Werk & Studie alle pijlers

solliciteren en portfolio samenstellen

26-04-2010 15:28 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het solliciteren. In de vacature wordt gevraagd om naast een brief en mijn cv ook een portfolio mee te sturen en daar ben ik nu mee bezig.

Ik heb bij mijn huidige werkgever voldoende opdrachten gemaakt die erg goed zouden staan in mijn portfolio. Zeker gezien de functie-eisen kan ik hiermee aantonen dat ik voldoende capabel ben en al veel ervaring heb met deze specifieke werkzaamheden. Maar ik twijfel of ik het kan maken naar mijn werkgever, want ik heb een beetje het gevoel dat ik die opdrachten van hem 'jat' (hoewel ik ze eigenhandig heb gemaakt).

Wat vinden jullie? Gewoon die opdrachten gebruiken? Lijkt me niet nodig te vertellen dat ik de werkgever niet om toestemming ga vragen, want dat ik aan het solliciteren ben hou ik liever nog eventjes voor me.
Gewoon die opdrachten gebruiken. Zo werkt het nu eenmaal.

Dat hang je niet aan de grote klok, verder zal niemand het er over hebben in je bedrijf, maar ik kan je verzekeren dat elke creatief dit doet. Hoe moet je anders je portfolio opbouwen? Je werkgever weet dit ook heus wel hoor.
Computer says nooooo
is het beeldmateriaal of geschreven tekst?

maak in ieder geval een pdf, zodat er niet makkelijk iets uit gekopieerd kan worden.
Ik heb ik mijn portfolio erbij staan bij welk bedrijf ik het heb gemaakt. Dan is het duidelijk dat ik het niet "jat", maar als werknemer bij desbetreffende bedrijf heb gemaakt (in mijn geval tevens vaak samen met een team, wat dan ook meteen duidelijk is. In mijn CV staat dan welke taken ik zelf heb uitgevoerd).
Bij mijn huidige werkgever krijg ik regelmatig gedrukte exemplaren van mijn werk, die bewaar ik dus in mijn portfolio, maar bij mijn vorige werkgever kreeg ik dat nooit, volgens mij deed hij het expres. Toen ik daar weg wilde, ben ik pdf-bestanden van 'mijn' werk gaan verzamelen en die heb ik op een gesloten website geplaatst. Een link en wachtwoord in mijn CV, zodat een potentiële nieuwe werkgever al wat van mijn werk kon zien. Werkte prima!
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Kijk wel even in je arbeidsovereenkomst naar de rechten op intellectueel eigendom van je werkgever.
Eens met Tia. Als ik rapportage zou openbaren sta ik binnen no time voor de rechter.
Uit pdf kun je net zo makkelijk iets kopieren hoor. Dat maakt niet veel uit. Ik vind wel dat pdf er wel mooi uit ziet, dus wat dat betreft een goed idee.

En gewoon gebruiken, die opdrachten.
Misschien ligt het ook aan het vakgebied?

Ik weet niet hoor, maar in mijn vakgebied (ontwerper) is het gebruikelijk dat je je gemaakte werk gewoon gebruikt voor in je portfolio.

Werk is doorgaans in opdracht van iemand gemaakt, maar toch ook jouw intellectueel eigendom.
Computer says nooooo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven