Huisindeling & kinderen

29-04-2010 10:07 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was laatst met een vriendin aan het babbelen. Zij hebben hun huis verbouwd en daarna een kindje gekregen. Nu heeft ze spijt van enkele keuzes die ze bij de verbouwing hebben gemaakt. Dat zette ons aan het denken. Is het handiger om eerst een kindje te krijgen en dan pas te kijken wat je anders zou willen? Het leek ons hetzelfde dilemma als een verhuizen, dan verbouwen of eerst verbouwen, dan verhuizen.

Zelf heb ik ook een huis waar nog wel wat aan verbouwd gaat worden. Tegelijk is er de kans dat er in de toekomst kindjes komen. Zo wil ik graag van onze suffe badkamer met bad waarin je kan douchen, een hele mooie luxe badkamer met inloopdouche maken. Maar is dat eigenlijk wel handig, met kinderen? Wil je dan niet liever wel een luxe ligbad? Twijfel, twijfel…

Dus een oproep aan ervaringsdeskundigen: Wat hebben jullie wel/niet verbouwd en heb je daar wel/geen spijt van m.b.t. de kinderen? Of zijn er nog tips waarvan je zoiets hebt ‘Had ik dat maar eerder geweten, dat is zo handig!’ qua inrichting van je huis?
Ik had achteraf geen natuurstenen vloer genomen. Veel te kwetsbaar voor vieze kliederhandjes en gemorste bekers limonade etc. En erg hard om op te vallen bij het leren lopen...

Eigenlijk is ons hele huis ontzettend onkindvriendelijk. Het ligt aan het water, dus nu hebben we een hoog hek, hoewel we dat niet erg mooi vinden. We hebben een open trap, midden in de kamer, erg apart, maar bijzonder gevaarlijk. En doordat alles zo open is, is het bij ons ook erg gehorig naar boven toe. Als wij bezoek hebben, worden de kinderen vaak wakker van het praten en lachen beneden. En de open keuken is erg gevaarlijk, als ik aan het koken ben, moet ik heel goed opletten dat er geen nieuwsgierige kindertjes in de buurt zijn, waar ik kokend water over heen kan gooien of zo. Nog een nadeel van die open indeling: de rommel ligt echt overal, want vooral die kinderen slepen alles met zich mee door het hele huis. Het ziet er hier bijna nooit echt netjes opgeruimd uit, hoe ik het ook probeer.

Het ligt ook niet echt in een gezellige kinderrijke buurt, hoewel er wel een paar kinderen in onze straat wonen. De dichtstbijzijnde speeltuin ligt ook een paar straten en sloten verderop, dus daar kunnen ze voorlopig niet op eigen houtje heen.

Wij hebben wel gekozen voor een bad en daar ben ik nog steeds erg blij mee, dat dan weer wel. De jongens gaan altijd samen in bad en het is groot genoeg dat er ook nog een van ons bij kan. mijn man gaat vaak samen met hun in bad, erg gezellig en makkelijk.

Kortom, als ik nu een huis zou kopen, zou ik dit huis niet meer kiezen, hoe geweldig ik het huis en de buurt ook vind. Dan toch liever een wat meer standaard indeling in een standaardbuurtje.
..
quote:Nouk82 schreef op 29 april 2010 @ 10:36:

,

Iemand ervaring met kinderkamers wel of niet in de buurt van de ouderslaapkamer?

?Hoe groot wonen jullie dan wel niet? In mijn huis liggen alle slaapkamers dicht bij elkaar
Reizigster2004, troost je.

Als je geen open ruimte hebt is het ook een troep!

In ons vorige huis, was alles apart, maar overal was een troep.

Speelgoed en alles wat daar bij hoort, in de gang, in de keuken, in de woonkamer, op de trap....

Het is een fase, zeg ik altijd maar.
quote:Bagheera schreef op 29 april 2010 @ 11:07:

[...]

Hoe groot wonen jullie dan wel niet? In mijn huis liggen alle slaapkamers dicht bij elkaar Ik héb maar 1 slaapkamer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

[...]

Hoe groot wonen jullie dan wel niet? In mijn huis liggen alle slaapkamers dicht bij elkaar Hear hear Wij hadden keus tussen de kamer naast ons enneh, de kamer naast ons
Maar reiziger, die open trap kun je toch ook weer dicht laten maken? In ieder geval veiliger. Er bestaat zoiets als speciale traptouwen (tussen de treden dus enzo). Heb ik wel eens gezien bij een vriendin die dat erop heeft laten zetten en het was nog niet eens heel lelijk. Op die manier wordt het niet stiller maar wel veiliger. Aan alles valt toch wel een mouw te passen? Dan maar even een paar jaar wat 'minder' mooi.

Tja die sloot is wel lastig nu, maar als ze straks ouder zijn ook wel leuk zo aan het water met bootjes enzo. Of in de winter lekker schaatsen.

Haha en die troep ligt inderdaad ook overal. Hier geen open keuken maar wel speelgoed

Ok een vloer is iets om over na te denken. Hier gewoon hout en dat gaat wel goed eigenlijk.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Ik zou geen kamerbreed tapijt nemen. Want als dat nog mooi is, dan heb je problemen om het weg te doen als er kinderen komen. Wat volgens mij wel nodig zou zijn.

Van moeilijkheden om in bad te stappen heb ik geen last, hoewel ik toch behoorlijk gammel ben. En zelfs dan is het goed voor de spieren.

Cateautje had het over uitglijden in bad. Een acrylbad is hartstikke stroef, wel wordt je glibberig na het inzepen, maar als er water in het bad staat is daar geen sprake van. Je staat als op rubber. Wel als je een bad hebt met een zitje op de rand, die zitjes zijn gevaarlijk omdat je daar vanaf glijdt na het inzepen van de bips. Ik gebruik die alleen maar om spullen op te leggen.
Chica, het is een beetje lastig uit te leggen. Onze trap staat helemaal los, midden in de keuken, dus is moeilijk dicht te maken (krijg je ineens twee muren in de keuken om de trap heen of zo). We hebben inmiddels wel trapleuningen, die zitten alleen helemaal beneden en helemaal boven vast, tussendoor is er geen bevestigingsmogelijkheid. Volgende week gaan we toevallig beneden aan de zijkant platen zetten, zodat de dreumes niet via de zijkant omhoog kan. De peuter kan het gelukkig inmiddels wel zelf, hoewel ik er wel altijd bij ben, hij mag nog steeds niet op eigen houtje de trap gebruiken.
..
quote:Groll schreef op 29 april 2010 @ 11:32:

Ik zou geen kamerbreed tapijt nemen. Want als dat nog mooi is, dan heb je problemen om het weg te doen als er kinderen komen. Wat volgens mij wel nodig zou zijn.

.Huh? Dat snap ik effe niet
@ Germanwings, omdat je instinct is om het mooi te houden, zeker als het duur was. Met kinderen is het binnen een maand nog viezer dan vies, en dan is laminaat een betere investering.
Tip: in de kinderkamers laminaat. Als ze dan de heel boel onderspugen oid dan is het lekker makkelijk weer schoon te maken
@groll, ik zou zelf niet voor tapijt kiezen, maar mijn ouders hadden toen ik klein was ook tapijt. In de keuken van die tegels die je onder de kraan kon afspoelen en in de woonkamer licht tapijt, maar dit was wol en die hield zich erg goed! Weet wel dat mijn moeder hem af en toe met een handborstel te lijf ging, dat dan weer wel...
Ik merk aan mezelf dat ik een aardiger, rustiger tante zou zijn als ik geen duur tapijt overal had liggen. In een kamer liggen Heuga tegels; daar mogen ze wel spelen. Die kan je heel goed wassen.
quote:reizigster2004 schreef op 29 april 2010 @ 11:38:

Chica, het is een beetje lastig uit te leggen. Onze trap staat helemaal los, midden in de keuken, dus is moeilijk dicht te maken (krijg je ineens twee muren in de keuken om de trap heen of zo). We hebben inmiddels wel trapleuningen, die zitten alleen helemaal beneden en helemaal boven vast, tussendoor is er geen bevestigingsmogelijkheid. Volgende week gaan we toevallig beneden aan de zijkant platen zetten, zodat de dreumes niet via de zijkant omhoog kan. De peuter kan het gelukkig inmiddels wel zelf, hoewel ik er wel altijd bij ben, hij mag nog steeds niet op eigen houtje de trap gebruiken.Ok ik snap hem, maar dat probleem had mijn vriendin dus ook en die heeft er dus een soort trap touwen omheen laten maken. Ook moeilijk uit te leggen haha. Dus touwen in de vorm van kleine vierkantjes zodat ze er niet doorheen kunnen vallen. En dat dus alleen bij de open kant van de traptreden en de open leuningen. Dus je hoeft dan geen hele muren te gaan maken ofzo en je behoudt het 'open' effect ook nog een beetje omdat je dus door dat touw heen kunt kijken. Snappie het nog?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Voor vies tapijt hebben de gamma/karwei/etc prima tapijtreinigers hoor!

Soort van stofzuiger die ook water spuit.

Natuurlijk blijft een stralend wit tapijt niet brandschoon met kinderen, maar ben zelf opgegroeid in een huis met vloerbedekking, en die was nou niet echt bijzonder vies ofzo...
Overigens doen we hier een traphekje voor de doorgang naar de keuken. Gewoon voor de gemoedsrust.

En om de etensbakjes van de katten neer te zetten tot kind weet dat zijn eigen eten ècht lekkerder is dan kattenvoer.

Maar ben zeker niet van plan om kind uit de keuken te weren tot het 18 is ofzo .
.
Als je een huis met veel ruimte hebt, zou ik eerst bedenken wat je voor jezelf zou willen veranderen. Het leuke aan kinderen is namelijk dat die zich leren aanpassen aan de situatie (ze kennen niks anders )

Wij hebben alleen een douche, daar gaat straks het babybadje onder, en als het kind groter wordt verzinnen we wel weer iets. Onze keuken is op een andere verdieping dan de woonkamer, dus als wij in de keuken zijn, en kind is wakker, dan is kind daar ook. Dan moet het maar leren wat het wel en niet mag.

Jullie wonen er nu, dus tenzij je hele speciale dingen met je huis wilt gaan doen zoals vides of open trappen of alle muren wegbreken en er een grote loft van maken zou ik het lekker zo doen als je zelf wilt!
Hier allebei.

Een bad met een douchekraan erop (met sproeier dus)en das hartstikke handig.

Door dat het bad hoger staat dan de gewone douche krijg ik het niet zo in de rug als klein drummermeisje gedoucht moet.

Daarbij...als ik douche zit dochter vaak in bad en dat is ook makkelijk.

Keuken is nooit verboden gebied geweest voor de kids.

idd koekjes bakken en groentetjes snijden en een kastje vol plastic spullen.

Je kan je druk maken om dingen maar als je in een huis in een blok van 6 of 8 oid woont heb je ook niet veel ruimte en weten de kinders ook niet anders.
Als je de keuze hebt in je keuken, zou ik de oven hoog installeren. hebben wij ook en ik vind het ideaal. Peuter kan gewoon in de keuken spelen als ik aan het koken ben, zonder dat ik bang hoef te zijn voor verbrandde handjes.
Niet alles gelezen, dus misschien dubbele dingen.

Toen wij dit huis kochten was onze oudste een half jaar, toen we erin trokken bijna een jaar. Wij hebben vanwege hem en zijn inmiddels op komst zijnde broertje wel het een ander veranderd of juist niet.

Er was een vrij diepe vijver direct als je vanuit de keuken in de tuin kwam. Die hebben we dichtgegooid.

Zelf wilde ik eigenlijk het zwarte zand van het achterste deel tuin weg hebben, evenals een grote laurierboom. Dat zou echter een klus voor later worden. Toen bleek dat onze jongens het heel leuk vonden om achter de bomen om te kunnen lopen, zo hebben ze 'een bos'. Ook bleek de laurier een ideale klimboom te zijn. Dus zijn het zand en de bomen er nu, bijna zes jaar later, nog steeds.

Wij hebben het ligbad gehouden en dat is inderdaad ideaal met de kinderen. Ik bleek het zelf ook fijner te vinden dan ik dat vroeger vond, zeker in de winter ga ik heel vaak in bad.

Onze badkamer is nu echt aan vervanging toe en ik wil echt ook weer een ligbad. Na heel veel gepuzzel zijn we er nu uit hoe we in dat kleine hokje zowel een bad als douche kunnen realiseren; we gaan de vaste kast op de overloop ombouwen tot wc. en daarvoor moet de badkamer dan een stukje inleveren, dat kan omdat daar dan geen toilet meer hoeft te zijn. Want, en dat is ook met het oog op de jongens als ze groter worden, een aparte wc boven is toch wel prettig.

Tot slot zal de zoldervloer geïsoleerd worden en het dak ook, omdat de kinderen nu een kamer delen, maar ongetwijfeld als ze ouder worden elk een eigen kamer willen. Omdat de zoldervloer van hout is, hoor je elke scheet als je in een kamer onder die zolder bent en er is iemand op zolder.

Dat zijn behoorlijke investeringen, merk ik, wordt nog even flink sparen voor het een en ander!

[...]

Hoe groot wonen jullie dan wel niet? In mijn huis liggen alle slaapkamers dicht bij elkaar

Haha, wij hebben ook een zolderverdieping met een slaapkamer er ruimte voor nog een kamer. Qua ruimte is die kamer ideaal, maar die is weer zo ver lopen (en een trap op, dus ik denk niet dat dat de eerste kinderkamer wordt..)

Wel grappig om te zien dat iedereen z'n eigen ervaringen heeft, maar dat de algemene tendens is het eigenlijk allemaal prima is, omdat zowel jij als de kinderen zich wel aanpassen. Stelt toch gerust (jaja, ik maak me nu al overal zorgen over, dat wordt nog wat als ik echt ga moederen...)

Oh en vriendin had spijt van de badkamer, die is heul luxe met giga hoekbubbelbad, maar geen aparte douche. En spijt van de keuken, die idd open is en met kwetsbare vloer. En spijt van open haard, die was erg duur en nu moeten ze er telkens wat voor zetten omdat hun dreumes er graag in wil klimmen. :-)
quote:Chica34 schreef op 29 april 2010 @ 10:45:

[...]

Verder heeft mijn tweede (9mnd) een piepklein slaapkamertje nu. Ik geloof 1 bij 2 met een schuindak of zoiets. Past net een ledikant in een een kleine commode en een stoeltje. Klerenkast past niet eens haha. Voor nu is dat helemaal goed hoor. Straks gaat zij gewoon op de kamer van oudste en gaat oudste ergens naar zolder ofzo. Tegen die tijd zien we wel weer en vinder we er wel wat op.

Onze jongste van bijna 2 heeft ook zo'n mini kamertje van 2 bij 2.

Staat ook alleen maar een ledikant&commode op.

Als íe volgend jaar toe is aan een peuterbed gaat íe bij grote broer op de kamer(die heeft de hele zolderverdieping) en wordt het mini hokje inloopkast(vervelend he?).

Ik snap die grote baby kamers ook nooit, ons mini hok voldeed prima de eerste 3 jaar.

Voor voedingen namen we ze bij ons in bed,en wat moet een baby/peuter nou met een enorme kledingkast?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven