Manager die tijdens sollicitatiegesprek z'n mobiele gebruikt
zaterdag 6 maart 2010 om 13:22
Gisteren een sollicitatiegesprek gehad bij een hip, jong bedrijf (bureau voor nieuwe en sociale media) met manager en nog een medewerker. Tijdens het gesprek greep de manager twee keer naar zijn Blackberry om even iets te beantwoorden terwijl ik met medewerker en hem in gesprek was over mijn functie/capaciteiten, etc.
Ik kan me voorstellen dat deze manager helemaal verslaafd is aan z'n telefoon/internet vanwege de branche waar hij in zit, maar ik stoorde me er aan. Ik ben zelf nog geen 30, werk veel met nieuwe en sociale media, altijd op zoek naar nieuwtjes en informatie, maar mijn mobieltje stond tijdens het gesprek toch echt uit.
Het valt mij wel vaker op dat er tijdens overleggen en vergaderingen mensen gewoon zitten te mailen/SMSen/Twitteren, etc. (onder of boven tafel, dat maakt de meesten niet eens uit). Vanochtend toen ik opstond, vroeg ik me weer af: is dit de nieuwe trend en is deze man gewoon de Manager2.0? Of moet ik me serieus afvragen of ik wil werken in een bedrijf waar een manager nog geen 45 minuten vrij kan maken voor een mogelijk nieuwe werknemer?
Ik kan me voorstellen dat deze manager helemaal verslaafd is aan z'n telefoon/internet vanwege de branche waar hij in zit, maar ik stoorde me er aan. Ik ben zelf nog geen 30, werk veel met nieuwe en sociale media, altijd op zoek naar nieuwtjes en informatie, maar mijn mobieltje stond tijdens het gesprek toch echt uit.
Het valt mij wel vaker op dat er tijdens overleggen en vergaderingen mensen gewoon zitten te mailen/SMSen/Twitteren, etc. (onder of boven tafel, dat maakt de meesten niet eens uit). Vanochtend toen ik opstond, vroeg ik me weer af: is dit de nieuwe trend en is deze man gewoon de Manager2.0? Of moet ik me serieus afvragen of ik wil werken in een bedrijf waar een manager nog geen 45 minuten vrij kan maken voor een mogelijk nieuwe werknemer?
maandag 8 maart 2010 om 12:22
Dat vraag ik me nou ook af hoor, Etosha. Wat vinden zulke managers ervan als de sollicitant degene is die 'onmisbaar' is en belangrijk gaat zitten doen met zijn/haar telefoon? Dan is het vast een stuk minder noodzakelijk...
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
maandag 8 maart 2010 om 12:22
quote:biol schreef op 08 maart 2010 @ 12:16:
[...]
Zoals ik al aangaf is dit maar een voorbeeld...Een voorbeeld dat doet vermoeden dat het uit de duim komt en niet uit ervaring quote:Als er bij ons bedrijf iets verkeerd gaat dan kan ons dit tonnen per uur kosten. Het gebeurd dus dat 1 van de gesprekspartners wel eens gebeld wordt en daar direct op moet anticiperen. HIj is de enige die dat kan doen en dat kan dan niet een half uurtje wachten. Ik begrijp dat dat onzin lijkt maar toch is het dat niet.Nee hoor, ik kan me dat uitstekend voorstellen. Ik kan me niet voorstellen dat het, zoals hier een paar keer genoemd, vanzelfsprekend is dat iedereen altijd maar de telefoon aan neemt, ongeacht de bezigheden. Ten eerste omdat het klinkt als hevige aanstellerij, als enorm gebrek aan fatsoen, en als beroerd organiseren (whatever noemde zelf expliciet dat het kwam door slecht agendabeheer, om daarna te doen alsof dat allemaal heel normaal is). Ten tweede omdat het, ALS het echt nodig is, ook gewoon even aangekondigd kan worden.quote:Sommige dingen zijn gewoon aan verandering onderhevig en dit is er 1 van. Nee het past idd niet meer in dat wat wij Normen en waarden noemen. Maar wellicht is het wel van deze tijd.Onwaarschijnlijke lompheid is niet van deze tijd hoor, dat is van alle tijden. Aanstellerig gedrag, je kont afvegen met andere mensen, heel universeel voor mensen die zichzelf net iets te belangrijk vinden.quote:Ben het overigens met TO eens dat de beller in kwestie wel even zichzelf had kunnen excuseren!Precies.
[...]
Zoals ik al aangaf is dit maar een voorbeeld...Een voorbeeld dat doet vermoeden dat het uit de duim komt en niet uit ervaring quote:Als er bij ons bedrijf iets verkeerd gaat dan kan ons dit tonnen per uur kosten. Het gebeurd dus dat 1 van de gesprekspartners wel eens gebeld wordt en daar direct op moet anticiperen. HIj is de enige die dat kan doen en dat kan dan niet een half uurtje wachten. Ik begrijp dat dat onzin lijkt maar toch is het dat niet.Nee hoor, ik kan me dat uitstekend voorstellen. Ik kan me niet voorstellen dat het, zoals hier een paar keer genoemd, vanzelfsprekend is dat iedereen altijd maar de telefoon aan neemt, ongeacht de bezigheden. Ten eerste omdat het klinkt als hevige aanstellerij, als enorm gebrek aan fatsoen, en als beroerd organiseren (whatever noemde zelf expliciet dat het kwam door slecht agendabeheer, om daarna te doen alsof dat allemaal heel normaal is). Ten tweede omdat het, ALS het echt nodig is, ook gewoon even aangekondigd kan worden.quote:Sommige dingen zijn gewoon aan verandering onderhevig en dit is er 1 van. Nee het past idd niet meer in dat wat wij Normen en waarden noemen. Maar wellicht is het wel van deze tijd.Onwaarschijnlijke lompheid is niet van deze tijd hoor, dat is van alle tijden. Aanstellerig gedrag, je kont afvegen met andere mensen, heel universeel voor mensen die zichzelf net iets te belangrijk vinden.quote:Ben het overigens met TO eens dat de beller in kwestie wel even zichzelf had kunnen excuseren!Precies.
maandag 8 maart 2010 om 12:51
"Ik snap niet dat iedereen zo valt over het aannemen of beantwoorden van een telefoontje tijdens een gesprek terwijl het tegenwoordig een algemeen goed is dat je altijd bereikbaar bent en men ook in volle winkels, treincoupe`s etc telefoongesprekken gaat zitten voeren!"
"Sommige dingen zijn gewoon aan verandering onderhevig en dit is er 1 van. Nee het past idd niet meer in dat wat wij Normen en waarden noemen. Maar wellicht is het wel van deze tijd."
Gezien de reacties hier is het zeker geen algemeen goed. En is het al helemaal niet algemeen geaccepteerd. En wat mij betreft blijft dat zo.
Als sollicitanten meerdere opties hebben kan een manager door zulk onbeleefd onbeschoft bot respectloos onhandig gedrag weleens geconfronteerd worden met een kandidaat die afhaakt, terwijl die kandidaat eigenlijk de beste persoon voor de job is...
"Sommige dingen zijn gewoon aan verandering onderhevig en dit is er 1 van. Nee het past idd niet meer in dat wat wij Normen en waarden noemen. Maar wellicht is het wel van deze tijd."
Gezien de reacties hier is het zeker geen algemeen goed. En is het al helemaal niet algemeen geaccepteerd. En wat mij betreft blijft dat zo.
Als sollicitanten meerdere opties hebben kan een manager door zulk onbeleefd onbeschoft bot respectloos onhandig gedrag weleens geconfronteerd worden met een kandidaat die afhaakt, terwijl die kandidaat eigenlijk de beste persoon voor de job is...
maandag 8 maart 2010 om 19:56
Ik denk dat een hoop valt of staat met de manier waarop je ermee om gaat.
Ik ben het er absoluut mee eens dat het je niet verexcuseren voor een binnenkomend gesprek aso is.
Maar ook dat er mensen wel heel erg hard oordelen hier dat het bewust onrespectvol en weet ik wat allemaal voor ellendige opvattingen er allemaal geroepen worden zou zijn van de betreffende persoon, (manager of niet.. )
Ik zie dat echt heel anders... maar goed dat ben ik...
Ik val zwaar in herhaling.. maar echt, als je niet wil dat mensen op zo'n aso-manier (wat ik niet vind.. maar sommigen dus kennelijk wel heeeeel erg) met je omgegaan wordt.. moet je niet in de branche willen werken...
Wil je dat wel?
Dan zal je toch echt moeten accepteren dat er op deze manier met elkaar word omgegaan.. (niet dagelijks.. maar het gebeurd.. )
En tsja.. wat valt er nog meer over te zeggen allemaal?
Gewoon eigenlijk een kwestie van smaak...
Ik ben het er absoluut mee eens dat het je niet verexcuseren voor een binnenkomend gesprek aso is.
Maar ook dat er mensen wel heel erg hard oordelen hier dat het bewust onrespectvol en weet ik wat allemaal voor ellendige opvattingen er allemaal geroepen worden zou zijn van de betreffende persoon, (manager of niet.. )
Ik zie dat echt heel anders... maar goed dat ben ik...
Ik val zwaar in herhaling.. maar echt, als je niet wil dat mensen op zo'n aso-manier (wat ik niet vind.. maar sommigen dus kennelijk wel heeeeel erg) met je omgegaan wordt.. moet je niet in de branche willen werken...
Wil je dat wel?
Dan zal je toch echt moeten accepteren dat er op deze manier met elkaar word omgegaan.. (niet dagelijks.. maar het gebeurd.. )
En tsja.. wat valt er nog meer over te zeggen allemaal?
Gewoon eigenlijk een kwestie van smaak...
maandag 8 maart 2010 om 20:11
quote:rider schreef op 08 maart 2010 @ 00:51:
[...]
Precies. Wie beweert dat hij/zij altijd bereikbaar moet zijn is of een aansteller, of iemand die zijn/haar business knap dom en risicovol georganiseerd heeft.
Het is wat, als die enorme deal net binnenkomt terwijl je aan de diarree bent en op de plee zit.
Hiermee, en met de quote van Canto die weer in deze quote stond, ben ik het volledig eens!
En wat te bedenken als ze bij een begrafenis van een familielid staan of zo? Zouden ze dan nog de telefoon opnemen?
Ik vind het nogal veel "geblaat" als je zegt dat je *altijd* bereikbaar *moet* zijn
Ik zou het trouwens ook onbeschoft hebben gevonden, vooral om dat deze meneer niet eens de moeite nam om zich te verontschuldigen (ervoor of erna)
[...]
Precies. Wie beweert dat hij/zij altijd bereikbaar moet zijn is of een aansteller, of iemand die zijn/haar business knap dom en risicovol georganiseerd heeft.
Het is wat, als die enorme deal net binnenkomt terwijl je aan de diarree bent en op de plee zit.
Hiermee, en met de quote van Canto die weer in deze quote stond, ben ik het volledig eens!
En wat te bedenken als ze bij een begrafenis van een familielid staan of zo? Zouden ze dan nog de telefoon opnemen?
Ik vind het nogal veel "geblaat" als je zegt dat je *altijd* bereikbaar *moet* zijn
Ik zou het trouwens ook onbeschoft hebben gevonden, vooral om dat deze meneer niet eens de moeite nam om zich te verontschuldigen (ervoor of erna)
maandag 8 maart 2010 om 20:23
quote:Punica schreef op 08 maart 2010 @ 20:11:
Ik vind het nogal veel "geblaat" als je zegt dat je *altijd* bereikbaar *moet* zijn
Dank Overigens zit ik niet in de commerciële sector, maar in die andere die werd genoemd. "Maatschappelijk verantwoord", werd 'ie geloof ik genoemd in dit topic. Dus als je het niet erg vindt, blaat ik gewoon verder, de samenleving heeft er namelijk veel belang bij
Ik vind het nogal veel "geblaat" als je zegt dat je *altijd* bereikbaar *moet* zijn
Dank Overigens zit ik niet in de commerciële sector, maar in die andere die werd genoemd. "Maatschappelijk verantwoord", werd 'ie geloof ik genoemd in dit topic. Dus als je het niet erg vindt, blaat ik gewoon verder, de samenleving heeft er namelijk veel belang bij
dinsdag 9 maart 2010 om 10:45
quote:elninjoo schreef op 06 maart 2010 @ 17:26:
Als sollicitant heb je hun nodig, dus beetje raar dat je je aan belgedrag van de manager die jou interviewt stoort. Als jij als sollicitant nu had zitten bellen had je 't kunnen shaken natuurlijk, maar die manager zorgt er mede voor dat ze jouw salaris zometeen kunnen betalen.Nou zo nodig ook weer niet hoor. Ik heb één keer gehad in het begin van het mobiele tijdperk dat ik ergens ging solliciteren en de betreffende man ook een telefoontje aan nam. Vond ik erg vervelend. Toen hij een tweede keer op nam zei ik:"Ik zie dat u het erg druk heeft, fijne dag verder!" en ben weggegaan.
Als sollicitant heb je hun nodig, dus beetje raar dat je je aan belgedrag van de manager die jou interviewt stoort. Als jij als sollicitant nu had zitten bellen had je 't kunnen shaken natuurlijk, maar die manager zorgt er mede voor dat ze jouw salaris zometeen kunnen betalen.Nou zo nodig ook weer niet hoor. Ik heb één keer gehad in het begin van het mobiele tijdperk dat ik ergens ging solliciteren en de betreffende man ook een telefoontje aan nam. Vond ik erg vervelend. Toen hij een tweede keer op nam zei ik:"Ik zie dat u het erg druk heeft, fijne dag verder!" en ben weggegaan.
dinsdag 9 maart 2010 om 10:53
quote:unariada schreef op 06 maart 2010 @ 13:22:
Gisteren een sollicitatiegesprek gehad bij een hip, jong bedrijf (bureau voor nieuwe en sociale media) met manager en nog een medewerker. Tijdens het gesprek greep de manager twee keer naar zijn Blackberry om even iets te beantwoorden terwijl ik met medewerker en hem in gesprek was over mijn functie/capaciteiten, etc.
I
Persoonlijk vind ik het ronduit: onbeschoft!!! Met zo'n gesprek vind ik dat je telefoon moet uitzetten (althans het geluid).
En als je midden in een grote deal zit... laat dan iemand anders het gesprek voeren! Heb je alle tijd voor je klanten.
Ik vind het niet netjes.
Gisteren een sollicitatiegesprek gehad bij een hip, jong bedrijf (bureau voor nieuwe en sociale media) met manager en nog een medewerker. Tijdens het gesprek greep de manager twee keer naar zijn Blackberry om even iets te beantwoorden terwijl ik met medewerker en hem in gesprek was over mijn functie/capaciteiten, etc.
I
Persoonlijk vind ik het ronduit: onbeschoft!!! Met zo'n gesprek vind ik dat je telefoon moet uitzetten (althans het geluid).
En als je midden in een grote deal zit... laat dan iemand anders het gesprek voeren! Heb je alle tijd voor je klanten.
Ik vind het niet netjes.
dinsdag 23 maart 2010 om 00:04
Niemand is onmisbaar, en als een bedrijf zo georganiseerd is dat slechts 1 persoon specifieke, zeer belangrijke telefoontjes kan afhandelen, zou ik snel naar iets anders uitkijken. Dat kan geen gezond bedrijf zijn.
Overigens verwacht je van een sollicitant toch ook dat hij/zij zich netjes kleedt, telefoon uitzet en interesse toont in het bedrijf? Waarom dan niet hetzelfde respect tonen voor de solicitant?
Overigens verwacht je van een sollicitant toch ook dat hij/zij zich netjes kleedt, telefoon uitzet en interesse toont in het bedrijf? Waarom dan niet hetzelfde respect tonen voor de solicitant?
dinsdag 23 maart 2010 om 00:16
quote:elninjoo schreef op 06 maart 2010 @ 17:26:
Als sollicitant heb je hun nodig, dus beetje raar dat je je aan belgedrag van de manager die jou interviewt stoort. Als jij als sollicitant nu had zitten bellen had je 't kunnen shaken natuurlijk, maar die manager zorgt er mede voor dat ze jouw salaris zometeen kunnen betalen.
Yeah right. Die manager moet er eerst voor zorgen dat jij je als sollicitant kan identificeren met het bedrijf en de mensen die daar werken, waardoor jij je interesse in het bedrijf ook na een gesprek behoudt, een uiteindelijk aanbod accepteert en besluit om daar te gaan werken. Pas als hij dat gefixt heeft hoeft hij zich zorgen te maken over het uitbetalen van je salaris.
Als hij voordat het gesprek begon niet heeft gemeld dat hij twee keer zou kunnen worden gestoord tijdens het gesprek en op voorhand excuus heeft aangeboden, vind ik het gewoon lomp. Als je aan hem moet gaan rapporteren als je direct leidinggevende, zou ik er nog wel even over nadenken. Misschien een tweede gesprek aanvragen als ze met je verder willen om hem nog eens te observeren.
Als sollicitant heb je hun nodig, dus beetje raar dat je je aan belgedrag van de manager die jou interviewt stoort. Als jij als sollicitant nu had zitten bellen had je 't kunnen shaken natuurlijk, maar die manager zorgt er mede voor dat ze jouw salaris zometeen kunnen betalen.
Yeah right. Die manager moet er eerst voor zorgen dat jij je als sollicitant kan identificeren met het bedrijf en de mensen die daar werken, waardoor jij je interesse in het bedrijf ook na een gesprek behoudt, een uiteindelijk aanbod accepteert en besluit om daar te gaan werken. Pas als hij dat gefixt heeft hoeft hij zich zorgen te maken over het uitbetalen van je salaris.
Als hij voordat het gesprek begon niet heeft gemeld dat hij twee keer zou kunnen worden gestoord tijdens het gesprek en op voorhand excuus heeft aangeboden, vind ik het gewoon lomp. Als je aan hem moet gaan rapporteren als je direct leidinggevende, zou ik er nog wel even over nadenken. Misschien een tweede gesprek aanvragen als ze met je verder willen om hem nog eens te observeren.
dinsdag 23 maart 2010 om 00:34
quote:biol schreef op 06 maart 2010 @ 20:58:
1 van mijn (3) directeuren is ook altijd bereikbaar. En ja, hij zal het idd ook doen. En omdat ik weet hoe belangrijk het kan zijn als hij iets mist stoor ik me er totaal niet aan. Als we een sollicitant hebben dan neem ik het gewoon even over als hij even een telefoontje of email moet beantwoorden.
Als hij niet reageert kan het ons bedrijf zomaar 500.000 euro kosten, of nog erger... tja als je dat als sollicitant niet kan waarderen dan ben je blijkbaar niet de juiste kandidaat voor ons. Bij ons staat zakelijk belang altijd voorop, en dat betekent soms dat er even "onbeschoft" gehandeld moet worden.Als jouw baas zich beter organiseert en werkzaamheden delegeert is dat echt niet nodig. Daarnaast is er niks mis mee om tegen de klant te zeggen dat deze direct teruggebeld wordt zodra hij uit bespreking komt. Dat laat gewoon zien dat er gewerkt wordt in het bedrijf en dat anderen dezelfde oprechte aandacht gegeven wordt. Zolang je maar je afspraken nakomt en dan ook direct terugbelt.
1 van mijn (3) directeuren is ook altijd bereikbaar. En ja, hij zal het idd ook doen. En omdat ik weet hoe belangrijk het kan zijn als hij iets mist stoor ik me er totaal niet aan. Als we een sollicitant hebben dan neem ik het gewoon even over als hij even een telefoontje of email moet beantwoorden.
Als hij niet reageert kan het ons bedrijf zomaar 500.000 euro kosten, of nog erger... tja als je dat als sollicitant niet kan waarderen dan ben je blijkbaar niet de juiste kandidaat voor ons. Bij ons staat zakelijk belang altijd voorop, en dat betekent soms dat er even "onbeschoft" gehandeld moet worden.Als jouw baas zich beter organiseert en werkzaamheden delegeert is dat echt niet nodig. Daarnaast is er niks mis mee om tegen de klant te zeggen dat deze direct teruggebeld wordt zodra hij uit bespreking komt. Dat laat gewoon zien dat er gewerkt wordt in het bedrijf en dat anderen dezelfde oprechte aandacht gegeven wordt. Zolang je maar je afspraken nakomt en dan ook direct terugbelt.