Gezondheid alle pijlers

PDS, ontzettende obstipatie, wat eten jullie?

26-03-2010 12:44 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allereerst, als dit toch bij de pijler eten hoort, dan mag het verplaatst worden.

Ik heb al jaren PDS en ook al alle topics hierover gelezen. Nu ben ik net terug van een zkh opname, omdat ik zo verstopt zat dat ik ontzettende buikpijn had.

Nu ben ik weer thuis met een tas medicijnen en de mededeling: gebruik deze elke dag, voor altijd! Dit wil ik uiteraard niet, want hoe meer laxeermiddelen je gebruikt hoe luier je darmen worden.

Ik eet elke dag 3 á 4 stuks fruit tussendoor,

's ochtends begin in met drie geperste sinaasappelen

dan een bakje yoghurt met ananas, lijnzaad en zemelen

of knackebrood met kaas

of een bruine boterham.

Tussen de middag eet ik twee boterhammen en een bakje activia.

's avonds een "hollandse maaltijd" of pasta of nasi, wraps enz...

Afwisselend vol vezels denk ik. Verder drink ik tussendoor veel thee en vruchtensappen. Ik houd niet zo van water, maar probeer toch naast mijn thee, mijn mok tussendoor te vullen met water.

Kunnen jullie nog tips geven die jullie zelf bijvoorbeeld niet eten ivm verstopping of je prikkelbare darm? Want ik weet het even niet meer.
quote:nelleke4 schreef op 26 maart 2010 @ 15:24:

Ow en het is wel een beetje vies maar een scheut olijfolie in een glas warm/ lauw water doen en ineen keer achterover kiepen en dat iedere ochtend!

Moet je dan meteen daarna?

Of is het meer iets wat op den duur de ontlasting soepeler maakt otzo?

Ik drink vaak koffie 's ochtends omdat het anders kan gebeuren dat ik in eerste instantie geen ontlasting heb en juist als ik ergens naartoe ga heel nodig moet. En dan twee of drie keer, soms. (Heb ook PDS)

Met de koffie komt het wat makkelijker, maar t eigenlijk niet zo gezond, koffie op de nuchtere maag.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:vliegendehollander schreef op 26 maart 2010 @ 15:04:

Ik krijg nu 2x daags bisacodyl en movicolon.

Het is al eerder gezegd, maar een middel als movicolon maakt de darmen absoluut niet 'lui'. Dat geldt wél voor middelen die het darmslijmvlies prikkelen, zo ook voor bisacodyl. Dus op lange termijn kun je prima movicolon gebruiken, alleen bisacodyl heeft inderdaad bepaalde risico's.

Overleg gewoon met je huisarts, zou ik zeggen. Ga niet op eigen houtje stoppen met de laxeermiddelen, want wanneer je er net voor in 't ziekenhuis hebt gelegen, zat de boel ongetwijfeld behoorlijk vast. Daar wil je ook geen herhaling van, zou ik zeggen. Maar er zijn heel wat middelen die je veilig kunt gebruiken, dus de huisarts vragen om een alternatief voor die bisacodyl is wel verstandig. Movicolon is zo'n middel dat je kunt gebruiken zonder dat de darm lui wordt, en datzelfde geldt bijv. voor metamucil, lactulose, magnesiumoxide, en nog meer middelen. Misschien red je het met alleen movicolon, wellicht in een wat hogere dosering dan waarin je het nu voorgeschreven hebt gekregen. En anders zijn er genoeg andere veilige middelen, die evt. ook in combinatie te gebruiken zijn.

Ik gebruik al tijdenlang movicolon, en heb er ook een tijd magnesiumoxide bij gebruikt. Toen het allemaal niet meer zo ging, kwam ik bij de MDL-arts terecht en die was zeer te spreken over het feit dat andere artsen (vooral mijn huisarts) me altijd de 'goede' middelen hadden voorgeschreven, en dus geen middelen die het slijmvlies prikkelen. Het schijnt nogal eens voor te komen dat mensen bij de MDL-arts terechtkomen juist ook door langdurig gebruik van laxeermiddelen die dus wél de darm lui maken. De andere kant is natuurlijk dat als het écht niet meer anders gaat, je soms toch andere middelen nodig hebt. Ik had op den duur het rijtje aan 'goede' laxeermiddelen aardig gehad, en al was m'n ontlasting waterdun, dan nog wilde het niet komen. Ook niet met klysma's e.d. Toen heeft mijn MDL-arts mij ook bisacodyl voor dagelijks gebruik voorgeschreven, omdat ik dus iets nodig had dat het slijmvlies wél prikkelde. Het risico om op lange termijn daarmee nog meer problemen te creëren, namen we er maar bij. Nu werkte dat uiteindelijk ook niet naar behoren en zijn we bij weer een andere methode uitgekomen: darmspoelen. Dat is trouwens óók een veilige methode op de lange termijn. Maar wat ik ermee wil zeggen is dat je in eerste instantie je huisarts moet vragen om middelen die ook op lange termijn veilig zijn, maar dat je soms tóch op een wat 'minder veilig' middel uit kunt komen. Maar mocht het daarvan komen, dan zou ik toch eerst eens een verwijzing naar de MDL-arts vragen als ik jou was. Tenzij je daar al geweest bent, natuurlijk.
Darmspoelen, hoe vaak doe je dat?
quote:vliegendehollander schreef op 31 maart 2010 @ 22:29:

Darmspoelen, hoe vaak doe je dat?

In z'n algemeenheid, of hoe vaak ik spoel? Ik spoel meestal twee keer per week, soms is drie keer nodig. Maar er zijn ook mensen die dagelijks spoelen, of om de andere dag bijvoorbeeld.

Vraag je dat puur uit nieuwsgierigheid, of omdat je denkt/vreest/vermoedt dat dit mogelijk op termijn voor jou ook nodig zal zijn?

Ben je trouwens al bij je huisarts geweest om te praten over de laxeermiddelen? En hoe gaat het nu, loopt het nog een beetje door, of neig je alweer naar verstopping?
Ik ben alweer/ nog steeds verstopt, dus moet volgende week naar de internist. Ik vraag het me af, omdat ik me inderdaad afvraag of ik zoiets ook zou moeten en of het dan eenmalig zou zijn of iets waar je dan voor altijd aan vast zit. Maar dat zal de internist allemaal wel bekijken.

Ben gestopt met de bisacodyl, heb nog wel movicolon.
Hé bah, wat rot dat je alweer 'vol' zit. Ik heb ook periodes gehad dat er gewoon een hele tijd niets kwam, mijn 'record' is drie weken, heb zowat letterlijk met m'n kop tegen de muur staan rammen van ellende. Ik weet dus dat je daar érg beroerd van kunt zijn. Maar als je er zelfs een opname voor hebt gehad, zal het bij jou allicht nog een graadje erger zijn dan het bij mij was, dus ik heb echt met je te doen.

Maar waarom internist, moet je dan niet meteen naar de MDL-arts? Mijn huisarts had mij in eerste instantie ook verteld dat ik m'n darmproblemen met de internist moest bespreken, maar die stuurde me linea recta door naar de MDL-arts, want met obstipatie 'kon ze niks', zei ze. Maar misschien als je net een in MDL geïnteresseerde internist treft, dat je dan wel daar terecht kunt.

Mbt het spoelen geldt echt bijna altijd wel dat je daar 'aan vast' zit. Want als spoelen echt de enige manier is waarmee je je darmen kunt ledigen, betekent dat dat de klachten ook terug zullen komen wanneer je ermee stopt. Eén en ander hangt natuurlijk wel af van de oorzaak van de obstipatie, natuurlijk. Bij mij is het de oorzaak iets dat niet meer over gaat, niet anders behandelbaar is, én iets dat hoogstwaarschijnlijk erger zal worden wanneer ik níet zou spoelen. Daarbij ging het bij mij om een combi van obstipatie en incontinentie, en spoelen was de enige weinig ingrijpende optie die beide problemen aanpakte.

Maar je komt niet direct uit op spoelen hoor. Er bestaat een veelheid aan pillen, zakjes, poeders en drankjes die je darmen aan de gang kunnen houden. De werking van al die verschillende middelen is niet bij alle hetzelfde, dus wanneer één soort middel niet afdoende is, kan een ander, of een combinatie mét een ander middel, dat wél zijn. En als dat allemaal hopeloos blijft, zijn er ook nog zetpillen, mini-klysma's en gewone of hoogopgaande klysma's, die de ontlasting op kunnen wekken. Dat in combinatie met de orale middelen, die je darmen stimuleren en de poep soepeler maken, daar kom je vaak al een heel eind mee. En mocht dat allemaal niet werken, dan is er gelukkig nog de optie van het spoelen. Een mooie optie wanneer het echt niet anders kan, maar wel een tijdrovende en belastende. Dus ik hoop voor jou dat de internist je kan helpen om tot een goede en voor jou acceptabele oplossing te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven