Jezus....hoe ging het ook al weer.

01-04-2010 23:52 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst op een verjaardag kwamen de paasdagen weer ter spraken, wie had er nou wel vrij, en wie niet met goede vrijdag, en wat is er nou goed aan (behalve dat een deel van de mensen vrij is)

En zo kwam ook Jezus in het gesprek voor (voor het gemak had hij zijn paard in de gang laten staan )

En wij kwamen met zijn alle tot het verhaal dat hij op goede vrijdag verlinkt werd, met paasen gekruisigd, met hemelvaart steeg hij op, en kwam ie nou wel of niet nog weer terug? Of wachten we daar nogsteeds op. En ja........... Pinksteren? Tja........ dan is het kermis. Maar wat doet Jezus op de kermis?

Hoe ver kom jij met het verhaal?

Weet jij wat Jezus met Pinkster deed?

Zonder op te zoeken: Wat weet jij van het verhaal van Jezus?
Wat wil je weten? :p
Volgens mij kwam hij weer tot leven.
Nou ja ik weet het niet. Maar geloof wel!!
Z'n paard in de gang

Eh geen idee, hij ging dood en toen stond ie weer op. Dat weet ik nog
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
Overigens.... witte donderdag laatste avond maal en 'verlinkt', goede vrijdag gekruisigd en op paasochtend blijkt hij opgestaan.

Jezus deed met pinksteren niet zoveel. De discipelen 'ontvangen' dan de heilige geest -> vlammetjes op hun hoofd en spreken in vreemde talen. Dit zou de helper zijn waarvan Jezus eerder zegt dat hij deze zal sturen.
Goede Vrijdag is de kruisiging, Pasen de opstanding.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nope Jezus is gekruisigd op Goede vrijdag, en dat was goed omdat hij alle zonden op zich zou hebben genomen. 3 dagen later volgde de wederopstanding.

Met pinksteren herdenkt men de uitstorting van de heilige geest.
Pinksteren ; uitstorting Heilige Geest.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Aha,zo zat het dus. Ik herinner me nog zo weinig van al die keren dat mijn moeder mij voorlas uit de kinderbijbel.
Maar heeeeel nauw komt het allemaal ook weer niet hoor... ;)

Er zijn kerken waar er vanavond een avondmaal werd gevierd: immers Jezus stelde het avondmaal in op de avond dat hij werd opgepakt en de volgende dag werd hij gekruisigd en dat was een vrijdag (want gedoe met begin sabbath waardoor hij aan het kruis zou moeten blijven hangen), In veel andere kerken wordt het avondmaal juist morgenavond gevierd (ik heb geen idee waarom) en er zijn ook nog kerken (deels dezelfde wss) die vanavond een avond/nacht wake houden, wat m.i. weer meer past bij vrijdag danwel zaterdag als zijnde de dagen waarop Jezus daadwerkelijk dood zou zijn geweest (waken doe je immers bij een overlijden??).
quote:katoeneke schreef op 01 april 2010 @ 23:56:

Nou ja ik weet het niet. Maar geloof wel!!Je geloof dus puur uit jezelf, en niet omdat je het verhaal van huis uit meegekregen hebt?
Pinksteren is genoemd naar Pinkpop.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Waarom zijn er 2 paasdagen?

Zo lang kan een opstanding toch niet duren?
quote:kusunum schreef op 02 april 2010 @ 00:02:

[...]

Je geloof dus puur uit jezelf, en niet omdat je het verhaal van huis uit meegekregen hebt?Yes. Ik geloof gewoon. Weet niet precies of het god is (in ieder geval niet als man met lange baard) of weet ik veel wat. Maar geloof dat er iets is. Niet in hemel en hel en zozeer in het hiernamaals, zover kijk ik niet. Maar gewoon nu in dit leven.
quote:noahtb schreef op 02 april 2010 @ 00:06:

Waarom zijn er 2 paasdagen?

Zo lang kan een opstanding toch niet duren?Is het niet iets typisch Hollands om er 2 van te hebben? Net als met kerst? De meeste landen hebben ook alleen kerstavond en kerstdag, en geen 2e kerstdag. Wij Hollanders moeten er nog weer een 2e dag bij verzinnen omdat we dan 2 dagen hebben om naar de (schoon)familie te gaan denk ik. Ik denk dat dat met 2e paasdag ook zo zit. 1e paasdag voor zijn familie en 2e paasdag voor jou familie?
2de paasdag wordt ook niet overal gevierd is volgens mij net zoiets als met kerst een extra dagje die niets met het geloof te maken heeft (niet officieel)
Ik ben er al achter, Jezus deed het op z'n gemakje:

1.Witte Donderdag (instelling van de Eucharistie en het priesterschap, begin van het lijden van Jezus)

2.Goede Vrijdag (lijden en sterven)

3.Stille Zaterdag of Paaszaterdag (grafrust)

4.Paaszondag (opstanding)

Aldus Wiki.
Hier in Noord-Amerika hebben we inderdaad juist morgen, Goede Vrijdag dus vrij. Maandag is een gewone werkdag. Zelfde met tweede kersdag.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
2e paadag is gewoon een extra vrije dag, heeft niks met de daadwerkelijke opstanding te maken, net zoals dat Jesus ook niet in 2 dagen in geboren
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 april 2010 @ 23:59:

Pinksteren ; uitstorting Heilige Geest.En wat is dat, uitstorting heilige geest?
De Heilige Geest voer in de discipelen bladiebla. Wat het exact is...ach.

Zijn jullie dan niet naar een christelijke school geweest of ben je het vergeten of...?
Sja. In het O.T. had je gewoon God ofwel JHWH. Dat was nog vrij overzichtelijk al was ie soms wat hardvochtig en naijverig.

In het N.T. gaat JHWL zich opeens voortplanten met een mensenvrouw (Maria). Dat is als je er goed over nadenkt al een vrij bizar gegeven: een God is onsterfelijk en plant zich derhalve niet voort. Waarschijnlijk komt dit verhaal uit de oude Griekse mythologieën.

Maar goed, Godenzoon Jezus verschijnt op het toneel en die is veel milder en vergevingsgezinder. Eigenlijk wel een goeie gozer zeg maar. Dus die hebben ze gekruisigd want die werd te populair. Maar hij herrees uit het graf.

Met Pinksteren wordt het pas echt feest: er duikt opeens ook nog een Heilige Geest op en dan zijn ze dus met z'n drieen.

Vader, Zoon en Heilige Geest, tesamen optredend als de Heilige Drie-Eenheid. En evengoed wordt het Christendom beschouwd als een monotheïstische godsdienst.

Hoe meer je er over nadenkt hoe absurder het is.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Die Heilige Geest was er al eerder. En men besloot onder bisschoppen maar wat natuurlijk.

Maar uiteraard is het allemaal absurd.
Jezus had de apostelen voor zijn dood beloofd dat de heilige Geest over hen zou komen. Daar waren ze dus na zijn dood op aan het wachten... ze waren allemaal samen met nog andere mensen in een huis buiten Jeruzalem, toen er ineens een windvaag opstak.Er verscheen een soort vuur dat zich in vlammetjes verdeelde en boven het hoofd van ieder van hen kwam te staan, en ineens konden ze allemaal talen spreken die ze nooit hadden geleerd. Zo konden ze ook aan mensen uit andere streken over Jezus vertellen (dat was dus die Heilige Geest die over hen uitgestort werd).

hehe, waar 15 jaar op een katholieke school nog goed voor is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven