Werk & Studie alle pijlers

Traineeship in de zorg

24-04-2010 00:18 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Nu ik bijna klaar ben met het afronden van mijn opleiding (Communicatie- en Informatiewetenschappen) ben ik me flink aan het verdiepen in het 'hoe nu verder?' Gezien mijn werkervaring in de (ouderen)zorg en mijn interesse in de zorg in het algemeen, lijkt een traineeship in een zorginstelling mij een erg leuke, leerzame optie.

Wie heeft er ervaring met een traineeship? (in de zorg of elders)

Wat zijn de leuke en minder leuke kanten van een traineeship?

Hoeveel krijg je gemiddeld als trainee betaald? Hangt dit af van de instelling waarvoor je werkt of zijn er 'standaardbedragen'?

Ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen! Ook tips zijn welkom

Alvast bedankt!
Is een trainee iets anders dan een stagiaire?
Kent de zorg traineeships?
MissC, het is net een BOL opleiding maar dan op HBO of WO niveau waardoor je dus een andere functie krijgt. Maar in principe leer en werk je dus gewoon

Ik weet niet of er in de zorg echt iets te vinden is. Wij hebben in ieder geval op de gehele instelling altijd alleen maar leerlingen of stagiaires
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Maar dan dus in de zorg op communicatiegebied?

Ik weet dat wij wel een afdeling communicatie hebben, maar geen idee of ze daar trainees aannemen...
Ik heb nog niet gehoord van traineeships in de zorg. Er zijn standaardbedragen voor iedere medewerker in de zorg. Als je graag veel geld wilt verdienen kun je beter niet voor een organisatie in de zorg kiezen.
Ik weet niet wat een trainee in de zorg is,maar ik ben wel bijna 2 jaar een BBL leerling niveua 3 in de zorg geweest,misschien dat dat hetzelfde is?

In ieder geval,ben ik er mee gestopt,omdat ik niet tegen het gehospitalisseerde gedrag van mijn collega's kon,en heel erg vastliep in de relatie met mijn werk begeleidsters,die je kunnen maken of breken als je niet in haar straatje praat.........
quote:misschicken schreef op 24 april 2010 @ 09:35:

Maar dan dus in de zorg op communicatiegebied?

Ik weet dat wij wel een afdeling communicatie hebben, maar geen idee of ze daar trainees aannemen...hier hetzelfde. Denk overigens ook niet dat je dan veel gaat verdienen.
Ik zie nu dat je hbo-v wilt gaan doen. Er zijn bij verschillende zorginstellingen leerlingplaatsen op verschillende niveau's (mbo en hbo). Gewoon even op de sites kijken van zorginstellingen die je interesseren.
O als je HBO-V wil gaan doen wordt het al anders. Let wel even goed op waar je terecht komt. Als je kijkt naar mijn sector (de gehandicaptenzorg) heb je niet op alle groepen verpleegkundige handelingen.
Je kunt het beste even kijken op de site van high select. Daar bemiddelen ze in zorggerelateerde trainees. Moet je wel jonger dan 26 jaar zijn geloof ik. Ik dacht uit je openingspost ook dat je meer op zoek bent naar een echte trainee dan bijvoorbeeld werkend leren toch of is dat verkeerd begrepen?
iekssss jerney Kaagman!
Ik ken trainee's alleen als afgestudeerde verpleegkundigen die dan 1,5 jaar lang elke 3 maand op een andere afdeling werken en daardoor alle soorten afdelingen leren kennen. Volgens mij krijgen ze hetzelfde als de rest van de verpleging betaald.

Maar of dat ook met jouw opleiding kan, geeen idee.
Bedankt voor jullie reacties!

Even ter toelichting; ik ben inderdaad op zoek naar informatie over een traineeship in een zorggerelateerd werkveld, dus bijvoorbeeld een management/communicatie traineeship in een ziekenhuis, bij een GGD of een andere zorgorganisatie. Ik bedoel hierbij niet de combinatie werken-leren zoals dit bijvoorbeeld bij mbo-v mogelijk is. Hier had ik wat duidelijker over mogen zijn, aangezien ik inderdaad laatst een post geplaatst heb over hbo-v.

Conclusie; de zorg trekt me nog steeds enorm, al moet ik nu goed nadenken over de manier waarop ik hierin verder wil (nieuwe opleiding, zoals hbo-v, een traineeship, een 'gewone' baan, etc.).

Een traineeship is trouwens anders dan een stage, in die zin dat je voor een traineeship afgestudeerd moet zijn. Bovendien heb je meer verantwoordelijkheden dan een stagiair en verdien je meestal (veel) meer, namelijk marktconform. Ik ga echter niet voor het grote geld, laat dat duidelijk zijn!

Alle bruikbare reacties/tips/ervaringsverhalen zijn welkom!

Groetjes

@ Jerney Kaagman: bedankt voor de verwijzing naar high select, zoiets bedoel ik inderdaad!!
Ik wilde ook zeggen, High Select, ik ken dit bedrijf goed dus als je vragen hebt...
@ AnneAnna: leuk dat je het goed kent, heb je er zelf ook voor gewerkt? Zo ja, kun je me er wat meer over vertellen? Bijv. in wat voor zorgorganisatie(s) je hebt gewerkt, hoe het met verantwoordelijkheid/werkdruk zat, of het je goed is bevallen, etc. En wat vind jij de voor- en nadelen van een traineeship t.o.v. een 'gewone' baan? Ook ben ik benieuwd naar het salaris dat aan een traineeship vastzit.

Alvast bedankt voor je reactie, fijn!
Hee Tulpie, even weinig online geweest laatste dagen. Ik kan niet goed vertellen hoe ik de organisatie ken vanwege herkenbaarheid, maar laten we zeggen dat ik het erg goed ken (ik werk er trouwens niet)

High Select heeft contacten door de hele zorg heen, van ziekenhuizen tot thuiszorginstellingen, GGD's, GGZ of welzijnsafdelingen van gemeentes, etc en plaatst hier trainees. Een traject duurt 2 jaar en je zit meestal bij 3 tot 4 verschillende opdrachtgevers, je wordt als het ware gedetacheerd. De opdrachten verschillen erg van inhoud, maar zijn geenszins te vergelijken met een stage, het is echt WO-afgestudeerd niveau. Er zijn trainees met een communicatieachtergrond, HRM achtergrond, bedrijfskundige achtergrond of bv gezondheidswetenschappen. Je wordt op een opdracht geplaatst die past bij jouw achtergrond, bij jou zou dat dus iets in de communicatiehoek zijn. Trainees in de zorg zijn een relatief nieuw begrip en het slaat goed aan; jonge mensen die kritisch meekijken en tijdelijk meedraaien. Naarmate je opdrachten vorderen krijg je meer verantwoordelijkheid en wordt je projectleider. Soms zijn het projecten met een kop en een staart, soms vervang je iemand tijdens bijvoorbeeld een zwangerschapsverlof. Het zijn enkel niet-patientgerelateerde functies, je wordt als het ware ingewerkt en opgeleid voor beleids en managementfuncties in de toekomst.

Het is hard werken, trainingen/workshops e.d. komen bovenop een 40 urige werkweek (wat redelijk ongewoon is in die sector, vaak 36 uur). De opdrachten kunnen overal in Nederland zijn, in principe wordt wel rekening gehouden met je woonplaats, maar je moet wel flexibel zijn...Salaris bij traineeships is vaak lager dan bij reguliere WO functies omdat er een groot gedeelte opleiding bijzit wat ook geld kost. Ormit heeft ook een traineeship, ik geloof zowel in profit als non-profit sector en een onderafdeling van BMC, XOPP biedt ook een traineeship aan. Verder moet je ook eens op JOSZ googlen, dat is ook een traineeship, zij hebben ook opdrachten in de zorg maar zijn volgens mij niet exclusief op de zorg gericht.

Hopelijk heb je hier wat aan? Nog meer vragen?
anoniem_64a69a02d5440 wijzigde dit bericht op 28-04-2010 10:10
Reden: even een aanvulling
% gewijzigd
Hoi AnneAnna,

Dat is heel wat info.... Ben zelf ook aan het kijken naar traineeships, High select bv. Heb je toevallig ook informatie over ervaringen van (oud)trainees bij dit High select?? Elders op het viva forum las ik nl dat de kwaliteit van de door hun geboden begeleiding soms erg kan wisselen. Weet jij daar iets van? Zou fijn zijn....

Alvast bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven