Middelbare scholen

07-04-2010 13:54 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok◙, ik heb nog een krap jaartje en ben al aan het zoeken geweest maar kom er neit echt uit.

De vroegere MAVO/HAVO/VWO is tegenwoordig bijna allemaal verdwenen.

Daarvoor in de plaats

VMBO-K

VMBO-T

en wat al niet meer. Wie kan mij de tegenwoordige namen(!) vertellen zodat ik er iets wijzer uit word. En mijn dochter iets beter kan leiden naar een leuke/goede school.

Alvast bedankt
Google?
ehm, de havo en het vwo bestaan gewoon nog hoor.

Misschien is het handig om even te weten wat voor advies je dochter heeft gekregen/waarschijnlijk gaat krijgen? Dat heb je ook niet voor het kiezen.
Google heb ik al gekeken

Ja de Havo en VWO zijn er nog, zover was ik ook

Mavo is verdwenen en geworden....VMBO.......??

Dochter krijgt/heeft advies VMBO (dat IK het niet voor het kiezen heb dat begrijp ik ook wel)

Maar wat is nou Kader, Theoretisch en wat al niet meer.
Ook dat vind je allemaal op Google. Ik snap niet dat je die informatie niet zelf kunt vinden via Google. Wat toets je in bij de zoekfunctie?
maar ze krijgen toch ook een bepaald vmbo advies? VMBO tl, vmbo k, vmbo lwoo(ik snap het ook allemaal niet hoor) want dat zijn wel degelijk verschillende niveaus en manieren van onderwijs en ik zou het vreemd vinden dat je daar zomaar uit mag kiezen.
en ja dat kun je ook googlen idd, maar je dochter krijgt volgens mij gewoon een advies en het enige wat jullie rest is een leuke/goede school uitzoeken.
Ik stel een vraag, wat het verschil is tussen bijv. VMBO-T of K

Ik wil dat gewoon weten en vind dat niet met google ook al kan ik daar best mee overweg.

Wil alleen weten wat die niveaus zijn. Dus als er wel iemand gewoon duidelijk antwoord kan geven is dat heel aardig

Dat ze een advies krijgt en er nog bepaald moet worden of ze met een bepaalde score wel naar een bepaalde school kan weet ik ook wel, was ook niet mijn vraag.

Als ik zoek bij Google krijg ik verschillende scholen met deze niveaus. Maar dat wil ik dus niet
VMBO-t is te vergelijken met het oude MAVO op niveau D

VMBO-k is praktijk gericht onderwijs, kinderen die moeite hebben met het theoretische gedeelte later kunnen ze MBO 3 of 4 volgen
Heb je geen informatie-avonden op school of gesprekken met een leerkracht?
Vmbo is de verzameling van alle oude vormen van mavo en lbo. Vmbo-t (of tl) is de oude mavo (vooral d niveau), vmbo-gl (of gemengd-theoretisch) is nog het best te vergelijke met mavo op het oude c-niveau en vmbo-k (kader) en vmbo-b (basis) zijn het oude lbo. Veel vmbo's zijn ook weer terug aan het gaan naar de oude naam en voeren weer mavo als naam, dan bedoeld men ook vmbo-tl in dit geval.

Lwoo staat voor leerwegondersteuning en bestaat op alle niveaus. Dit is voor kinderen die met een bepaalde stoornis/afwijking of anderzins begeleiding in het regulier middelbaar onderwijs moeten functioneren.
Waaromdan,

Juist die verschillen worden perfect uitgelegd op internet. Je kunt exact lezen wat het inhoudt, voor wie het geschikt is.

Ik heb geen zin om het te copy-pasten voor je als jij de informatie net zo snel vindt.

Een beetje meer moeite mag je wel doen.
waaromdan, ik stel voor dat je een afspraak maakt met een middelbare school bij jou in de buurt en dat je het je laat uitleggen. De middelbare scholen zelf weten tenslotte het beste wat voor onderwijs zij bieden.
Zo, goede daad van vandaag ook weer gedaan:

http://nl.wikipedia.org/w ... ddelbaar_beroepsonderwijs
Het vmbo biedt vier leerwegen in het voortgezet onderwijs die toeleiden naar het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Deze hebben de oude differentiatie van onderwijsvormen vervangen. De leerwegen binnen het vmbo verschillen vooral in de mate waarin de praktijk een plaats heeft in het onderwijs. Van meest praktisch naar meest theoretisch gerangschikt zijn de volgende leerwegen te onderscheiden:

Basisberoepsgerichte leerweg (BB) De basisberoepsgerichte leerweg is bestemd voor leerlingen die vooral praktisch ingesteld zijn. Qua theoretische belasting is deze leerweg minder zwaar dan de kaderberoepsgerichte leerweg. Vandaar ook de benaming: basisberoepsgerichte leerweg. De leerlingen doen examen in vier algemene vakken en een beroepsgericht vak. Het examenprogramma voor deze leerweg is minder uitgebreid en meer praktisch dan dat van de andere leerwegen.

Kaderberoepsgerichte leerweg (KB) De kaderberoepsgerichte leerweg wordt net als de basisberoepsgerichte leerweg gegeven op de vroegere VBO’s. Deze leerweg is voor leerlingen die theoretische kennis het liefst opdoen door praktisch bezig te zijn. De benaming verwijst naar het feit dat de leerlingen al bezig zijn met een opleiding die in zijn geheel gericht is op een functie op kaderniveau (niveau 3 of 4 in het mbo). De leerling doet examen in vier algemene vakken en een beroepsgericht vak of programma met een omvang van 960 uur. De kaderberoepsgerichte leerweg kan vaak ook geassocieerd worden met de voormalige vbo-mavo-c. Hierin wordt vooral mavo-c bedoeld, tussen vmbo-kbl examens/lesstof en vmbo-tl examens/lesstof zijn er vaak overeenkomsten in de vragen en de moeilijkheidsgraad ervan.

Gemengde leerweg (GL) De gemengde leerweg is bedoeld voor leerlingen die op zich weinig moeite hebben met studeren, maar zich ook al gericht willen voorbereiden of oriënteren op bepaalde beroepen. De benaming ‘gemengde leerweg’ betekent dus een combinatie van theoretisch (algemeen) en praktisch (beroepsgericht) onderwijs. Leerlingen doen examen in vijf algemene vakken, en een beroepsgericht vak. De gemengde leerweg is qua niveau gelijk aan de theoretische leerweg. Het programma en het examen van de algemene vakken zijn precies gelijk aan dat van de theoretische leerweg. Naast de vijf algemene vakken kiezen leerlingen een beroepsgericht programma van 320 uur. Dit bestaat uit een beroepsgericht vak binnen de sector die de leerling heeft gekozen, zoals het vak elektrotechniek binnen de sector techniek, of het vak verzorging binnen de sector zorg en welzijn. Er zijn, vooral in de gemengde leerweg, ook intersectorale programma's. Dat zijn beroepsgerichte programma's die breder zijn dan één sector.

Theoretische leerweg (TL) De theoretische leerweg en de sectoren van de mavo hebben, samen met de gemengde leerweg, qua cognitieve vakken, het hoogste niveau. Deze leerweg is niet gericht op een bepaalde beroepskeuze. Vandaar de benaming ‘theoretische leerweg’. De leerlingen doen examen in zes algemene vakken zoals diverse talen, geschiedenis, wiskunde enzovoorts.
quote:Bells schreef op 07 april 2010 @ 14:26:

Zo, goede daad van vandaag ook weer gedaan:

ik wilde em net knippen plakken
Mijn kinderen gaan naar een school waar ze de mavo nog gewoon mavo noemen....
In het adviesgesprek met de leerkracht van het basisonderwijs wordt als het goed is, een en ander uitgelegd over welk advies zij hebben en bij welke scholen je eens zou kunnen kijken.

Kan me ook voorstellen dat je dan een boekje krijgt waarin alle middelbare scholen in de stad worden vermeld, met per school aanvullende informatie (wat zij voor 'extra's' te bieden hebben, hoe groot de school is, samenstelling van de leerlingen, etc.).
En dan dus met je kind een keuze maken en de open dagen van die scholen bezoeken (al zijn hier de open dagen voor het komende schooljaar al geweest).
Wat misschicken zegt, misschien vind je het beter (voor de doorstroming naar havo bijvoorbeeld) om je kind naar een mavo te laten gaan. Gelukkig is die optie er ook nog.
Bij kader, gemengd en theoretisch kun je naar mbo niveau 3 en 4. Welke je volgt maakt niet zoveel uit het ene kind is theoretischer dan het andere kind.
*
quote:misschicken schreef op 07 april 2010 @ 14:28:

Mijn kinderen gaan naar een school waar ze de mavo nog gewoon mavo noemen....Dat wil ik ook (had al gehoord dat ze het wellicht weer gaan veranderen/terugdraaien) Snap niet dat het na zoveel jaar veranderd meot worden.
Oh, die van Bells ga ik thuis op mijn gemak even doorlezen.

Sunemom, bedankt voor de uitleg.

Emmenn, wellicht ben ik niet zo'n wonder met Google als jij.

In de tijd van het commentaar geven had je het kunnen copy-pasten........was netzoveel moeite al je kritiek geven.

Ze gaat ook niet komend schooljaar, staat in vraag toch!!!?? (krapjaartje = eind 2010/begin 2011 gaan zoeken)

Snap ookw el dat ik naar de openavonden/dagen moet/kan gaan en haar ook gedeeltelijk laat beslissen

Wil gewoon goed beslagen op een school gaan kijken.

Had al wat internet site's bekeken van scholen en zal dus ook op de zorgaanbieding moeten letten (ik bedoel dus of ze kinderen kunnen begeleiden die meer zorg/hulp met leren nodig hebben

Bedankt voor de info
Ach ja, zo blijkt in elk geval weer het belang van goed onderwijs. Omdat nu duidelijk wordt dat je met googelen alleen er niet komt zonder een beetje basiskennis. Zoals bijvoorbeeld dat een ministerie van onderwijs verantwoordelijk is voor de inrichting van het onderwijs. Dus dat je dan op de site van dat ministerie vast wel wat informatie over datzelfde onderwijs kunt vinden. Zodat je niet in het wilde weg wat info bij elkaar schraapt waar je de samenhang niet tussen ziet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven