Diner voor twee
donderdag 1 april 2010 om 16:43
Komend weekend zijn mijn partner en ik onverwachts vrij, terwijl wij de kinderen uitbesteed hebben.
Fijn!
Ik wil de gelegenheid gebruiken om lekker te koken voor ons tweetjes zaterdagavond.
Na afloop gaan we naar de bioscoop.
Ik wil graag 4 gangen serveren, 2 voorgerechten, een hoofdgerecht en een nagerecht.
Partner lust vrijwel alles, maar houdt meer van vlees dan vis.
voor:
-carpaccio (zelfgemaakt) met salade, dressing, pijnboompitten en Parmezaanse kaas
- palingsoep
hoofd: ?????
na: ik wil iets met fruit, denk zelf aan iets met mango AH Mango maar vrees een beetje voor die merenque, is dat moeilijk??
Wie kan me helpen met de rest van de invulling van mijn diner voor twee?
Fijn!
Ik wil de gelegenheid gebruiken om lekker te koken voor ons tweetjes zaterdagavond.
Na afloop gaan we naar de bioscoop.
Ik wil graag 4 gangen serveren, 2 voorgerechten, een hoofdgerecht en een nagerecht.
Partner lust vrijwel alles, maar houdt meer van vlees dan vis.
voor:
-carpaccio (zelfgemaakt) met salade, dressing, pijnboompitten en Parmezaanse kaas
- palingsoep
hoofd: ?????
na: ik wil iets met fruit, denk zelf aan iets met mango AH Mango maar vrees een beetje voor die merenque, is dat moeilijk??
Wie kan me helpen met de rest van de invulling van mijn diner voor twee?
donderdag 1 april 2010 om 17:10
Ik heb vorig jaar met kerst ook die merengues van de AH gemaakt. Ik vond het vrij simpel te maken, alleen misukte het de eerste keer, omdat mijn mijn staafmixer niet genoeg kracht had. De truc is om de eiwitten echt stijf te kloppen! Maar als je een beetje kwaliteit mixer hebt, moet dit gemakkelijk lukken.
En mijn familie vond ze heerlijk!
En mijn familie vond ze heerlijk!

donderdag 1 april 2010 om 17:12
Merengue is heel makkelijk, als je een goede vetvrije kom hebt is het een fluitje van een cent. De kom kun je vetvrij maken door hem schoon te maken met een halve citroen, goed naspoelen met kokend heet water en afdrogen met keukenpapier. Kom wel even laten afkoelen voor je de eitjes erin doet, anders krijg je roerei
donderdag 1 april 2010 om 17:18
Uit ervaring weet ik dat het op zulke avonden altijd beter is om iets te koken wat je al eerder gemaakt hebt. Misschie ligt het aan mij hoor, maar soms lukken dingen net niet zoals verwacht/op het plaatje staat afgebeeld en dat kan nog al eens voor teleurstellingen zorgen .
Merenque lijkt mij best moeilijk, volgens mij kan zo'n ding ook instorten of kei hard worden. Zelf vind ik appelcrumble lekker, ik had laatst deze gemaakt.
Ander is sorbet ijs met fruit (bij AH heb je vers rood fruit uit de diepvries) en kletskoppen. Kun je bijvoorbeeld stapelen, ziet er kei profi uit.
Hoofdgerecht: risotto met paddestoelen (ik vind het altijd lekker om er een uitje en courgette door te doen). Als je een kleine portie maakt, kun je vis of vlees bij serveren. Zelf maak ik er vaak zalmpakketjes bij, maar kan ook met kip o.i.d. En dan nog een simple salade.
Merenque lijkt mij best moeilijk, volgens mij kan zo'n ding ook instorten of kei hard worden. Zelf vind ik appelcrumble lekker, ik had laatst deze gemaakt.
Ander is sorbet ijs met fruit (bij AH heb je vers rood fruit uit de diepvries) en kletskoppen. Kun je bijvoorbeeld stapelen, ziet er kei profi uit.
Hoofdgerecht: risotto met paddestoelen (ik vind het altijd lekker om er een uitje en courgette door te doen). Als je een kleine portie maakt, kun je vis of vlees bij serveren. Zelf maak ik er vaak zalmpakketjes bij, maar kan ook met kip o.i.d. En dan nog een simple salade.
donderdag 1 april 2010 om 17:22
Ik begrijp niet zo goed waarom je twee voorgerechten wilt en kiest voor de combi carpaccio en palingsoep.
Merengue is niet perse moeilijk, maar is wel een gerecht dat ik eerst zou uitproberen, voordat ik het maak voor een romantisch diner in verband met de juiste oventemperatuur. Als je iets met fruit wilt maken, kun je ook kiezen voor een chocoladefondue.
Als ik een romantisch diner zou moeten verzinnen, dan zou ik kiezen voor een stuk vlees van de grill (kip in citroenmarinade) met al bijgerechten een frisse salade en aardappelpartjes uit de oven.
Voor de consistentie zou je een Italiaans menu kunnen maken:
- een aperativo: glas prosecco
- antipasto: carpaccio
- een primo: minestronesoep of italiaanse tomatensoep met pesto.
- secondo & contorno: gegrilde kipfilet / salade / aardappel met rozemarijn en zeezout
- frutta: chocoladefondue
- dolce & caffe: koekjes of cake met koffie met amaretto
Een uitgebreid diner, maar dan kun je extra lang genieten van het romantisch diner. Zie voor de Italiaanse menu opbouw:
deze wikipagina
Merengue is niet perse moeilijk, maar is wel een gerecht dat ik eerst zou uitproberen, voordat ik het maak voor een romantisch diner in verband met de juiste oventemperatuur. Als je iets met fruit wilt maken, kun je ook kiezen voor een chocoladefondue.
Als ik een romantisch diner zou moeten verzinnen, dan zou ik kiezen voor een stuk vlees van de grill (kip in citroenmarinade) met al bijgerechten een frisse salade en aardappelpartjes uit de oven.
Voor de consistentie zou je een Italiaans menu kunnen maken:
- een aperativo: glas prosecco
- antipasto: carpaccio
- een primo: minestronesoep of italiaanse tomatensoep met pesto.
- secondo & contorno: gegrilde kipfilet / salade / aardappel met rozemarijn en zeezout
- frutta: chocoladefondue
- dolce & caffe: koekjes of cake met koffie met amaretto
Een uitgebreid diner, maar dan kun je extra lang genieten van het romantisch diner. Zie voor de Italiaanse menu opbouw:
deze wikipagina
donderdag 1 april 2010 om 17:25
Ik zou geen risotto maken, ik vind het moeilijk om dit gerecht te 'plannen'. Overigens maak ik het zelden, omdat mijn partner het niet lekker vind.
Bij een romantisch diner moet je niet teveel boven een pan hangen, wachtende op het moment dat het gerecht precies goed is. Ik zou kiezen voor gerechten die je kunt voorbereiden of kant en klaar kopen en binnen enkele minuten kan opdienen, dan wel op een bepaald tijdstip voor een bepaald aantal minuten in de oven kunt doen en op de juiste tijd eruit kunt halen.
Bij een romantisch diner moet je niet teveel boven een pan hangen, wachtende op het moment dat het gerecht precies goed is. Ik zou kiezen voor gerechten die je kunt voorbereiden of kant en klaar kopen en binnen enkele minuten kan opdienen, dan wel op een bepaald tijdstip voor een bepaald aantal minuten in de oven kunt doen en op de juiste tijd eruit kunt halen.
donderdag 1 april 2010 om 17:27
als toetje lijkt me chocoladefondue wel een lekkere afsluiter (kies dan wel voor een licht hoofdgerecht) en hou er ook rekening mee dat je mango's (of ander tropisch fruit) wel rijp is...de standaard mango's van de supermarkt zijn nu meestal nog knoertehard en niet rijp en erg smaakloos...
ik geloof dat mijn schoonzusje altijd de kom en mixers met azijn schoonmaakt voor gebruik (ook al liggen ze schoon in de kast) om er zeker van te zijn dat ze vetvrij zijn....en je merengues lukken...maar idd wel eerst een keertje uitproberen (als je nog tijd hebt)
zelf vind ik de combinatie palingsoep en carpaccio een beetje 'apart'
ik geloof dat mijn schoonzusje altijd de kom en mixers met azijn schoonmaakt voor gebruik (ook al liggen ze schoon in de kast) om er zeker van te zijn dat ze vetvrij zijn....en je merengues lukken...maar idd wel eerst een keertje uitproberen (als je nog tijd hebt)
zelf vind ik de combinatie palingsoep en carpaccio een beetje 'apart'
donderdag 1 april 2010 om 17:35
@ Cole Turner! Ik wou dat mijn man zulke lekkere recepten wist te verzinnen .
Ik zou persoonlijk idd geen carpaccio en palingsoep maken.. Wat ook een lekker menu is:
- Voorgerecht: marrokaans brood met zelfgemaakte tzatziki
- Voorgerecht 2: couscoussalade met erwten, peultjes, feta, peterselie, munt, pistachenootjes. dressing citroen, honing, olijfolie.
- Hoofdgerecht; groententajine van aardappel, wortel, paprika en rozijnen met saffraan en ras en hanout kruiden. Erbij drumsticks uit de oven ingewreven met olie en ras el hanout kruiden.
- Nagerecht: muntthee met een coupe marrakech (meloen, sinasappels, dadels en munt)
Ik zou persoonlijk idd geen carpaccio en palingsoep maken.. Wat ook een lekker menu is:
- Voorgerecht: marrokaans brood met zelfgemaakte tzatziki
- Voorgerecht 2: couscoussalade met erwten, peultjes, feta, peterselie, munt, pistachenootjes. dressing citroen, honing, olijfolie.
- Hoofdgerecht; groententajine van aardappel, wortel, paprika en rozijnen met saffraan en ras en hanout kruiden. Erbij drumsticks uit de oven ingewreven met olie en ras el hanout kruiden.
- Nagerecht: muntthee met een coupe marrakech (meloen, sinasappels, dadels en munt)

donderdag 1 april 2010 om 19:57
vrijdag 2 april 2010 om 20:43
Zo daar ben ik weer! Fijn, de reacties.
Vlees en vis als voorgerecht is misschien inderdaad een beetje vreemd. Ik heb daarom ook besloten om qua voorgerecht het bij vis te houden (wel een koud en een warm gerecht) en het hoofdgerecht wordt dan dus vlees.
De palingsoep houd ik, mijn zelfgemaakte versie vindt altijd gretig aftrek
Daarnaast wil ik een garnalen-zalm-taartje doen. http://www.mijnreceptenbo ... as-en-garnalen-15525.html
Nu vraag ik me af wat eerst hoort; het koude of het warme?
Verder zoek ik dan een 'stuk vlees' als hoofdgerecht, met wat bijgerechtjes. Risotto is oke, maar eten we eigenlijk al regelmatig Ik zoek meer iets wat we niet zovaak eten met de kinderen (biefstuk?ossenhaas?Zoiets)
Nathaniel (mooie naam ) bedankt voor jouw ervaring met de merengue. Ik heb een braunmixer, dus dat moet wel lukken.
Chocoladefondue is geen optie; we houden beiden niet echt van chocolade
Vlees en vis als voorgerecht is misschien inderdaad een beetje vreemd. Ik heb daarom ook besloten om qua voorgerecht het bij vis te houden (wel een koud en een warm gerecht) en het hoofdgerecht wordt dan dus vlees.
De palingsoep houd ik, mijn zelfgemaakte versie vindt altijd gretig aftrek
Daarnaast wil ik een garnalen-zalm-taartje doen. http://www.mijnreceptenbo ... as-en-garnalen-15525.html
Nu vraag ik me af wat eerst hoort; het koude of het warme?
Verder zoek ik dan een 'stuk vlees' als hoofdgerecht, met wat bijgerechtjes. Risotto is oke, maar eten we eigenlijk al regelmatig Ik zoek meer iets wat we niet zovaak eten met de kinderen (biefstuk?ossenhaas?Zoiets)
Nathaniel (mooie naam ) bedankt voor jouw ervaring met de merengue. Ik heb een braunmixer, dus dat moet wel lukken.
Chocoladefondue is geen optie; we houden beiden niet echt van chocolade
zaterdag 3 april 2010 om 15:07
LR: Eerst het koude voorgerecht, dan het warme. Kijk anders op wiki onder menuleer (menu-leer).
Ik zou een biefstukje of een vergelijkbaar stukje vlees nemen dat je in enkele minuten kunt bakken en dan alleen hoeft te laten rusten, omdat het niet veel tijd kost.
Als je merengue wilt maken en iets met fruit wilt, kun je kiezen voor een pavlova. Ik heb dat nooit gemaakt, maar lijkt me wel erg lekker en het ziet er mooi uit.
Hier in huize Zwieber zijn we helemaal gek op chocolade, we zijn ook erg blij met de Pasen.
Ik zou een biefstukje of een vergelijkbaar stukje vlees nemen dat je in enkele minuten kunt bakken en dan alleen hoeft te laten rusten, omdat het niet veel tijd kost.
Als je merengue wilt maken en iets met fruit wilt, kun je kiezen voor een pavlova. Ik heb dat nooit gemaakt, maar lijkt me wel erg lekker en het ziet er mooi uit.
Hier in huize Zwieber zijn we helemaal gek op chocolade, we zijn ook erg blij met de Pasen.