Hond met meerkoet obsessie

23-04-2010 15:37 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meerkoet kenners gevraagd

Mijn hond heeft sinds enige tijd het bestaan van de meerkoet ontdekt en is sindsdien niet meer terug te roepen als hij er één in het vizier heeft. Ik houd hem nu maar aan de lijn op plekken waar wellicht waterkipjes voorkomen, maar vraag me af wat het zo'n beest doet als hij wordt opgejaagd door een hond? Ik realiseer me dat hij ze toch niet te pakken zal krijgen, maar kan nergens iets vinden over wat bijvoorbeeld de broedtijd van die vogels is (ik neem aan rond mei, maar ik ben niet zo'n vogelkenner) want dan wil ik het risico natuurlijk helemaaaal niet lopen dat er ergens een verdwaalde broedende meerkoet-in in haar rust wordt verstoord.
Die komen wel weer terug als ze opgejaagd worden. Mijn vorige Golden heeft al eens een meerkoet om zeep geholpen Hij was die keer sneller
Aliquando et insanire lucundum est
Meerkoeten bouwen hun nesten doorgaans op het water. Dus de kans dat je hond een nest verstoord is niet zo heel groot denk ik.

Verder zijn het felle beestjes waar mijn honden bang voor zijn omdat ze vanuit de sloot met water spatten als mijn honden te dichtbij komen.

Mijn honden zijn duidelijk watjes.
Haha, ja misschien even voor de duidelijkheid er bij vermelden dat hij er al zwemmende jacht op maakt en de strijdbijl er pas bij neerlegt als hij écht niet meer kan. (lees waar hij normaal een hekel heeft aan zwemmen nu doorgaat tot hij kopje onder gaat en zuchtend en steunend het water uit moet kruipen)

Daarom ben ik dus ook niet zo bang dat hij er één te pakken krijgt, want op het water zijn ze toch een stuk sneller, maar die nesten vind ik wel zorgelijk.

Mijn hond is helaas geen watje, ik vrees dat hij zich niet zo makkelijk laat verjagen. :-)
sorry,geen goede raad maar je schrijft het zo grappig..
Onze hond had (is niet meer helaas) ook een watervogel obsessie (en andere beestjes), ik denk dat je hier niet zoveel tegen kunt doen behalve weghouden uit waterkanten waar veel riet e.d. is, zodat hij niet bij nestjes kan komen. Vogels broeden vaak 2 maal, in de zomer kom je ook nog wel nestjes tegen.

Daar waar grote open gedeelten zijn laat je hem z'n gang gaan (mits dat een optie is).
Ik herken het. Mijn hond jaagt die beestjes ook op. Niet alleen meerkoeten maar ook eenden, ganzen en zelfs zwanen (wat een lef) en dat terwijl ze niets moet weten van bijvoorbeeld een chihuahua . De vogels zijn gelukkig altijd sneller. Eén keer had een een eend kunnen pakken, die was ziek maar zodra de bij de eend was snuffelde ze alleen maar eraan en stond raar te kijken zo van 'waarom vlucht je niet voor me'?
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Hmmm, ik weet niet wat voor 'n hond je hebt maar ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat vogels altijd sneller zijn. En als hij er keer een vangt denk ik dat hij de jacht daarna al helemaal spannend vindt.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Sorry, geen tips maar ik moest wel even om de titel lachen.
quote:Gebakkie schreef op 23 april 2010 @ 16:55:

Ik herken het. Mijn hond jaagt die beestjes ook op. Niet alleen meerkoeten maar ook eenden, ganzen en zelfs zwanen (wat een lef) en dat terwijl ze niets moet weten van bijvoorbeeld een chihuahua . De vogels zijn gelukkig altijd sneller. Eén keer had een een eend kunnen pakken, die was ziek maar zodra de bij de eend was snuffelde ze alleen maar eraan en stond raar te kijken zo van 'waarom vlucht je niet voor me'?Haha herkenbaar! Een van mijn jachthonden is altijd in verwarring als een konijn blijft zitten i.p.v. weg te rennen. Ze weet zich een raad dan en loopt uiteindelijk maar weg van het konijn.
Haha ach ja, het is ook lachwekkend en het maakt een leuk verhaaltje zo.. maar de dierenvriend in me vreest dat me het lachen vergaat als hij inderdaad een meerkoet uit elkaar scheurt. Geef mij ook een hond die wegrent als een konijn of meerkoet zich aanbiedt als lekker hapje. :-D
Waterhoentjes zitten al te broeden, dus meerkoeten ook denk ik.

*zag donderdag 22 april de eerste zwaluwen!
Ik zou bijna willen dat mijn hond gewoon maar een meerkoetobsessie had.

De mijne heeft een schoonzoonaversie

Het is wel een teckel ( de hond uiteraard, niet mijn schoonzoon ) maar toch is het best vervelend.
Mijn hond heeft dat ook! een meerkoetobsessie.

Hij kijkt niet op of om naar een stel eenden, maar die meerkoeten, daar wordt ie helemaal wild van. Wat je schrijft over het achterna zitten in het water, dat doet de mijne ook. Ik hou m nu maar gewoon aan de lijn langs het water, dan gebeurd er niks en kunnen de meerkoetjes ook rustig hun ding doen.
Blij om te lezen dat er meer honden zijn met dit 'probleem'.

Mijn hond heeft dit dus ook...eigenlijk met alles wat vleugels heeft..

Eenden horen volgens haar niet op de kant,maarin het water en jaagt ze dan ook altijd het water in...Meerkoeten net zo...

Zag haar laatst 'etteren' bij het water vlakbij een nest... Gelukkig kwam ze er niet bij vanaf de kant (ze gaat de sloot gelukkig niet in vanaf de kant, want ze komt de kant niet zelf meer op).

In het park is er wel een meertje waar ze zo in kan lopen en dat doet ze dan ook...echt zwaar irritant.

Gelukkig heeft ze nog nooit een eend of meerkoet te pakken gehad (ze jaagt ze alleen op, tot nu toe),maar echt blij wordt ik er niet van

Ook al eens een confrontatie gehad met een zwaan die op de kant lag (was donker en had em niet gezien) gaat ze als een debiel tekeer tegen dat beest en erom heen blijven springen....ook echt iets voor mij...NOT!

Ook toen liep het met een sisser af omdat ik haar kon aanlijnen.

Van de winter is ze zelfs halverwege de sloot door zwak ijs gezakt omdat ze dacht zo bij een eend te kunnen komen, stomme hond!

Terwijl ik doodangsten uitstond aan de kant omdat ik er zelf niet bijkon... uiteindelijk wist ze zelf het ijs te breken en een stuk dichterbij te komen zodat ik haar aan haar haren van haar hoofd uit water heb getrokken.

Ik wordt er soms echt simpel van...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven