arretjescake of koale klats

06-04-2010 21:42 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kent iemand dit en hoe maak JIJ het? Het is heerlijke armoezaaierscake uit het Noorden (denk ik)....zo machtig als wat...maar heeeerlijk!!
Lekker, arretjescake! Maakte wij vroeger thuis ook weleens.

Hier een site vol recepten:

Recepten voor arretjescake

Alleen deden wij volgens mij nooit een ei door het 'beslag'.
Arretjescake

Ingrediënten voor 4 personen

125 gram boter

125 gram margarine

200 gram witte basterdsuiker

5 eetlepels cacao

200 gram Maria koekjes

2 eieren

Bereidingswijze

Smelt de boter en margarine in een pan.

Klop de eieren met de suiker luchtig, voeg de cacao toe en roer de boter erdoor.

Doe de koekjes in een plastic zak en sla ze fijn door midden van een deegroller.

Roer het botermengsel door de koekjes.

Vet een kleine cakevorm in met boter en vul deze met het koekjesmengsel.

Laat de cake ongeveer 2 uur in de koelkast opstijven.

--------------------------------------------------------------------------------

voila
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Is toch hetzelfde als koelkastcake? Heeeerlijk! :-)

http://www.mijnreceptenbo ... ak/arretjes-cake-341.html
Als je googelt op 'arretjescake' kom je veel recepten tegen.

Mosterd...
Ik weet hoe arretjescake gemaakt wordt, daar ging het niet om maar iedereen heeft soms net een ander recept, ik heb er ooit een ei ingedaan en daarna een paar dagen op de w.c. gezeten..brr...eieren gaan er dus niet in en mijn oudtante maakte het met 'vet' en niet met boter.
geen idee wat dit is.. Maarre 125gr boter en 125 gr boter voor op brood? Begrijp ik dat nou goed?
Poelepoelepoelepoes!
neeeee, geen margarine, roomboter!

Ik heb echt het allerlekkerste recept na velen te hebben getest;

Flink cake-blik

375 gr biscuits (goedkoop)

30 gr goede cacao

300 gr roomboter

1,5 ei

300 gr witte basterdsuiker

1,5 zakje vanille-suiker

(voor een kleine cake-vorm 1/3 eraf)

Biscuits verkruimelen, boter smelten

Suiker, vanille-suiker, cacao en ei goed mengen, gesmolten boter erbij en gebroken koekjes. In cake-vorm flink aandrukken en nacht in koelkast (als je er bakpapier indoet wip je hem er zo uit)

Zoooooo lekkerrr!!!!!
En je hebt ook een Engelse variant...iets met rocks volgens mij...kan niet op de naam komen.
Verse eieren gebruiken en de dag erna opeten of invriezen geeft hier nooit problemen en ik maak hem echt heel erg vaak.
quote:Mirremara schreef op 06 april 2010 @ 21:51:

Ik weet hoe arretjescake gemaakt wordt, daar ging het niet om maar iedereen heeft soms net een ander recept, ik heb er ooit een ei ingedaan en daarna een paar dagen op de w.c. gezeten..brr...eieren gaan er dus niet in en mijn oudtante maakte het met 'vet' en niet met boter.Zeg dat dan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Mirremara schreef op 06 april 2010 @ 21:42:

Kent iemand dit en hoe maak je het? Het is heerlijke armoezaaierscake uit het Noorden (denk ik)....zo machtig als wat...maar heeeerlijk!!??
Rocky roads bedoel ik...nog nooit gemaakt. Schuddebuikje jouw recept klinkt ook lekker. Ik gebruik nooit vanillesuiker.
quote:nouschi schreef op 06 april 2010 @ 21:59:

[...]

??Hahahaha ja sorry, ben echt niet aan de wijn ofzo. Ik bedoelde hoe maak JIJ het.
je moet hem echt proberen, ik vind dit écht de allerlekkerste!!
quote:nouschi schreef op 06 april 2010 @ 21:58:

[...]

Zeg dat dan.Maar bedankt voor je recept!
Paar eetlepels vanillevla ipv eieren gebruiken!
quote:moekie76 schreef op 06 april 2010 @ 22:03:

Paar eetlepels vanillevla ipv eieren gebruiken!Echt, krijg je dan wel goede harde cake?
Aaah arretjescake.... heerlijk! Ik google altijd even weer voor het recept. Ik doe alleen de koekjes in een AH tas, schoenen aan, tas op grond en stampen maar. Gaat sneller en het krummelt erg goed. Niet te lang want het moeten wel brokjes blijven.

Binnenkort maar weer eens maken. Thanks voor dit topic!

Oh, nog een tip, plasticfolie in je cakeblik doen. Dat scheel in smeren met de boter, en je kan je cake zo uit het blik tillen. En gewoon eieren gebruiken. Niet zo benauwd zijn hoor. Verse eieren gebruiken. En ik maak het ook wel eens gewoon met de eieren die al een tijdje in de koelkast staan. Nooit ziek van geworden.
Ben ik nu echt de enige die vol verbazing zich afvraagt wat arretjescake in hemelsnaam is?? Is dat een streekgerecht ofzo?

NB: ik zie aan de geposte recepten wel dat het kennelijk gebroken koekjes met een boter-cacao smurrie is, die je laat opstijven in de koelkast. Echt nog nooit gegeten en ondanks dat ik erg van zoetigheid hou, klinkt het ook niet echt lekker. Kan iemand mij ervan overtuigen dat ik iets gemist heb in mijn leven tot zover?
Jaaaaaa, helemaal vergeten dat die cake bestond. Jaren geleden voor het laatst gegeten op een kinderfeestje. Da's dan wel zo'n 30 jaar geleden. Leuk, ga ik ook eens zelf proberen.
quote:Teigera schreef op 06 april 2010 @ 22:17:

Ben ik nu echt de enige die vol verbazing zich afvraagt wat arretjescake in hemelsnaam is?? Is dat een streekgerecht ofzo?

NB: ik zie aan de geposte recepten wel dat het kennelijk gebroken koekjes met een boter-cacao smurrie is, die je laat opstijven in de koelkast. Echt nog nooit gegeten en ondanks dat ik erg van zoetigheid hou, klinkt het ook niet echt lekker. Kan iemand mij ervan overtuigen dat ik iets gemist heb in mijn leven tot zover?

Ja, dan heb je echt iets gemist hoor. Gewoon een keer maken, je weet niet wat je proeft.

In Drenthe is het in ieder geval arretjescake en in Twente volgens mij koale klats. Het was aardig goedkoop vroeger, vet, eieren, suiker en cacao had iedereen wel in huis...maar dit is niet wetenschappelijk onderbouwd hoor, mondeling overgeleverd door mijn familie.
In Groningen ook bekend als Arretjescake.

Werd bij ons vaak op school getracteerd met verjaardagen.

Nostalgischhhhhh
Dit recept gebruik ik altijd:

200 gram biscuitjes

2 eieren

200 gram poedersuiker

2 eetlepels cacao

1 eetlepel stroh-rum

250 gram frituurvet

frituurvet smelten, biscuitjes in kleine stukjes breken. Eieren, cacao, de poedersuiker en rum in een kom doen. gesmolten frituurvet erdoor heen en daarna de gebroken biscuitjes.

in een bakblik, bakpapier doen. Mengsel erin en laten opstijven in de koelkast

erggggg lekker!
Vorige week nog arretjescake gemaakt.. was alleen niet te vreten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven