Slaapschokken

09-11-2025 14:34 5 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi! Ik heb normaal gesproken af en toe van die schokjes in mijn lichaam als je bijna in slaap valt, wat normaal is, schijnen heel veel mensen te hebben.
Maar sinds een week heb ik er opeens veel meer last van. Een nacht vorige week was heel erg vervelend, elke keer als ik bijna sliep kreeg ik een schokje en op een gegeven moment ook meerdere achter elkaar en ik ging ook helemaal trillen en was bang om weer in slaap te vallen. Bij de huisarts geweest en ze hebben bloed geprikt, is tot nu toe alleen een licht te kort aan vitamine D uit gekomen. Zou dit ermee te maken kunnen hebben?
De afgelopen nachten heb ik denk ik een paar keer van die schokjes gehad. Ik probeer mezelf gerust te stellen dat het onschuldig is, maar ik vind het ook gewoon irritant en ben steeds bang dat ik daardoor heel slecht slaap…wat niet handig is als je de volgende dag moet werken. Iemand hier ervaring mee of tips?
Ik herken het. Mij is altijd verteld dat het met spanning/stress te maken heeft. Geen tips verder, ik ben er niet angstig van verder.

Vitamine D tekort kan er wel voor zorgen dat je slechter slaapt. Dus ja, het kan er best mee te maken hebben. Krijg je iets voorgeschreven van de huisarts?
Wat zei je huisarts?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Dit heb ik ook. Ik lijd aan insomnia met periodes en dit is dan wat er bij mij gebeurd. Ik ben moe maar telkens als ik in slaap van schokt mijn lijf en hap ik naar adem waardoor ik niet in slaap kom. Bij mij is het een teken dat mijn lijf en geest overprikkeld is en gespannen ben. Het enige wat bij mij helpt is overdag zo rustig mogelijk aan doen en het uitzitten. Bij mij kan het wel een aantal dagen duren.

Maar een teken dus dat je een beetje rustiger aan moet doen.

Als ik dit vertel zit iedereen mij trouwens altijd schaapachtig aan te kijken en snappen ze niet wat ik bedoel. Ik heb een paar keer een burn out en een postnatale depressie gehad en mijn zorgverleners snapte nooit wat ik nou bedoelde..

Je kan om allerlei mentale redenen niet slapen maar bij mij is het dus puur een fysieke reactie, heel vermoeiend en uitputtend.
Nee nog niet over gehad met huisarts, wel over de klachten maar nog niet over de vitamine, ik heb namelijk vrijdagmiddag in mijn dossier zelf de uitslagen gelezen maar nog niet met de arts besproken, ga ik komende week even over bellen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven