Werk & Studie alle pijlers

Zakenman?

15-04-2010 01:02 42 berichten
Wat doet iemand die zichzelf "zakenman" noemt eigenlijk zoal voor werk?

Kan me zo voorstellen dat de definitie van het fenomeen door de jaren heen wat gewijzigd is.

Maar in de seventies had Boudewijn de Groot het er ook al over. Toen was het kennelijk iemand met een eigen bedrijf, maar niet iedereen met een eigen bedrijf was toen toch "zakenman", of wel?

Wat was het toen en wat is het nu? Enig idee?
quote:potsiedikkie schreef op 15 april 2010 @ 09:38:

Jij handelt toch ook, jouw diensten zijn nodig en nuttig voor bedrijven en dus is dat jouw handel, je baas vangt er meer voor dan jij maar das bijzaak.

Nee, ik handel niet. Iemand anders heeft een project gescoord en ik voer het uit samen met mijn collega's. Ik sluit geen deals ofzo. Ik heb een adviserende rol.
quote:potsiedikkie schreef op 15 april 2010 @ 09:39:

ff offtopic maar heb je je koffertje al gepakt?Nee, moet de hele zooi nog strijken.
Alle reacties Link kopieren
Je handelt niet direct maar omdat jouw diensten worden afgenomen handel je wel, of ben je misschien wel handelwaar!

ik moet ook alles nog strijken.........7 wassen om precies te zijn...
Een man die zaken doet? Dus zowel met als zonder eigen bedrijf. En dus ook die vertegenwoordiger..
Van Dale: man die een bedrijf, een zaak bezit of leidt

een mannelijke ondernemer dus. Dan ben ik er ook een, maar ik geloof niet dat ik me ooit zo zou noemen.
quote:rider schreef op 15 april 2010 @ 12:22:

Van Dale: man die een bedrijf, een zaak bezit of leidt

een mannelijke ondernemer dus. Dan ben ik er ook een, maar ik geloof niet dat ik me ooit zo zou noemen.

Nee precies, en de groentenboer ook niet denk ik.

De definitie in de Van Dale is te summier.
Aan de andere kant, als ik uit dit topic begrijp dat jezelf zakenman noemen sex oplevert, wil ik mezelf best zakenman noemen.
Als je naar een ander topic kijkt, waar het idee voor dit topic vandaan komt, dan zul je al snel begrijpen dat dat wel mee valt.
quote:Vl43inder schreef op 15 april 2010 @ 01:02:

Wat doet iemand die zichzelf "zakenman" noemt eigenlijk zoal voor werk?

Kan me zo voorstellen dat de definitie van het fenomeen door de jaren heen wat gewijzigd is.

Toen was het kennelijk iemand met een eigen bedrijf, maar niet iedereen met een eigen bedrijf was toen toch "zakenman", of wel?

Wat was het toen en wat is het nu? Enig idee?

Dit vind ik wel een zakenman.

Peter Goedvolk

Geschat vermogen: ¤111 miljoen

Peter Goedvolk is oprichter en directeur van Argos Oil, dat in 25 jaar uitgroeide tot een bedrijf met 400 medewerkers en een omzet die de ¤1,5 miljard nadert. Goedvolk is een groeikandidaat. Dit jaar prijkt er bij zijn 227e positie in de Quote 500 een vermogen van ¤111 miljoen.

Over Argos

Argos is één van de snelst groeiende oliemaatschappijen in Nederland. In een energiemarkt die volop in beweging is. Door een toenemend milieubewustzijn stijgt de vraag naar alternatieve energiebronnen. Argos wil een belangrijke rol gaan spelen in deze cruciale ontwikkelingen.

Peter Goedvolk is oprichter en algemeen directeur van Argos. In 1984 kreeg hij de kans om in de Hoeksche Waard een bescheiden oliehandel over te nemen. Het bedrijf ‘Goud’ had twee personeelsleden: een dame die telefonisch de orders opnam en een chauffeur die de gasolie en huisbrandolie bezorgde. ‘Ik ging zelf letterlijk de boer op om de omzet te vergroten en ondertussen probeerde ik ook mijn bedrijf uit te breiden door overnames’, aldus Goedvolk. ‘Ik ben meteen het tweesporenbeleid gaan volgen dat we nu in feite nog hebben: autonome groei en acquisities’.

Na een reeks van kleinere overnames werd midden jaren negentig het Vlaardingse bedrijf Argos gekocht. Daarmee haalde Goedvolk zijn huidige relatie met de scheepvaart binnen. En hij verwierf zich een plaats aan het water. Naast een groeiend aantal tankwagens beschikt Argos sindsdien over een bescheiden vloot van bunkerschepen en een Terminal in de Rotterdamse haven.

In een gestaag tempo heeft de Havenman van het jaar 2006 een concern opgebouwd met een omzet van ruim 1,5 miljard euro in 2008 en een personeelsbestand van ruim 500.
*
Gezien de foto denk ik dat je toch wel ergens gelijk kunt hebben Rider.
Bij iemand die zichzelf zakenman noemt denk ik aan een contactadvertentie van een uitgerangeerde vertegenwoordiger van eind veertig die iets te verbergen heeft.
quote:toffifee schreef op 15 april 2010 @ 07:51:

Als die jongen van 21 Ben huppeldepup heet van Bellen.com, die nu miljonair is en begonnen is op zijn 12e ofzo, dan vind ik dat een goed voorbeeld van zakenman. Hij weet hoe hij het aan moet pakken en is er succesvol. Ik weet geen goede definitie, dus noem ik voorbeelden. Ik vind claudia van Kleertjes.com ook een goede zakenVROUW, als je kijkt naar hoe ze begonnen is en hoe ver ze al gekomen is.

Ben Woldring.

Dit vind ik een zakenman:

quote:Vl43inder schreef op 15 april 2010 @ 01:09:

[...]

Maar De Mesmaeker van Guust flater werd ook wel zakenman genoemd en dat leek me meer een account manager, of anders een verkoper van diensten. Da's weer anders dan een sjacheraar, waaraan ik denk bij jouw omschrijving.

quote:hiltje schreef op 15 april 2010 @ 01:11:

[...]

Lompen of voddeboer noem ik dat liever.

Ik dacht aan de vastgoedwereld: dat is, vaak door meerdere vastgoedjongens met geleend geld, kantoren e.d. kopen, en dan proberen ze weer "door te schuiven".

Een CEO of "Captain of Industry" vind ik eigenlijk geen zakenman, want ze zijn gewoon in loondienst, en hebben zeer zelden het bedrijf echt opgericht.

Iemand noemde een groetenboer als voorbeeld, maar dat is voor mijn gevoel een zelfstandig ondernemer, en niet wat in in gedachten voor me zie als het woord "zakenman" wordt gebruikt.
quote:quattro35 schreef op 16 april 2010 @ 11:50:

[...]

Ben Woldring.

Dit vind ik een zakenman:

Marcel Boekhoorn. Vooralsnog een goed voorbeeld.
Gewoon een drugsdealer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven