Peter en Meter

02-05-2010 10:30 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
En even een algemeen vraagje, wat vinden jullie belangrijk bij de keuze van een meter en peter?

Concreet in mijn situatie. Over enkele weekjes verwachten we ons derde kindje. Onze familie is niet zo groot. Van de broers en zussen blijft enkel de broer van mijn man over. Hij is 2 jaar ouder dan mijn man, getrouwd, maar ik zie hem niet meteen als voorbeeldfunctie. Ik vind het toch belangrijk dat ons kindje een beetje kan opkijken naar de meter en peter.

Als meter en peter denken we aan een achternicht van mijn man. Haar man zou dan peter zijn. Hen zien we helemaal zitten, ook omdat hun normen en waarden dicht bij onze liggen.

Maar als we dit doen dan gaat schoonbroer enorm op zijn tenen getrapt zijn. Ik weet dat het onze keuze moet zijn, maar een familieruzie wil ik ook niet.
Voor het goed achterlaten van een kind zou ik wel een familieruzietje over hebben.
Liever elitair dan een pauper!
Eens met Kallilope.
quote:Kalliope schreef op 02 mei 2010 @ 10:33:

Voor het goed achterlaten van een kind zou ik wel een familieruzietje over hebben.Maar het achterlaten van een kind heeft toch niets te maken met Peter en Meter kiezen? Onze kinderen hebben allemaal een andere Peter en Meter, maar als er iets met ons gebeurt willen wij toch echt dat ze bij elkaar blijven.
Wij zijn ook peter en meter bij een van onze nichtjes. Waarom? Waarschijnlijk alleen omdat we familie zijn en dat ze bang waren om scheve gezichten te krijgen (van opa en oma). Wij hadden het ook anders voorgesteld. We mogen haar nooit eens meenemen naar een attractiepark of iets anders. Hebben nauwelijks foto's van haar. Dacht altijd dat petekinderen iets speciaals waren, maar dit wordt ons ontnomen.

Dus dan liever ruzie. Kies mensen die je echt als peter en meter wilt.
mijn kinderen hebben helemaal geen peter en meter.
Wat lullig W&P.

Ik dacht ook dat die mensen dan zeg maar iets meer mochten.

Meer verwennen, meer dingen doen.

Normaal is dat toch zo?
De mijne heeft ook geen peter en meter hoor.

Als wij dood gaan dan denk ik dat dochter naar mijn oom en tante gaat.

En daar heeft ze het heel goed!
Een peter en meter helpen in het rooms katholieke geloof de ouders toch met de geloofsopvoeding van het kind? Kies dus mensen uit die wat dat betreft dicht bij je staan.
Onze kinderen hebben ook geen peter en meter. Wij hebben een testament, daarin ligt vast naar wie de kinderen gaan als wij komen te overlijden.
Wie is peter en wat heeft de lengte er mee te maken?

Het gaat om de inhoud, hoor!
Onze 2 andere kindjes hebben al een meter en peter, anders hadden we het nu ook overwogen om geen meter en peter te nemen.

Wat W&P zegt is net ons probleem met schoonbroer. Aan hem en zijn vrouw zou ik nooit mijn kind meegeven voor een uitje ofzo. Ja, op het vlak van kado's zijn ze gul, maar daar gaat peter en meterschap bij mij niet om.
quote:Brown_Eyes schreef op 02 mei 2010 @ 10:52:

Wie is peter en wat heeft de lengte er mee te maken?

Het gaat om de inhoud, hoor!Ik zie nergens iets staan over de grootte van een peter hoor?
Maar van het geloof uit gaat het om het helpen bij de geloofsopvoeding?

Ik snap het niet helemaal.

Gaat je kind daar dan wel of niet naartoe wanneer jullie vroegtijdig komen te overlijden?
quote:Pinkelotje11 schreef op 02 mei 2010 @ 10:55:

[...]

Ik zie nergens iets staan over de grootte van een peter hoor? Peter en een meter, dan wordt er toch gemeten
quote:Whiskers schreef op 02 mei 2010 @ 10:56:

Maar van het geloof uit gaat het om het helpen bij de geloofsopvoeding?

Ik snap het niet helemaal.

Gaat je kind daar dan wel of niet naartoe wanneer jullie vroegtijdig komen te overlijden?Wij zijn niet gelovig en er komt ook geen doop. Wel een geboortefeestje, maar dat is iets anders. Voor alle kindjes ligt het vast dat mijn ouders de verantwoordelijkheid zullen hebben als er ons iets overkomt.
Peter is geen meter.

Peter is de man, Meter is de vrouw.

Zo noemen ze dat in de kerk.
Oh, ok.

Ik snapte er al niks meer van.

Ik zou voor degene gaan waar je het beste gevoel bij hebt.
Precies, een peter en een meter hebben met geloofsopvoeding te maken.
nee een peter en meter zien toe of de opvoeding wel goed volgens het geloof gebeurt.

Het heeft niets te maken met je voogd als de ouders komen te overlijden. Vaak is het toevallig wel hetzelfde, maar is dus niet per definitie zo.
Ben nu een maand meter van mijn kleine lieve nichtje. Volgende maand wordt ze gedoopt en dan is het officieel. Ik was reuze vereerd. Had daar helemaal niet op gerekend. Mijn schoonzus is katholiek, getrouwd met mijn broer. Wij komen uit het noorden en zonder geloof opgevoed.

Voor mijn schoonzus maakt het niet uit. Die ziet het peter/meter-schap meer als een traditie. Het is niet de bedoeling dat ik in beeld kom wanneer er iets gebeurd, dat staat allemaal vast op papier. Ook is het niet de bedoeling dat ik opvoedkundige taken heb, over het katholieke geloof vertel. Mijn taak is puur een lieve tante te zijn en het kleine hummeltje extra verwen met knuffels, kusjes en cadeautjes :D, maar dat deed ik sowieso al wel :D. Ben echter wel reuze trots op mijn 'meterschap' al is het voor mij een nieuw 'begrip'.
Wat is het nut van een peter en meter als je niet gelovig bent en je kind niet doopt? Dat vind ik dan weer een beetje vaag eigenlijk.
668, the neighbour of the Beast
Wij hebben ook geen peter en meter, maar wel bij de notaris vastgelegd dat als ons iets overkomt mijn zus haar toeziend voogd word
Aliquando et insanire lucundum est
Is dit geen kids-onderwerp.

Maar het zijn dus 2 kerkgangers die toezien of je je kind goed opvoedt?
Bij ons zijn de peter en de meter toevallig dezelfde personen als in ons testament maar ik zou het ook los van elkaar kunnen zien. Wat ik belangrijk vind bij een peter en een meter is dat ze gelovig zijn (hetzelfde geloof als het petekind) en ook echt wat willen betekenen mbt het geloof en het petekind.

Trouwens mijn zuster heeft een peter en een meter die geen relatie met elkaar hebben is dat een idee? Je zwager als peter en die achternicht als meter?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven