Werk & Studie alle pijlers

Zakenman?

15-04-2010 01:02 42 berichten
Wat doet iemand die zichzelf "zakenman" noemt eigenlijk zoal voor werk?

Kan me zo voorstellen dat de definitie van het fenomeen door de jaren heen wat gewijzigd is.

Maar in de seventies had Boudewijn de Groot het er ook al over. Toen was het kennelijk iemand met een eigen bedrijf, maar niet iedereen met een eigen bedrijf was toen toch "zakenman", of wel?

Wat was het toen en wat is het nu? Enig idee?
Alle reacties Link kopieren
Zaken = handel, opkopen en weer proberen door te verkopen.
Zak en man.

Duidelijk toch?
quote:quattro35 schreef op 15 april 2010 @ 01:05:

Zaken = handel, opkopen en weer proberen door te verkopen.Maar De Mesmaeker van Guust flater werd ook wel zakenman genoemd en dat leek me meer een account manager, of anders een verkoper van diensten. Da's weer anders dan een sjacheraar, waaraan ik denk bij jouw omschrijving.
Gheghe,

Is vast een vraag naar aanleiding van de goed uitziende jongeman bij het topic op seks.

Is ook zakenman.

Op zijn 21 e al!
quote:quattro35 schreef op 15 april 2010 @ 01:05:

Zaken = handel, opkopen en weer proberen door te verkopen.Lompen of voddeboer noem ik dat liever.
Psies Hiltje, vandaar mijn antwoord
quote:hiltje schreef op 15 april 2010 @ 01:10:

Gheghe,

Is vast een vraag naar aanleiding van de goed uitziende jongeman bij het topic op seks.

Is ook zakenman.

Op zijn 21 e al!Gheghe, inderdaad. Maar ik moet zeggen dat ik het me altijd al heb afgevraagd. Ik ken namelijk niemand die zich zo noemt of zo genoemd wordt.
Ik denk dat de huidige echte zakenman nu wordt aangeduid met ' corporate'.

Dus corporate affairs etc.

Of: mergers and acquisitions (fusies en overnames). In de film American Psycho heel treffend omschreven als synoniem voor 'murders and executions'.
Djiesus, corparate affairs.... van die gecreerde functies voor nog niet afgeserveerde managers van de bedrijven die recent zijn overgenomen dus?

Inderdaad heel treffend omschreven in die film.

Heb er zelf nog eentje van dat kaliber (nou ja, de kinderversie) : "Trial and error" noem ik doorgaans "Trial and horror".
Ik stel me bij de oude ouderwetse zakenman in een nieuw jasje iemand voor die meerdere bedrijven heeft. Niet alleen qua investeren maar ook management (regelen).

Een soort bedrijvendokter die bedrijven opkoopt, reorganiseert of splitst en weer verkoopt. Dat is nml zaken doen en in zaken zitten.

Niet een vertegenwoordiger die tegenwoordig heel chique accountmanager wordt genoemd.

Joep van de Nieuwehuizen: dat is een echte zakenman (en woont in een vliegtuig, zoals het een echte zakenman betaamt)
quote:Vl43inder schreef op 15 april 2010 @ 01:17:

Djiesus, corparate affairs.... van die gecreerde functies voor nog niet afgeserveerde managers van de bedrijven die recent zijn overgenomen dus?

Inderdaad heel treffend omschreven in die film.

Heb er zelf nog eentje van dat kaliber (nou ja, de kinderversie) : "Trial and error" noem ik doorgaans "Trial and horror".

Ja en echte zakenmannen toosten na een geslaagde zakendeal met een glaasje ' Moed en Schande' (Moet et Chandon).

Of beter nog : 'Vulva en clitoris' (Veuve Clicquot)
quote:hiltje schreef op 15 april 2010 @ 01:18:

Ik stel me bij de oude ouderwetse zakenman in een nieuw jasje iemand voor die meerdere bedrijven heeft. Niet alleen qua investeren maar ook management (regelen).

Een soort bedrijvendokter die bedrijven opkoopt, reorganiseert of splitst en weer verkoopt. Dat is nml zaken doen en in zaken zitten.

Niet een vertegenwoordiger die tegenwoordig heel chique accountmanager wordt genoemd.

Joep van de Nieuwehuizen: dat is een echte zakenman (en woont in een vliegtuig, zoals het een echte zakenman betaamt)

Okeey, dat werpt nieuw licht op mijn gedachten erover. Volgens mij worden die lui bij BNR radio alleen niet meer "zakenman" genoemd. Zal wel zoiets als "business tycoon" zijn ofzo.

Ik dacht, tot aan 1995 ofzo altijd dat het iemand was met een kantoorfunctie die meer dan modaal verdiende maar waarvan niemand eigenlijk wist wat ie nou deed iedere dag. Niet omdat ie niks uitvoerde of niks zinnigs deed, maar omdat zijn uitleg van zijn baan eigenlijk iemand iets zei. Iemand met een baan zoals mijn man nu heeft, als iemand hem vraagt wat ie doet is men doorgaans na het vierde woord van het antwoord al afgehaakt. Bij mij ook overigens, maar dat terzijde.
Je begrijpt trouwens vast dat dat andere topic me weer in verwarring bracht over wat een zakenman zijn nou eigenlijk betekent.
Als die jongen van 21 Ben huppeldepup heet van Bellen.com, die nu miljonair is en begonnen is op zijn 12e ofzo, dan vind ik dat een goed voorbeeld van zakenman. Hij weet hoe hij het aan moet pakken en is er succesvol. Ik weet geen goede definitie, dus noem ik voorbeelden. Ik vind claudia van Kleertjes.com ook een goede zakenVROUW, als je kijkt naar hoe ze begonnen is en hoe ver ze al gekomen is.
.
Inderdaad, een vrouw die zich met zaakjes bezig houdt noem ik doorgaans geen zakenvrouw
Ludo Sanders is bijvoorbeeld een echte zakenman
quote:yoyo2 schreef op 15 april 2010 @ 08:44:

Ludo Sanders is bijvoorbeeld een echte zakenman

Hey, en Martine Hafkamp he, en Frits van Houten.
En jouw vader is ook best wel een zakenman.....

Theofiel Boemerang?

Of is dat meer een vertegenwoordiger?
quote:potsiedikkie schreef op 15 april 2010 @ 09:07:

En jouw vader is ook best wel een zakenman.....Eg nie! Dan ben ik het ook (de vrouwenversie dan). Hij handelt helemaal niet namelijk. Maar hij ziet er wel een beetje Ludo Sandersachtig uit, dat dan weer wel.
quote:Nastik schreef op 15 april 2010 @ 09:16:

[afbeelding]

Theofiel Boemerang?

Of is dat meer een vertegenwoordiger?Die is toch oa stofzuigerverkoper aan de deur?
jij bent het ook in mijn mening!!!

Jij handelt toch ook, jouw diensten zijn nodig en nuttig voor bedrijven en dus is dat jouw handel, je baas vangt er meer voor dan jij maar das bijzaak.

Vaders handelt dus ook, als hij niet handelt is hij met pensioen.

Of aan het slapen.......

Iedereen handelt!
ff offtopic maar heb je je koffertje al gepakt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven