Werk & Studie alle pijlers

Tips voor interactieve afstudeerpresentatie politie...?

09-03-2010 19:37 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

Ik heb 1 april (jaja) mijn afstudeerpresentatie (HBO MWD). In de eerste 20 minuten moet ik het product toelichten en in de 2e 20 minuten moet ik met de toehoorders (beoordelaar en 2 contactpersonen van de politie) interactief bezig gaan via discussie o.i.d. Alle drie zijn al helemaal op de hoogte van de inhoud van mijn scriptie. Ik heb onderzoek gedaan naar de collegiale opvang van medewerkers na heftige incidenten. Ik heb leuke resultaten en aanbevelingen, maar hoe maak ik het nu op een originele manier interactief??

Heeft iemand misschien tips?

Bedankt!

Groetjes,

Friendship
Van mijn opleiding (WO) is de enige interactie dat de mentoren en de gecommitteerde nog vragen kunnen stellen n.a.v. de scriptie en de presentatie. Ik vind het daarom vreemd dat je interactief moet zijn met deze drie mensen. Klopt het dat er verder geen toehoorders (andere studenten, familie) bij is?

Op zich kunnen jouw aanbevelingen aanleiding zijn voor een stuk discussie. De politiemensen kunnen aangeven of zij verwachten dat zij iets met de aanbevelingen kunnen doen. Je kan eventueel in discussie gaan over het maatschappelijk krachtenveld en de verantwoordelijkheden van verschillende partijen (politie, politiek, ambtenaren, voetbalclubs, organisatoren van grote strandfeesten in Hoek van Holland). etc
Hey Cole Turner,

Bedankt voor je snelle reactie....! Ja ik vind het ook heel vreemd. Mijn afstudeerbegeleider (die tegenwoordig gelijk je beoordelaar is!!!!) begon hierover. Ik heb net nog een keer de reader op na geslagen en het staat er echt niet. Er staat zoals jij al zei dat de verdediging via interactie plaats vindt. Hij is echter wel mijn beoordelaar, maar ik denk ik maar even contact opnemen met de afstudeercoordinator. Grappig dat je begint over HVH, want ik wilde mijn presentatie beginnen met een filmpje van de rellen waar de politiemensen doodsangsten uitstaan. En vwb de discussie tav mijn aanbevelingen: Ik heb ze al gepresenteerd aan hen en verschillende zaken zijn ze mee aan de slag.
Ben jij de eerste afstudeerder die jouw afstudeerbegeleider begeleid? Ik heb sterk de indruk dat hij het begrip interactief verkeerd begrepen heeft in deze context. Op zich is het wel aardig om dit deel goed voor te bereiden, In mijn geval had ik geen idee welke vragen ik zou krijgen en eerlijk gezegd maakt dat het afstuderen nog wel een klein beetje spannend, al weet je dat de vragen nooit heel moeilijk zijn en je niet de gelegenheid krijgt af te studeren, als je er nog niet aan toe bent.
Wat ik een keer gezien heb als leuk voorbeeld van interactief was iemand die zich een interview liet afnemen door zichzelf. de vragen waren in een filmpje gemonteerd, waarop hij live antwoord gaf. Misschien zou je zoiets ook kunnen doen door bijvoorbeeld een stukje voorbeeldfilm van een situatie en een aanbeveling op te nemen, dit te laten zien en dan zelf en met de aanwezigen daarover te discussieren?
Misschien dat je bij de politiemensen kan vragen hoe ver ze met de aanbevelingen bezig zijn en of ze mogelijk al iets kunnen vertellen of de aanbevelingen goed/slecht uitpakken? Waarop er een soort brainstorm kan ontstaan hoe het nog weer verbeterd kan worden?

Alleen laat je het dan wel erg afhangen van de antwoorden die je van de politiemensen krijgt...

Ik zou het echt navragen hoe het in elkaar steekt trouwens: 'interactie' is echt zo'n woord waar iedereen zijn eigen betekenis aan geeft (van alleen het uitdelen van een hand out tot veel meer). Mocht je er niet uitkomen vraag dan bij je beoordelaar om zijn definitie van interactie, dan heb je iets meer handvatten hoe je het moet aanpakken.

Toen mijn vriend zijn rapport moest verdedigen (HBO communicatie) was dat interactie gedeelte achter gesloten deuren met zijn beoordelaar, stagebegeleider en een externe waar hij eigenlijk met name vragen van hen moest beantwoorden.
Bedankt voor jullie reacties!

Cole, hij heeft vorig jaar ook afstudeerder begeleid, maar ik heb tijdens de begeleiding al gemerkt dat hij en aantal stokpaardjes heeft en hier erg op aanstuurt. Ik heb het idee dat dat nu ook zo is met die intercatie/discussie. Ik heb hem ondertussen gemaild, dus je hoort het nog van me. Het idee van jou, onderzoekjolanda, is inderdaad origineel. Ik ga er even over nadenken in welk vat ik dat zou kunnen gieten, dank je wel voor je moeite. En Deb83 ook bedankt. Is inerdaad wel listig, omdat ik dan erg afhankelijk ben van hun antwoorden, maar ik kan natuurlijk een dezer dagen de politiemensen er vast over spreken. En jij zegt dus eigenlijk hetzelfde als Cole dat de intercatie waarschijnlijk bestaat uit de verdediging en dat zij mij dan vragen gaan stellen. Zo interpreteer ik de reader ook.

De beoordelaar gaf aan dat de mensen die je zelf uitnodigt (partner en twee klasgenootjes) ook mij het hemd van het lijf mogen vragen. Is dat normaal?

Bedankt en groetjes allemaal.
Geef een voorbeeld nav je scriptie, stel hun de vraag hoe zij zouden reageren in zo'n situatie en breng daarna de resultaten van je onderzoek naar voren (wat doet het landelijk gemiddelde ofzoiets). Heb je hier wat aan?

Het is trouwens normaal dat het publiek (dus familie/vrienden) ook vragen mogen stellen, maar vaak durven ze dit niet (lees: ervaring).
Bluemotion dank je, daar heb ik zeker wat aan. De ideeen beginnen langzaam een beetje vorm te krijgen. Ik denk dat mijn genodigden ook geen vragen durven stellen...........of misschien vraagt mijn vriend me eindelijk eens ten huwelijk, hahaha! Nee zo origineel is hij niet denk ik! Bedankt bluemotion
Hoi Allemaal,

Nou na veel gesteggel is het hoge woord eruit. Hij geeft nu aan dat hij discussiepunten etc graag in de presentatie terug wil zien, omdat dat de intercatie vergroot en een van de vormen is om een presentatie vorm te geven. Als ik me puur aan de reader houd, hoeft dit dus niet.

Toch heb ik nu wat verzonnen, misschien willen jullie je mening nog geven als het jullie uitkomt? Het is nu de bedoeling om inderdaad een fimpje maken waar ik interviewvragen stel (die betrekking hebben op resultaten uit mijn onderzoek en waar verschillende functionarissen.geinterviewden in de verschillende rangen anders over denken). Vervolgens (bedankt onderzoekjolanda voor het idee) heb ik bordje met bijvoorbeeld bureauchef, ploegchef, bedrijfsopvang (elk andere rang en vaak tegenovergestelde meningen) en hang ik een bordje bij mezelf op en antwoord vanuit die functie, zoals ze ook in de interviews antwoordden. Zo geef ik wat verschillende antwoorden en vraag ik de toehoorders naar hun mening en redenatie. Hun reacties beaam of weerleg ik met mijn conclusies en theorie uit het onderzoek waarna we misschien gezamenlijk tot mijn aanveeling komen of hierover kunnen discussieren. vervolgens kan ik twee politiemensen gelijk vragen of er wat met de aanbeveling is gedaan (ik kies natuurlijk resultaten waar wat mee gedaan is om de meerwaarde gelijk aan te tonen) of nog gedaan gaat worden! Is het wat denken jullie?

Bedankt weer........groetjes
Klinkt als een goed idee, hoewel een beetje geforceerd. Volgens mij kun je meer met het filmpje dan simpelweg een ander bordje ophangen. Je zou bijvoorbeeld een simpel attribuut kunnen toevoegen, zoals een kleine nepsnor voor een ploegchef en een grote nepsnor voor een bureauchef en een stetoscoop voor de opvang. Het risico van die aanpak is dat het misschien weer te jolig wordt. Een alternatief is om bijvoorbeeld een net colbert of een net colbert met stropdas of een witte doktersjas aan te doen.
Hoi Cole,

Wat grappig, want zo'n idee had ik in eerste instantie. Bureauchef epailletten, bcoordinator bril, ploegchef pet, opvangers een verbanddoos........., maar was inderdaad bang dat dat te jollig zou worden voor het onderwerp daarom was ik voor de bordjes gegaan.....Wat vind je verder van de opzet zelf?

Bedankt voor je reactie.
Friendship: Je zou ook een politiepet kunnen nemen en daar elke keer een ander naamplaatje (sticker) op plakken. Of een politiepet en bordjes. Alleen een bordje neerzetten vind ik te gemakkelijk.

Verder lijkt de opzet mij prima. Ik kan mij heel goed voorstellen dat het best interessant is om vanuit de verschillende invalshoeken te reageren op jouw onderzoek en voorstellen.
Friendship: Mijn advies zou zijn om twee versies op te nemen van het filmpje en deze voor jezelf af te spelen. Je kunt een duidelijk idee hebben van wat je wilt, maar je merkt pas of een idee werkt als je het uitprobeert. Laat de filmpjes zien aan medestudenten of vrienden en vraag hoe het op hen over komt en welke het beste past bij jouw intenties.
Hoi Cole,

Bedankt voor je reacties weer en het meedenken....! Ik ga iig de 24e de presentatie oefenen voor klasgenootjes, dus kan ik even zien hoe het loopt. Hij krijgt langzaam een beetje vorm. Bedankt en ik laat het resultaat nog wel even weten, okee!?

Groetjes,

Friendship
Hoi Cole, Bluemotion, Onderzoekjolanda en Deb83,

Ik heb gister mijn afstudeerpresentatie gehouden voor begeleider van school en twee contactpersonen van de politie. Ik heb de presentatie geopend met ingrijpend filmpje van de strandrellen van Hoek van Holland. Vervolgens een korte herhaling van aanleiding, onderzoeksvraag, opzet en belangrijkste uitkomsten. Vervolgens heb ik twee resultaten in discussievorm met ze besproken op de volgende manier: ik had filmpjes van mezelf waarin ik een vraag stelde. Vervolgens ging ik achter tafeltje zitten met bordje van bijvoorbeeld 'leidinggevende' en beantwoordde de vraag live als leidinggevende. Vervolgens vroeg ik hen wat zij ervan vonden en kon ik andere bordjes/rollen inzetten met andere meningen. Het liep allemaal super..........leuke discussie waar ook weer nieuwe zaken uitkwamen. Vervolgens de meerwaarde aangegeven van het onderzoek en het onderzoek geplaatst in een sociaal maatschappelijk kader en afgesloten met een pakkende eindboodschap. Veel toetsingsvragen hebben ze tussendoor gesteld gelukkig, want het duurde uiteindelijk ruim een uur. ik had nu dus de presentatie, discussie en verdediging samengevoegd.

En nu het belangrijkste natuurlijk, het cijfer: Een 9,5!!! Gaaf he....en ik had al een 9,4 voor het onderzoek. Ze waren helemaal lyrisch.

Zonder jullie tips en ideeen was ik nooit tot deze vorm gekomen, dus allemaal hel erg bedankt!

Groetjes,

Friendship
Gefeliciteerd met dit uitstekende resultaat.

(en nu een topic openen hoe je als afstudeerder in deze tijden aan een leuke baan komt )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven