Wanneer alleen thuis?

05-04-2010 12:52 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Hier weer iemand die normaal een lezer is, maar nu een schrijver.

Ik ben moeder van twee meiden, van tien en twaalf. Mijn vriend en ik werken vier dagen in de week.Vrijdags zijn we allebei vrij. Tot nu toe hadden we altijd een oppas die 's ochtends de kids naar school bracht en tussen de middag op ving. En tot een uur of half zes na schooltijd oppaste. Ook kwam de oppas wel eens 's avonds of in het weekend als ik en mijn vriend weg moesten. Nu stopt mijn oppas er mee. De meiden hebben gezegd dat ze het wel prima vinden zonder oppas en wel zelfstandig genoeg zijn. Ik weet het zo nog niet. Wanneer hebben jullie, jullie kinderen voor het eerst alleen thuis gelaten?
Met die leeftijd moet een uurtje toch zeker wel lukken. Alleen is het geen uurtje na schooltijd. Dat zou ik dus nog teveel te vinden, of in ieder geval te snel om in 1 keer door te voeren.

Maar dit kun je het beste zelf inschatten lijkt me. Jij kent je dochters en weet of ze hun afspraken nakomen en te vertrouwen zijn.
De kinderen van mijn collega waren jonger geloof ik. Ik dacht 7 en 9. En dat ging prima. Dit waren verantwoordelijke knullen. Als ze thuis kwamen van school dan werd er even gebeld met mama dat ze er waren.

Ze mochten niet zomaar op de ninento of spelcomputer. Dat moesten ze altijd vragen. Dus vaak kreeg ze dan ook een telefoontje of dat dan mocht. Daarna zei ze dat ze alleen nog mochten bellen als er iets was. Je kunt natuurlijk niet voor ieder wissewasje gebeld worden op je werk. Dit ging echt prima.

Mijn buurmeisje is 10 en is ook af en toe alleen thuis. Gaat ook goed.

Vliegen je dochters elkaar vaak in de haren of spelen ze leuk samen. Dat is natuurlijk ook een punt. Als er constant strijd en ruzie is is dat natuurlijk niet een goed uitgangspunt. Ook als jij je meiden niet zelfstandig genoeg acht, dan houdt het op.
Ik zou dan nog een jaartje op de woensdag voor de BSO voor je jongste kiezen, of kun je niet op vrijdag werken en dan op woensdag vrij? En voor de overige dagen misschien iets eerder beginnen, zodat je wat eerder dan half 6 thuis bent?
prima leeftijd om ze alleen te laten. Zorg er wel voor dat je telefonisch bereikbaar bent
Sorry, maar ik vind 7 en 9 echt te jong. Weten die meiden wat ze moeten doen als: er brand uitbreekt? er iemand aan de deur komt?

Misschien ouderwets van me, maar ik vind niet dat kinderen van 10 jaar al zover zijn, dat je ze die verantwoordelijkheid kunt en mag geven!

Daarnaast zijn er ook nog de gevaren op Internet....
quote:meds schreef op 05 april 2010 @ 13:06:

prima leeftijd om ze alleen te laten. Zorg er wel voor dat je telefonisch bereikbaar bentEens.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Tien en twaalf, voor een uurtje na school moet kunnen, echter voor tussen de middag, alleen naar huis, boterhammen smeren enz.enz, nee daar had ik toch liever een oppas voor.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
quote:binkie14 schreef op 05 april 2010 @ 13:15:

Tien en twaalf, voor een uurtje na school moet kunnen, echter voor tussen de middag, alleen naar huis, boterhammen smeren enz.enz, nee daar had ik toch liever een oppas voor.Alleen naar huis doen ze hier al vanaf 6 jaar, dat ligt er maar net aan hoe ver je van school af woont toch? En om je boterhammen op te eten is er toch de overblijf? En 12 jaar, dan zit je toch al (bijna) op de middelbare school?
quote:Arnija schreef op 05 april 2010 @ 12:52:

Mijn vriend en ik werken vier dagen in de week.Vrijdags zijn we allebei vrij.

Nu stopt mijn oppas er mee. De meiden hebben gezegd dat ze het wel prima vinden zonder oppas en wel zelfstandig genoeg zijn.

Kan één van jullie niet de vrije dag omzetten naar een andere dag?

Als de oppas er niet mee was gestopt, had je dan de oppas zelf opgezegd of was je er dan gewoon mee doorgegaan totdat je zelf echt een goed gevoel zou hebben bij het alleen laten van je kinderen?

Ik denk dat het in principe met 12 jaar wel zou kunnen om alleen thuis te zijn (niet langer dan een dagdeel en telefonisch bereikbaar zijn). Maar niet alleen samen met een 10-jarige.
Bedankt voor jullie reacties. Denk dat ik ze alleen thuis laat. Zal wel de buren inlichten. Als er wat is kunnen ze bij hun terecht, natuurlijk zal ik ook telefonisch bereikbaar zijn. Verder hebben wij het vaak over de gevaren van internet gehad. Ze hebben geen msn en hyves. Ik controleer ook zo nu en dan dat ze niet op chat-sites of zo zitten. Ook zal ik proberen om eerder te beginnen met mijn werk en eerder thuis te zijn. Dit moet nog in overleg met mijn baas. De oppas zal er nog 1,5 week zijn. Super bedankt voor jullie reactie, heeft geholpen;)
We hebben al vaker geprobeerd om te wisselen van dag, maar dit is niet mogelijk helaas. Geen idee als ik de oppas dan had opgezegd het ging al een aantal jaren zo. Contact met de oppas was ook erg goed dus nooit over nagedacht. De meiden kunnen trouwens prima met elkaar over weg, bang voor ruzies ben ik ook niet.
Mijn jongens gingen vanaf 9 en 10 jaar tussen de middag alleen naar huis, dan had ik eten klaar liggen en een buurvrouw en een vriendin(dichtbij) stand-by, waar ze altijd terecht konden en nog steeds.

Afspraak was dat ze me belden als ze thuis waren.

en na schooltijd, gingen ze gewoon netjes naar huis tenzij ze wat hadden afgesproken in overleg en ook bellen als ze thuis waren.

Maar ik was vaak tegen 16.15 thuis.

Ze moesten me wel belllen met de huistelefoon, zodat ik zeker wist dat ze thuis waren en belde zelf ook.

Btw, tussen de middag aten ze snel brood en dan weer naar school om met vriendjes te voetballen op het schoolplein.

Nu zijn ze pubers en ze sms-en me nog altijd dat ze thuis zijn, dat er zo aankomen, zonder dat ik het vraag .

Ik denk dat je gewoon moet kijken, hoe je kinderen zijn, je weet vaak zelf wel of ze het aankunnen of niet, bedoel het ene kind is de ander natuurlijk niet.

Heb je geen buren of vrienden in de buurt die een keer polshoogte kunnen nemen?
laatste zin was mosterd.
Tja. Toen ik 12 was paste ik al bij mensen thuis op.

Toen mijn zusje 12 was moest er nog een oppas komen als iedereen weg was.

Per kind is dit dus verschillend.

Jij kent je kinderen het beste, jij kunt hier ook over besluiten.

Waar ik wel over zou waken (geen idee of dat van toepassing is) is dat de oudste het gevoel heeft verantwoordelijk te zijn voor de jongste. Dat lijkt me geen gezonde situatie.

Succes!
toen ik tien was, was ik al regelmatig na school alleen thuis (nou ja, met broer en zusje; ik ben de middelste).

Mijn oudste van bijna 8 is trouwens ook regelematig eventjes alleen thuis (half uurtje)
Het ligt er natuurlijk aan hoe het contact met de buren is, maar ik denk niet dat het hun verantwoordelijkheid mag zijn dat wanneer er iets is, dat ze dan naar hun mogen gaan. Stel dat de buren er niet zijn, en er is iets - ben je dan boos op de buren omdat ze niet hebben laten weten dat ze weg zijn gegaan, terwijl de kinderen alleen thuis waren?

Als ik het goed begrijp gaan de kinderen straks vier dagen in de week alleen naar school, komen tussen de middag alleen thuis, gaan dan weer alleen naar school, komen na school alleen thuis en zijn dat ook totdat jij en/of je vriend thuiskomt. Verder zijn jij en je vriend 's avonds en in het weekend ook weleens weg waardoor de kinderen dan ook alleen zullen zijn?

Wat bedoel je dat jij en je vriend weleens 's avonds en in het weekend weg moeten? Waarom kunnen de kinderen dan niet mee?

Wat doe je wanneer je dochter(s) buiten wilt spelen of bij een vriendinnetje of iemand bij hun wilt spelen? De ene dochter thuis en de ander ergens anders?
Eens met Paloma. Ik vind het vrij veel dat ze alleen zijn en in hoeverre zijn de buren 'verantwoordelijk'?
@ Paloma

Over het buiten spelen: Mijn moeder was er heel duidelijk in, dat gebeurde gewoon niet als ze nog niet thuis was..Bij een vriendin spelen trouwens ook niet, ze had liever dat we niet alleen thuis waren.

10 en 12 vind ik een prima leeftijd om alleen thuis te laten.
Perfectionisme is niet perfect...
Ik vind wel dat ze vrij veel alleen zijn, vier dagen waarbij de woensdagmiddag. Kunnen ze tussen de middag niet op school eten? Of een paar keer naar de BSO?

.

En inderdaad, wat als de oudste met een vriendinnetje mee wil, gaat dan de jongste alleen naar huis? Qua verantwoordelijkheid zou het hier ook best kunnen ( 9 en 11) maar ik zit lekkerder op mijn werk als ze naar de BSO zijn. Wij hebben flex opvang voor 2 dagen per week, op vrijdagmiddag is mijn man vrij en zo kunnen we het redelijk opvangen.

Off topic: vandaag een klein mijlpaaltje, oudste van 11 is alleen met een vriendinnetje naar het zwembad, vind ik ook best spannend
quote:yathibiyya schreef op 05 april 2010 @ 14:59:

@ Paloma

Over het buiten spelen: Mijn moeder was er heel duidelijk in, dat gebeurde gewoon niet als ze nog niet thuis was..Bij een vriendin spelen trouwens ook niet, ze had liever dat we niet alleen thuis waren.

10 en 12 vind ik een prima leeftijd om alleen thuis te laten.

Ja, maar in dit geval gaat het om vier dagen in de week. Dat betekent dat deze kinderen van maandag t/m donderdag dus niet buiten mogen spelen behalve wanneer (één van) ouders thuiskomt uit het werk. Dat is -schat ik zo in- rond etenstijd en dan zijn de straten leeg.

Ik zeg niet dat ze wel of geen prima leeftijd hebben om alleen thuis te zijn. Ik zeg alleen dat het een beetje veel is. Vooral in één keer nadat ze altijd gewend zijn geweest om iemand thuis of in de buurt te hebben. Natuurlijk vinden ze het nu spannend om alleen thuis te kunnen zijn, maar op de lange termijn denk ik dat het spannende er snel af zal zijn. Vooral als ze "gevangen in hun eigen huis" moeten afwachten totdat ze weer naar school mogen of dat hun ouders thuiskomen.
quote:amaia schreef op 05 april 2010 @ 15:04:

Off topic: vandaag een klein mijlpaaltje, oudste van 11 is alleen met een vriendinnetje naar het zwembad, vind ik ook best spannendHet is dat het off topic is, anders had ik gezegd dat dit ik toch echt veels te jong vind .
Een hoeveelheid maanden geleden hoorde ik dat mijn buren (echtpaar) ruzie met elkaar hadden. Hij ging achter haar aan en zij vluchtte (letterlijk) de auto in met hun tienerdochter en reed vervolgens weg. Hem zag ik later met de hond weglopen. Korte tijd daarop zag ik hun zoontje (jaar of 8-9) met een vriendje bij hem thuis aanbellen (nee, ik zit niet de hele dag voor het raam maar dit gebeurde buiten het keukenraam toen ik aan het koken was ). Afijn, kind belt aan en er wordt niet opengedaan. Kind pakt mobiel uit zijn zak, begint te bellen maar uit zijn gebaren naar zijn vriendje toe, merk ik dat er niet wordt opgenomen. Als buurvrouw heb ik toen mijn hoofd buiten het raam gestoken en gezegd dat pa de hond aan het uitlaten is. Hij keek daarvan vreemd op, maar toen ik zei dat er ruzie was tussen zijn ouders - kreeg ik een blik van herkenning (triest eigenlijk). Heb het joch gezegd even te wachten, en wanneer hij zich zorgen zou maken of bang zou worden - dat hij altijd bij me zou mogen aanbellen. Dus bij de buren terechtkunnen staat buiten kijf (vind ik) maar het moet geen "standaard elke dag" kwestie mogen worden.
Eens met Paloma, ik denk dat kinderen van die leeftijd prima alleen thuis kunnen zijn, maar of het ook leuk is??

Ik denk niet dat mijn dochters het leuk zouden vinden. Op de BSO is het gezellig, ze ondernemen leuke dingen, kunnen buiten spelen, gaan sporten of in de keuken bezig. Er zijn leeftijdgenootjes (ze zitten in een 8+ groep) en ze hebben genoeg ruimte om te doen wat ze leuk vinden.
Even iets anders. Als je 12 jaar bent, ga je toch zo langzamerhand naar de middelbare school? Dan heb je toch ook andere lestijden dan op de lagere school? Hoe wil je dit dan gaan doen met je 10-jarige?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven