Autistenhumor

09-04-2010 22:07 732 berichten
Alle reacties Link kopieren
Af en toe lees ik een droge opmerking door een autist die ontzettend lollig is. Dus bij deze een topic.

Zoon (tien jaar) zit op de bank achter zijn DSscherm geplakt. Op TV is er reclame. Het is de reclame van geweld tegen mensen met een publieke taak heb je zelf in de hand. In beeld ene Jan Stork in een rolstoel. Hij kan ergens niet door en wordt geholpen. Voice over zegt dat Jan Stork er meer aan had gehad als hij vorig jaar was geholpen. Toen werd hij tijdens zijn werk als conducteur door drie jongens in elkaar geslagen. Elf mensen zagen het gebeuren en niemand deed iets.

Zonder op te kijken van zijn scherm zegt zoon: Hoezo niemand deed iets? Die drie jongens sloegen hem toch in elkaar? Hij haalt zijn schouders op en speelt verder.
MILF in the making ;-)
DRP, voor als je morgen terugleest, ik had niet verwacht dat dit zo'n mooi en intens topic zou worden. Ik voel me er thuis en hoop dat het nog heel lang mag bestaan.
quote:Solomio schreef op 11 april 2010 @ 00:01:

Ik kan jullie niet bijhouden, maar ik wil nog even op Tilalia reageren.

Heel lang heb ik alles wat bij mijn oudste niet goed ging geschaard onder: nou ja, hij is een kind hè. Totdat zijn broertje bepaalde dingen wel onder de knie kreeg en mijn oudste maar bleef hangen in een aantal dingen. Ik wist al dat hij hoogbegaafd was, daar heb ik het ook nog een tijdje aan geweten: gebrek aan uitdaging enzo.

Maar op een dag werd toch duidelijk dat het niet gewoon kindeigen gedrag was, dat het niet (allemaal) een gevolg was van zijn hoogbegaafdheid.

Inmiddels was ik (voornamelijk door school) er redelijk van overtuigd dat ik het totaal verkeerd aanpakte. Ik ben toen het testtraject ingegaan, niet omdat ik een diagnose verwachtte, integendeel. Om zeker te weten dat er verder niks was en daarna opvoedingsondersteuning, want dat had ik blijkbaar nodig.

Nou, dat pakte een beetje anders uit. En nu, 2,5 jaar na de diagnose geloof ik de deskundigen eindelijk: ik ben een fantastische moeder.

Een-na-laatste-slokje.

Ook ik heb heel lang gedacht: wat er ook is, ik doe gewoon normaal en zo behandel ik mijn kind. Maar zoals ik al zei: met een diagnose kom je soms zoveel verder in dit land. Schandalig? Jazeker. Maar de keiharde werkelijkheid....
Helaas volkomen eens met Muis.
Is zo'n test invasief voor een kind? Voelt het een 'stempel'? Ik vind het lastig, omdat ik haar niet wil belasten want ze gaat goed, komt mee, en wij kunnen haar handelen, dus waarom 'moeite' doen.

Ik vind dat ik snel een beroep doe op gezondheidszorg. Kwam dus laatst al verontschuldigend binnen bij de fysio 'want ze danst zo raar, alsof ze een trekpop is' en toen bleek ze dus opeens ongelijke benen te hebben (en een trekpop-rug:armen en benen zijn flexibel, de rest niet) en zat ik dus met een verwijzing naar kinderarts en orthopeed. Waardoor ik me weer lullig voel, want een goede moeder zou dat eerder hebben doorgehad, toch?

En misschien heeft MK iets autistisch, maar zolang ze gewoon meekomt, moet ik er dan wat mee doen? Of gaat er een wereld van hulp of extra uitdaging open zodra ze wel een stempel heeft?
Ik ben stiekem dus een beetje "bang"voor een officiele diagnose..alsof hij dan niet meer "gewoon" stomme dingen zou kunnen doen zonder dat iedereen roept dat dat zijn pdd/add/weetikhet is. Jullie verklaren me vast voor gek maar moet nog erg wennen denk ik.
Muis ik ben het wel, tot op zeker hoogte, met je eens, maar toch als je net als wij toch probeerd je kind op een reguliere school te houden, kom je wel een hoop barricaden tegen. Helaas. Soms is het makkelijker (en ik weet dat ik nu tegen een hoop schenen aan schop) als je een laag begaafd kind hebt. Dan een kind met Asperger, die in ons geval ook nog eens hoogbegaafd is.
Muis, een diagnose kan helpen, maar momenteel zit die diagnose ons hier weer een beetje dwars. Mijn zoon is buitengewoon slim en buitengewoon autistisch. We zijn nu op zoek naar een middelbare school en ik heb vorige week te horen gekregen dat hij is afgewezen voor de speciale auti-havo hier. Op zeer dubieuze gronden ook nog, maar dat terzijde.

En het is de enige auti-klas in onze regio op een hoger niveau dan vmbo. Dus nu is er niets. En mijn kind heeft een droom: architect worden. Maar daar moet ie wel eerst een behoorlijke middelbare schoolopleiding voor hebben.

Er wordt nu naarstig gezocht naar alternatieven, maar die zijn allemaal zoveel slechter dan die auti-havo, dat de kans van slagen daar gewoon meteen een stuk lager komt te liggen.

Maar eigenlijk heeft dat natuurlijk niks met de diagnose te maken, want zonder diagnose hadden we hetzelfde probleem gehad, omdat hij het niet redt in het regulier onderwijs.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:tilalia2 schreef op 11 april 2010 @ 00:12:

Is zo'n test invasief voor een kind? Voelt het een 'stempel'? Ik vind het lastig, omdat ik haar niet wil belasten want ze gaat goed, komt mee, en wij kunnen haar handelen, dus waarom 'moeite' doen.

Ik vind dat ik snel een beroep doe op gezondheidszorg. Kwam dus laatst al verontschuldigend binnen bij de fysio 'want ze danst zo raar, alsof ze een trekpop is' en toen bleek ze dus opeens ongelijke benen te hebben (en een trekpop-rug:armen en benen zijn flexibel, de rest niet) en zat ik dus met een verwijzing naar kinderarts en orthopeed. Waardoor ik me weer lullig voel, want een goede moeder zou dat eerder hebben doorgehad, toch?

En misschien heeft MK iets autistisch, maar zolang ze gewoon meekomt, moet ik er dan wat mee doen? Of gaat er een wereld van hulp of extra uitdaging open zodra ze wel een stempel heeft?

Mijn kind vond de testen geweldig want individuele aandacht. In de klas werd het ook gewoon besproken en de begeleider die nu eens in de zoveel tijd komt word met open armen ontvangen. Zoonlief heeft er totaal geen last van gehad.

en lieve schat, ik heb nog werkelijk nooit de benen van mijn kinderen opgemeten om te zien of ze gelijk waren. Nog nooit. Dus nee je bent geen slechte moeder.
* legt liniaal klaar om morgen direct benen van kinderen op te meten *
Sol, ik heb hier straks hetzelfde probleem met school maar kreeg te horen dat er LWOO opleidingen zijn op hoog niveau, misschien is dat iets om naar te kijken?
Zolang jij het geheel vrijwillig via bjz/huisarts/ib-er op school doet, is er niets belastends aan.

Voor tut (andere situatie, maar toch) moesten wij een paar gedragsvragen lijsten invullen. Daarna hebben ze tut een paar keer gezien bij speltherapie ( heel kinderlijk, ik een grote speelkamer waar zij haar gang mocht gaan, en ze gadegeslagen werd door een spiegelmuur ) en kwam er uit dat ze niets traumatisch had opgelopen.

Ik zou me kunnen voorstellen dat het bij jullie ook zo zou kunnen gaan.

Gooi eens een balletje op bij haar juf en jouw huisarts ( dat kan allemaal zonder MK gelijk mee te nemen ).
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Tila, en ook Robin, het kutterige in dit land is dat je pas wat bereikt met een 'stempel'. Ik werk met studenten in technische opleidingen en die krijgen bijv. pas meer tijd of meer aandacht als aantoonbaar via studieloopbaanbegeleiding of via de decaan bekend is "dat er wat is". Zonder dat krijgen ze gewoon NIKS. En dat is bijzonder verneukeratief, omdat sommige ouders alleen al een 'simpele test' voor dyslexie van rond de 600 euro niet kunnen betalen.

Ik heb mij lang verzet tegen een diagnose onder het Calvinistiche doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.

Maar een "indrukwekkende" diagnose als MCDD doet al wonderen in de privesfeer. En levert een PGB op in de zakelijke sfeer, TOG's enzo.....
Solomio, jij woont waarschijnlijk in dezelkde plaats als ik
( Kinderlijk ? , hoe schrijf je dat ? Heel erg op kinder niveau )
quote:Jala5 schreef op 11 april 2010 @ 00:15:

Muis ik ben het wel, tot op zeker hoogte, met je eens, maar toch als je net als wij toch probeerd je kind op een reguliere school te houden, kom je wel een hoop barricaden tegen. Helaas. Soms is het makkelijker (en ik weet dat ik nu tegen een hoop schenen aan schop) als je een laag begaafd kind hebt. Dan een kind met Asperger, die in ons geval ook nog eens hoogbegaafd is.Muizenlientje zat eerst op een Jenaplan (als er IETS ongeschikt is...) en daarna op een klassieke school. Pas bij BSO kwam ze los. Het was echt een bevrijding....
quote:dangeensuus schreef op 11 april 2010 @ 00:17:

Sol, ik heb hier straks hetzelfde probleem met school maar kreeg te horen dat er LWOO opleidingen zijn op hoog niveau, misschien is dat iets om naar te kijken?

Suus, ze zijn er wel, maar niet in mijn regio. En buiten de regio hoef ik hem niet eens aan te melden, want dan komt ie onderaan de wachtlijst en die wachtlijst wordt nooit weggewerkt omdat er gewoon veel te weinig plaatsen zijn voor deze kinderen.

Hier is 1 klas, 12 plaatsen, voor heel Noord-Holland (m.u.v. Groot-Amsterdam). Dus kinderen van Den Helder tot vlak onder Haarlem moeten allemaal vechten om een plekje bij die ene klas van 12.
Ja, maar het wordt vooral lastig in het voortgezet onderwijs.
quote:borodini schreef op 11 april 2010 @ 00:19:

( Kinderlijk ? , hoe schrijf je dat ? Heel erg op kinder niveau )Zo schrijf je het wel maar nu kan ik het nooit meer zien zonder de klemtoon verkeerd te leggen. zeg maar kinderluk
quote:tilalia2 schreef op 11 april 2010 @ 00:12:

"goede moeder"? Is een goede moeder dan een: Orthopeed / fysiotherapeut / kinderarts / psycholoog / alles in een?

Ik denk dat, als je het aandurft hulp te vragen omdat je het even gewoon niet weet, je dat al een goede moeder maakt...
Perhaps it is better to be irresponsible and right, than to be responsible and wrong. Winston Churchill
quote:Jala5 schreef op 11 april 2010 @ 00:18:

Solomio, jij woont waarschijnlijk in dezelkde plaats als ik Haarlem.
Meen je dat nou Sol? Ik ga in september beginnen met oriënteren en volgens de school was dat vroeg genoeg ( ik ben er vorig jaar al over begonnen maar men vond het nog veel te vroeg)

Zoon gaat na de vakantie naar groep acht.
quote:Solomio schreef op 11 april 2010 @ 00:15:

Muis, een diagnose kan helpen, maar momenteel zit die diagnose ons hier weer een beetje dwars. Mijn zoon is buitengewoon slim en buitengewoon autistisch. We zijn nu op zoek naar een middelbare school en ik heb vorige week te horen gekregen dat hij is afgewezen voor de speciale auti-havo hier. Op zeer dubieuze gronden ook nog, maar dat terzijde.

En het is de enige auti-klas in onze regio op een hoger niveau dan vmbo. Dus nu is er niets. En mijn kind heeft een droom: architect worden. Maar daar moet ie wel eerst een behoorlijke middelbare schoolopleiding voor hebben.

Er wordt nu naarstig gezocht naar alternatieven, maar die zijn allemaal zoveel slechter dan die auti-havo, dat de kans van slagen daar gewoon meteen een stuk lager komt te liggen.

Maar eigenlijk heeft dat natuurlijk niks met de diagnose te maken, want zonder diagnose hadden we hetzelfde probleem gehad, omdat hij het niet redt in het regulier onderwijs.

Solo, zo volkomen Kut Met Peren ;-(

Heb je een Cluster 4/rugzakje?

Op dit moment voer ik oorlog met de school omdat die het verdomt om de formulieren in te vullen: te veel werk. Maar met die rugzak komen zij soms wel op speciale auti-klasjes terecht, of krijgen ze op een school extra ondersteuning...
Nee, hier zuid holland, maar wel hetzelfde probleem.
Suus, ik heb me niet eens hoeven oriënteren, want er is maar 1 school geschikt. Nu hij daar afgewezen is ga ik door naar het minst slechte alternatief. Als dat ook niet lukt is hij officieel niet-plaatsbaar. Dan ben je 11 en is er nergens een plek voor je.
Ik ga slapen lieve mensen

welterusten allemaal !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven