schoonouders en verjaardag

30-03-2010 07:02 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg van mijn schoonouders nooit een verjaarskado, mijn man en kinderen wel. Mijn ouders geven hun kinderen en ook de aanhang daarvan, elk jaar 25 euro voor hun verjaardag. Ik ben dus opgevoed met andere normen, en ik voel me daardoor in mijn schoonfamilie een beetje tweederangs. (ook omdat we, als we daar logeren, mijn man allerlei lekkers bij zijn ontbijt en voor onderweg krijgt, en ik bijv. 1 dingetje). Ik ben benieuwd hoe dit bij andere families gaat. Het gaat me overig totaal niet om de kado's, en geld hoef ik al helemaal niet, maar ik heb last van het principe dat ik anders behandeld wordt.

Vinden jullie dat ik hierover een gesprek met ze aan moet gaan?
quote:nak schreef op 30 maart 2010 @ 09:02:

Je man zou het kunnen aankaarten bij zijn ouders. En dan niet met het idee dat jij ook een kado wil, maar dat hij, in het kader van gelijke behandeling, ook géén kado meer hoeft.

Zo leg je de nadruk op de gelijke behandeling en niet op het 'hebben' of het kado zelf.

En doe dan maar alleen een kado voor de kinderen.

Goed idee! Netjes en toch aangekaart.

Dan zit ze nog wel met het ontbijt, maar daar zou je dezelfde tactiek kunnen toepassen.
Ik zou het op een gegeven moment, als ik het echt niet meer kon houden, als grapje benaderen. Idd met een verlanglijstje aankomen, geweldig! Wie zo onbeschoft is, moet maar voelen denk ik dan.

En naar dat ontbijt ben ik ook reuzebenieuwd! Je zit er toch naast zeker?
Ik zou de eer aan mezelf houden, en er boven staan, jammer voor ze dat ze zo zijn, maar jij niet.

Ik zal voor mijn schoonouders ook altijd 'gewoon' een cadeautje meenemen en van de kinderen ook iets, doen zij dit niet bij mij, jammer hun pech, geven is net zo leuk als krijgen.

ook met dat ontbijt, jammer maar zorg ervoor dat als ze bij jou eten of ontbijten er geen verschil is.
TO zit ermee en gaat dit nog jarenlang tegenkomen, dus negeren lijkt mij niet handig.
Bij ons is het eigenlijk ook zo.

Ik kreeg een bosje rozen of niets voor mijn verjaardag (van z'n ouder en broers in totaal 5 man) en man kreeg grote\ dure kado´s.

Voor de kinderen werd ook altijd ingezameld en leuke kado's voor gekocht.

Mijn man had er een keer wat van gezegd (hij zamelde nl eerst voor iedereen geld in om met z'n allen wat leuks te kopen en kocht dan het kado, voor iedereen he, aanhang of niet), toen hebben ze ook ingezameld en ik kreeg een frituurpan (de goedkoopste hoor).

Sindsdien zamelt hij niet meer in en koopt ieder voor zich.

Voor mij? Nog steeds een bloemetje of niets.

Maar eerlijk, het boeit me niet, ik maak me er niet druk om (naar aanleiding van dit onderwerp schiet het me te binnen )
quote:nouschi schreef op 30 maart 2010 @ 08:34:

Wel vreemd maar zou het niet aankaarten.Stel je krijgt dan wel wat de volgende keer heb je toch het idee dat het niet spontaan is.

Niet spontaan, wel rechtvaardig.

Ze komen dus echt op jouw verjaardag zonder cadeau? dat is inderdaad raar.

Ik krijg van mijn schoonouders ook nooit een cadeau, maar ik vier mijn verjaardag ook niet. Dus ja, dan vind ik het wel normaal.
Wat raar! Zeker hoe het bij het ontbijt geregeld is, bijna n iet voor te stellen. Hoe doen ze normaal gesproken tegen jou? Heb je een leuke band met ze?

Mijn schoonmoeder kan er ook wat van; ik heb, in de 10jaar dat ik nu een relatie met man heb, 1 x een kado van haar gekregen. Man ook dus wij worden hetzelfde behandeld gelukkig, maar broertje van man wordt ieder jaar overladen met kado's. Daarnaast heeft ze ieder jaar het lef om aan ons bijvoorbeeld een fotocamera of autoradio voor haar verjaardag te vragen. Eigenlijk lachen we er maar om.
quote:sien78 schreef op 30 maart 2010 @ 07:02:

(ook omdat we, als we daar logeren, mijn man allerlei lekkers bij zijn ontbijt en voor onderweg krijgt, en ik bijv. 1 dingetje).

Voor wat betreft de cadeaus zijn er wel al goede tips gegeven vind ik. Ikzelf krijg trouwens ook nooit een cadeau voor mijn verjaardag van mijn schoonouders, maar dat komt omdat ik ook nooit mijn schoonouders uitnodig. Mocht je ze ook nooit zien op de dag dta je jarig bent, dan vind ik het echt niet raar dat ze je een week later of op een ander moment je ook geen cadeau meer geven.

Wat betreft het eten, dat vind ik echt heel erg raar en eigenlijk ook onbeleefd. Ik snap ook niet zo goed dat jouw man daar niets over zegt tegen zijn moeder. Hij kan het toch ook positief benaderen, zonder dat ze zich meteen aangevallen hoeft te voelen. Maar goed, een andere optie is gewoon dat hij voordat jullie weer weggaan, aan zijn moeder een mes vraagt en dan demonstratief al het lekkers waar er maar 1 ding van is voor haar neus in tweeen snijdt. En dat hij dan zegt dat het altijd zo kruimelt en lastig is om het eten in de auto te moeten verdelen, dat er altijd maar 1 ding van alles is. Hij kan toch wel een beetje voor je opkomen?
anoniem_63efe74ee91c1 wijzigde dit bericht op 30-03-2010 10:24
Reden: toevoeging
% gewijzigd
quote:Cassius schreef op 30 maart 2010 @ 09:51:

[...]

Niet spontaan, wel rechtvaardig.

Ze komen dus echt op jouw verjaardag zonder cadeau? dat is inderdaad raar.

Ik krijg van mijn schoonouders ook nooit een cadeau, maar ik vier mijn verjaardag ook niet. Dus ja, dan vind ik het wel normaal.Rechtvaardig vind ik een veel te groot woord in dit verband.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
bedankt voor jullie reacties allemaal.

Mijn man nodigt nooit zijn ouders uit voor zijn verjaardag, (vind ik ook vreemd omdat ze wel een goede band hebben, maar dat terzijde) maar ze geven hem altijd op een ander moment een kado (vieren het dus op ander moment op kleine schaal). Ik nodig hen ook niet meer uit op mijn verjaardag, omdat ik weet dat ze toch niet zullen komen ('s avonds en ver). Als ze wel op een feestje van mij zouden komen zouden ze denk ik wel wat meenemen. Ik heb ooit van hun een waardebon gekregen voor mijn afstuderen (die bleken ze later te hebben gewonnen bij een tombola). En toen we die bon gingen inwisselen was het ineens niet meer " mijn " bon maar "onze" bon, en werd er op aangestuurd dat ik er een kado voor de kinderen van zou kopen.

Wat betreft het ontbijt: het is inderdaad zo dat er voor hem een lekker flesje vruchtensap staat enz. Als ik er om vraag krijg ik dat heus ook wel, maar dat vragen vind ik dus al vervelend. Gewoon het beeld van 2 verschillende borden. Mijn schoonmoeder is eigenlijk een hele hartelijke vrouw, maar ze behandelt haar zoon als een klein kind (vandaar het bijvoeden denk ik ;) ) en ze is gewoon te dom om te zien wat voor boodschap ze uitzendt.

Ik vind het ook slap van mijn man, en ik ga hem nu aansporen het echt eens aan te kaarten.

Ik denk dat ze het allemaal niet zo kwaad bedoelen maar ondertussen heb ik er wel last van. (en dat er last van hebben, zit mij, en mijn trots, ook dwars)
Overigens: mijn man zegt al jaren tegen zijn ouders dat hij geen kado wil, maar elk jaar doen ze het toch weer..... ironisch he.
Je nodigt ze niet uit maar verwacht wel een cadeau? Dat vind ik helemaal scheef.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als ze niet op je verjaardag komen vind ik het al wel weer wat logischer moet ik zeggen. Hoewel een kleinigheidje klaarleggen voor de volgende gelegenheid dan wel weer zo gezellig is.

Komen ze überhaupt weleens bij jullie over de vloer?
Als ze niet op je verjaardag komen is het wel iets anders. Nog steeds niet leuk dat vriend en kinderen wel wat krijgen en jij niet, maar toch anders dan wanneer ze met lege handen op een feestje komen aanwaaien.

Het verhaal met het ontbijt vind ik onvoorstelbaar.

Ik zou echt op zijn plaats gaan zitten en heerlijk aan de jus d'orange gaan nippen om daarna enthousiast te roepen: Goh, wat lekker allemaal zeg, heerlijk hoor, dank je wel!
nouschi, ik "verwacht" geen kado als zij niet op mijn verjaardag komen. vind het ook niet gek om dan niks te geven. Maar als ze er wel bij mijn man aan denkt terwijl ze ook niet op zijn verjaardag komt, maakt dat het wel lastig voor mij.

Gek genoeg verteld man net dat hij zijn moeder aan de lijn had en zij uit het niets zei dat ze nog geld aan hem wil over maken voor zijn verjaardag, en vroeg ook mijn rekeningnr omdat ik ook niets heb gehad. Leest zij dit topic??????

(ik word echt niet blij van het idee dat ik geld krijg. ik word wel heel blij dat ze aan me denkt).
Aha....een stille meelezer dus! Je bent gewaarschuwd, wie weet leest ze al je bijdrage's op het sextopic ook hahaha!!!
Sorry to say, je man klinkt als 'n moederskindje en zijn moeder kan hem niet loslaten (hij is enige/oudste zoon?) Een vriendin van mij heeft ook zo'n schoonmoeder, al 20 jaar! Schoonmoeder vindt dat ze 'haar jochie' van haar heeft afgepakt. Nou ja! Valt blijkbaar niets tegen te doen. ;)
Ach ja, hier ook zo'n schoonmoeder: het ene jaar vergeet ze mijn verjaardag, belt een week later met zoon die uiteraard vraagt of ze niet iets vergeten is? Waarop er allerlei smoezen komen dat het toch echt niet aan haar lag. Typisch mijn schoonmoeder.

Het jaar daarna feliciteerde ze me een dag te vroeg, en toen ik haar daar op wees wist ze mij te vertellen dat ik toch echt op die dag jarig was hoor.

Ze komt ook ieder jaar langs met een kado waarvan ik denk 'wat moet ik ermee?', terwijl ik ieder jaar duidelijk aangeef het niet te vieren en niets te willen hebben, ook geen visite.

De bak met cactussen die ik vorig jaar kreeg is twee weken geleden 'per ongeluk' in de grijze bak beland. Zoooo zonde.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
En dan nog even ontopic: ik vind dat je man eens wat meer achter je zou kunnen staan. Laat hij eens een keer demonstratief zijn uitgebreide ontbijt met jou delen, recht voor haar neus. Wie weet gaat er een lampje branden bij haar.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Waarom zou je het niet bespreken? Ik kreeg ook nooit een kado van mijn schoonmoeder, alleen beloofde ze mij altijd wel een kado. Mijn vriend en ik zijn dit jaar 25 jaar samen. Ze weet mijn verjaardag niet, maar ze belt wel op als ik een van de verjaardagen van haar kinderen vergeet. Laatst beloofde ze me weer een kado voor mijn verjaardag, toen heb ik er wat van gezegd "beloof niet wat je niet na komt, dat vind ik erg vervelend, dan heb ik nog liever dat je het gewoon vergeet". Mijn vriend is vervolgens wel (stiekem) met haar gaan winkelen en zij hebben samen iets gekocht wat ik heel graag wilde hebben. Zou dit een keerpunt zijn?
Logisch dat je er zo over denkt Sien. Natuurlijk gaat het je niet om een cadeau krijgen maar de manier waarop er met je omgegaan wordt. En dat vind ik op zijn zachtst gezegd onbeschoft! Hier ligt de taak voor jouw man om er wat van te zeggen. Wat nou bang voor conflict? Jij bent zijn vrouw, hij hoort voor je op te komen! Dan wordt zijn moeder maar hysterisch, haar probleem, komop zeg. Pff wat is dat toch met sommige mannen en hun moeders...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven