arretjescake of koale klats
dinsdag 6 april 2010 om 21:48
Arretjescake
Ingrediënten voor 4 personen
125 gram boter
125 gram margarine
200 gram witte basterdsuiker
5 eetlepels cacao
200 gram Maria koekjes
2 eieren
Bereidingswijze
Smelt de boter en margarine in een pan.
Klop de eieren met de suiker luchtig, voeg de cacao toe en roer de boter erdoor.
Doe de koekjes in een plastic zak en sla ze fijn door midden van een deegroller.
Roer het botermengsel door de koekjes.
Vet een kleine cakevorm in met boter en vul deze met het koekjesmengsel.
Laat de cake ongeveer 2 uur in de koelkast opstijven.
--------------------------------------------------------------------------------
voila
Ingrediënten voor 4 personen
125 gram boter
125 gram margarine
200 gram witte basterdsuiker
5 eetlepels cacao
200 gram Maria koekjes
2 eieren
Bereidingswijze
Smelt de boter en margarine in een pan.
Klop de eieren met de suiker luchtig, voeg de cacao toe en roer de boter erdoor.
Doe de koekjes in een plastic zak en sla ze fijn door midden van een deegroller.
Roer het botermengsel door de koekjes.
Vet een kleine cakevorm in met boter en vul deze met het koekjesmengsel.
Laat de cake ongeveer 2 uur in de koelkast opstijven.
--------------------------------------------------------------------------------
voila
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 6 april 2010 om 21:49
Is toch hetzelfde als koelkastcake? Heeeerlijk! 
http://www.mijnreceptenbo ... ak/arretjes-cake-341.html

http://www.mijnreceptenbo ... ak/arretjes-cake-341.html
dinsdag 6 april 2010 om 21:51
dinsdag 6 april 2010 om 21:53
neeeee, geen margarine, roomboter!
Ik heb echt het allerlekkerste recept na velen te hebben getest;
Flink cake-blik
375 gr biscuits (goedkoop)
30 gr goede cacao
300 gr roomboter
1,5 ei
300 gr witte basterdsuiker
1,5 zakje vanille-suiker
(voor een kleine cake-vorm 1/3 eraf)
Biscuits verkruimelen, boter smelten
Suiker, vanille-suiker, cacao en ei goed mengen, gesmolten boter erbij en gebroken koekjes. In cake-vorm flink aandrukken en nacht in koelkast (als je er bakpapier indoet wip je hem er zo uit)
Zoooooo lekkerrr!!!!!
Ik heb echt het allerlekkerste recept na velen te hebben getest;
Flink cake-blik
375 gr biscuits (goedkoop)
30 gr goede cacao
300 gr roomboter
1,5 ei
300 gr witte basterdsuiker
1,5 zakje vanille-suiker
(voor een kleine cake-vorm 1/3 eraf)
Biscuits verkruimelen, boter smelten
Suiker, vanille-suiker, cacao en ei goed mengen, gesmolten boter erbij en gebroken koekjes. In cake-vorm flink aandrukken en nacht in koelkast (als je er bakpapier indoet wip je hem er zo uit)
Zoooooo lekkerrr!!!!!
dinsdag 6 april 2010 om 21:58
quote:Mirremara schreef op 06 april 2010 @ 21:51:
Ik weet hoe arretjescake gemaakt wordt, daar ging het niet om maar iedereen heeft soms net een ander recept, ik heb er ooit een ei ingedaan en daarna een paar dagen op de w.c. gezeten..brr...eieren gaan er dus niet in en mijn oudtante maakte het met 'vet' en niet met boter.Zeg dat dan.
Ik weet hoe arretjescake gemaakt wordt, daar ging het niet om maar iedereen heeft soms net een ander recept, ik heb er ooit een ei ingedaan en daarna een paar dagen op de w.c. gezeten..brr...eieren gaan er dus niet in en mijn oudtante maakte het met 'vet' en niet met boter.Zeg dat dan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 6 april 2010 om 21:59

dinsdag 6 april 2010 om 22:15
Aaah arretjescake.... heerlijk! Ik google altijd even weer voor het recept. Ik doe alleen de koekjes in een AH tas, schoenen aan, tas op grond en stampen maar. Gaat sneller en het krummelt erg goed. Niet te lang want het moeten wel brokjes blijven.
Binnenkort maar weer eens maken. Thanks voor dit topic!
Oh, nog een tip, plasticfolie in je cakeblik doen. Dat scheel in smeren met de boter, en je kan je cake zo uit het blik tillen. En gewoon eieren gebruiken. Niet zo benauwd zijn hoor. Verse eieren gebruiken. En ik maak het ook wel eens gewoon met de eieren die al een tijdje in de koelkast staan. Nooit ziek van geworden.
Binnenkort maar weer eens maken. Thanks voor dit topic!
Oh, nog een tip, plasticfolie in je cakeblik doen. Dat scheel in smeren met de boter, en je kan je cake zo uit het blik tillen. En gewoon eieren gebruiken. Niet zo benauwd zijn hoor. Verse eieren gebruiken. En ik maak het ook wel eens gewoon met de eieren die al een tijdje in de koelkast staan. Nooit ziek van geworden.

dinsdag 6 april 2010 om 22:17
Ben ik nu echt de enige die vol verbazing zich afvraagt wat arretjescake in hemelsnaam is?? Is dat een streekgerecht ofzo?
NB: ik zie aan de geposte recepten wel dat het kennelijk gebroken koekjes met een boter-cacao smurrie is, die je laat opstijven in de koelkast. Echt nog nooit gegeten en ondanks dat ik erg van zoetigheid hou, klinkt het ook niet echt lekker. Kan iemand mij ervan overtuigen dat ik iets gemist heb in mijn leven tot zover?
NB: ik zie aan de geposte recepten wel dat het kennelijk gebroken koekjes met een boter-cacao smurrie is, die je laat opstijven in de koelkast. Echt nog nooit gegeten en ondanks dat ik erg van zoetigheid hou, klinkt het ook niet echt lekker. Kan iemand mij ervan overtuigen dat ik iets gemist heb in mijn leven tot zover?
dinsdag 6 april 2010 om 22:21
quote:Teigera schreef op 06 april 2010 @ 22:17:
Ben ik nu echt de enige die vol verbazing zich afvraagt wat arretjescake in hemelsnaam is?? Is dat een streekgerecht ofzo?
Ja, dan heb je echt iets gemist hoor. Gewoon een keer maken, je weet niet wat je proeft.
In Drenthe is het in ieder geval arretjescake en in Twente volgens mij koale klats. Het was aardig goedkoop vroeger, vet, eieren, suiker en cacao had iedereen wel in huis...maar dit is niet wetenschappelijk onderbouwd hoor, mondeling overgeleverd door mijn familie.
Ja, dan heb je echt iets gemist hoor. Gewoon een keer maken, je weet niet wat je proeft.
In Drenthe is het in ieder geval arretjescake en in Twente volgens mij koale klats. Het was aardig goedkoop vroeger, vet, eieren, suiker en cacao had iedereen wel in huis...maar dit is niet wetenschappelijk onderbouwd hoor, mondeling overgeleverd door mijn familie.
dinsdag 6 april 2010 om 22:24
Dit recept gebruik ik altijd:
200 gram biscuitjes
2 eieren
200 gram poedersuiker
2 eetlepels cacao
1 eetlepel stroh-rum
250 gram frituurvet
frituurvet smelten, biscuitjes in kleine stukjes breken. Eieren, cacao, de poedersuiker en rum in een kom doen. gesmolten frituurvet erdoor heen en daarna de gebroken biscuitjes.
in een bakblik, bakpapier doen. Mengsel erin en laten opstijven in de koelkast
erggggg lekker!
200 gram biscuitjes
2 eieren
200 gram poedersuiker
2 eetlepels cacao
1 eetlepel stroh-rum
250 gram frituurvet
frituurvet smelten, biscuitjes in kleine stukjes breken. Eieren, cacao, de poedersuiker en rum in een kom doen. gesmolten frituurvet erdoor heen en daarna de gebroken biscuitjes.
in een bakblik, bakpapier doen. Mengsel erin en laten opstijven in de koelkast
erggggg lekker!