Werk & Studie alle pijlers

Eerste keer cv.

24-03-2010 12:02 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een cv aan het maken voor een bestuursplek bij een politieke partij voor jongeren. (ik noem de naam liever niet i.v.m herkenning).

Maar nu ben ik pas 18, en vraag ik me af of het relevant is om mijn bijbaantjes te noemen? Want het zijn echt maar kleine baantjes geweest waar ik maar een paar maanden heb gewerkt. Ik snap dat als ik zou solliciteren bij een bedrijf dat het wel belangrijk is. Maar bij een politieke partij ook? En baantjes zoals oppassen wat ik nu doe? Ook heb ik een wajong-uitkering moet ik dat er ook bij vermelden?
is het toevallig iets met BNN?? Duh....

Bijbaantjes tellen ook want die laten zien dat je werkt. Wat heb je er anders op te zetten als je nog maar 18 bent.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Oppaswerk zou ik er niet opzetten, elk ander baantje wel.

Die uitkering weet ik niet zo goed. Dat kan wel als je verder op het moment geen andere relevante werkzaamheden of studie hebt.
668, the neighbour of the Beast
Ik zou gewoon alles vermelden!

In de soll brief kun je dan altijd een uitleg geven.
wajong uitkering zou ik niet vermelden
Wat me belangrijker lijkt dan bijbaantjes, zijn (enigszins) relevante projecten die je gedaan hebt, bijvoorbeeld voor school of vrijwilligerswerk. Zo moesten mensen bij ons op school altijd een symposium organiseren met verschillende sprekers van lokale politieke partijen. Heb je zoiets misschien gedaan?

Verder zou ik inderdaad alles behalve oppaswerk er gewoon opzetten, met een mooie omschrijving van je werkzaamheden waaruit blijkt wat je eraan gehad hebt.

Je uitkering hoef je er volgens mij niet per se bij te vermelden, tenzij je dat zelf relevant vindt of je anders een raar gat in je cv hebt.
Eigenlijk niet nee, Maar op den duur komt het er in het gesprek wel ter sprake.
Hm ok Haha en nee het is geen bnn.
pvda? vanwege de roos in je avatar?

Ik zou zeker kijken wat je aan vrijwilligerswerk hebt gedaan, dus leiding geven bij een sporrtclub ofzo, vergeet eenmalige dingen als 'meehelpen bij de straatspeeldag; ofzo niet.
quote:essiej schreef op 24 maart 2010 @ 12:02:

(ik noem de naam liever niet i.v.m herkenning).

Welke partij is in hemelsnaam zo klein en tegelijk zo in de media dat als jij zegt welke het is, wij meteen weten wie je bent?

Ik zou op je cv meteen zeggen dat je graag anoniem bent trouwens, dat lijkt me een enorm pluspunt als je de politiek in wil. Dat heeft nog niemand.
Bijbaantjes zou ik wel vermelden, zo zien ze in ieder geval dat je ook iets naast je studie/school hebt gedaan. En ook allerlei organisatorische dingen.

Je Wajong niet, dat kun je eventueel nog wel in een gesprek aangeven.

Leuk!
Haha nee het is meer omdat ik dan bij de jongeren-organisatie lid wil worden je me zo kan opzoeken op internet met de partij.

Maar eigenlijk si de kans wel klein dat iemand die het hier leest voor dezelfde functie gaat En bovendien niet dezelfde afdeling. Het is de D66 jonge democraten. Daar wil ik voor algemeen bestuurslid lid worden.

Heeft iemand ook nog tips voor de motivatie? Ik wil geen cliché's benoemen of open deuren intrappen.
quote:essiej schreef op 24 maart 2010 @ 14:09:

Haha nee het is meer omdat ik dan bij de jongeren-organisatie lid wil worden je me zo kan opzoeken op internet met de partij.

Maar eigenlijk si de kans wel klein dat iemand die het hier leest voor dezelfde functie gaat En bovendien niet dezelfde afdeling. Het is de D66 jonge democraten. Daar wil ik voor algemeen bestuurslid lid worden.

Heeft iemand ook nog tips voor de motivatie? Ik wil geen cliché's benoemen of open deuren intrappen.De enige motivaties die ik kan verzinnen om voor d'66 te werken, zijn niet geschikt voor op een cv

Heeft iemand ook nog tips voor de motivatie? Ik wil geen cliché's benoemen of open deuren intrappen.

Ik denk dat je altijd op cliché's blijft hangen qua motivatie. Het komt toch uit op je steentje bij willen dragen in de maatschappij / betrokkenheid bij de maatschappij / bij willen dragen aan de toekomst...

Qua Wajong is het ook de vraag waarvoor je die krijgt, wat voor aandoening je hebt. Je kunt ook opvoeren: 'ondanks dat ik ben geconfronteerd met probleem X, heb ik toch nog dit en dit en dit gedaan' ... jezelf dus presenteren als een doorzetter. Dat kun je natuurlijk niet altijd zo breien, maar wie weet bij jou wel?

Ik ken iemand die op zeer jonge leeftijd twee kinderen heeft gehad, zij brengt dit ook altijd op deze manier: 'ik heb tijdens mijn studie twee kinderen opgevoed, dus ik ben een harde werker die niet zomaar opgeeft, kan goed plannen etc.'

Nu een serieus antwoord dan:

misschien vind je het een heel vreemde of revolutionaire gedachte, maar als je eens je echte eigen persoonlijke motivatie als motivatie noemt?

Heeft iemand ook nog tips voor de motivatie? Ik wil geen cliché's benoemen of open deuren intrappen.Je wilt een bestuursfunctie en weet niet waarom je dat wilt?
Heb je wel eens vrijwilligerswerk gedaan? Dat kan ook heel goed staan op je CV. Of projecten voor school, je vakken, etc.

Het is vrij logisch dat je op je 18e geen CV kunt vullen met tig jaar werkervaring. Je bijbaantjes en wat je daarin leuk vond, kun je er wel op zetten.

Ik denk wel dat je de vraag krijgt wat je verder zoal doet. Ik weet niet of je Wajong hebt omdat je niet kunt werken of studeren nu? Of dat je wel bijvoorbeeld studeert. Zorg wel dat je voorbereid bent op deze vraag. Als je goed kunt verwoorden waarom je Wajong hebt, komt dat beter over dan wanneer je dingen krampachtig gaat verzwijgen.

Je motivatie lijkt me heel belangrijk. Waarom wil je dit? Wat lijkt je leuk aan het werk? Wat hoop je te leren? Waarom deze partij en geen andere? Waarom bestuur en niet eerst iets simpelers? Wat zijn je politieke ideeën?

Ken je de standpunten van de partij? Volg je het nieuws?

Succes!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Leuk dat je een bestuursfunctie wilt vervullen!

Wel;

- motivatie (in je brief)/wat spreekt je aan/waarom d66/welke ervaring hier al mee

- waarom jij denkt geschikt te zijn => wat kun je bijdragen/wat is jou kracht/waar blijkt dit uit

- Relevante werkervaring/projecten/vrijwilligerswerk/leidinggevende functies ed

- Bijbanen alleen benoemen met taken als dit relevant voor de functie is. Mocht je hier niet direct over beschikken; bijbanen KORT benoemen (vb. van 2008 - 2010 verschillende bijbanen gehad in o.a. horeca en oppaswerk.)

- Mocht je weinig tot geen relevante werkervaring hebben opgedaan, ga dan extra in op waarom jij denkt zeer nuttig te kunnen zijn binnen de d66, dus waar jou kracht ligt.

- Wajong niet in brief/cv vermelden, kun je in gesprek wel benoemen.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven