Gezondheid alle pijlers

hoe lang duurt het plaatsen van een mirena?

12-04-2010 16:10 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
beetje typische vraag misschien, maar ik laat er deze week een plaatsen en heb net die dag geen mogelijkheid voor oppas voor baby. Die moet ik dus meenemen. Lekker handig, not, maar goed, dat ding moet er in en dit was een gaatje in de agenda van de gyneacoloog. Duurt dit nou een minuut of 5, dan blijft die nog wel stil in zijn wagentje liggen, maar is het echt 20 minuten ofzo, dan wordt het lastiger, ik kan hem ook niet echt troosten vanuit de plaatsingshouding natuurlijk. Ik heb echt geen idee, volgens mij is het een fluitje van een cent, maar misschien vergis ik me? ervaringsdeskundigen van het viva forum, wie roept....
Ik plan ze altijd (als doktersassistente) en we trekken daar 20 minuten voor uit. Misschien lukt het je arts in een kwartier.
Bij mij was het in 5 minuutjes gedaan.
bij mij duurde het hooguit 3 min...

huisarts schijnt er langer over te doen, maar bij de gyne is het een fluitje van een cent.
maar sam, is dat met praatje vooraf en achteraf, of is het echt 20 minuten liggen in die stoel? ik ben 3 keer bevallen, dus dat moet het makkelijker maken gok ik.
Het plaatsen zelf duurde een minuut of 2 (2 keizersnedes, nooit vaginaal bevallen). Inclusief binnenkomen, handen schudden, uitkleden en alles ben je inderdaad een minuut of 20 bezig.

p.s. plaatsen viel mij 100% mee. Had wat pijnlijke verhalen van vriendinnen gehoord. Gyn zei "hoest even hard" en de mirena zat er al in. Nou heb ik ook wel een geweldige gyn.
bij mij duurde het 10 minuten maar het schijnt wat makkelijker (sneller) te gaan als je al een kind hebt gehad
Al met al denk ik ergens tussen de 5-10 minuten op de tafel gelegen denk ik. Zal eerder 5 dan 10 zijn, maar het leek wel langer.

Misschien op tijd komen en vragen of je je kindje tijdens het plaatsen bij de doktersassistente mag laten, of ben ik dan ontaard?
-mijne is overigens geplaatst door de praktijkassistent, geen kinderen-
Het wachten in de wachtkamer duurt iig veel langer. Maar je kan je kindje gewoon meenemen.
Kan 2 minuten duren bij de gyn, maar als het even niet zo makkelijk gaat, kun je zomaar een kwartier verder zijn. En je staat niet zo makkelijk op om even je kind te troosten in zo'n stoel

Maar ik denk dat je de gok wel kunt wagen om je kind mee te nemen. Evt bel je even de poli gynaecolgie op wat ze daar ervan vinden...
Ik moet eerlijk zeggen dat de arts waarmee ik werk (ik assisteer soms) nogal zit te klungelen soms en dan kan het dus wel 20 minuten duren.

Ik zou baby gewoon meenemen en hem/haar iets te spelen geven.
Een minuut of 3. Een tip, neem iemand mee of zorg in ieder geval voor oppas. Mijn lichaam reageerde meteen al heel heftig op de plaatsing (afstotingsverschijnselen) en ik kon amper lopen van de pijn en ben daarna ook nog eens flauwgevallen in de metro. Niet om je bang te maken, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen.
Bij mij duurde het plaatsen zelf ook vijf minuten (bij de huisarts). Het consult duurde wel bijna 20 minuten.
quote:paris_rose schreef op 12 april 2010 @ 16:22:

Een minuut of 3. Een tip, neem iemand mee of zorg in ieder geval voor oppas. Mijn lichaam reageerde meteen al heel heftig op de plaatsing (afstotingsverschijnselen) en ik kon amper lopen van de pijn en ben daarna ook nog eens flauwgevallen in de metro. Niet om je bang te maken, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen.Dat is zo, het kan zijn dat je na afloop je niet lekker voelt. Dus zorg minimaal voor een taxinummer in je telefoon die je thuis kan brengen als je je niet lekker voelt. Maar niet lekker voelen terwijl je ook nog moet zorgen voor een huilend kind is nog veel erger....
Ik heb nog geen twee minuten in die stoel gezeten, de gyn was langer bezig met 'oh potver, waar-o-waar had ik dat ding nou toch gelaten' dan met het plaatsen

Geef je baby een nieuw of in elk geval onbekend speeltje of boekje mee, dan moet het volgens mij wel lukken!
Bij mij duurde het ongeveer 15 minuten (verdovingsspuit, even wachten op de werking, en dan de plaatsing). Ligt eraan hoe 'makkelijk' de baarmoedermond blijft liggen met die ellendige kogeltang die er naast die eendenbek nog bij komt. Ik had een gyn ipv huisarts, dus redelijk bekend met de handelingen.

Had na afloop ook direct heftige verschijnselen (overgeven, flauwvallen). Maar dat schijnt niet zo heel vaak voor te komen, en vooral bij vrouwen zonder kinderen.

Goede tip om alvast een taxicentralenummer bij de hand te houden just in case. (en: ibuprofen van te voren innemen).
Bij mij duurde het plaatsen alleen al zeker 15 minuten (voor mijn gevoel uuuuuuuuuuren) en daarna voelde ik me heel beroerd, stond bijna over te geven in de supermarkt.

Als ik jou was, zou ik oppas regelen of iemand meenemen.
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Hier ook overgeven en flauwvallen na plaatsing.

Niet gaan autorijden of fietsen met je kind.
wow toch nog wel wat heftige reacties zeg. Ik was sowieso van plan met de bus te gaan, maar misschien moet man maar ochtend vrij nemen ofzo, om me te brengen, ik dacht echt dat het gewoon zo gepiept zou zijn, niet heel prettig, maar niet met flauwvallen en overgeven etc. Ik bel morgen wel even naar de poli. Dank in elk geval!
quote:arwen173 schreef op 12 april 2010 @ 16:52:

wow toch nog wel wat heftige reacties zeg. Ik was sowieso van plan met de bus te gaan, maar misschien moet man maar ochtend vrij nemen ofzo, om me te brengen, ik dacht echt dat het gewoon zo gepiept zou zijn, niet heel prettig, maar niet met flauwvallen en overgeven etc. Ik bel morgen wel even naar de poli. Dank in elk geval!

De kans is groot dat het zo gepiept is en dat je geen last hebt. Maar als het niet van een leien dakje loopt en je wordt niet lekker, is een baby bij je hebben en met de bus gaan vrij dramatisch...

Dus vandaar dat je minimaal een taxi achter de hand moet hebben, met je man gaan is nog veel fijner.

En vraag vooraf vooral welke ijnstillers je voor plaatsing kunt nemen, scheelt een hoop!
Ik geef altijd de tip 2 paracetamol in te nemen. Bij ons zijn er ook wel vrouwen flauwgevallen op weg naar huis (bij ons voelden ze zich nog aardig goed).

Kijk, het hoeft niet en misschien valt het allemaal mee, maar ik noem het toch maar even.
Ik heb hem bij de huisarts laten plaatsen, ik denk dat hij een minuut of 10 bezig is geweest. Jij geeft toch ook borstvoeding? Ik kreeg een megaproductiedip van de mirena en heb hem laten verwijderen 2 maanden later. Daarna was het weer op niveau.
oh echt? ja dat geef ik ja, ik dacht juist dat dit geen effect had op de bv, of in elk geval zo min mogelijk. He gatverdarrie, dat moet ik niet hebben, maar wat dan?
Ik heb ook de mirena laten plaatsen terwijl ik borstvoeding gaf. Zoon was 3 maanden toen de mirena werd geplaatst en ik heb tot 18 maanden probleemloos bv gegeven.

De verhalen over flauwvallen e.d. komen volgens mij vooral bij vrouwen zonder kinderen voor. Daar is de baarmoedermond een stuk stugger waardoor het meer pijn doet.

Ik zou morgen gewoon de mirena laten plaatsen. Als het echt niet bevalt, is het zo weer verwijderd. Van tevoren 2 paracetamol nemen (was ik vergeten en zelfs zonder dat ben ik fluitend naar huis gereden op de motor) en heel goed ontspannen. Drink anders na afloop nog even wat in het ziekenhuis, kop thee met een lekkere koek ofzo. Als je dan niet lekker wordt, ben je nog in het ziekenhuis

Gaat morgen helemaal goedkomen joh! En ook met de bv.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven