Gezondheid alle pijlers

PDS, ontzettende obstipatie, wat eten jullie?

26-03-2010 12:44 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allereerst, als dit toch bij de pijler eten hoort, dan mag het verplaatst worden.

Ik heb al jaren PDS en ook al alle topics hierover gelezen. Nu ben ik net terug van een zkh opname, omdat ik zo verstopt zat dat ik ontzettende buikpijn had.

Nu ben ik weer thuis met een tas medicijnen en de mededeling: gebruik deze elke dag, voor altijd! Dit wil ik uiteraard niet, want hoe meer laxeermiddelen je gebruikt hoe luier je darmen worden.

Ik eet elke dag 3 á 4 stuks fruit tussendoor,

's ochtends begin in met drie geperste sinaasappelen

dan een bakje yoghurt met ananas, lijnzaad en zemelen

of knackebrood met kaas

of een bruine boterham.

Tussen de middag eet ik twee boterhammen en een bakje activia.

's avonds een "hollandse maaltijd" of pasta of nasi, wraps enz...

Afwisselend vol vezels denk ik. Verder drink ik tussendoor veel thee en vruchtensappen. Ik houd niet zo van water, maar probeer toch naast mijn thee, mijn mok tussendoor te vullen met water.

Kunnen jullie nog tips geven die jullie zelf bijvoorbeeld niet eten ivm verstopping of je prikkelbare darm? Want ik weet het even niet meer.
hey vliegende hollander..

ik heb ook obstipatie.. heel irri.. ook af en toe aambeien.

heb lijnzaad geprobeerd, veel meer vezels, meer fruit.. goede darmbacterien uit een pilletje.. etc.

Nu weet ik dat ik vroeger als baby niet zo goed reageerde op melk (en ander zuivel).. dus als ik niet te veel zuivel binnenkrijg gaat het stukken beter. Mijn moeder moest soms bij de verkeerde melksoort mijn ontlasting eruit peuteren.. beetje raar, maar soms lijkt het op omgekeerde lactose intolerantie.

succes!
Ik eet iedere ochtend een lepel vlozaad (psyllium husk) door de yoghurt, dit maakt de ontlasting wat zachter.
Beweeg je ook voldoende? Ik merk bij mezelf als ik last heb van obstipatie en ik ga sporten dat het dan los komt.

En glas thee (zonder suiker) staat gelijk aan een glas water, maar dan met een smaakte en warmer.
ik heb een te trage dikke darm waarvan ook nog eens het gevoel niet helemaal goed is (dus een te trage voortstuwing waardoor harde ontlasting en niet goed aanvoelen wanneer ik naar het toilet moet waardoor het te lang kan blijven zitten dus ook weer verharding. Dat komt doordat ik 3 jaar geleden erg ziek geweest ben, restschade waarschijnlijk. Ik gebruik dagelijks movicolon, heb het een poosje geprobeerd te stoppen, maar dit lukt gewoon echt niet. Volcolon (vezelpreparaat), voedingsmiddelen, lijnzaad, mij helpt het geen zier. Dit gaat op zich wel goed.Volgens de internist en de huisarts is dit een laxeermiddel wat geen kwaad kan voor het funktioneren van je darmen, ze worden daar dus luier van.Ik weet niet wat jij voor middel hebt gekregen, maar dit kan je dus wel veilig gebruiken.
Ik heb ontzettend last van obstipatie als ik te weinig beweging of te weinig slaap heb. Misschien kun je eens naar je slaap en beweegpatroon kijken?
Hebben jullie soms last van 'Bowel Syndrome'?
wie de mens kent houdt van dieren
je krijgt geen luie darmen van laxeermiddelen! Dat is enkel zo voor de prikkelende middelen, die je zonder recept kunt kopen. Maar zakjes metamucil(oftewel Psylliumvezels) of lactulose ed zijn niet slecht of verslavend voor je darmen... je zal er juist baat bij hebben.

Je kunt hierover ook eens goed advies van je apotheker of arts vragen, maar leg wel uit wat je bezwaren/angsten zijn.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:anthro schreef op 26 maart 2010 @ 13:25:

Hebben jullie soms last van 'Bowel Syndrome'?prikkelbare darmsyndroom is idd irritable bowel syndrome/disease
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik neem die medicijnen niet meer, ik werd daar heel ongelukkig van.

Roggebrood s'ochtends helpt al heel veel. Verder soms van die kruidenthee speciaal voor de spijsvertering. Niet te vaak, maar dat werkt goed.
Let your food be your medicine...

www.scdiet.nl

Vraag de mld-arts om magnesium-oxide tabletten, deze helpen heel goed om verstopping te voorkomen en laxeren goed. En veroorzaken geen luie darmen. Succes!
Ik heb jaren last gehad van obstipatie, ben zelfs een keer 6 weken niet naar het toilet geweest. Ik leek wel zwanger van een drieling.

Wat mij enorm gebaat heeft, en wat ook direct weer voor verstopping zorgt (ja,ja, trial and error): ik gebruik geen gewoone melk meer, wel yoghurt en kaas, en ik ben gaan hardlopen. Als ik nu aan het hardlopen ben, moet ik vaak als ik thuiskom direct door naar het toilet.
Misschien moet je ook eens verder kijken naar andere oplossingen.

(ik heb ook al jaren PDS maar eerder te vaak ontlasting)

Heb je al eens gekeken naar de Maag Lever Darm stichting, of de PDS belangenvereniging?

Ik heb laatst een boekje gehaald bij de bieb, staat ook veel in. Als je interesse hebt kan ik de titel voor je opzoeken.

Waar je aan kunt denken is bijvoorbeeld buikmassages. Of 'les' over hoe je naar t toilet kunt gaan (zithouding e.d., daar had ook laatst iemand een hele post over).

Verder las ik in dat boek dat je darmen aangestuurd worden vanuit een zenuwcentrum dat tussen de buikspieren ligt, en dat goede conditie van de buikspieren ook de prikkels reguleert. Ofzo. (voor mij ook een aandachtspunt want mijn buik is nogal slap).

Ik heb ook wel eens hypnotherapie gehad. Heeft wel iets geholpen. Niet dat het over is nu, maar het is minder dan eerst.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ha dat van dat hardlopen is ook leuk :-)

Heb je nooit dat je onderweg al moet, Katherina?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Irritable bowel syndrome/disease ook een ziekte door vitamine d te kort.
wie de mens kent houdt van dieren
quote:Moonlight82 schreef op 26 maart 2010 @ 13:48:

Ha dat van dat hardlopen is ook leuk :-)

Heb je nooit dat je onderweg al moet, Katherina?Ja! Heel vervelend, zeker als ik dan net op het verste stukje ben. Ik kan gelukkig mijn sluitspier goed onder controle houden.
Havermout 's ochtends.

De dag beginnen ben een glas warm water.

Vetter eten. Ik doe dik roomboter op m'n brood.

veel drinken

meer sporten.

hardlopen werkt i.d.d. goed.
Ik drink ook roosvicee laxo. Helpt niet enorm goed, maar kan net het laatste zetje geven.
Het is zoals het is
Bedankt voor alle tips.

Vitamine D is een goede. Hardlopen heb ik een tijd gedaan, daar werd het niet beter of slechter van. Ik krijg nu 2x daags bisacodyl en movicolon.

Ik drink geen melk, maar wel optimel en yoghurt enzo.

Warm water heb ik ook jaren gedronken voordat ik ontbeet, maar dat helpt ook niet helaas.

Ik ga zeker in overleg met een dietist.
Ow en het is wel een beetje vies maar een scheut olijfolie in een glas warm/ lauw water doen en ineen keer achterover kiepen en dat iedere ochtend!
Een kiwi bij je ontbijt, heb je dat al eens geprobeerd?
quote:Katherina schreef op 26 maart 2010 @ 16:22:

Een kiwi bij je ontbijt, heb je dat al eens geprobeerd?Doe er dan maar meteen 3, dat werkt geweldig!
Bij mij werken kiwi's, lijnzaad en gedroogde abrikozen en gedroogde pruimen goed.

En als het nodig is gebruik ik movicolon. Daar worden je darmen echt niet lui van.
Kiwi, nog nooit geprobeerd, ga ik doen!!
quote:vliegendehollander schreef op 26 maart 2010 @ 22:19:

Kiwi, nog nooit geprobeerd, ga ik doen!!Zijn deze week bij AH nog in de bonus ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven