Gevangen in mijn spraak...

05-02-2010 23:30 404 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik heb een probleem waar ik al heel lang mee zit.. Ik ben op dit moment 26 jaar en ongeveer sinds mijn 4e stotter ik. Ik ben altijd een ster geweest in het verbergen.. Of ik praatte heel weinig of gebruikte synoniemen.. Helaas ging ik telefoongesprekken en sociale contacten vaak uit de weg.. Allemaal uit schaamte.. Als ik vriendjes kreeg vonden ze me altijd mooi, maar veel gesprekstof had ik niet. Mijn zinnen zijn kort en bondig.. Wat wil ik veel zeggen, maar dan komt de stottermonster naar boven, dus hield ik maar vaak mijn mond..

Ondertussen heb ik logopedie gehad, helaas zonder resultaat.. Na 3 jaar ben ik weer begonnen, maar echt helpt het niet.. Ik heb HBO gestudeerd, maar doe maar simpel werk met de smoes dat ik nog een vak moet doen. Dat is ook zo, maar eigenlijk ben ik bang om te spreken.. Tijdens werken moet je natuurlijk vaak bellen en communiceren en ja... Dat kan ik niet..

Nu heb ik op mijn werk een nieuwe functie gekregen waarbij ik vaak moet bellen! Maar bellen doe ik niet graag. Ik zei dat ik niet van bellen hield (de leidinggevende is niet op de hoogte van mijn stotteren). Hij zei dat ik het wel kon met mijn opleiding, maar van binnen schreeuwde ik: IK WIL NIET!!!!

Telkens als ik probeer het toch wel te doen sta ik voor schut en word ik erg verdrietig.. Ik wil graag aan mijn stotteren werken, maar weet niet hoe. Bovendien lijkt het of ik de enige ben.. Zo ben ik verloofd, maar zelfs hij weet niet dat ik stotter.. Want als ik zeg dat ik stotter hoor ik men vaak zeggen: stel je niet aan! Maar als ze eens wisten hoe ik me voelde.. Zo eenzaam... Wie herkent zich in mij en hoe gaan jullie met het stotteren om?

Fijne avond!
Hoi Astair,

Bedankt voor de link (was ook te lui om te zoeken...schaam). Ik heb gekeken en jezus wat vind ik dat confronterend zeg. Ik ben meer een Johannes, die te snel praat. Ook met spanning voor bepaalde situaties, ik vind de aandacht naar mijn persoontje ook eng/oncomfortabel als ik aan het praten ben. Wat erg om te zien van sommige anderen zeg. Zoals Lotte, ik voel zo met haar mee.

Ik wou echt dat ik eerder op deze site had gekeken, dan had ik die stomme DF niet gedaan. Maar ik wist er op dat moment nog niet genoeg vanaf. En die bulk met geld ook nog die ik en mijn ouders eraan gespendeerd hebben!

@Iremgul, als je nog kan veranderen, doe dat alsjeblieft. Dit helpt je zo van je problemen af en scheelt je een hoop logieskosten ook nog 's. Bij mij maalt het nu ook hoor! Ik zou heel graag rustig en kalm in het openbaar willen spreken. Zo mooi om te zien hoe mensen vloeiend kunnen spreken.

Astair, gebruik je dit in het dagelijks leven nog wel eens? Ga je bijvoorbeeld nog wel eens naar de zelfhulpweekenden?
Hallo dames!

Wouw wat een reacties! Ben blij dat jullie blijven posten! Het lucht zeker op als je meeschrijft. Tenminste bij mij wel. Lees al jullie verhalen en wil jullie allemaal stuk voor stuk helpen. Had ik maar een toverstokje zodat ik jullie allemaal van het stotteren kon verhelpen. Het blijft moeilijk.. Willen spreken, maar niet KUNNEN spreken.. Het is vreselijk. En nog steeds maak ik het ook dagelijks mee. Del ferro was stiekem een hoop voor mij. Hoop er tenminste op vooruit te gaan, maar door de negatieve verhalen hier word ik wel verdrietig :( .. Hoe kan het dan dat het zo’n groot instituut is en ze veel mensen wel van het stotteren hebben afgeholpen. Is er dan echt geen hoop.. Ik heb me aangemeld bij de DF. Blijf ik tenminste niet met de vraag zitten: had het toch kunnen helpen??

Ondertussen gaat het privé een beetje zwaar. Studie, daarnaast bruiloft (nog steeds geen jurk) en werk waar ik niet helemaal happy ben. Mijn doel is de DF doen, strijden en hopelijk beter spreken en een leukere baan.

Ik hoop dat jullie blijven posten hier. Heb helaas niet de tijd uitgebreid te reageren. Maar we houden elkaar op de hoogte van alles hoop ik? Mijn excuses dat ik niet op iedereen kan reageren.

Wens jullie allemaal een fijne avond!

Liefs
Hoi allemaal,

Wat zijn er weer ontzettend veel goede, lieve en heftige dingen geschreven hier. Was al eventjes niet meer langs geweest, dus veel om bij te lezen.

@Henriette, welkom! Dit is een heel fijn topic, dus hier hoef je je nergens voor te schamen. Hier kun je gewoon alles lekker van je af schrijven en van gedachten wisselen.

Ik vond je bericht totaal niet warrig, wel heel heftig, al 2 jaar in een burn out vanwege het stotteren.... dat is niet mis

Kitty, Twister en Astair hebben al veel goede dingen geschreven waar ik het niet anders dan totaal mee eens kan zijn en niets aan toe te voegen heb. (Hulde meiden, ik vind het zo knap dat jullie altijd de juiste woorden weten te schrijven!)

Heb je een doel voor je herstel en weet je al hoe je het gaat aanpakken?

Kan je alleen maar aanraden dit probleem goed en serieus bij de kop te pakken, anders ben ik bang dat je er je hele leven tegenaan zal blijven lopen. Je zult het - denk ik - voor een groot deel toch in acceptatie moeten zoeken. Daar is in dit topic al veel over geschreven, dat als je goed in je vel zit, het praten dan ook vanzelf makkelijker en beter gaat.

Sterkte met alles!

De post van Astair (bedankt daarvoor!) over de Hausdörfer-methode heeft mij ook tot nadenken gezet. Heb de site bezocht en moet zeggen dat de methode en uiteindelijk doel, het verminderen van spreekangst mij zeker aanspreekt. Ben er nu nog niet aan toe, maar zal dit absoluut in gedachten houden voor de toekomst.

Kreeg het ook wel spaansbenauwd bij het zien van de filmpjes.... Inderdaad Lotte, die zo vreselijk slecht uit haar woorden kwam, pffff..... vind het moeilijk om naar te kijken, merk ik.

Qua praten ben ik een soort Ramses, kan er hele zinnen zonder haperen 'uitgooien' en blijf af en toe kort hangen op een woord. Uitgezonderd mijn naam dan, grrrr.... hihihi

@Iremgul, ik ben het volkomen eens met Kitty, als je nog kunt/wilt veranderen van DF in HD, doen! Ik denk dat je er zóveel meer baat bij zult hebben. Dat HD beter bij jou past, omdat de methode veel milder is dan die van DF. Het aanpakken van de spreekangst is zoveel waardevoller dan horen dat je de methode niet goed toepast, als je blijft stotteren na DF.

Jammer dat het nog niet gelukt is met je jurk.

Je doel is hartstikke goed hoor, maar let je een beetje op jezelf en loop je jezelf niet voorbij?!
.
Ik heb de kosten opgevraagd en qua therapiekosten verschilt het niet zoveel van DF, alleen de logies, zoals ik als zei. Maar laat dat niemand weerhouden om te kiezen wat hij/zij wil, daar is dit probleem te belangrijk voor.

Ook dit is weer vrij massaal opgezet, met regiogroepen en zelfhulpgroepen, waar natuurlijk weer allerlei andere 'nuttige' mensen rondlopen met foldertjes en prachtige ideeën. Mensen met problemen (met name onzekere mensen) blijven dankbare melkkoeien, maar goed; dat zal wel altijd zo blijven. Heb alleen een allergie voor Amerikaanse toestanden en wat ik zo op de nieuwssite zag, leek er wel een beetje op. Doet niks aan de methode af, die zal op zich prima werken denk ik.

@Iremgul, als ik je verdrietig heb gemaakt met mijn opmerkingen over DF, dan spijt me dat. Jij moet doen waar je in gelooft. Ik bedoel dat als ik de kans had gehad om te ruilen, dat ik liever deze methode had gedaan.

Succes met het zoeken naar je jurk! Ik sluit me verder bij Soul aan: doe het rustig aan en let op jezelf.
Iremgul, nog even een korte aanvulling n.a.v. de post van Kitty.

Het is ook absoluut mijn bedoeling niet om je te laten twijfelen aan je keuze voor DF of je te laten denken dat dit geen goede beslissing zou zijn.

Dus sorry voor mijn berichtje, waarin ik me in mijn enthousiasme nogal opdringerig heb uitgedrukt.

Zoals Kitty ook al schrijft, doe waar je in gelooft en waar je je goed bij voelt.

En bedenk, welke therapie je nu ook kiest, dit sluit een eventuele andere therapie in de toekomst niet uit. Je kunt nog alle kanten op.

Dikke knuffel!
.
Hoi stotterkoppen, ik ben deze dagen een beetje druk, maar hoop gauw jullie verhalen bij te kunnen lezen!
Hoi hakkeltrutten! (grapjuuuuuuuuuuuuuuuuuh! )

Ik kreeg het ook echt spaansbenauwd van die filmpjes, vooral van Lotte. Ik had zo'n medelijden met dat meisje. Die strijd die ze voerde om 1 woord eruit te krijgen. Wat erg zeg!

@Astair: door mensen als zij ging ik twijfelen of ik daar wel op mijn plaats zou zijn. Maar ja, Ramses en die oudere meneer zaten daar ook, terwijl ze redelijk vloeiend spreken. Ik wacht nog steeds op mijn informatiepakket. Had dat er niet allang moeten zijn?

@Iremgul: hoop niet dat je al te erg aan het twijfelen bent gebracht door al het negatieve advies over DF. Als jij er 100% achter staat, moet je het gewoon doen! Persoonlijk spreekt HD mij veel meer aan en sorry, ik denk dat het ook beter bij je past. Ik vind het fijn dat ze het accent leggen op het aanpakken van spreekangst en niet zo zeer op het stotteren zelf. Maar nogmaals, het is jouw keuze en ik hoop dat DF je brengt wat je zoekt!

Waarom heb je nog geen jurk? Ik dacht dat je 3 goede opties had. En hoe is het met die bepaalde buien van je?

@Soul: dank voor je lieve compliment! Ik denk idd dat wij stotteraars meer waarde hechten aan foutloos schrijven, aangezien we niet zo soepel kunnen lullen! Hoe bevalt het thuiszitten? Blijf je wel een beetje dingen ondernemen? Ben je nog bij je therapeut geweest?

@Kitty: kan jij mij de kosten van HD vertellen? Ben daar wel erg benieuwd naar. Ben echt aan het overwegen om dit te gaan doen.

Alleen ben ik bang dat ik iets teveel hooi op mijn vork aan het nemen ben: nieuwe baan zoeken, evt. toch weer een opleiding gaan volgen, groepstherapie en dan ook nog HD. Hmm, nu ik dit allemaal zo opschrijf... Misschien toch maar stap voor stap dingen aanpakken!

Verder ben ik wel lekker aan het genieten van het lenteweer. Woensdag heb ik de hele dag bij een vriendin op haar dakterras gehangen en veel te veel prosecco gedronken, hihi! Was echt een superrelaxed dagje en ik heb me voorgenomen veel meer van dit soort dingen te gaan genieten.

Dag meisjes, fijn weekend!
Zoek mij niet, ik wil niet gevonden worden.
Oké dan: Dag Herhaalmutsen

@Twister, dacht dat het rond de 1400 euro was (1700 inclusief overnachtingen, 2 x 2 dagen). Je kunt het uitsmeren over twee jaar, zodat je dubbele vergoeding krijgt.

Klinkt goed, dat dagje Prosecco! Zeker vaker doen, dat relaxen in ieder geval.

Trouwens over dat te druk zijn: misschien voel je vanzelf aan wat je 'eerst' wilt doen? Je geeft aan erg over HD na te denken, ik denk dat daar dan ook je prioriteit ligt. Kun je het nog uithouden met de financiën? Dan zou ik na de HD een baan proberen te zoeken (fijn bij het solliciteren ). Misschien kun je de groepstherapie tegelijk met HD doen en HD daar meteen in praktijk brengen. Ik zeg maar wat hoor, ik ken jouw situatie natuurlijk niet goed. Maar dat zou mijn plan in ieder geval zijn.

Spaansbenauwd is trouwens het goede woord ja....Arme Lotte met haar mond steeds wijd open. Dat lijkt me zo erg...als ze eenmaal loskwam vond ik dat ze heel natuurlijk overkwam. Hopelijk heeft het haar toch geholpen allemaal (ik kon het einde niet meer afwachten, zo'n zeer deed het). Ik kan dagen met die beelden in mijn hoofd lopen spoken, bah.

Soul, hoe gaat ie nu?

Fijn weekend!
Wat is het ineens weer stil hier..
Ja dat vond ik nou ook! Of zijn de semi-scheldwoorden toch niet goed gevallen ;-(

Ben heel benieuwd of mensen nu ook stappen gaan ondernemen om Hausdorfer te gaan doen. Bij mij broeit het wel een beetje, ook omdat ik van die presentatieangst af wil. Ik merk dat ik in het dagelijks leven makkelijker met het stotteren omga nu ik hier schrijf en ook die filmpjes heb gekeken op de site van Hausdorfer. Ik merkte dat ik af en toe gewoon durfde te stotteren, zo'n éénmalige stotter waarbij mensen die niet weten dat je stottert even hun wenkbrauwen optrekken. En weet je: het kon me niet schelen.

Hoest met de rest?

Iremgul, ik ben heel benieuwd naar hoe het met je gaat en natuurlijk ook hoe je DF gaat vinden zometeen. Blijf je hier schrijven?
Hoi hapertroela's!

Jullie hebben mij absoluut niet weggejaagd hoor, daar is zwaarder geschut voor nodig .

Die humor moet gewoon blijven wat mij betreft. Het onderwerp op zich is al zwaar genoeg dus dit topic kan best wat verlichting gebruiken

Heb helaas niet veel inspiratie gehad tot het schrijven van een berichtje... De afgelopen dagen waren moeilijk.

Begin me nu pas te beseffen dat ik mijlenver over m'n grenzen ben gegaan en dat ik er echt compleet doorheen zit, zowel lichamelijk als psychisch. Er komt veel shit (excuse my French) naar boven, nu ik de tijd heb/neem om over dingen na te denken.

Gisteren bij een vriendin koffie gedronken en we hebben vrij lang gewandeld wat op zich heerlijk was want kon m'n hoofd lekker leeg maken. Maar vandaag moet ik het helaas bezuren want ik ben gewoon weer doodop. Laten we het erop houden dat ik op dit moment niet echt een liefdevolle relatie heb met m'n lichaam .

@Twister, vorige week was ik bij de therapeut en ze heeft geprobeerd me te laten inzien dat dit niet zomaar binnen een paar weken is opgelost. Dat vind ik wel heftig om mee te dealen, in de zin van dat ik ervan baal dat ik het zover heb laten komen.

Gewoonweg stronteigenwijs en koppig op de verkeerde manier...

De komende twee weken krijg ik ontspanningsoefeningen van een andere therapeut, omdat mijn therapeute op congres/met vakantie is. Ik hoop dan dat ik deze oefeningen ook zelf 's avonds in bed kan doen, omdat mijn lichaam nu een loopje met me neemt zodra ik in bed lig. Hartkloppingen, benauwd en pijn op m'n borst, ademhaling volledig door de war... Erg vervelend is dat en ik word er superonrustig van, vooral omdat ik (op m'n 3 katten na) alleen ben.

Hopelijk kan ik door die oefeningen rustiger inslapen, waardoor dus ook mijn lichaam beter tot rust komt. Ik ben echt al jaren niet voor 2 uur, half 3 of later in slaap gevallen. Dacht soms gewoonweg dat ik krankzinnig zou worden.

Jou vind ik trouwens zo ongelooflijk sterk klinken. Dat mag ook wel even gezegd worden. Ik kan me vergissen hoor, maar je lijkt me iemand die positief in het leven staat en de hoogste bergen kan overwinnen. Heb ik echt bewondering voor.

Maar inderdaad meid, doe het stapje voor stapje om te voorkomen dat je jezelf voorbij loopt. Je komt er uiteindelijk toch wel.

Dikke virtuele !

@Kitty, en deze is voor jou: Good for you dat je af en toe gewoon durfde te stotteren! Als ik weer beter ik m'n vel zit krijg ik hopelijk ook weer zo'n 'het kan me niet schelen' houding.

Met m'n spreken gaat het nu wel weer wat minder, nou mijn hyper begint af te nemen. Nu is het denk ik vooral de moeheid die invloed heeft op m'n spraak. Ik probeer me het maar niet teveel aan te trekken.

Het lastigste vind ik op dit moment eigenlijk nog wel de warrigheid in m'n hoofd, de concentratieproblemen en de vergeetachtigheid. Ik was vroeger ook zo'n wonder met zinnen en taal, maar nu kost het me zóveel moeite om een logisch verhaal op te schrijven.

Heb een zin in m'n hoofd maar zodra ik wil beginnen te typen is de zin alweer ergens in een grijze hersencel verdwenen. Frustrerend is dat. Maar goed, het zal ongetwijfeld goedkomen met m'n geheugen zodra ik de rust weer vind.

Ben ook erg benieuwd hoe het met de rest is, Iremgul, Bibaboe, Mette Mare en al die andere leuke meiden.

Keep on talking girls
.
Hoi allemaal

Zo, weer even bijgelezen en zelf ook even een paar minuten om wat te schrijven...

Heb het erg druk en weinig tijd voor mezelf - en dat merk ik ook wel aan m'n spreken. Ik heb altijd best wat tijd voor mezelf nodig, om even weer op te laden. Ik merk dat ik nu ook wat gespannener met m'n spreken omga...er meer over nadenk en me meer frustreer als ik stotter. Gelukkig net op weg naar huis, 40 minuten in de zon gefietst en ik voel me alweer een stukkie relaxter!

Ik ben even kwijt welke vragen er ook alweer over HD aan mij gesteld werden, maar ik zal nog even wat er over vertellen.

Ik ben zelf 3 of 4 x naar een zelfhulpgroep geweest. De ene was in Noord-Holland en die vond ik helemaal niet fijn, kwam op mij nogal amateuristisch over. Ik heb toen met een -inmiddels- vriendin, die met mij op HD zat, gewoon regelmatig afgesproken.

Over het stotteren praten met een ervaringsdeskundige vind ik nog altijd erg fijn en even flinke lange klanken maken

Jammergenoeg alweer een tijd niet met haar afgesproken (note to self: AFSPREKEN!!).

Ik ben ook nog een keer naar regio Utrecht geweest en dat vond ik een fijne zelfhulpgroep! Die keer was ook Desiree (?) er, die je op de site kan zien bij Paul de Leeuw. Zij sprak zo relaxt en beantwoordde al onze vragen. Daar kwam ik wel geinspireerd vandaan! Vlak daarna ben ik naar Noord-Holland verhuisd...

Ik gebruik HD nog wel in mijn dagelijkse leven, maar merk al een tijdje dat ik het weer even moet oppikken/opfrissen.

Maar ik verleng zeker nog hier en daar een klank, vaak om even wat rustiger te worden. De RET-therapie bijv., waar ik laatst over schreef (krijg je ook bij HD), gebruik ik nog heel vaak.

Iemand schreef dat de site er erg gelikt en commercieel uitzag. Toen ik de cursus deed (4 jaar geleden), was er 1 therapeut en een hele knullige site. De site is zeker een stuk gelikter, maar hopelijk trekt dat meer mensen aan. Ik denk niet dat ze de stotteraars uitbuiten.

Al met al ben ik een stuk relaxter met m'n stotteren omgegaan na HD en ik geloof -ook al ben ik er nog niet helemaal- nog steeds in de therapie.
Ik kreeg dit net in mijn mailbox.

Voor wie Duits begrijpt, misschien interessant:

“Talkshow “Markus Lanz”, Dienstag, 13.04.2010 um 23:00 Uhr im ZDF

Nie mehr stottern!

In Deutschland stottern über 800.000 Menschen! Auch der achtjährige Jan Sauermann litt unter seinem Stottern. Nachdem er an einem Seminar nach der Del Ferro Methode teilnahm, ist er nun stotterfrei. Jan und seine Mutter Simone Sauermann sind begeistert. Ingrid del Ferro hat vor vielen Jahren von ihrem Vater, dem Entwickler der Del Ferro Methode die Technik gelernt und gibt seit dem Seminare mit vielversprechenden Ergebnissen. Außerdem ist der Neuro-Physiologe Dr. Martin Sommer zu Gast bei Markus Lanz. Der stellvertretende Vorsitzende der Bundesvereinigung Stotterer-Selbsthilfe e.V. steht der del Ferro Methode sehr kritisch gegenüber.
Hallo Forummers!

Al zoekend naar infomatie over de uitzending op ZDF over Del Ferro kwam ik op deze pagina. Ook al ben ik een man(viva is voor vrouwen toch?;)) heb ik een aantal van jullie reacties gelezen. Zeer herkenbaar allemaal omdat ik zelf ook mijn hele leven min de afgelopen 6 maanden heb gestotterd. Ik las ook dat iemand van jullie het stotteren helemaal zat was en overwoog om de Del Ferro methode te gaan doen. Vandaar ook dat ik reageer...

Mijn hele leven heb ik gestotterd, ben er nooit echt mee gepest, maar het beperkte me enorm! Je wilt jezelf zijn! Maar (nieuwe/onbekende) mensen zien je niet als jouzelf, maar als die gene die stottert! Ook al zeggen ze het niet, je voelt/weet het, en dan jezelf maar weer zelfvertrouwen inpraten na een middagje lekker stotteren, ik mag der ook zo wel zijn ik ben een goed mens, mensen mogen me graag, ik bereik men doelen, enz. Een energie dat dat kost!! Ik was het zat!

Eind augustus vorig jaar heb ik de Del Ferro methode gevolgd Graag vertel ik het een en ander over wat de methode inhoud en hoe het voor mij was/is.

De Del Ferro methode is een intensieve! methode, waarbij je volledig van het stotteren af komt. Alleen als je dát wilt heeft de methode ook zin! het is alles of niets!

Communiceren gaat een tijd op een totaal andere manier dan dat je gewend bent, je moet veel geduld van je zelf en je omgeving vragen, en daarbij pas je een methode toe waarvan mensen niet weten wat het is/wat je aan het doen bent(en dat zal niet altijd even makkelijk zijn) maar f*ck it! Stotteren is ook vervelend! stotteren vergt ook veel geduld! Met stotteren voel je ook lang niet altijd even lekker! Maar het leuke is: je spreekt vloeiend! en belangrijker nog! het is tijdelijk! je zal dus ook zeker tijdelijk een 'ander' leven meemaken. Als ik eerlijk ben waren de eerste 2 maanden spreken met de methode niet leuker dan toen ik stotterde(het kost zo veel energie!).. maar daarna.. toen werd het leuk:D.

Het is namelijk zo dat tijdens de cursus je een methode wordt aangeleerd waarmee je niet meer hoeft te stotteren! Ik geloofde het ook niet maar heb het aan den lijve moge ondervinden.

Op de eerste plaats leert men je lichamelijk juist te spreken, op een uitademing en met een lage ademhaling(je ribben moeten naar buiten bewegen je borstkas moet stil blijven). De andere helft van de methode is dat je spreekt zonder onzekerheid(zonder dat je denkt, ojee een moeilijk woord ik ga stotteren). Als het lichamelijk goed zit, en je voelt geen onzekerheid dan stotter je niet! het kan zo simpel zijn:)

Deze manier van spreken(de methode) moet je vanaf de eerste dag van de cursus toepassen, altijd! en overal! Even denken van.. nu even niet! en beginnen te stotteren is fataal.. je weet weer hoe het is om te stotteren en je valt terug.. dagen/weken hard werken naar de kl*te.

Maar het leuke is! Alles wat je zegt, en waar je het ook zegt, je spreekt het vloeiend uit! Het spreken zonder onzekerheid(ojee ik ga stotteren) te voelen gaat steeds sneller en als je een heel aantal weken helemaal niet gestotterd hebt ben je klaar om naar een volgende fase te gaan, waarin het spreken al weer 2x zo snel gaat. In de 2e fase kon ik met recht zeggen: 'Yes dit is al veel fijner spreken dan stotteren!' En dan wordt het alleen nog maar leuker!

Ikzelf zit nu in de laatste fase van de methode(sinds een paar dagen Oleee oleee:D), nog steeds helemaal vloeiend en zonder onzekerheid! en bijna net zo snel als normaal spreken! Echt puuuur genieten! Even naar de bakker? Even naar de kapper? Doe ik even. Nooit gedacht dat ik ooit zonder angst al die dingen zou kunnen doen!

Als ik eerlijk ben was ik de maanden vóór deze fase nog altijd sceptisch over de werking van de methode geweest(het klinkt gewoon te mooi om waar te zijn) en ik stagneerde ook een periode in mijn voortgang. Maar na 2 weken 100% mijn best doen! En niet even denken het gaat goed het kan wel even met wat minder moeite, ben ik erdoorheen gekomen en zit ik in de laatste fase! En nu weet ik ook zeker! de methode werkt! Die bevestiging aan mijzelf kunnen/durven geven was echt heerlijk!

Wat de 10-daagse cursus zo goed is maakt is dat men je de methode uitlegt en daarbij motiveert om hem toe te passen. Daarbij heb je ene groep waarmee je hetzelfde doormaakt, door je stotteren heb je veel gemeen, je doet iets 'aparts', iets wat nieuw voor je is, en dat levert gewoon leuke situaties op waar je met zen allen hard om kan lachen! Dat maakt het leuk! Daarbij worden de lessen gegeven door een leuke(doch noodzakelijke strenge) docent, die altijd zijn best doet voor een goede sfeer en om de lessen niet saai te laten worden.

Verder hebben jullie gelezen dat ik nu 6 maanden bezig ben, dit is een een behoorlijke tijd, maar de tijd dat het duurt hangt van jezelf af! Hoe gemotiveerder je bent! en hoe consequenter je de methode toepast! hoe eerder je van dat verrekte stotteren af bent! (De 'ergste' stotteraar uit mijn groep(waarschijnlijk ook de gemotiveerste) maakte het snelste vooruitgang!)

En dan nog! al zou je er 2 jaar over doen? Je stottert niet meer! EN: de jaren daarna kan je net zo praten als al die mensen waar je altijd zo jaloers op bent geweest! Geen beperkingen meer! Je kan laten zien wie je ECHT bent! De wereld ligt aan je voeten!

Het berichtje is wat langer geworden dan ik van plan was.. maargoed:D enthousiasme denk ik;)

Twijfelaars over de DFM: gewoon doen! Gun het jezelf! Doe het voor jezelf! en ga dervoor! Succes!

Groeten!
Hmm, zou Temp voor De Ferro werken?

Hoe gaat het met iedereen? Wat is het weer stil hier...

@Soul: hoe gaat het met je ontspanningsoefeningen? Heb je je ademhaling al iets beter onder controle?

Lieve woorden, maar zo sterk ben ik niet hoor! Ik heb af en toe momenten van optimisme, maar ben eigenlijk heel pessimistisch ingesteld aangelegd. Ik moet morgen naar de opendag van de hogeschool om me te oriënteren, maar heb zo'n idee dat ik niet ga. Stom he?

Laten jullie weer even iets van jullie horen? Ben echt benieuwd hoe het met iedereen gaat.
Precies mijn gedachten Twis. Ik heb even geen zin in DF merk ik en reageer daarom maar niet.

Nou, inderdaad stil hier zeg. Ik was al bang dat ik iets verkeerd had gezegd of zo, maar dat zijn waarschijnlijk mijn eigen hersenkronkels

Ik hoop dat ik je niet gekwetst heb met mijn opmerking over dat ik vind dat je zo sterk en positief bent. Het komt in ieder geval uit een goed hart

Ik ken je natuurlijk helemaal niet, maar door je bericht over alles wat je ging ondernemen kreeg ik heel sterk het gevoel dat je veel vechtlust hebt.

Herken mezelf trouwens wel erg in wat je omschrijft hoor. Ben zelf ook (wel met vlagen) heel pessimistisch. Kan me dan ook echt depressief voelen, waardoor het erg moeilijk wordt om dingen te ondernemen.

Waarom denk je dat je niet wilt gaan morgen?

Is trouwens niet stom hoor, ik kan me voorstellen dat zo'n oriëntatie een hele grote stap is, nu je niet lekker in je vel zit.

Soms zie ik ook ergens vreselijk tegenop, als ik het dan toch doe (en soms ook niet hoor...) ben ik ongelooflijk trots op mezelf, en dat voelt dan wel goed. Maar het lukt me ook niet altijd om dat gevoel vast te houden voor een volgende keer. Lastig hoor.

Meis, ik kan alleen maar zeggen, doe waar je je goed bij voelt ook als dat betekent dat eventuele toekomststappen even moeten worden uitgesteld. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Ontspanningsoefeningen lukken nog niet zo. Ik kom er niet diep genoeg in, teveel onrust in m'n lijf. Nog veel oefenen dus, dan gaat het hopelijk vanzelf beter.

Komen de andere stotterladies weer lekker meeschrijven hier? Dat lijkt me wel gezellig

Fijn weekend allemaal!
.
Soul, je hebt me zeker niet gekwetst met je opmerking. Ik vond het juist heel lief, maar vind het niet op mij van toepassing.

Ik ben uiteraard niet naar de opendag gegaan. Ik werd behoorlijk ellendig wakker, dus heb de boel afgeblazen. Heb besloten om binnenkort een afspraak te maken met een decaan ofzo. Volgens mij kan dat namelijk wel.

Het is prachtig weer, maar ik heb nergens zin in. Ff een kutdag. Sorry voor mijn negativiteit hier.

Ik weet niet waarom ik dat dacht van Temp, kreeg er een slecht gevoel bij. Grappig dat jij dat ook hebt.

Fijn weekend iedereen!
He lieve meiden!

Wat een héérlijk weer hé?

Hier is het de laatste tijd erg druk geweest, StJef was jarig, en zit sowieso niet lekker in zijn vel, en huilt weer heel veel. Dochter is daardoor ook van de leg, en druk op het werk dus de dagen vliegen voorbij hier.

Van de week kwam er een man op m'n werk langs om een contract te tekenen, en die stotterde/haperde behoorlijk. O daar kan ik echt slecht mee omgaan, voel meteen hoe hij zich moet voelen. Weet dan ook niet waar ik moet kijken, en durf zowat zelf niets te zeggen omdat ik dan bang ben dat hij denkt dat ik hem in zeik zit te nemen, omdat ik maar heel af toe 1 letter haper.

Maar goed, Twister, goed dat je evengoed een afspraak gaat maken met een decaan om eens te kijken wat je wil gaan doen. Klinkt heerlijk, een middag op het dakterras met prosecco!

Soulcats: Vind het zo rot voor je dat je je zo voelt. Ontspanningsoefeningen zijn sowieso goed om in slaap te komen. Ik hoop dat het wat helpt, en dat je kunt gaan accepteren dat je een tijdje uit de roulatie bent hiermee. Het is niet niks, en ik hoop dat je echt de tijd neemt om te herstellen en er nog sterker uit te komen!

Kitty: Wat goed dat je al met je stotteren wat makkelijker om kan gaan. Misschien dat HD net het zetje geeft om een presentatie makkelijker te maken voor je. Enne zo'n eenmalige stotter, who cares?!

Temp: echt top voor je dat je zo tevreden bent over de DF. Ik krijg af en toe het idee dat er gewoon mensen op ons topic afgestuurd worden, om zieltjes te winnen.

Nou, DFF, mijn zieltje krijg je moooi niet

Jef is weer wakker, we moeten zo nog naar een oudtante van man, ze is jarig. Lekker met een stel andere bejaarden in een heel klein benauwd flatje zitten, de kinderen weghouden van alle snuisterijen, en believe me, dat zijn er veel Nou ja, misschien ga ik me wel te buiten aan een fles advocaat

tot later ladies!
Hoi leuke stotteraars!

Wat fijn om te zien dat dit topic nog niet doodbloedt! Ik zit het zelf nu te lezen op de iPhone in het zonnetje (heeeeerlijk inderdaad).

Ik was een beetje flabbergasted door Temp's verhaal. Prachtig natuurlijk dat hij er op dit moment van het stotteren mee af is gekomen, maar geloof dat hij de minder fijne ervaringen van DF van sommigen hier een beetje over het hoofd zag.

Mette Mare: als ik een stotteraar irl tegenkom, vind ik dat altijd wel interessant! Kijken hoe diegene er mee omgaat... Maar durf zelf bijna nooit erover te beginnen natuurlijk... Zijn meestal wel mannelijke stotteraars ( die zijn er procentueel veel meer, geloof ik).

Twister: herken het wel erg, hoor, dat je dan uiteindelijk niet gaat, heb zelf ook zo'n periode gekend. Maar een gesprek met de decaan lijkt me toch ook prima, misschien wel beter?!

Soulcats: wat schrijf je toch mooi en goed advies!

Zelf ben ik de hele werk grieperig geweest, maar kon me niet ziekmelden in deze drukke week. Weinig energie door al dat snot en dat merkte ik maar al te goed. Zelfs een keer geen afhaal-capuccino gehaald, omdat ik voelde dat ik daar helemaal niet uit zou komen (is ook een rotwoord!) en daar ff geen energie voor had. Ben nu eindelijk aan de beterende Hans en heb zoveel mogelijk m'n afspraken voor maandag en dinsdag verzet... Even wat tijd voor mezelf. Ga wel vanuit huis werken, maar dat is toch altijd relaxter...

Ik ga nog even wat zonneenergie opsnuiven! Tot gauw!
Hallo lieve dames!

Ik volg de topic nog steeds hoor! Het doet me goed dat jullie hier blijven posten. Ben stuk voor stuk benieuwd naar jullie! Ik heb het de laatste tijd erg druk gehad en een terugval in mijn eetprobleem. Ben weer wat bovenop gekrabbeld en neem de tijd om even te reageren.

@ Twister: Uit je woorden kom je heel positief over, maar soms wordt je gewoon een beetje pessimistisch. Moet zeggen dat stotteren je leven behoorlijk kan beïnvloeden, dus zo gek is dat niet. Probeer toch het beste ervan te maken altijd! Jammer dat je niet naar de open dag geweest bent… Maar dit vooral omdat je je niet zo ok voelt. Denk eerst aan jezelf en forceer jezelf niet van alles. Al komen we onder sommige dingen niet uit. Enig idee hoe het komt dat je je down voelde?

@ Soulcats: Wat goed dat je de stap hebt genomen om iets aan je dipje te doen. Maar blijft lastig he.. Ontspannen gaat niet zo een twee drie. Maar ik weet zeker dat het je stap voor stap gaat lukken met die oefeningen. Je klinkt altijd zo hoopvol met alles! Helaas herken ik je perioden van depressieve gevoelens maar al te goed. Denk je dat het mede door het stotteren komt of door andere dingen. Ik zit er nu ook middenin en dit vraag ik me toch wel af. Ik gun je zo dat je je beter zult voelen! Je lijkt me een pittige tante!

@ Mette Mare: Gaat het al wat beter met (St)Jef? Je kan trouwens ook gewoon Jef ervan maken. Ik heb ook heel vaak dat ik namen niet kan uitspreken, zo frustrerend! Lukt het zelfs niet met de DF methode? Dat je bv de techniek alleen daarbij gebruikt? Heb je het nog leuk gehad met de verjaardag? Tussen de bejaarden gebleven of toch even buiten geweest aan de advocaat?

@ Astair: Hoop dat je je inmiddels beter voelt? Ziek zijn en nog doorwerken is geen pretje. Ook vooral omdat je tijdens je zwakke perioden meer stottert of niet? Als ik ziek ben heb ik er meer last van, merkte jij dat ook? Hmmm, afhaalcappuccino? Heb je ook moeite met cappuccino alleen? Dan zou ik die afhaal weglaten als het kan haha! Trucjes en stuntjes zijn af en toe handig, maar soms kan je ze gewoon niet gebruiken!

@ Temp: Wat fijn om te horen dat de DF voor jou de uitkomst was om van het stotteren af te komen! Zoals je hebt kunnen lezen zijn de meningen over de methode verdeeld. Ik wil de cursus graag doen, heb me erin verdiept en wil ondanks de negatieve reacties toch de cursus volgen. Was de methode wel een beetje toe te passen in het dagelijks leven? Maar al met al ben ik blij voor jou en iedereen die erin geslaagd is van het stotteren af te komen in met de DF.

Lieve mensen, met mij gaat het met ups en downs. Van het spreken heb ik vrij veel last. Omzeilen van woorden, situaties vermijden. Heb geen genoeg kracht meer om te vechten. Zelfs mijn beroep wordt erdoor bepaald. Als ik stotter blokkeer ik gewoon. Ik spreek voor de rest best vloeiend, er zijn mensen die mij goed vinden spreken. Ben een typische verborgen stotteraar. Kost het stotteren bij jullie ook zoveel energie? Ik wil graag de DF volgen, maar begrijp me niet verkeerd he. Iedereen die er niet in is geslaagd moet natuurlijk niet denken dat het aan hun zelf ligt. Zoveel stotteraars en zoveel methoden.. wat voor de een werkt, werkt niet voor de ander. Maar ik heb gezien dat mensen er baat bij hebben gehad.. Daarom vind ik het eerlijk gezegd wel jammer als er negatief over de methode word gepraat. Als ik er niet in slaag met de DF methode zou ik eerder zeggen dat het komt doordat de methode niet bij me past. Mensen die wel zijn geslaagd vertellen ook dat het niet makkelijk is en dat ze weleens een terugval hadden. Dit klinkt best realistisch vinden jullie niet? Als ze zouden zeggen dat je er makkelijk vanaf komt met de DF zou het anders zijn. Het gaat niet zonder slag of stoot en mocht het niet gaan zijn ze bereid je te helpen. Bovendien wordt de methode (deels) vergoed door de zorgverzekeraar.. Als het helemaal niet zou werken zouden ze dat toch niet doen.. Kunnen jullie mij vertellen waar jullie tegenaan liepen met de methode? Ik wil dit dolgraag weten. En nogmaals zeg ik absoluut niet dat het aan jullie ligt he! Jullie komen allemaal heel sterk over, dus wekt het wel twijfel bij me op of ik de DF wel moet doen. Maar ben het zat om op zoek te gaan naar de geschikte therapie. De HD lijkt me niks voor mij.. De extreme lage tempo van spreken, de locatie (is wel erg ver)…

Voor de rest ben ik opgebrand.. Mijn eetstoornis steekt de kop weer op.. Ben energieloos.. Wil graag een nieuwe baan, maar daarvoor staat de DF op de planning..

Wens iedereen een fijne middag!

Liefs
Hoi lieve meiden, wat een gezellige drukte hier.

@Twister, rot voor je dat je zo'n kutdag had gisteren. Gaat het inmiddels weer iets beter? Heb je nog van het mooie weer kunnen genieten vandaag?

Voel je alsjeblieft nooit bezwaard hier te schrijven, ook (juist!) niet als het even wat minder gaat. Denk dat het juist goed is als je die negativiteit eruit 'gooit'. Mij helpt het in ieder geval wel, om op die manier even stoom af te blazen.

En ik hoop niet dat je het jezelf kwalijk neemt dat je niet naar de open dag bent gegaan gisteren. Je was er gewoon niet toe in staat. Punt. In plaats daarvan doe je toch weer een stapje vooruit, namelijk de beslissing nemen binnenkort een afspraak met je decaan te maken. Probeer het positieve daarvan in te zien.

Verder weer een omdat ik gewoon vind dat je die even nodig hebt.

Oh enne.... Temp wie?

@Mette Mare, leuk dat je weer even mee komt kletsen!

Die Stjef houden we erin he, hij is zo leuk

Trouwens nog gefeliciteerd met de verjaardag van je zoon!

Heb je de verjaardag gisteren en de fles advocaat overleefd?

Dank je wel voor je lieve woorden. Ik begin langzaam te beseffen dat ik best een tijdje uit de roulatie zal zijn en dat er inderdaad (veel) tijd nodig zal zijn om te herstellen. Hopelijk lukken de ontspanningsoefeningen binnenkort beter, zodat ik er ook echt baat bij heb.

@Astair, volledig met je eens v.w.b. Temp's verhaal... verder ga ik er geen woorden aan vuil maken

Ben je alweer een beetje opgeknapt? Fijn dat je de komende dagen thuis kunt werken en hopelijk ben je snel weer helemaal beter. Vandaag nog wat zonne-energie opgedaan?

Die afhaalcappuccino had ik wel voor je kunnen halen Als jij dan voor mij voortaan de koffie verkeerd besteld. Drink ik het allerliefste, maar op een of andere manier eindig ik altijd met een cappuccino voor m'n neus. Lekker logisch

Bedankt voor je lieve compliment. Maar om de woorden van Twister te gebruiken, ik vind het niet op mij van toepassing

@Iremgul, vervelend dat je eetprobleem je weer parten speelt. Kan me niet herinneren er iets over te hebben gelezen hier, maar heb je hier hulp voor?

Heb je sowieso niet veel te veel hooi op je vork, meisje? Je schrijft dat je geen kracht meer hebt om te vechten, opgebrand bent en energieloos. Daar schrik ik wel van.

Denk dat jij ook moet proberen alles stapje voor stapje te doen en af en toe zeker ook even tijd voor jezelf proberen te nemen.

Tuurlijk kost het stotteren veel energie, maar - hierover is al eerder gesproken hier - ligt voor een groot deel toch wel in acceptatie.

Laat je niet leiden over wat wij over de DF-methode vinden, volg je eigen weg. Weet je nog?: de ene keuze sluit de andere niet uit. Als jij vindt dat DF voor jou nu de goede keus is, volg dan vooral je pad. Je zult het toch echt zelf moeten proberen.

Ik zelf ben door DF wel een stuk beter gaan spreken. Maar de hele methode (het is je eigen schuld als je na DF blijft stotteren...) staat me gewoon tegen.

Maar meis, nogmaals doe wat je hart je ingeeft.

Hoe ver ben je met het uitzoeken van je trouwjurk? En lukt het met alle voorbereidingen voor de bruiloft?

In ieder geval erg bedankt voor je lieve woorden. Helaas ben ik (meestal) verre van een pittige tante

Ik heb laat vaak over me heen lopen en ben echt heel onzeker. Probeer het beste van het leven te maken, maar het valt me wel zwaar. Vooral nu heb ik totaal geen vechtlust meer. Maar kan gelukkig wel altijd lichtpuntjes zien, en erop vertrouwen dat het weer goedkomt en ik de kracht zal vinden om er sterker uit te komen.

Ik denk eigenlijk niet dat het stotteren er veel mee te maken heeft dat ik nu in een dip zit. Misschien alleen in die zin, dat er natuurlijk altijd wel spanning in m'n lijf zit, om zo goed mogelijk te praten, maar het zijn vooral privé- en werkgerelateerde dingen die de emmer hebben doen overlopen.

Ik hoop dat je snel weer beter in je vel zit en de juiste keuzes voor jezelf kunt maken. Let op jezelf!

Laterrrrrrrrr allemaal!
.
Oops..... wat een verhaal
.
Hoi allemaal!

Iremgul: fijn om were even te lezen hoe het met jou is...minder fijn hoe het met je gaat Wat rot dat je weer met je eet-probleem zat. Je schrijft dat je eruit bent gekrabbeld. Misschien heb je er al eerder over verteld, maar krijg je hulp bij je eetstoornis? Ik kan me voorstellen dat het heel veel energie kost! En dat dan naast het stotteren, wat ook al veel energie kost...pfoe!

Ik hoop dat je wat rustig aan kan doen!!

Van DF weet je inmiddels hoe ik er over denk, maar wil toch nog even zeggen, dat als jij je hier goed bij voelt, als het je aanspreekt, dat je het dan gewoon moet gaan proberen, hoor!

Ik zal het zelf nooit weer doen, maar ben benieuwd hoe jij het gaat ervaren, dus als je bent begonnen met de cursus: let us know!!

Volgens mij mag je ook vrijblijvend een les (passief) bijwonen...heb je dat al eens gedaan?

Soulcats: haha, ik vind het altijd wel leuk als mensen een heel verhaal schrijven, hoor! Hebben we weer wat te lezen! Hoe gata het nu met jou? (Dat las ik dan weer niet echt )

Over die afhaalcappuccino: ik vind het woord cappuccino echt een K*Twoord! Als ik me goed voel en rustig spreek komt het er goed uit, hoor. Maar zoals vorige week, een hoofd vol snot en heel erg moe: nope, dan waag ik me er niet aan. Gelukkig hebben we ook een Nespresso op het werk, waar je zelf lekkere koffie kunt maken

Bestellen jullie wel eens iets niet, omdat je angst hebt voor een bepaald woord/letter op dat moment?

Ik merk wel dat ik me vorige week wat voorbij heb gelopen. Vandaag vanuit huis gewerkt, maar nog steeds wel wat snotterig en erg moe nog van de week ervoor. Ben vandaag een beetje snel aangebrand

Ik werk freelance en daardoor is het soms nog wel eens moeilijk om 'nee' tegen werk te zeggen, omdat je niet weet of het aanbod nog een keer komt...
Ik ken in mijn omgeving twee mensen die allebei op volwassen leeftijd stotterden en ze zijn er allebei vanaf gekomen.

Voor volwassenen bestaan speciale stottertherapieën, vaak wordt het nog vergoed door de zorgverzekeraar ook. Wellicht kun je eens op de website van je zorgverzekeraar kijken?
Hahahha ik werk voor Del Ferro;) grapjurken!

Mette mare & Astair dank voor jullie genuanceerdere/leukere reacties.. Maar Astair, ik begrijp het niet zo goed? Waarom heb ik de reacties van de mensen die negatief over DFM waren over het hoofd gezien?

Ik heb ze juist goed gelezen. En ik dacht ZONDE. Iremgul(de topicstarter) denkt er over om de DFM te doen en dan krijgt ze voor het grootste gedeelte negatieve reacties. Terwijl er ook mensen zijn die er wel heel positief over zijn.. Vandaar mijn post.

En het lijkt wel alsof ik jullie(de mensen die negatief over DFM waren) beledigd heb door mijn verhaal? How come?

Het klopt dat ze de negatieve kanten van stotteren belichten om je te motiveren. Maar geef ze is ongelijk, je hebt alle motivatie nodig als je van je stotteren af wilt komen.

In mijn optiek zijn er 2 mogelijkheden om om te gaan met je stotteren. 1. is logepedie en vooral je stotteren accepteren! Als je dat doet zal je spraak verbeteren. 2. is volledig van je stotteren af komen dmv de DFM. Het deert dan niet dat je een hekel hebt/krijgt aan stotteren, als je der van af wilt komen en daarvoor alles wilt doen stotter je ook niet meer.

Maargoed.. ik schreef mijn post voor Iremgul

Iremgul: Super goed dat je DFM wilt gaan doen! Zoals je weet juich ik het alleen maar toe;)

Jah het was wel moeilijk om het toe te passen in het dagelijks leven 1. omdat ik (dan wel met bekende mensen) graag mocht praten en erg hield van ouwehoeren. En dat kan niet met de methode, even snel iets zeggen kan niet. En 2. een zin zeggen kost best wat voorbereiding(de methode) en ivm stotteren weten mensen niet wat je aan het doen bent dus je wordt wel eens aangekeken van 'wat doe je?' Gelukkig als je het uitlegt reageren mensen alleen maar positief! Dan weten ze wat je doet en hebben ze ook alle respect en geduld om je de methode toe te laten passen. Dus dat was voor mijzelf even aanpassen, ik moest even een knop omdraaien van 'ik doe dit voor mijzelf, dus schijt aan wat mensen allemaal zullen denken.' Als je die knop eenmaal om hebt gezet is het prima toe te passen allemaal. Tijdens de 10-daagse cursus wordt het toepassen van de methode je ook geleerd, je moet ook uitdagingen(best eng in het begin haha) gaan doen enzo zodat je zelfvertrouwen krijgt in het toepassen in die siuaties. Je bent met een groep en iedereen doet hetzelfde dat helpt echt!

Wat misschien ook de negatieve reacties van de anderen kan verklaren is dat de methode er tegenwoordig heel anders uitziet dan vroeger. 'Vroeger' Was er een wekelijkse cursus, 1u in de week ging je dan langs bij het instituut. De voortgang ging dan ook heel erg langzaam, zo moest je 2 maanden met je handen in je zij spreken wat nu slechts 2 dagen is!

Een ander ding wat misschien goed om te weten is: op de site van Del Ferro heb je filmpjes van mensen die spreken met de methode(heb je vast bekeken), je ziet ze alleen spreken, het voorbereidende werk laten ze niet zien. In werkelijkheid is het dus iets minder rooskleurig. Dit is ook het enige minpuntje wat ik heb over Del Ferro!

Ikzelf ben trouwens nog niet van het stotteren af! Ik heb al maanden niet meer gestotterd maar gebruik nog steeds de methode(zei het de laatste fase en dat gaat gewoon supersnel!)

Als je nog vragen hebt Iremgul, mag je me ook een berichtje sturen, dan mail ik je wel terug.(Mag ook als je al met de cursus begonnen bent).

Vooralsnog.. super veel succes en spreekplezier! You go girl!:P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven