomt. Heb jullie last van bijwerkingen gehad ? Ik moet het continue doorslikken. Ik heb net zo lief de baarmoeder eruit (eileiders blijven zitten). Misschien moet ik eraan toevoegen dat ik uit het IVF/ICSI-circuit kom en genoeg hormonen heb gebruikt. Ik gebruik sinds gisteren dus met frisse tegenzin de hormonen.
Hier goede ervaringen met Orgametril. Ik slik het nu zo'n 8 jaar vanwege endometriose. Wat wil je precies weten?Gyn heeft mij er voor gewaarschuwd dat Orgametril een depressie kan veroorzaken. Ik ben herstellende van een burn-out; dus doodsbang dat mij dat overkomt. Heb jullie last van bijwerkingen gehad ? Ik moet het continue doorslikken. Ik heb net zo lief de baarmoeder eruit (eileiders blijven zitten). Misschien moet ik eraan toevoegen dat ik uit het IVF/ICSI-circuit kom en genoeg hormonen heb gebruikt. Ik gebruik sinds gisteren dus met frisse tegenzin de hormonen.
maandag 22 maart 2010 om 20:29
quote:Rosylla schreef op 22 maart 2010 @ 17:19:
Evidenza; inderdaad, zonder stopperiodes. Wanneer ik tussendoor bloed slik ik gewoon door. In het begin adviseerde mijn gynaecoloog om dan tijdelijk een dubbele dosis te slikken totdat de bloeding was gestopt maar dit ging niet goed. Enorme buikkrampen!! Sindsdien weer gewoon 1x per dag een pil, ook bij bloedingen, en dat gaat prima.
Mijn gyn adviseerde mij om dan een stopweek in te lassen, maar daar peins ik niet over eigenlijk, dus ik slik ook gewoon door. Hoeveel miligram slik jij? Ik 10, maar ik overweeg om te vragen om de dosis te verminderen naar 5 mg.
Ik slik Orgametril wegens een chocoladecyste in mijn eierstok. Klinkt lekker, is het niet Die cyste is inmiddels van 7 cm doorsnee geslonken naar nog maar 2 cm en volledig verschrompeld, dus ik denk zelf dat de dosis wel omlaag kan. Zolang er maar geen bloed doorheen stroomt kan de cyste zich niet meer vullen.
Mijn gyn adviseerde mij om dan een stopweek in te lassen, maar daar peins ik niet over eigenlijk, dus ik slik ook gewoon door. Hoeveel miligram slik jij? Ik 10, maar ik overweeg om te vragen om de dosis te verminderen naar 5 mg.
Ik slik Orgametril wegens een chocoladecyste in mijn eierstok. Klinkt lekker, is het niet Die cyste is inmiddels van 7 cm doorsnee geslonken naar nog maar 2 cm en volledig verschrompeld, dus ik denk zelf dat de dosis wel omlaag kan. Zolang er maar geen bloed doorheen stroomt kan de cyste zich niet meer vullen.
maandag 22 maart 2010 om 22:54
Hortensia, persoonlijk heb ik geen last van de bijwerkingen gehad maar ik kan me voorstellen dat je je hier zorgen over maakt. Laat je je goed begeleiden zodat je het direct kunt aangeven wanneer je merkt dat je ergens last van krijgt? Dan kan er wellicht naar een alternatief gezocht worden.
Evidenza; ik heb ook enkele cysten. Sinds de Orgametril zijn sommigen geslonken maar een hardnekkige is niet kleiner geworden dan 7 cm doorsnee, dit is al jaren zo. Gelukkig zijn ze ook niet meer gegroeid. Ik slik 5 miligram per dag al vanag het begin, dat gaat bij mij goed.
Evidenza; ik heb ook enkele cysten. Sinds de Orgametril zijn sommigen geslonken maar een hardnekkige is niet kleiner geworden dan 7 cm doorsnee, dit is al jaren zo. Gelukkig zijn ze ook niet meer gegroeid. Ik slik 5 miligram per dag al vanag het begin, dat gaat bij mij goed.
woensdag 24 maart 2010 om 08:09
Rosylla, ik heb de afspraak met mijn huisarts dat ik het goed in de gaten moet houden en wanneer ik het gevoel heb dat het mis dreigt te gaan, ik langs moet komen. Wat nu in ieder geval al een lichtpuntje is, is dat na drie dagen orgametril slikken mijn menstruatie gestopt is (op het moment van starten was mijn vierde ongesteldheidsdag) ! Nu hopen dat het zich voortzet.