Werk & Studie alle pijlers

niet collegiaal

27-03-2010 21:04 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mij op kantoor heerst een ikke, ikke, ikke cultuur en de rest kan stikken. Nu heb ik mezelf altijd voorgenomen om zo niet te worden omdat je elkaar toch nodig hebt. Maar ik merk nu dat deze houding tegen me werkt omdat het alleen van mijn kant komt. Ik wil helemaal niet oncollegiaal zijn, maar ik heb ook geen zin om collega's die alleen aan zichzelf denken te helpen. Sterker nog, ik merk dat door de kredietcrisis men eerder geneigd is om aan zichzelf te denken. Iedereen vecht voor z'n baan en het lijkt wel of we concurrenten van elkaar zijn. Wie herkent dit en hoe gaan jullie om met oncollegiaal gedrag van collega's.
Heel herkenbaar! Weliswaar in een hele andere setting (zorginstelling), maar toch. Ik probeer me er niet teveel van aan te trekken en mijn werk kwalitatief goed te doen zonder hetzelfde gedrag te gaan vertonen (zo veel mogelijk mensen op mijn unit houden zodat we snel klaar zijn met de zorg, en geen rekening houden met de bezetting op de andere unit)..

Wel frustrerend hoor.
Volgens mij kan het niet helpen van collega's uiteindelijk ook negatief voor jezelf uitwerken. Ik help aan paar collega's van mij mede met het doel het zelf wat makkelijker daardoor te krijgen. Want door de hulp kan ik hen ook een beetje sturen waar ik ze wil hebben. Dus het lijkt mij erg kortzichtig als niemand elkaar wil helpen. Volgens mij kijk je dan niet verder dan je neus lang is. Maar misschien is dat in jou sector wel anders dan bij mij.
Herkenbaar, ik heb door het gekonkel van 2 directe collega's een burnout gekregen en zit nu al 6 maanden thuis. Inmiddels heb ik er een arbeidsconflict bijgekregen omdat 1 van die collega's mijn ziekte heeft uitgebuit door mijn functie over te nemen tijdens mijn afwezigheid en ik ben hierover nu in conflict met mijn werkgever.

Ik ben onder behandeling bij een psychotherapeute om mezelf wat weerbaarder te maken zodat ik beter met dit soort situaties om kan gaan in de toekomst.
Ik moet eerlijk zeggen dat dit bij ons niet speelt. We hebben leuke collega's en gaan op een positieve manier met elkaar om. We proberen elkaar te helpen. Natuurlijk heb je uitzonderingen, maar de leuke collega's hebben bij ons de overhand.
Ja, ken ik. Vooral mannelijke collega's zijn erg eh zakelijk wat dat betreft. Die begrijpen ook niet dat je het "gezellig" wil. Voor hun is werk gewoon werk en ze begrijpen niet dat je het anders ziet. En pakken je dan behoorlijk hard aan, omdat jij gewoon een concurrent bent.

Gelukkig ben ik daar weg, al enkele jaren.
Dit is topic nummer zoveel over je werk en/of je collega's ........ wordt het geen tijd voor een andere baan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zag m'n collega's niet als concurrenten, maar merk wel dat ik dat nu wel steeds meer zo ga beleven Jumpsje. Uiteindelijk heb je inderdaad alleen jezelf hiermee, want anderen zullen je op den duur ook niet meer helpen. Isolde55, in welke sector ben je werkzaam?
quote:Groll schreef op 27 maart 2010 @ 21:51:

Ja, ken ik. Vooral mannelijke collega's zijn erg eh zakelijk wat dat betreft. Die begrijpen ook niet dat je het "gezellig" wil. Voor hun is werk gewoon werk en ze begrijpen niet dat je het anders ziet. En pakken je dan behoorlijk hard aan, omdat jij gewoon een concurrent bent.

Gelukkig ben ik daar weg, al enkele jaren.Zakelijk, ja zo zou je het ook kunnen noemen. Op zich heb ik daar niets op tegen, maar ik ga dan ook zakelijk met ze om en dat schijnen de heren dan weer niet leuk te vinden. Dat betekent dus geen gezellige praatjes, geen leuke dingen meer in privetijd en ze ook als concurrenten behandelen.
Ik denk dat dat eigenlijk overal heerst, alleen minder merkbaar is. Je kan de houding van anderen niet veranderen.

Alleen kijken hoe je er zelf het beste mee om kunt gaan.

In dit geval, meer op je werkgericht zijn en af en toe gezelligheid mag best. Als andere daar geen interesse in hebben, dan niet. Dat merk je zelf wel.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 maart 2010 @ 22:24:

Dit is topic nummer zoveel over je werk en/of je collega's ........ wordt het geen tijd voor een andere baan?

Mijn opmerking negeer je, merk ik?

Wat vind je wél leuk aan je huidige baan?
quote:Sellena schreef op 28 maart 2010 @ 15:24:

Ik denk dat dat eigenlijk overal heerst, alleen minder merkbaar is. Je kan de houding van anderen niet veranderen.

Alleen kijken hoe je er zelf het beste mee om kunt gaan.

In dit geval, meer op je werkgericht zijn en af en toe gezelligheid mag best. Als andere daar geen interesse in hebben, dan niet. Dat merk je zelf wel.Als het overal heerst, dan weten mensen dat wel heel goed te verbergen. Ik ben het met je eens dat ik hun houding niet kan veranderen en dat ik een manier moet vinden om er mee om te gaan. Bedankt voor de tip, ik wil me dit jaar inderdaad meer gaan richten op de inhoud van het werk. Sterker nog, ik heb me voorgenomen niet aan die zogenaamde gezelligheid mee te doen, levert me namelijk helemaal niets op. De reden is ook dat ik m'n tijd beter kan besteden, heb het te druk met m'n werk
Okay....ik ben dus officieel onzichtbaar.
BGB, nee hoor. Blijf gewoon Bianca. :-)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 maart 2010 @ 02:44:

Okay....ik ben dus officieel onzichtbaar.
Ik ben nou wel heel benieuwd naar het soort werk dat je doet.

Haai Bianca
Terug naar de vraag: Wie herkent dit en hoe gaan jullie om met oncollegiaal gedrag van collega's?
Wat bedoel je precies met oncollegiaal?

En heb je ze er op aangesproken? Meestal het eenvoudigst en vooral erg doeltreffend.

Als het de bedrijfscultuur is en verwacht wordt dat jij hetzelfde doet kan je ook ander werk gaan zoeken als je hier niet mee kan/wil omgaan.

Maar jij moest je toch meer zichtbaar zijn op je werk, volgens je vorige topic? Duidelijk maken welke prestaties je hebt geleverd etc. Heb je daar geen goede tips gekregen? Volgens mij zit er een aardige overlap met collega's die volgens jou een egoïstische mentaliteit hebben (ikke, ikke, ikke) en het commentaar dat jij hebt gekregen dat je werk/prestaties/presentatie niet zichtbaar zijn.
quote:sevenofnine schreef op 29 maart 2010 @ 14:26:

Terug naar de vraag: Wie herkent dit en hoe gaan jullie om met oncollegiaal gedrag van collega's?

Terug naar de vraag van BGB: wordt het niet tijd voor een andere baan?

Ik herken het wel, maar negeer dit gedrag vooral. Gelukkig heb ik er met directe collega's zelf weinig mee te maken, misschien omdat ik er duidelijk NIET in meega?

quote:Sterker nog, ik merk dat door de kredietcrisis men eerder geneigd is om aan zichzelf te denken. Iedereen vecht voor z'n baan en het lijkt wel of we concurrenten van elkaar zijn. Wie herkent dit en hoe gaan jullie om met oncollegiaal gedrag van collega's.Dit herken ik absoluut niet. We zijn nog steeds collega's en werken samen voor ons gezamenlijke bedrijf. Vind het enorm onprofessioneel om je zo te gedragen uit angst of vanwege de crisis
Dat zeg ik....
quote:sevenofnine schreef op 29 maart 2010 @ 14:26:

Terug naar de vraag: Wie herkent dit en hoe gaan jullie om met oncollegiaal gedrag van collega's?Nou als je hun net zo negeert als BGB dan kan ik me voorstellen dat het errug gezellig is bij jou! Waarom geef je niet gewoon antwoord op haar legitieme vraag?
quote:siesa schreef op 29 maart 2010 @ 14:53:

[...]

Nou als je hun net zo negeert als BGB dan kan ik me voorstellen dat het errug gezellig is bij jou! Waarom geef je niet gewoon antwoord op haar legitieme vraag?
quote:mips schreef op 29 maart 2010 @ 14:45:

Wat bedoel je precies met oncollegiaal?

En heb je ze er op aangesproken? Meestal het eenvoudigst en vooral erg doeltreffend.

Als het de bedrijfscultuur is en verwacht wordt dat jij hetzelfde doet kan je ook ander werk gaan zoeken als je hier niet mee kan/wil omgaan.

Maar jij moest je toch meer zichtbaar zijn op je werk, volgens je vorige topic? Duidelijk maken welke prestaties je hebt geleverd etc. Heb je daar geen goede tips gekregen? Volgens mij zit er een aardige overlap met collega's die volgens jou een egoïstische mentaliteit hebben (ikke, ikke, ikke) en het commentaar dat jij hebt gekregen dat je werk/prestaties/presentatie niet zichtbaar zijn.Met oncollegiaal bedoel ik b.v. de kantjes er vanaf lopen, te laat komen en weer vroeg naar huis, weigeren om werkzaamheden te doen, hier allerlei smoesjes voor verzinnen, niet willen helpen enz. Dit topic staat trouwens los van m'n vorige topics en ja ik vind mijn baan nog steeds leuk. Ik vergrijp dan ook niet dat mensen steeds vragen waarom op het topic "Werk & Studie" vragen worden gesteld over dingen die mij bezig houden op m'n werk. Je hoeft hier niet te reageren hoor, daarom heet dit een forum.
Staat het allemaal los van elkaar, je topics? Ze hebben anders wel een grote gemene deler ; jij die moeite hebt in het omgaan met collega's. En dan zal het de ene keer over te streberige collega's gaan en de andere keer over te lakse......
Ene quote : Met oncollegiaal bedoel ik b.v. de kantjes er vanaf lopen, te laat komen en weer vroeg naar huis, weigeren om werkzaamheden te doen, hier allerlei smoesjes voor verzinnen, niet willen helpen enz.

Andere quote ; . Iedereen vecht voor z'n baan en het lijkt wel of we concurrenten van elkaar zijn. Wie herkent dit en hoe gaan jullie om met oncollegiaal gedrag van collega's.

Ik kan die twee uitspraken niet met elkaar rijmen; als je voor je baan vreest in deze crisistijd, dan maak je toch je 8 uur vol, dan weiger je toch geen werk, etc?
Let niet op wat anderen doen.

Laat ze lekker eerder naar huis gaan, heb jij ook je rust weer.

Daar kiezen zij voor en heb jij niks mee te maken.

(al snap ik de frustratie wel) maar jezelf daarover opvreten is toch ook onzinnig.

Zorg jij dat je je werk goed doet en hou het daarbij.

Het blijven je collega's dus je moet ze ook niet daarom negeren of zo. Doe alsof je het niet ziet, werkt echt het beste.

Dit is zoo zonde van je energie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven