Fietsplan, hoe werkt het?
maandag 12 april 2010 om 14:12
Ik weet niet of het juist is, maar ik plaats mijn vraag maar even bij werk & studie, omdat het toch om werk gaat.
Mijn fiets is namelijk gestolen, waardoor ik een nieuwe wil kopen. Nu hoorde ik dat er een 'fietsplan' bestaat, waardoor het voor mij fiscaal voordelig is om hem via mijn werkgever aan te schaffen.
Ik dus gelijk google op, maar ik word er niet veel wijzer van, daarom graag jullie raad. (De salarisadministratie zegt ook weer heel wat anders dan internet.. en hij heeft het ook over verschillende manieren enzo?)
Daarom mijn vraag: Wat houd een fietsplan nu precies in / watvoor fietsplan hebben jullie?
Mijn fiets is namelijk gestolen, waardoor ik een nieuwe wil kopen. Nu hoorde ik dat er een 'fietsplan' bestaat, waardoor het voor mij fiscaal voordelig is om hem via mijn werkgever aan te schaffen.
Ik dus gelijk google op, maar ik word er niet veel wijzer van, daarom graag jullie raad. (De salarisadministratie zegt ook weer heel wat anders dan internet.. en hij heeft het ook over verschillende manieren enzo?)
Daarom mijn vraag: Wat houd een fietsplan nu precies in / watvoor fietsplan hebben jullie?
maandag 12 april 2010 om 14:24
2 jaar geleden heb ik een nieuwe fiets aangeschaft via het fietsplan van mijn werkgever. Dit kan inderdaad op verschillende manieren. Ik had nog vakantieuren staan van het jaar daarvoor (ongeveer 35 uur). Deze uren heb ik ingeleverd en er een gedeelte van de fiets mee betaald. Het resterende bedrag is gedurende een jaar maandelijks ingehouden op mijn bruto loon. Ik kon er ook voor kiezen om mijn eindejaarsuitkering in te leveren en er waren meer opties maar die weet ik even niet meer. Qua loon merkte ik eigenlijk niet eens dat er iets werd ingehouden en na een jaar was alles afbetaald.
Ik kon een fiets kopen van max. E 750,- en ook nog een bepaald bedrag aan accesoires en de verzekering voor de fiets werd er ook in meegenomen. Bij de fietsenwinkel waar ik mijn fiets heb gekocht was het ook mogelijk om mijn oude fiets in te leveren maar ik geloof dat dit niet altijd mogelijk is.
Hoop dat ik je iets wijzer heb gemaakt, het is alweer 2 jaar geleden dus ik weet het niet allemaal heel precies meer.
Ik kon een fiets kopen van max. E 750,- en ook nog een bepaald bedrag aan accesoires en de verzekering voor de fiets werd er ook in meegenomen. Bij de fietsenwinkel waar ik mijn fiets heb gekocht was het ook mogelijk om mijn oude fiets in te leveren maar ik geloof dat dit niet altijd mogelijk is.
Hoop dat ik je iets wijzer heb gemaakt, het is alweer 2 jaar geleden dus ik weet het niet allemaal heel precies meer.
maandag 12 april 2010 om 14:33
De precieze uitwerking van een fietsplan is aan je werkgever, dus kun je het beste om informatie vragen bij personeelszaken of op het intranet van je bedrijf kijken.
Bij mijn werkgever is er bijvoorbeeld alleen belastingvoordeel, dus ik kan mijn fiets kopen van mijn bruto-salaris, maar ik weet van een vriendin die bij een heel ander bedrijf werkt, dat zij gewoon echt haar fiets vergoed kreeg (tot een max van van 750 euro, geloof ik). Overigens heb ik bij een fietsenzaak een goede tweedehands gekocht, dat mocht bij mijn fietsplan ook en zo had ik voor 750 euro een hele goede fiets.
Bij mijn werkgever is er bijvoorbeeld alleen belastingvoordeel, dus ik kan mijn fiets kopen van mijn bruto-salaris, maar ik weet van een vriendin die bij een heel ander bedrijf werkt, dat zij gewoon echt haar fiets vergoed kreeg (tot een max van van 750 euro, geloof ik). Overigens heb ik bij een fietsenzaak een goede tweedehands gekocht, dat mocht bij mijn fietsplan ook en zo had ik voor 750 euro een hele goede fiets.
maandag 12 april 2010 om 14:34
Dat van die reiskostenvergoeding klopt niet. Je mag wel reiskostenvergoeding blijven ontvangen. Je mag de fiets namelijk ook gebruiken om een deel van de route af te leggen, bijvoorbeeld naar het station of een carpoolplaats.
Bij ons wordt de fiets afgerekend door de medewerker. Bonnetjes e.d. Worden ingeleverd en vervolgens wordt het bedrag in mei of december bruto ingehouden en netto uitgekeerd. Dat levert doorgaans een belastingvoordeel van zo'n 42% op. Stel dat je een fiets koopt van 500 euro dan zou je dus zo'n 200 euro terugkrijgen. Maar het is inderdaad per werkgever veschillend, dus vraag het even na bij p&o.
Bij ons wordt de fiets afgerekend door de medewerker. Bonnetjes e.d. Worden ingeleverd en vervolgens wordt het bedrag in mei of december bruto ingehouden en netto uitgekeerd. Dat levert doorgaans een belastingvoordeel van zo'n 42% op. Stel dat je een fiets koopt van 500 euro dan zou je dus zo'n 200 euro terugkrijgen. Maar het is inderdaad per werkgever veschillend, dus vraag het even na bij p&o.
maandag 12 april 2010 om 14:35
Ja, P&O had het ook al over die 50% regeling.. daar kom ik denk ik niet aan. Maar zij deden nogal 'minderwaardig' erover. Ten eerste omdat werkgever het waarschijnlijk niet wil, ten tweede omdat het niet veel opleverd (volgens hem..)
Wij hebben geen cao, dus daar kan ik het niet in opzoeken.
Wat ik net ook weer tegenkwam op internet: de fiets blijft bezit van de werkgever, de werknemer heeft hem alleen in bruikleen. Is dit ook zo, of is het quatsch?
Wij hebben geen cao, dus daar kan ik het niet in opzoeken.
Wat ik net ook weer tegenkwam op internet: de fiets blijft bezit van de werkgever, de werknemer heeft hem alleen in bruikleen. Is dit ook zo, of is het quatsch?
maandag 12 april 2010 om 14:37
maandag 12 april 2010 om 15:12
Jij koopt een fiets, het bedrag declareer je en het bedrag wordt van je bruto salaris afgetrokken waardoor jij inderdaad het verschil tussen bruto en netto 750 euro krijgt.
Je moet wel op fiets afstand van je werk wonen of aannemelijk kunnen maken dat je fiets voor (een deel van) je route gebruikt. Het gaat dus niet samen met reiskostenvergeoding voor autovervoer.
Je moet wel op fiets afstand van je werk wonen of aannemelijk kunnen maken dat je fiets voor (een deel van) je route gebruikt. Het gaat dus niet samen met reiskostenvergeoding voor autovervoer.
WTF?
maandag 12 april 2010 om 15:16
quote:Houd er wel rekening mee dat je 50% van alle werkdagen ook gebruik moet maken van die fiets om op het werk te komen.
Je mag ook geen reiskostenvergoeding ontvangen over de dagen dat je met de fiets komt.
Nee hoor, mijn ma heeft met haar vakantie-uren een fiets gekocht voor mijn pa. Zelf gaat ze daar dus niet op rijden, ze komt gewoon met de trein en ze krijgt ook reiskostenvergoeding.
Je mag ook geen reiskostenvergoeding ontvangen over de dagen dat je met de fiets komt.
Nee hoor, mijn ma heeft met haar vakantie-uren een fiets gekocht voor mijn pa. Zelf gaat ze daar dus niet op rijden, ze komt gewoon met de trein en ze krijgt ook reiskostenvergoeding.
Liever elitair dan een pauper!
maandag 12 april 2010 om 15:19
Je kunt een fiets kopen (prijs maakt niet zoveel uit) en krijgt tot 750 euro fiscaal vergoedt. Daaroverheen nog accessoires en verzekeringen. Je kunt de fiets eerst zelf betalen of direct door je werkgever laten betalen. Dan kun je aangeven wanneer je de fiets verrekend wil hebben, bijvoorbeeld bij je vakantietoeslag in mei of bij je eventuele eindejaarstoeslag in december.
Zo werkt het bij ons tenminste...
succes!
Zo werkt het bij ons tenminste...
succes!
maandag 12 april 2010 om 16:14
quote:Kalliope schreef op 12 april 2010 @ 15:16:
[...]
Nee hoor, mijn ma heeft met haar vakantie-uren een fiets gekocht voor mijn pa. Zelf gaat ze daar dus niet op rijden, ze komt gewoon met de trein en ze krijgt ook reiskostenvergoeding.Je mag de fiets ook gebruiken om naar een station toe te fietsen, daarom mocht ze het waarschijnlijk gewoon doen.
[...]
Nee hoor, mijn ma heeft met haar vakantie-uren een fiets gekocht voor mijn pa. Zelf gaat ze daar dus niet op rijden, ze komt gewoon met de trein en ze krijgt ook reiskostenvergoeding.Je mag de fiets ook gebruiken om naar een station toe te fietsen, daarom mocht ze het waarschijnlijk gewoon doen.
maandag 12 april 2010 om 16:20
Is het trouwens de verantwoordelijkheid van de werkgever of van de werknemer dat de voorwaarden van het fietsplan nageleefd worden?
Wij hebben hier op het werk ook een verzoek gehad of we mee konden doen aan het fietsplan,en onze accountant heeft toen aan mij teruggekoppeld dat dit wel invloed heeft op iemand's reiskostenvergoeding, maar dat is dus niet zo?
Wij hebben hier op het werk ook een verzoek gehad of we mee konden doen aan het fietsplan,en onze accountant heeft toen aan mij teruggekoppeld dat dit wel invloed heeft op iemand's reiskostenvergoeding, maar dat is dus niet zo?
maandag 3 mei 2010 om 19:14
Misschien dat iemand mij ook kan helpen wat betreft het fietsplan?
Ik kom er zelf niet echt uit als ik eerlijk ben.
Ik werk 2 dagen per week, en ga met de fiets naar me werk.
Dit is ongeveer 2 a 3 minuten fietsen.
Ik krijg dus geen reiskosten vergoeding.
Nu moet ik een nieuwe fiets, dus dacht ik aan het fietsplan.
Ik heb de accountant om informatie gevraagd maar dan krijg ik informatie waar ik geen snars van snap.
En dacht misschien weet iemand hier hoe of wat.
Moet het altijd verrekend worden met je vakantie geld??
Of van je over uren..??
Of kun je het ook laten inhouden op je salris..??
En hoe word dat dan berekend..??
Ik heb een fiets gezien van ¤639.--. incl btw.
Nog geen accessoires er bij, en nog geen verzekering er bij.
Nu vraag ik me dus af wat de fiets kost na de fietsplan formule..??
Ik lees via google dat je 42% tot 52 % van het aankoop bedrag terug krijgt..??
En wat word er dan maandelijks minimaal ingehouden van me salaris..??
Ik hoop dat iemand de antwoorden voor me weet.
Gr Suske
Ik kom er zelf niet echt uit als ik eerlijk ben.
Ik werk 2 dagen per week, en ga met de fiets naar me werk.
Dit is ongeveer 2 a 3 minuten fietsen.
Ik krijg dus geen reiskosten vergoeding.
Nu moet ik een nieuwe fiets, dus dacht ik aan het fietsplan.
Ik heb de accountant om informatie gevraagd maar dan krijg ik informatie waar ik geen snars van snap.
En dacht misschien weet iemand hier hoe of wat.
Moet het altijd verrekend worden met je vakantie geld??
Of van je over uren..??
Of kun je het ook laten inhouden op je salris..??
En hoe word dat dan berekend..??
Ik heb een fiets gezien van ¤639.--. incl btw.
Nog geen accessoires er bij, en nog geen verzekering er bij.
Nu vraag ik me dus af wat de fiets kost na de fietsplan formule..??
Ik lees via google dat je 42% tot 52 % van het aankoop bedrag terug krijgt..??
En wat word er dan maandelijks minimaal ingehouden van me salaris..??
Ik hoop dat iemand de antwoorden voor me weet.
Gr Suske
maandag 3 mei 2010 om 22:40
Het ligt er per werkgever aan, het beste kan je het dus navragen bij p&o op jouw werk.
Bij ons betaalt de werknemer eerst zelf de fiets, in jouw geval 639 euro. Vervolgens wordt in de maand mei op het bruto salaris 639 ingehouden, zodat het loon waarover loonheffing betaald moet worden lager wordt. Vervolgens wordt de 639 euro er netto weer bij opgeteld. Dat betekent dat je over 639 euro geen loonheffing hebt betaald. Normaal gesproken zou je dat wel hebben gedaan. In de meeste gevallen wordt er 42% loonheffing inghouden en dit is dus het voordeel dat je hebt (42% van 639 euro). Op de meeste salarisstroken is af te lezen wat je loonheffingstarief is. Kijk dus ook even op je salarisstrook. Maar nogmaals, dat is hoe het bij mijn werkgever gaat. Bij andere werkgevers wordt het soms wel maandelijks verrekend of schiet de werkgever het gehele bedrag voor. Vraag het dus even na bij je werkgever.
Bij ons betaalt de werknemer eerst zelf de fiets, in jouw geval 639 euro. Vervolgens wordt in de maand mei op het bruto salaris 639 ingehouden, zodat het loon waarover loonheffing betaald moet worden lager wordt. Vervolgens wordt de 639 euro er netto weer bij opgeteld. Dat betekent dat je over 639 euro geen loonheffing hebt betaald. Normaal gesproken zou je dat wel hebben gedaan. In de meeste gevallen wordt er 42% loonheffing inghouden en dit is dus het voordeel dat je hebt (42% van 639 euro). Op de meeste salarisstroken is af te lezen wat je loonheffingstarief is. Kijk dus ook even op je salarisstrook. Maar nogmaals, dat is hoe het bij mijn werkgever gaat. Bij andere werkgevers wordt het soms wel maandelijks verrekend of schiet de werkgever het gehele bedrag voor. Vraag het dus even na bij je werkgever.