Werk & Studie alle pijlers

Vast contract opzeggen in huidige markt?

25-03-2010 20:58 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

De vraag zegt het al. Ik vraag me af wat wijsheid is om in de ze baan een vaste baan op te zeggen. Heb nu een fijne vaste baan met als enige nadeel een reistijd van ruim een uur enkele reis.

Dat is voor mij geen al te groot probleem, ben er inmiddels aan gewend en samen met man is het allemaal goed te doen, hiermee bedoel ik de opvang van onze dochter.

Nu ben ik benaderd voor een baan in mijn woonplaats maar is er nog niets te zeggen over enig zicht op een contract tzt.

Omdat ik nu alles goed geregeld heb twijfel ik enorm. Geen reistijd is verleidelijk maar over een paar maanden misschien geen baan, weer niet. Ben niet zo avontuurlijk ingesteld, zoals jullie misschien al merken

Wie advies?
@Marielle: mijn zus heeft lang voor uitzendbureaus gewerkt en van haar begreep ik dat als je een keer naar de dokter of tandarts moet, je die uren dus ook niet uitbetaald krijgt. Vakantie is ook een stuk minder makkelijk dan bij een vast contract. Zij vond het in ieder geval niks wat arbeidsvoorwaarden betreft, die heb je veel minder dan bij een jaarcontract of een vast contract. Zodra het met een bedrijf minder gaat, ben je natuurlijk ook de eerste die eruit vliegt.
Ga nu met een helder hoofd naar bed. Fijn toch, dat je zoveel hebt aan inzichten van anderen. Dank jullie wel!
Zorg er iig geval voor dat je een contract van minimaal een half jaar krijgt (dus geen oproepcontract, 0-uren contract of een contract voor de duur van een opdracht). Mocht je daarna namelijk werkloos raken, dan heb je tenminste recht op WW. Als je je huidige baan opzegt moet je minimaal weer 6 maanden gewerkt hebben voordat je weer WW rechten hebt.
quote:rider schreef op 25 maart 2010 @ 21:41:

[...]

Dan ben je er. Laat het idee los dat je als moeder een speciale verplichting hebt altijd beschikbaar te zijn. Vaders kunnen dat ook. Hij is flexibel, dus hoef jij het niet te zijn.Helemaal mee eens! Lekker bij je huidige ( leukere) baan blijven dus!
quote:Marahbloem schreef op 25 maart 2010 @ 21:46:

@Marielle: mijn zus heeft lang voor uitzendbureaus gewerkt en van haar begreep ik dat als je een keer naar de dokter of tandarts moet, je die uren dus ook niet uitbetaald krijgt. Vakantie is ook een stuk minder makkelijk dan bij een vast contract. Zij vond het in ieder geval niks wat arbeidsvoorwaarden betreft, die heb je veel minder dan bij een jaarcontract of een vast contract. Zodra het met een bedrijf minder gaat, ben je natuurlijk ook de eerste die eruit vliegt.

Dat klopt, ik heb ook een jaar via een uitzendbureau gewerkt, en ik kan het niemand aanraden. Tenzij je rechtstreeks van school af komt en nog geen werkervaring hebt. Persoonlijk vind ik een uitzendbureau een slechte werkgever.

Zoals TO, als je een vast contract hebt, zou ik zeker niet overgaan naar een uitzendbureau als je het nu ten slotte goed hebt. Hou gewoon je oren en ogen open voor iets aantrekkelijkers als je wat anders wil

Dat is wat ik zou doen
Kan je niet vanuit je huidige baan een half jaartje gedetacheerd worden? Dan kun jij kijken of die baan wat voor je is, of een vaste baan erin zit én heb je nog de zekerheid dat je weer terug kan naar je oude baan... Moet je werkgever dat natuurlijk wel willen...
Je geeft aan dat je huidige baan wel leuk is maar dat alleen de reistijd je tegenzit. Ik zou in deze tijden zeker mijn vaste contract NIET opzeggen voor een baantje bij een uitzendbureau alleen omdat de reistijd minder is. Werken via het uitzendbureau betekent onzekerheid, je bouwt weinig betaalde vakantiedagen op (2dgn bij 40 uur per week per maand), bij ziekte krijg je de 1e twee dagen niet uitbetaald en daarna maar 70% van je loon. Het salaris ligt geheid lager en krijg je per week uitbetaald na het invullen van je urenbriefje en last but not least: ze kunnen het werk op elke dag beeindigen. Dus het kan ook zijn dat je maar voor 2 maandjes daar aan het werk mag ook al beloven ze je een jaar of meer werk.

Dus voordelen van je vaste contract: vast salaris per maand, vast bedrag vakantiegeld, je kan niet van de ene op de andere dag ontslagen worden (faillisement even daargelaten), vast aantal vakantie en/of atv dagen, gewoon doorbetaald bij ziekte, een kerstpakket en mischien wel een bonus of 13e maand. Vaste dagen dat je werkt en mischien ook wel reiskostenvergoeding. En de mogelijkheid om een cursus te volgen op kosten van de baas. Zaken die bij een uzb. zeer onzeker zijn en dat van die ontwikkelingsmogelijkheden, dat is gewoon puur reclame maken voor hun eigen hagje, van kijk eens hoe goed het met ons uzb gaat! Het uzb gaat zeker geen opleidingen, trainingen en cursussen vergoeden voor hun uitzendkrachten.

Als de reistijd toch een groot issue is zou ik in de krant en op internet kijken naar vacatures bij de bedrijven zelf en niet met een uzb in zee gaan. En nooit je contract opzeggen voordat je bij een andere werkgever (geen uzb dus!) een contract getekend hebt!
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven