Bekeerde moslima's?

03-04-2010 19:00 382 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen over de Islam en zit er over te denken om me binnenkort te bekeren. Ben een gewone nederlandse meid van 20 jaar.

Vroeg was ik helemaal tegen geloven en vond ik het maar onzin, maar sinds een tijdje ben ik er steeds meer in geintresseerd.

Ook doordat ik nogal een moeilijke jeugd heb gehad voelt dit als een warme deken waar ik rust krijg.

Graag zou ik willen praten met meiden die ook geintresseerd zijn in de Islam.

Ik heb het nog niemand uit mijn omgeving vertelt omdat ik bang ben voor de reacties.
Toevallig hoorde ik laatst (hier?) dat men in Engeland wel meer openstaat voor moslims.

Ik heb eens een bekeerling (zo'n hele strenge) ontmoet die daar ook met haar gezin was gaan wonen omdat er meer studie te volgen was wat betreft haar geloof. Als ik het goed onthouden heb tenminste.
quote:kadushi schreef op 04 april 2010 @ 01:03:

Lieve to, kun je me alsjeblieft uitleggen waarom je wilt gaan kiezen voor de islam, want ik begrijp daar helemaal niets van. Wat is dat dan, wat je daar denkt te vinden? Daar be ik nou zo neuwsgierig naar.Mijn vraag staat nog steeds, TO.
quote:kadushi schreef op 05 april 2010 @ 14:54:

[...]

Mijn vraag staat nog steeds, TO.

Ik denk dat ik daar de rust kan vinden om mezelf te kunnen zijn. Ik wil een goed mens worden, een doel om te leven. Me hoofd is de laatste jaren een puinhoop en ik ben de weg helemaal kwijt. Sinds ik ben gaan lezen over de Islam heb ik rust.

Dit gaat heel raar klinken maar ik vind ook dat Islamitsche mannen beter zijn voor vrouwen. Ze behandelen vrouwen met zoveel meer respect, ik heb een tijdje in een Islamitsche land stage gelopen en het viel me op hoe anders de mannen zijn.
Yasmin haal die bakken zand eens uit je ogen! Je vindt dat Islamitische mannen vrouwen met meer respect behandelen? Ja, hun moeder misschien! Ik raad je aan je even heel goed te gaan verdiepen in de Islam, want volgens mij heb je werkelijk geen idee waar je aan begint. Je komt op mij over als een lief, maar heel naïef meisje die geen idee heeft wat de Islam is. Tot nu toe heb ik maar bar weinig goede argumenten voorbij zien komen over het hoe en waarom je voor de Islam wilt gaan.
quote:Dove schreef op 05 april 2010 @ 15:55:

Yasmin haal die bakken zand eens uit je ogen! Je vindt dat Islamitische mannen vrouwen met meer respect behandelen? Ja, hun moeder misschien! Ik raad je aan je even heel goed te gaan verdiepen in de Islam, want volgens mij heb je werkelijk geen idee waar je aan begint. Je komt op mij over als een lief, maar heel naïef meisje die geen idee heeft wat de Islam is. Tot nu toe heb ik maar bar weinig goede argumenten voorbij zien komen over het hoe en waarom je voor de Islam wilt gaan.

Ik heb 2 jaar in een Islamitsche land geleefd en al heel veel over de Islam gelezen.

En IK voel me hier goed bij, waarom zou ik met goede argumenten moeten komen? Ik hoef mezelf niet te overtuigen. Als ik zelf maar weet ik dat ik de goede keuze maak.

Mag ik vragen of jij zelf de koran weleens gelezen hebt? Of enige kennis hebt van de Islam?

Vaak is het zo dat diegene die het hardst schreeuwen dat de Islam slecht is, zelf geen enige kennis hebben erover (behalve uit de media)
Kijk daar heb je het al! Misschien respect voor hun moeder? Hier krijg je weer dat mensen religie en cultuur verwarren. Zoals een bekeerlinge ooit zei: "Ik ben blij dat ik de Islam leerde kennen voordat ik de moslims leerde kennen." Om maar 2 voorbeelden aan te halen van de positie van de vrouw. De profeet Muhamed heeft gezegd:

1. 'de vrouwen hebben 3x meer recht op aardigheid en goedhartigheid dan de mannen'

2. 'De beste van jullie, is degene die het beste is in de omgang met zijn vrouw'

En ja op ontdekislam zitten een aantal arrogante mensen, maar ook mensen met veel kennis en ervaring waar je veel van kunt leren.
Overigens wil ik jou nog wel even aanvullen Nazife. Wat ik ook wel gemerkt heb is dat er erg veel moslims zijn met weinig kennis van hun eigen geloof (wat volgens mij ook wel komt omdat er ontzettend veel kennis en studie nog is om de Koran goed te kunnen interpreteren). Een 'goede' moslim zal bij het bespreken van zijn kennis van de islam ook altijd een slag om de arm houden en je bij de wat ingewikkelde vraagstukken verwijzen naar een geleerde.
@frizzy je hebt gelijk. Ik vind het dan ook moeilijk om mensen iets te leren over islam omdat ik zelf nog zo veel moet leren. Ik vertel ze dus wat ik weet en voor de rest kan ik niet meer dan ze boeken/sites aanraden waar ze misschien wel antwoord kunnen vinden. En je bent ook nooit klaar. Je kunt tot je 80e islam studeren en dan weet je nog niet alles. Plus zijn sommige delen van de Kuran voor interpretatie vatbaar.
Ik merk dat vaak aan moslims Nazife. Dat vind ik eigenlijk ook wel een beetje ingewikkeld aan de islam, dat je zoveel moet leren 'buiten jezelf'. Het Boeddhisme is meer gericht op leren dmv meditatie en inzichten opdoen in de praktijk. Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk.
@frizzy, het "lastige" is dat alleen Kuran en Sunnah bestuderen niet genoeg is. Je hebt ook kennis van het midden oosten en de geschiedenis nodig om het echt te kunnen begrijpen. Maar, ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen, ben je zelf moslim?
quote:nazife schreef op 05 april 2010 @ 17:25: Zoals een bekeerlinge ooit zei: "Ik ben blij dat ik de Islam leerde kennen voordat ik de moslims leerde kennen."Ja, en die twee hebben echt niks met elkaar te maken
Kijk, en dat wist ik dan nog niet eens! Ik neem aan dat je die kennis nodig hebt bij het interpreteren van de Koran en Sunnah?

Neehoor ik ben Boeddhist. Maar ik heb erg veel moslims om mij heen, en dan komt het geloof nog weleens ter sprake. Vandaar.
@frizzy, ja ik vind dat het van heel groot belang is om geschiedenis en het middenoosten te bestuderen om bepaalde dingen in perspectief te kunnen plaatsen.

@Dove, dat sommigen misbruik van de religie maken voor hun eigen egoistische doeleinden heeft niks met Islam te maken nee. Maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen Nazife. Volgens mij houd men bij de interpretatie van de Bijbel ook rekening met de tijd en setting waarin deze geschreven is. Maar ik weet erg weinig van het Christendom.
Ik ben het helemaal met jullie eens, als je besluit om zo'n grote beslissing te nemen, want dat is het natuurlijk.

Dan kan je dat niet van één boek af laten hangen, dan moet je jezelf helemaal onderdompelen in het geloof, lees zeker meerdere boeken, ga na hoe de geschiedenis is van zo'n geloof, de ontstaansgeschiedenis is ook heel belangrijk. Lees meerdere boeken over het middenoosten in jouw geval.

Lees/leer over medestanders en tegenstanders, probeer niet alleen te praten met succes nummers, maar juist ook met mensen bij wie het een hele grote desillusie is geworden.

Laat het alsjeblieft niet afhangen van één boek. (hoe heilig en belangrijk die ook is)
Yasmin, maar wat maakt nu dat je echt gelooft in God? En dan ook nog in het godsbeeld van de Islam? Waarom is dat voor jou de juiste weg? Waarom bekeer je niet je tot het Jodendom? Of tot het Christendom? Wat maakt de Islam nu voor jou tot het ware geloof?

Ik vind platitudes als dat Islamitische mannen hun vrouwen beter behandelen namelijk vrij vreemd als motief. Ik denk namelijk helemaal niet dat Islamitische mannen hun vrouwen beter behandelen. Ik denk dat daar ook geen enkel bewijs voor is. Alle landen waar de Islam een belangrijke religie is zijn zeer paternalistische maatschappijen. Dat heeft verder niks met de Islam te maken maar alles met de cultuur maar alsnog de meeste moslim mannen zijn zowel cultuur als religie.
quote:Nymeria schreef op 05 april 2010 @ 20:06:

Ik vind platitudes als dat Islamitische mannen hun vrouwen beter behandelen namelijk vrij vreemd als motief. Ik denk namelijk helemaal niet dat Islamitische mannen hun vrouwen beter behandelen. Ik denk dat daar ook geen enkel bewijs voor is. Alle landen waar de Islam een belangrijke religie is zijn zeer paternalistische maatschappijen. Dat heeft verder niks met de Islam te maken maar alles met de cultuur maar alsnog de meeste moslim mannen zijn zowel cultuur als religie.Dat is nu exact mijn punt.
Vanuit de Islam gezien hoort de vrouw op een hoge plek te staan, qua behandeling, aanzien etc.

Dat bepaalde culturen daar anders mee omgaan en handelen uit naam van God, is natuurlijk erg.

Het ligt meer aan de man zelf, aan zijn opvoeding en de cultuur, hoe hij omgaat met zijn vrouw/ een vrouw.

Ik merk in mijn schoonfamilie dat dat respect voor vrouwen wel degelijk heel hoog in het vaandel staat maar ik ken ook Turken die zich totaal niet druk maken om hun vrouw.

Dat ze heel simpel gezegd dan geen goede gelovige zijn, omdat ze zich niet houden aan de regels, tja, daar kan je in zo'n geval ook vrij weinig mee.
precies wat kuzu zegt. De Islam schrijft iets voor, en wat de mensen ermee doen dat staat daar tot op bepaalde hoogte los van. Dat er mannen zijn die hun vrouwen verkeerd behandelen, dat komt door die mannen, niet door de religie. Behandelen Islamitische mannen hun vrouw beter? Nee. Net als bij niet-islamieten heb je goede en slechte mannen. Dat is een eigenschap van de mens. Er zitten altijd rotte appels bij. En je kiest uiteindelijk zelf je man, voor een groot deel draag je dus zelf verantwoordelijkheid. Sommige bekeerlingen gaan heel snel op zoek naar een man of vrouw. Ik waarschuw ze altijd om hier goed de tijd voor te nemen. De Islam goed te bestuderen op alle fronten.Eerst goed weten hoe je zelf de Islam wilt beleven, dan op zoek gaan naar een partner die er net zo in staat als jij. En als vrouw goed je rechten kennen. Ik ken meisjes die zich zo verkeerd hebben laten behandelen door hun man, omdat ze niet wisten wat hun rechten waren als echtgenote en alles wat hun man ze vertelde als waar aannamen.
verder ben ik het wel deels eens met nymeria, vrouwenrechten zijn geen goede basis om op te bekeren(maar kunnen er wel een deel van uitmaken) het gaat erom dat jij ervan overtuigd bent dat Islam het "ware" geloof is.
quote:Yasmin21 schreef op 05 april 2010 @ 15:26:

[...]

Dit gaat heel raar klinken maar ik vind ook dat Islamitsche mannen beter zijn voor vrouwen. Ze behandelen vrouwen met zoveel meer respect, ik heb een tijdje in een Islamitsche land stage gelopen en het viel me op hoe anders de mannen zijn.

Maar weet je dan niet dat je helemaal geen moslim hoeft te zijn om met een moslim man te trouwen? Een moslim man mag met een christelijke/joodse vrouw trouwen (het gaat erom dat ze in God gelooft). Andersom mag overigens niet, een moslim vrouw mag alleen met een moslim man trouwen (dit is trouwens een ander punt van de Islam waar ik moeite mee heb).

Dus dat is geen argument. Plus, zoals anderen gezegd hebben, er zijn goede en slechte mannen in elke geloofsovertuiging (of atheist).

Geloof je in de geschriften van de Koran (ken je de geschriften globaal, of iig de ideeen), Mohammed en God?
Islamitische mannen zijn beter voor vrouwen??

En hoe vind jij de kindhuwelijken dan, trouwen voordat ze ongesteld zijn, en hoe vind jij dat ze seks mogen hebben met babies, daar niet gestraft voor worden maar alleen de plicht krijgen het kind te huwen.

Ik denk dat je goeie mannen hebt en minder goeie.

Ik heb een bulgaarse man, geweldig lieve man, heeft mij op een voetstuk staan en is een geweldige vader die altijd tijd heeft voor zijn kinderen, maar niet alle bulgaarse mannen zijn zo, er zitten ook klootzakken tussen.

Ik denk dat je ergens heel erg teleurgesteld in bent en op zoek naar het ultieme geluk, en dat vind je niet en stort je je op een geloof, het probleem blijft.

Je ongenoegen blijft op de bodem liggen en komt ooit weer bovendrijven,al bidt je tot je een ons weegt.
echt goeie mannen

http://www.youtube.com/watch?v=h2Xz_BrfOhM
Haske leuk dat TO voor de Islam wil kiezen, is haar goed recht, maar ik vind haar redenen nogal ehm, apart en getuigen van een vreselijke naieviteit. Islamitische mannen zijn beter voor hun vrouwen?

Wat is dat nou voor een flauwekulreden? Als je moslima bent vliegen echt de attente jongemannen niet op je af hoor. Net zoals er onder katholieke, protestantse, niet-gelovige mannen asbakken zijn, zo zijn deze er ook onder de islamitische mannen.

Ik ben het erg eens met Sarah2ndlife. Je bent ergens teleurgesteld in en zoekt nu via een geloof je geluk.

Allemaal prima, maar je zou nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen. En uitspraken als: "vroeger dacht ik dat alle moslims terroristen waren, maar nu niet meer" vind ik behoorlijk kinderlijk klinken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven