Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Wat vervelend TessTan! Ik vind het wel heel verstandig dat je jezelf niet helemaal uit het oog verliest. Bij mijn zoontje is het destijds ook niet gelukt en daarbij heb ik me tevergeefs in allemaal bochten gewrongen om het toch voor elkaar te krijgen en iedereen werd hier uiteindelijk blijer van fv.Het is goed dat je het hebt geprobeerd en soms lukt het gewoon echt niet.
TessTan, mocht je dat nog willen, dan zou je nog een second opinion bij een andere lactatiekundige kunnen overwegen. Qwertu is altijd heel lovend over de lactatiekundigen van het Borstvoedingscentrum in Amsterdam, als dat bij jou in de buurt is tenminste.

Wat jammer dat het nu weer niet lijkt te gaan lukken zeg, dat lijkt me heel frustrerend. Is combineren met fv nog een optie voor je?
Tesstan; wat niet gaat dat gaat niet he! Je kunt dan in ieder geval zeggen dat je je uiterste best hebt gedaan, en elke druppel telt!

Lyt; ik weet alleen dat mijn zoontje niet genoeg had aan de uitkomst van het sommetje (ik zat er de eerste dag hetzelfde bij als jij; hmmm, 10 minuten enkelzijdig kolven levert 200 ml op, dan zal hij wel niet genoeg hebben aan die meegegeven 150?). Maar dat bleek dus vooral omdat hij eerder dan normaal weer kwam, en als jouw dochtertje het er gewoon volgens schema op doet dan zal het wel genoeg zijn!
Heel bijzonder dat lange kolven, wat een volhouders hier zeg.wauw.

Alleen dat jullie het proberen vind ik al zo bijzonder, het klinkt nml heel intensief. Dus elke druppel i d d die je zo hebt weten te voeden, heeft de baby binnen. Daarna is het ook tijd voor jezelf ( en met alleen bv en zonder kolven blijft er dan al weinig tijd over )
1 april? Jammer van die smileys.

Tesstan ik wil je veel sterkte wensen. Je hebt zo je best gedaan en idd misschien een second opinion?

Viooltje: Ik heb ook de eerste maanden gekolfd, moet er nu niet meer aan denken, maar op dat moment doe je het gewoon. Opgeven was geen optie in mijn hoofd.
Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik zal de volgende keer wat meer meegeven (heb ook ijsblokjes ingevroren dus kan het zo aanvullen). Gewoon voor de zekerheid. Ik heb liever dat ze iets laat staan dan toch te weinig heeft. Vooral omdat ik wel genoeg kolf.
tess (heb je al even niet gezien op de hyves klopt dat? ook druk daar zeker?)

ik kom even trots zijn. zoon heeft na zijn geboorte 3,5 week bv gehad, groeide niet/slecht, ik had alleen water en viel zelf flauw omdat ik niet aansterkte. daarom zag ik erg op tegen het geven nu, maar gister had ik dochter officieel langer aan de borst dan zoon (dochter is morgen 4 weken) dus ik was al helemaal trots en vandaag voor geruststelling even gaan wegen bij CB en ze weegt 3820! dat is 420 gram meer dan 2 weken terug! ik heb thuis gewoon staan huilen van opluchting dat het zo goed gaat, goed loopt en dat ze ook nog eens 200 gram per week erop gegroeid is!!

wilde het even kwijt, ben nu weer extra gemotiveerd om door te gaan, zo bijzonder dat het ook mogelijk is te genieten van het zelf voeden, dat het geen drama hoeft te zijn en geen pijn hoeft te doen!
Goed zeg vlinder! Gaaf he dat ze groeien op de bv

testan balen voor je! Sterkte ermee, hoop dat je het nog kan combineren ?
Oh Tesstan, wat balen! Je hebt zo je best gedaan, maar het werkt gewoon niet.... Jammer is zacht uitgedrukt...

Vlinder: super!!!! En ik herken je geluksgevoel! Ik heb zoon 2 nu overdag en vroeg in de avond gewoon aan de borst. Omgekeerde wereld zeg, ik ben het live voeden aan het opbouwen, waar de meeste mensen vanaf 3 maanden zo'n beetje gaan afbouwen.. Ik hoef dus nu alleen nog maar 's avonds en 's nachts te kolven. Wat scheelt me dat een tijd zeg!

Maar eh.. hebben jullie tips om mijn zoontje genoeg wakker te krijgen om de borstvoeding ook 's nachts te laten lukken? Hij wordt wel vanzelf wakker voor een voeding, maar hapt vervolgens niet goed en drinkt dus niet goed. Overdag lukt dat nu dus wel, na veel oefenen, advies en met veel doorzettingsvermogen. Ik ben er trots op te kunnen zeggen dat ik hem na 10 weken fulltime kolven toch (deels) aan d eborst heb gekregen, maar als hij niet leert om ook 's nachts te drinken, heb ik er nog niets aan als ik weer ga werken en hem dus niet meer overdag kan voeden... over 6 weken moet ik beginnen.

Liefs!
Geen tips kaboinkie, maar ik wou alleen even zeggen dat ik het heel goed vind dat je zoon deels live voed nu (en ben stiekum wel een beetje jaloers).
Kaboinkie, Woh dat het toch gelukt is! Zoon hier had nog iets meer tijd nodig. Ik zou zeker volhouden, 6 weken is nog erg ver weg. En wie weet slaapt hij tegen die tijd door. Dat zou kunnen.

Tesstan: Ik kan me je baalgevoel enorm voorstellen. Maar je zoon moet natuurlijk geen honger hebben.

Hier laat zoon de voeding weer lopen. (Weten jullie nog dat ik een paar weken geleden dit topic bestookte met vragen omdat zoon niet genoeg drinkt, waardoor de voeding terugloopt en er dan niet meer genoeg is). Het gebeurt weer... En ik weet niet hoe het komt.

Gelukkig is zoon nu 5 1/2 maand en heb ik nog 2 liter in de vriezer. Ik maak me er nu niet zo druk meer om, want die 6 maanden ga ik wel redden, maar vindt het zo raar dat zoon de productie dus niet op peil kan houden (krijgt 5 a 6 voedingen op een dag tussen ongeveer 7-22 uur).
mardejo, het zijn denk ik niet genoeg voedingen. Zou je hem vaker aan kunnen leggen, of tussendoor kunnen kolven?

Aangeraden wordt om 8 - 12 voedingen per dag te geven om je productie langdurig op peil te houden.
Kaboinkie, mijn verloskunidge zei dat kindjes 's nachts soms niet lekker drinken omdat het te warm is om goed wakker te worden. Dus slaapzakje uitdoen en niet onder de dekens houden. Ook onder de voetjes kietelen schijnt een zuigreflex om te wekken. Of koude washandjes, maar dat vond ik wel zielig. Ik heb het wel een paar keer gedaan, omdat ik niet drinken nog iets zieliger vond.
Katharina, ik neem mijn zoontje al mee naar beneden, waar het dan ong 17 graden is. Niet erg warm dus. Hij slaapt niet in een slaapzakje. Ik ga het kietelen maar eens proberen evenals de koude washandjes, en wel in die volgorde (arm kind..)

Meer tips zijn heel erg welkom!

En inderdaad, 6 weken om dit te tackelen is nog best lang!

Hebben jullie ook wel eens dat je kindje een lange aanloop nodig heeft voor het goed drinkt? Mijn zoon lijkt de laatste tijd minder goed te drinken, hij laat in het begin snel los. Ik heb niet het idee dat mijn tsr zo hevig is, want ik spuit hem niet onder ofzo. Maar het duurt een paar minuten voor hij regelmatig gaat drinken, eerst steeds een enkele zuinige slok.. Herkenbaar?
Ja kaibonkie, mijn dochter sabbelt en kauwt een soort in het begin, laat Dan weer eens los en pas als de tsr er is gaat ze volgas drinken, herkenbaar dus
mardejo, wat gebeurt er als je je zoon geen gekolfde melk bij geeft? Komt hij dan niet gewoon eerder voor een voeding? Hoe merk je dat het niet genoeg is en hoe reageer je daar op? Hier schommelt het ook maar ik heb dat altijd als normaal beschouwd. Als het terug loopt dan las ik of dochter een regeldag in en dan trekt het weer bij, zo werkt het hier met vraag en aanbod. Of moet je niet gewoon ongesteld worden? Dan loopt het ook vaak terug (met overigens dezelfde oplossing, even regelen).

Ik geef overigens ook iets van 6 voedingen meestal, maar wel nog met minimaal een nachtvoeding (goed is voor je productie), en oplopend tot 10 keer of zo op momenten dat mijn productie even terug loopt. Kruimelientje is nu 6 en een halve maand.
Ook hier tegenwoordig meestal slechts 6 voedingen, maar langer dan 5 uur zit er maar zelden tussen en (daardoor, denk ik) mijn productie is stabiel.

Ander vraagje; hoe zit het met jullie cycli? Over een maand of twee zouden mijn man en ik de anticonceptie weer willen laten voor wat het is, een tweede kindje is vrij vlot op de eerste weer welkom. Maar vooralsnog geen menstruatie te bekennen hoor. Ik ben "in principe" van plan om met 6 mnd te gaan afbouwen en dan zou mijn cyclus dus weer op gang moeten komen, maar wat als ik toch langer bv wil geven? Al die tijd minder kans op een nieuwe zwangerschap?

Ik weet dat het mogelijk is zwanger te worden tijdens bv (check SS), maar is je kans dan veel kleiner? Het ging de eerste keer nl. ook al niet al te vlot bij ons.

Ik vraag het even omdat mijn zoontje kv weigert (!!). Bij de oppas, terwijl ik was vergeten om tijdig melk te ontdooien, heb ik een fles kv laten geven. Maar hij weigerde stellig!! Een fles mm is geen probleem. Later thuis nog eens geprobeerd, maar geen druppel ging erin.
VFF, ik weet niet hoe het zit met de cyclus. Ik heb kv en bv altijd afgewisseld en was na 6 weken weer ongesteld.

Wat betreft het wennen aan kv: misschien kun je een gedeelte mm geven en dat aanlengen met kv?

Wat betreft die regeldagen inlassen en vaak aanleggen: mijn dochtertje (11 weken) wordt woest als ik haar aanleg terwijl ze nog niet toe is aan een voeding. Hebben andere kinderen dat niet? Ik kan dus alleen maar "regeldagen" maken met kolven ben ik bang.
kans is wel kleiner vff, maar hoeveel kleiner weet ik niet.

Als je echt over wilt stappen op kv op een gegeven moment dan kun je mengen en langzaam de hoeveelheid mm minder maken (geen ervaring met kv hier, kruimel was ruim 12 maanden toen ik minderde dus is gelijk gewone koemelk gaan drinken maar daar werkte dit goed bij),

Ik ontdooi overigens nooit melk. Gaat gewoon bevroren in de magnetron of flessenwarmer op de dagen dat ik geen verse melk meegeef.
Mijn zoontje drinkt altíjd, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen Lara.

Mengen is wel een goed idee voor af en toe, maar hoe doe je dat dan? Mm eerst warmmaken en fv klaarmaken en dan pas bij elkaar? Of allebei koud klaarmaken, dan mengen, en samen opwarmen?
Bevroren in de magnetron? Hoe lang moet je het er dan inzetten? Hier heeft de magnetron geen ontdooistand...
lara, kruimelientje heeft dat ook, maar je kindje komt toch vanzelf eerder als je minder voeding hebt? Dan dus wel proberen niet een flesje mm of kv na te geven maar gewoon de natuur zijn werk laten doen, dan komt het vanzelf goed. (mogelijk wel ten koste van je nachtrust, kruimelientje regelt graag 's nachts blijkbaar...)
VFF, volgens mij is dat heel persoonlijk en valt er niets algemeens over te zeggen. Ik was ondanks volledige BV 5 weken na de bevalling al weer ongesteld . Eerst onregelmatig, maar al heel snel weer netjes elke 4 weken (neem aan dat ik ook al weer vruchtbaar ben). Een vriendin van me werd gedurende het jaar dat ze BV gaf helemaal niet ongesteld.
geen idee vff, ik maak de flesjes nooit en liko zit met koptelefoon op een film te kijken... Ik zou gewoon korte periodes doen en dan steeds tussendoor even rustig schudden of de ontdooide melk overgieten. Het risico op oververhitting is er natuurlijk wel wat meer zo, maar zelfs als het te warm geworden is is het minstens net zo goed als kv, dus dat is dan jammer, ze krijgt nog genoeg voedingen live...
Mijn dochtertje is bijna 7 maanden. Ik ben pas weer begonnen met werken. Eigenlijk had ik de BV willen afbouwen voor ik zou beginnen, maar als ik in de buurt ben wil ze alleen maar melk uit de borst drinken (kleine beetjes water drinkt ze wel). We hadden gehoopt dat ze wel uit de fles zou gaan drinken als ik naar mijn werk zou zijn, maar ze neemt alleen maar een enkele slok KV of BV uit de fles (ze weet wel hoe het moet, tot 4 maanden dronk ze wel uit de fles en ook nu drinkt ze spelenderwijs wel eens wat om er vervolgens bellen mee te blazen ). Ook van water en sterk aangelengde yoghurt drinkt ze maar kleine beetjes. Aan het begin van de dag lijkt ze nog weinig last te hebben van mijn afwezigheid. Vanaf een uurtje of 3 is ze echter erg huilerig. Het is zo sneu! Ze kan niet begrijpen dat ze uit de fles kan drinken zoals ze ook aan de borst wordt. Als ze eenmaal huilt wordt ze helemaal kwaad als ze de fles krijgt aangeboden. 's Nachts haalt ze de BV in.

Heeft iemand van jullie dit aan de hand gehad? Ik vrees dat we weinig neer kunnen doen om dochter te stimuleren meer melk te laten drinken dan we al doen (meer suggesties altijd welkom ) Ik heb echter begrepen dat baby's vanaf 7 maanden geleidelijk minder gaan drinken. Wellicht zou ze er snel minder last van krijgen als ze alleen 's ochtends vroeg, 's avonds en 's nachts drinkt? Heeft iemand hier een idee van?

(werk onderbreken om te voeden is trouwens geen optie. Ik werk iets meer dan een uur reizen van huis en ben dan ook vrij lang weg, ongeveer van 8.30 tot 7)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven