Help! Hoe is die kinderopvang georganiseerd?!
zondag 30 september 2007 om 21:55
Wie kan mij uitleggen hoe het allemaal zit in kinderdagverblijfland? ik kan er nog niet echt wijs uit worden. Ons eerste kindje wordt geboren in april, we wonen in Amsterdam. Toen ik vorige week contact opnam met zo'n overkoepelende organisatie kreeg ik allemaal enge verhalen te horen over wachtlijsten, heel 2008 geen plaats enz. Maar dit gaat dan uit van een welzijnsorganisatie geloof ik. Verder zijn er ook andere organisatie die KDV's in handen hebben hoorde ik? en dan heb je nog privé KDV's (heb je hier wel weer recht op vergoeding?/zijn hier de wachtlijsten korter?).
Kortom, zou heeel blij zijn met een beetje duidelijkheid!
Kortom, zou heeel blij zijn met een beetje duidelijkheid!
zondag 30 september 2007 om 22:18
Hoe heet die overkoepelende organisatie?
Mijn oudste dochter heeft totdat ze naar de basisschool ging op het KDV gezeten, m'n jongste 2,5 jaar lang. Toen werd het allemaal zo ingewikkeld en duur met maandelijkse fakturen die per kwartaal vooruit betaald moesten worden, dat we overgegaan zijn op particuliere opvang. Een 'doodgewone' oppasmoeder. Stukken goedkoper, makkelijker en dichterbij.
Mijn oudste dochter heeft totdat ze naar de basisschool ging op het KDV gezeten, m'n jongste 2,5 jaar lang. Toen werd het allemaal zo ingewikkeld en duur met maandelijkse fakturen die per kwartaal vooruit betaald moesten worden, dat we overgegaan zijn op particuliere opvang. Een 'doodgewone' oppasmoeder. Stukken goedkoper, makkelijker en dichterbij.
maandag 1 oktober 2007 om 00:11
min dochter gaat naar straks(lees: over 2 wkn) naar caltalpa kov. bij de kinder opvang in rotterdam waren er geen wacht lijsten maar ze doen wel moeilijk over het vast leggen van de dgn. en ik hoop het morgen eindelijk goed af tespreken. ze zitten over heel het land dus vast ook in a'dam. wacht dus niet te lang met je kleintje in te schrijven.
maandag 1 oktober 2007 om 07:48
Destijds had ik opvang nodig voor de woensdagmiddag, donderdag en vrijdag. Vooral de donderdag was een dag waar een lange wachtlijst voor was. En de maandag. Mocht je de mogelijkheid hebben te kiezen welke dagen je wilt werken, probeer dan als het kan de maan- en donderdag te vermijden. 't Is maar een tip.
maandag 1 oktober 2007 om 08:19
Bij ons in de buurt zijn erg lange wachtlijsten, vanaf het eerste moment dat je weet dat je zwanger bent moet je hier je baby al opgeven. Het lijkt allemaal veel lastiger dan vroeger maar we hebben de overstap ook meegemaakt en uiteindelijk valt het allemaal wel mee. Je moet alleen zodra je het contract hebt gekregen van het KDV meteen via de balsting je teruggave aanvragen want dit duurt nogal lang.
Je krijgt alleen geld terug van de belasting als het een goed gekeurd KDV is of een erkend gastouderbureau. Anders moet je alles zelf betalen en dat gaat best wat kosten.
Je krijgt alleen geld terug van de belasting als het een goed gekeurd KDV is of een erkend gastouderbureau. Anders moet je alles zelf betalen en dat gaat best wat kosten.
maandag 1 oktober 2007 om 09:35
Het overkoepelende orgaan is het CMK, centraal meldpunt kinderopvang. Hier kun je terecht met al je vragen.
Inderdaad er zijn wachtlijsten en ja het is zeker verstandig om al in vroeg stadium van vroeg stadium van zwangerschap je kind al aan te melden bij een creche naar keuze. Geef zo nauwkeurig mogelijk de keuzedagen op, dus de dagen waarop je opvang wilt. Ik zou uit voorzorg alle dagen opgeven als eerste keus en als tweede keus de dagen die je sowieso als opvangdag wilt hebben. Dit maakt je kansen op een plaats groter.
Het is altijd makkelijker om er dagen van af te krijgen dan er dagen bij te krijgen !!
Creches zijn erg duur. Je werkgever is in ieder geval verplicht bij te dragen aan de kosten en de belasting ook.Hoeveel is afhankelijk van het gezamenlijk inkomen.
Inderdaad er zijn wachtlijsten en ja het is zeker verstandig om al in vroeg stadium van vroeg stadium van zwangerschap je kind al aan te melden bij een creche naar keuze. Geef zo nauwkeurig mogelijk de keuzedagen op, dus de dagen waarop je opvang wilt. Ik zou uit voorzorg alle dagen opgeven als eerste keus en als tweede keus de dagen die je sowieso als opvangdag wilt hebben. Dit maakt je kansen op een plaats groter.
Het is altijd makkelijker om er dagen van af te krijgen dan er dagen bij te krijgen !!
Creches zijn erg duur. Je werkgever is in ieder geval verplicht bij te dragen aan de kosten en de belasting ook.Hoeveel is afhankelijk van het gezamenlijk inkomen.

maandag 1 oktober 2007 om 11:38
Het is dus overal anders met de plaats! Wij willen vanaf feb volgend jaar voor dinsdag donderdag vrijdag plaats, maar er is alleen maar maandag woensdag vrijdag plaats! Gelukkig is er een particulier kdv dat wel plaats heeft op de dagen dat wij willen. En dus inderdaad al bijna een jaar vantevoren opgegeven. Zij wisten bijna nog eerder dat ik zwanger was dan de familie...
Wat ook kan, is zelf iemand inhuren. Ik weet niet hoe het werkt, maar die kun je dan ook gewoon betalen en de toeslag van de belasting krijgen. Ik weet iemand die zo haar eigen moeder kan betalen van het geld wat ze terugkrijgt.
Ook hoef je niet meer zelf je werkgever te laten betalen, dat gaat allemaal via de belastingdienst. Kun je gewoon maandelijks terugkrijgen. En is best veel!
Moeite waard om even wat te googelen dus.
Wat ook kan, is zelf iemand inhuren. Ik weet niet hoe het werkt, maar die kun je dan ook gewoon betalen en de toeslag van de belasting krijgen. Ik weet iemand die zo haar eigen moeder kan betalen van het geld wat ze terugkrijgt.
Ook hoef je niet meer zelf je werkgever te laten betalen, dat gaat allemaal via de belastingdienst. Kun je gewoon maandelijks terugkrijgen. En is best veel!
Moeite waard om even wat te googelen dus.
maandag 1 oktober 2007 om 21:01
Dank voor al jullie reacties!
Die overkoepelende organisatie heette SKB (Stichting Kinderdagverblijven Amsterdam). Deze heeft weer een andere lijst dan die waar Tieger me naar toe doorverwees.
Ik vraag me af of het nodig is om op zoveel mogelijk KDV's in te schrijven (dit hoor ik wel om me heen) Maarja, op die manier werk ik wel mee aan het in stand houden van die enorme wachtlijsten natuurlijk. Hoe doen/deden jullie dat?
Ik vond ook een aantal KDV's die me leuk lijken, waar je inschrijfgeld moet betalen (niet heel veel maar toch) -zijn dit dan de privé kinderdagverblijven? En, tja, een goeie oppasmoeder, vind die maar eens... volgens mij moet je daar ook wel mazzel mee hebben, maar wie weet, kom ik haar nog tegen...
Die overkoepelende organisatie heette SKB (Stichting Kinderdagverblijven Amsterdam). Deze heeft weer een andere lijst dan die waar Tieger me naar toe doorverwees.
Ik vraag me af of het nodig is om op zoveel mogelijk KDV's in te schrijven (dit hoor ik wel om me heen) Maarja, op die manier werk ik wel mee aan het in stand houden van die enorme wachtlijsten natuurlijk. Hoe doen/deden jullie dat?
Ik vond ook een aantal KDV's die me leuk lijken, waar je inschrijfgeld moet betalen (niet heel veel maar toch) -zijn dit dan de privé kinderdagverblijven? En, tja, een goeie oppasmoeder, vind die maar eens... volgens mij moet je daar ook wel mazzel mee hebben, maar wie weet, kom ik haar nog tegen...
dinsdag 2 oktober 2007 om 08:22
dinsdag 15 juli 2008 om 14:18
Dit topic is alweer een aantal maanden oud en ik ben benieuwd hoe iedereen inmiddels de opvang heeft geregeld.
Ik ben net zwanger en hier in het dorp is de wachtlijst in ieder geval tot eind 2009. Mijn vriend werkt in een nabijgelegen stad en daar is de wachtlijst zelfs 24 maanden(!) dus helaas ook geen optie...
Jullie begrijpen, de paniek heeft lichtelijk toegeslagen, wie kan me geruststellen?
Ik ben net zwanger en hier in het dorp is de wachtlijst in ieder geval tot eind 2009. Mijn vriend werkt in een nabijgelegen stad en daar is de wachtlijst zelfs 24 maanden(!) dus helaas ook geen optie...
Jullie begrijpen, de paniek heeft lichtelijk toegeslagen, wie kan me geruststellen?
dinsdag 15 juli 2008 om 14:22
Wij gaan verhuizen en dat is ook bijna onmogelijk met 2 kdv- kinderen....tenzij je je baan opzegt, maar ja, dan kun je je nieuwe huis niet meer betalen....
Onze redding: er wordt een nieuw kdv geopend in onze stad en dat hoorde we gelukkig optijd.
Anders een gastouder proberen te zoeken. bijv. mr nosey.nl En je gewoon overal inschrijven, want er gaan altijd welweer mensen verhuizen ofzo, dus misschien heb je geluk.
sterkte
Onze redding: er wordt een nieuw kdv geopend in onze stad en dat hoorde we gelukkig optijd.
Anders een gastouder proberen te zoeken. bijv. mr nosey.nl En je gewoon overal inschrijven, want er gaan altijd welweer mensen verhuizen ofzo, dus misschien heb je geluk.
sterkte
dinsdag 15 juli 2008 om 14:26
Tja, inderdaad dus maar overal inschrijven en zo flexibel mogelijk zijn met de dagen. Ik woon ook in A'dam, heb me vorig jaar november (10 weken zwanger) bij 6 KDV's in de buurt ingeschreven, maar de kans dat ik dit jaar nog opvang ga vinden is heel klein! Mijn kleintje is nu 3 weken oud en ik ga 1 oktober weer aan het werk. Gelukkig heb ik een heel legertje lieve oppas-oma's en opa's achter de hand voor de eerste maanden.