wie heeft ervaring met een groep overslaan?

10-10-2007 16:06 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij hebben een groot dilemma:

Onze dochter (5) zit nu in groep 2, maar is behoorlijk bij de pinken. Ze leest als sinds ze 4 is en pikt alles heel snel op. Zo goed dat ze haar na de kerst door willen laten gaan naar groep 3.

Ze wordt dan in groep 2 klaar gestoomd voor de overstap, en ze mag na de herfstvakantie 2 dagdelen alvast naar groep 3 om de overgang wat makkelijker te maken.

Manlief is er al uit, gewoon doen, (hokjesgeest, iedereen zegt dat ze het aankan, dus doen)

Ik denk dat ze het ook wel aankan, het is een pittig ding die niet op haar mondje is gevallen. Maar een andere kant van haar is nog heel speels.

Ze zit in groep 2 prima in haar vel, en ik vind dat veel belangrijker dan goed presteren. Waar ik bang voor ben is dat ze in groep 3 te veel op haar tenen moet lopen. En dat ze geen aansluiting krijgt met de groep.

Op mijn verzoek mocht ze een paar dagdelen "stage" lopen in groep 3, in de hoop dat ze graag weer naar groep 2 wilde, maar helaas...ze vond het heel erg leuk. Als ik aan haar vraag wat ze leuker vindt, weet ze het niet echt. Ze vindt beide leuk.

Kortom, om een lang verhaal kort te maken: Wie heeft ervaring met een groep overslaan, zowel van jezelf als je kind. Is het bevallen? Of zeg je achteraf: ik het altijd het gevoel gehad er niet bij te horen?

Dames (en heren) alvast bedankt!
Mijn zoon heeft een groep overgeslagen. Hij heeft groep 1 en 2 in één jaar gedaan. Inmiddels is hij 13, zit in de derde klas van het gymnasium en heeft alles prima kunnen bijbenen qua lesstof. Hij voelde zich tussen de wat oudere kinderen ook meer op zijn plek, dus ook op dat vlak heeft het goed uitgepakt.
Mijn nichtje is vier en zit in groep 2 (in december wordt ze 5). Ook omdat ze zo bijdehant is. Ik denk dat het geen kwaad kan, als ze toe is aan leren dan moet je dat stimuleren. Zolang het maar niet ten koste gaat aan het spelen bijvoorbeeld.
Gussie wat voor soort onderwijs ie het?

Er zijn scholen waar kinderen in groep groep 3 gewoon nog in de poppenhoek kunnen spelen, maar er zijn ook scholen waar de overgang best groot is en iedereen keurig zijn werkje maakt achter de tafeltjes.

Als die overgang niet zo groot is, dan kan het een uitdaging voor haar zijn. Maar anders is ze al het speelse kwijt en wie weet demotiveert haar dat wel..
Hoi Gussie,

Ik herken jouw verhaal wel van mijzelf. Toen ik naar de kleuterschool ging kon ik ook al lezen en was ik ook met andere dingen heel vlot. Toen ik halverwege groep 2 zat ben ik naar groep 3 gegaan met een paar anderen die ook wat verder waren. Dat werd een gemengde groep 2/3. Daarna ben ik gewoon in groep 3 gebleven omdat ik niet officieel een groep over had geslagen. Groep 4 mocht ik vervolgens over slaan en dat hebben mijn ouders uiteindelijk niet gedaan omdat al mijn vriendjes en vriendinnetjes naar groep 4 gingen.

Achteraf gezien was het geen succes, ik hing steeds tussen 2 groepen in want leren lezen hoefde ik niet meer dus ik ging dictees maken met groep 5. De rest van de bassischool tijd en een deel van de middelbare school waren voor mij ook geen uitdaging waardoor ik nooit heb leren "leren". In 5VWO kwam ik mezelf toen tegen omdat het teveel werd om zonder huiswerk en goede voorbereiding te halen. Na 5VWO overgedaan te hebben ben ik in 6VWO alsnog afgehaakt omdat ik er helemaal genoeg van had.

Ik weet natuurlijk niet wat er was gebeurd als ik wel die groep over had geslagen maar misschien had ik dan meer uitdaging gehad op school.

Mijn ouders denken achteraf ook dat ze mij beter die groep hadden kunnen laten overslaan maar dat is natuurlijk moeilijk achteraf te zeggen.

Als jullie dochter het leuk vindt in groep 3 zou ik dat zeker overwegen, ieder kind leert in zijn eigen tempo en wat schoolwerk betreft is jullie dochter dus wat sneller. Dan is het fijn als ze daar in gestimuleerd wordt.

Succes!
Bij mij werd ook geadviseerd om mij een groep over te laten slaan, uiteindelijk werd er heel moeilijk over gedaan (weet niet meer door wie) en ging het niet door. Ik denk wel omdat alles me zo makkelijk afging, ik een ontzettend luie leerling ben geworden. Ik zou het dus wel doen. Als later blijkt dat het toch niet werkt voor jouw kind, kun je het altijd weer in een andere groep laten plaatsen.
Cum non tum age
't Is alweer enige tijd geleden maar ik heb ooit groep 2 overgeslagen. Ik was hier ook pittig/slim/whatever genoeg voor en al m'n vriendinnetjes gingen naar groep 3. Ik kan me niet herinneren dat ik hier ooit problemen mee heb gehad. Overslaan in prima gegaan, later ook alle schooljaren. Ik ben blij dat mijn ouders hebben besloten me de klas over te laten slaan. Ik heb altijd heel goed aansluiting gevonden bij de kinderen in mijn groep/klas en heb me ook later (middelbare school/universiteit) nooit (te) jong gevoeld.
Zelf heb ik geen kind dat een groep heeft overgeslagen, maar wil je wel een voorbeeld voorleggen uit mijn eigen directe omgeving.

Twee familieleden, allebei in november jarig, mochten allebei een klas overslaan,

Kind 1: Had het nog erg naar het zin in de oude klas, daar gebleven, met twee vingers in de neus uiteindelijk het VWO afgemaakt, cum laude en nog een beetje. Daarna ook zonder noemenswaardige tegenslagen een universitaire studie afgerond.

Kind 2: Had het ook erg naar de zin in oude klas, toch een klas over laten slaan. Met hangen en wurgen het VMBO gehaald en daarna verpleegkundige geworden ( voor ik het halve forum over me heen krijg, ik vind verpleegkundige zijn een heel mooi en goed beroep, maar ik stel me bij iemand die heel buitensporig bij de pinken is toch minstens een arts ofzo voor....).

Vanuit mijn eigen vriendinnengroep: Een aantal ervan hebben op de basisschool een klas overgeslagen, maar zijn in het middelbaar onderwijs nagenoeg allemaal een keer blijven zitten.

Als je kindje het nog naar de zin heeft bij de kleuters, lekker laten zitten, maar dat is mijn mening.

Mijn eigen dochter is een hele vroege leerling, kan uitstekend meekomen en staat haar mannetje, maar heeft het toch vaak moeilijk op sociaal-emotioneel vlak.

Niettemin kan ik me wel heel goed voorstellen dat je gloeiend trots bent als je het bericht krijgt dat je kind een klas over mag slaan.
Dank jullie wel voor de snelle reacties!

Iemand (ik weet niet meer je nick, sorry), vroeg of overgang groot is. Het is een reguliere basisschool, en voor zover ik weet hebben ze geen echte "speelhoeken; meer. Dus best wel groot.

Daar ligt ook een beetje mijn "probleem". Ze moeten nog zolang zoveel, laat haar lekker spelen denk ik aan de ene kant.

Maar uit jullie reacties merk ik ook dat als je niet de uitdaging krijgt, je "lui" kunt worden, en later er problemen mee krijgt.

Ik wacht met spanning af op nog meer ervaringsverhalen.
Ik heb zelf een groep overgeslagen, zat dus op mijn 5e in groep 3, en dan iedere dag chagerijnig thuiskomen dat ik nog geen boek had mogen lezen!

Wat heel belangrijk is is wat pebbles ook zegt! het "leren" leren!

Ik zat me stierlijk te vervelen op de basisschool en had als enige uitdaging het nederlands leren van mijn vriendinnetje uit ghana...

zelfs na het overslaan van die klas...

De rest van de klas was nogal "moeilijk"en daar ging dus ook alle energie van de leraar naartoe!

toen kwam de middelbare school.. ik was 11 en ging iedere dag 30 km op en neer met de trein...

na de brugklas mocht ik kiezen of naar de havo of naar het VWO...

na gesprekken met leraren, moest ik vooral veel spelen en "kind" blijven...

mn ouders hebben dat advies opgevolgd... het vwo kon altijd nog!!

ik vond dat allemaal allang prima... een jaar korter naar school, lekker makkelijk, een vak minder examen...

ik hoefde haast nooit huiswerk te maken...

keek 's morgens in mn agenda welk vak ik examen moest doen 's middags...

tuurlijk ben ik gelijk gaan studeren na de havo... niks vwo!(zat dus ook al met 16 op kamers...)

maar oh oh wat was het makkelijk geweest als ik ook maar enige uitdaging of discipline had gekend ...

ik weet natuurlijk niet hoe het dan met mij was "afgelopen"

maar echt "leren" leren is zoooo belangrijk!!

Daarom is mijn advies: doen! zorg dat ze uitgedaagd wordt!, dat het "moeilijk"is.. later zal ze daar echt wel profijt van hebben...

Ik viel niet buiten de boot op school door mijn leeftijd, meestal kwamen ze er op mijn verjaardag pas achter dat ik de jongste was... vriendinnetjes/vriendjes waren wel ouder... (zat al stiekum in de kroeg op mn 13e wel voor 10en... maar maak je borst maar nat!!)

en wat er ook al gezegd is.... terug kan altijd nog... als je bijvoorbeeld zou merken dat eht echt te hoog gegrepen is ofzo....
Hallo, hier ook iemand die heel goed kon leren op de basisschool, maar geen klas heeft overgeslagen.

Zelfde verhaal als noa en pebbles. Heb uiteindelijk wel mijn VWO gehaald, maar werd een steeds luiere leerling. Was ik op de basisschool heel leergierig en in het begin van de middelbare school ook; ik kreeg gewoon niet voldoende prikkels en werd niet gestimuleerd. Uiteindelijk kon ik met 5 minuten leren ook makkelijk een 7 of een 8 leren en werd het een uitdaging of sport om met zo min mogelijk moeite toch een voldoende te halen. En daar red je het in 5 VWO dus niet mee. En daardoor heb ik weer een gigantische faalangst ontwikkeld. Durfde helemaal niet aan de universiteit te gaan studeren, omdat ik bang was dat ik door de mand zou vallen en helemaal niet zo slim zou blijken te zijn.

Ja, ik denk toch dat ik haar een groep zou laten overslaan. Vooral omdat ze al een paar dagen heeft meegedraaid en ze het leuk vindt. Ik vond dingen leren juist heerlijk en dat was voor mij net zo leuk, zo niet leuker dan spelen, dus ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat ze niet meer in de poppenhoek mag. Op de kleuterschool was ik bijvoorbeeld alleen maar bezig met tellen en letters schrijven en moest ik af en toe echt in de poppenhoek gezet worden. "En nu spelen jij!" Ook thuis was mijn favoriete spel 'schooltje spelen' en boekjes overschrijven. Wilde graag rekenboekjes voor mijn verjaardag en ga zo maar door.

Zucht...ik had echt wel potentie en moet je me nu zien... 31 jaar, zwanger en geen carriere (grapje, ben erg gelukkig, hoor!!!!!)
Hier kom ik nog op terug
Vanmiddag deze discussie op mijn werk gevoerd (ben juf) en wij komen er steeds vaker van terug. Wij merken dat kids voornamelijk op het sociaal-emotionele vlak vast gaan lopen en heel soms ook in de leerstof.

Ik ben ook meer van lekker op de plek laten zitten en extra materiaal/uitdaging aanbieden (dit moet op een school wel medewerking krijgen, wij werken met een aantal kinderen op eigen niveau voor een hoop vakken). Kinderen blijven dan in hun vertrouwde klas, maar krijgen wel een stuk extra werk.

Het zou zo handig zijn als je een klein stukje verder in de toekomst kan kijken. Dan weet je waar je goed aan zou doen. Ik vind wel dat een kind niet de doorslag moet geven, een kind kan niet overzien waar hij of zij voor kiest.

Je geeft aan dat je dochter nog graag speelt, verlies dat ook niet uit het oog.

Succes met jullie overwegingen.
Ik denk dat groep 3 wel wat te belangrijk is om er een deel van over te slaan. Je geeft zelf aan dat ze nog heel speels is, dus misschien is het een goed idee om haar nog lekker het jaar af te laten maken. Ter zijner tijd is het altijd nog mogelijk om een klas over te slaan, maar laat haar nog even lekker de kleuter zijn die ze nog is, misschien is dat een goed idee.

Anderzijds, ik mocht vroeger groep 5 overslaan, maar mijn ouders hebben het niet gedaan. Tot nu toe nog steeds spijt van, want ik verveelde me altijd ontzettend tijdens de lessen, hetgeen mijn schoolprestaties geen goed gedaan heeft.

Al met al begrijp ik dat je voor een moeilijke keuze staat. Als ik jou was zou ik vooral kijken naar waar jij denkt dat je dochter zich op dit moment het meest op haar plek zal voelen.
Mijn zoontje heeft juist om de tegengestelde reden een tijdje 's ochtends in de kleutergroep gezeten en 's middags bij groep 3. En eigenlijk ging dat best heel goed. Is zoiets misschien bespreekbaar? Dat je dochter bijvoorbeeld 2 of 3 middagen per week naar groep 3 gaat voor wat extra uitdaging? Mijn zoon heeft er nooit problemen mee gehad dat hij een uitzondering was. Ik geloof ook niet dat hij er door de andere kinderen ooit op is aangesproken.
Nog even ter info. Mijn dochter is niet uitgesproken leergierig zoals sommige van jullie. Ze heeft ook een hele speelse kant.

Even ter illustratie: Oudste haalt infoboek over bijv. Marokko uit de bieb. Zij wil dat ook wel, want dan mag je naar boven in de bieb. Zoonlief weet na een week bijna alles over dat land. Maar zij weet alleen dat er een meisje in staat met een mooie jurk aan en vlechtjes (het blijft een meid he?)

Na het lezen van jullie reacties ben ik wel anders gaan denken. Ik neig nu naar een ja.

Maar blijf vooral komen met ervaringen, ben er superblij mee!
Een groep overslaan helpt volgens mij niet zo tegen het "luie leerling effect". Gussies dochter leest al, dus met dat hard werken zal het wel meevallen, en zelfs al zou ze wel hard moeten werken, dan is dat waarschijnlijk maar heel even: als ze zo bij de pinken is, heeft ze wat ze aan achterstand heeft, waarschijnlijk zo bijgewerkt. Daar leer je niet structureel een betere werkhouding van aan. Volgens mij kun je het wat dat betreft beter zoeken in permanente extra (intellectuele) uitdaging naast de gewone stof, verbreding in plaats van versnellen.

Gussie, wat is eigenlijk de reden dat de school denkt aan een klas overslaan? Alleen dat ze het intellectueel aan zou kunnen, of denkt de school dat ze bij de kleuters iets tekort komt? Ik denk niet dat een klas overslaan kwaad kan ofzo, maar zie ook de voordelen niet zo. Volgens mij is het een korte termijn oplossing: als je dochter snel leert, blijft ze dat doen, en loopt ze over een paar maanden weer voor als ze nu naar groep 3 gaat. Wat is er dan bereikt?
Maar Gussie, over dat infoboek over Marokko. Dat is volgens mij voor een meisje van 4 a 5 ook niet interessant. Heeft toch weer met een ander soort hersenontwikkeling te maken (komt pas laten dat je begrijpt dat er andere culturen en landen en dergelijke bestaan en dat de wereld groter is dan Nederland) en een ander soort interesse.

Ik vond het geweldig om logica te zien in dingen. Dus sommen maken en woordjes vormen/lezen. Daarnaast kon ik goed onthouden, dus vakken als geschiedenis, biologie en aardrijkskunde waren geen probleem, maar ik ging ook niet uit mezelf boeken lezen over die vakken.

Wiskunde vond ik geweldig, talen leren ook. Ook natuurkunde vond ik in het begin heel leuk op de middelbare school, later economie.
Hier kom ik nog op terug
Miffy, dan is er wel degelijk iets bereikt, omdat er dan veel meer uitdaging voor de leerling is en dan wel degelijk aan het werk moet.
Yoyo, Gussies dochter kan al lezen, toch wel iets waar kinderen in groep 3 een flink deel van hun tijd aan kwijt zijn. Waar zal ze dan (anders dan aan een nieuw plekje vinden in de groep) dan zo hard aan moeten werken, en vooral: hoe zorg je dat die uitdaging en harder moeten werken niet tijdelijk zijn?
Miffy, ik denk dat je een bepaalde intellectuele leeftijd kan hebben en ook een sociaal-emotionele leeftijd.

Voor ieder kind is het belangrijk dat die twee niet teveel uit elkaar lopen en het is dan ook aan de ouders en aan de school om dat in de gaten te houden. Als je snel kan leren zul je het ook in een hogere klas niet per se heel moeilijk hebben, maar word je toch meer uitgedaagd. Je moet net wat meer moeite doen.

In mijn geval had dat wel echt gescheeld, denk ik.

Het feit dat ik een luie leerling ben geworden is natuurlijk ook afhankelijk van mijn karakter. Ben en was nogal eigenwijs en stoer doen vond ik erg belangrijk op een bepaalde leeftijd. Daarnaast hebben mijn ouders me nooit aangesproken op het feit dat ik nooit huiswerk maakte, omdat ik toch altijd met hoge cijfers thuis kwam. Tsja, ik weet ook niet wat ik zou doen als ik een kind had dat zo goed kan leren, maar ik zou het in ieder geval wel wat meer achter de kont aan zitten.

Op de basisschool mocht ik heel veel extra werk doen. Had echt mijn eigen boekjes enzo, maar op de middelbare school doen ze dat natuurlijk niet meer. En wat vond ik het saaaaai in de brugklas en tweede klas. Al die talen vond ik leuk, maar het tempo was zo laag.

Ergens ben ik zelfs van mening dat het goed zou zijn als er nog iets anders zou zijn dan een gymnasium of VWO. Nog een niveautje hoger. VWO-leerlingen zijn namelijk echt niet allemaal even slim. Bij lange na niet. Maar goed, dat is een hele andere discussie.
Hier kom ik nog op terug
Een vriendin van me vroeg toevallig laatst hetzelfde. Haar dochter zit in groep 1 en mag meetesten voor groep 3 in januari. Haar schreef ik het volgende:

" Altijd leuk om te horen dat je kind slim is toch? Ik denk dat je haar gewoon mee kan laten testen, dat kan toch geen kwaad? Ze heeft nog ruim een half jaar voor de boeg, waarin ze nog heel veel gat leren en ontwikkelen dus de daadwerkelijke beslissing maak je toch pas in het voorjaar.

Let er wel goed op dat ook de school het oog houdt op haar volledige ontwikkeling, als het gaat om een klas overslaan. Veel scholen zijn er erg terughoudend mee omdat kleuters vaak emotioneel nog niet toe zijn aan groep 3 en sociaal nog niet voldoende ontwikkeld zijn om volwaardige vriendschappen op groep 3 niveau te kunnen handhaven. In groep 3 komen er al heel wat meer ingewikkelde regels rond vriendschappen en je wilt niet dat ze daar buiten valt.

Als laatste is ook de fysieke ontwikkeling belangrijk; ze moet mee kunnen komen met de spelletjes en de sportactiviteiten van groep 3.

Veel scholen kiezen er vaak voor om kinderen die itellectueel goed scoren wel in hun leeftijdsgroep te houden, maar ze een breder aanbod te geven. Dus niet sneller laten leren, maar meer. Sommige kinderen leren bijvoorbeeld spaans, naast het gewone lesprogramma.

Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen er emotioneel en sociaal vaak hinder van kunnen ondervinden als ze een klas overslaan op zo jonge leeftijd. Mocht ze voorlijk blijven dan kun je misschien beter overwegen je kind groep 5 of 6 over te laten slaan, dan is het verschil van 1 jaar tussen kinderen niet meer zo groot. 5 of 6 is echt nog wel een groot verschil."

Het hangt er ook een beetje vanaf wanneer je kind 6 wordt. Als ze dat voor december worden, is het verschil kleiner als dat je kind in april of mei pas 6 wordt.

Als je kind nog zo speels is, zou ik denk ik nu geen groep overslaan. Als ze slim blijft, kan dat later nog wel een keer.

Ook is het handig om na te gaan of ze niet alleen met lezen en schrijven bovengemiddeld presteert. Soms kan een kind het ene goed en doen ze het ook heel veel, maar zitten tekenen en knutselen ver onder niveau omdat ze daar zelf geen/weinig aandacht aan besteedt. En dan slaan ze toch ook een stuk creatieve ontwikkeling over en wordt al heel vroeg voornamelijk gestuurd richting intellectuele vaardigheden. Dat kan haar keuze mogelijkheden later beperken.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Kingsqueen schreef op 10 oktober 2007 @ 17:28:

Miffy, ik denk dat je een bepaalde intellectuele leeftijd kan hebben en ook een sociaal-emotionele leeftijd.

Voor ieder kind is het belangrijk dat die twee niet teveel uit elkaar lopen en het is dan ook aan de ouders en aan de school om dat in de gaten te houden.

Ik denk dat dat moeilijk te realiseren is, want dan zou je snel lerende kinderen of moeten gaan afremmen in hun intellectuele ontwikkeling, of extra vooruit moeten duwen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Beide is lastig, lijkt me. Het lijkt mij haalbaarder om er structureel aan te werken dat een kind in beide opzichten op zijn of haar niveau wordt aangesproken. Een kind dat al kan lezen nog eens laten "boom-roos-vissen" schiet dan niet op, maar een 12 jarige snelle leerling tussen de 18 jarigen ook niet: je kunt niet eindeloos blijven versnellen, en een kind dat echt snel leert, zal niet ineens na een keertje versnellen verder leren in een gemiddeld tempo.

Extra uitdaging zoeken naast de gewone leerstof kan wel: kind draait mee met leeftijdsgenootjes, en wordt uitgedaagd.

Ik ben niet per se tegen een jaar overslaan, zie er alleen in veel gevallen het nut niet zo in.

quote:Ergens ben ik zelfs van mening dat het goed zou zijn als er nog iets anders zou zijn dan een gymnasium of VWO. Nog een niveautje hoger. VWO-leerlingen zijn namelijk echt niet allemaal even slim. Bij lange na niet. Maar goed, dat is een hele andere discussie.Er zijn wel VWO scholen die hun leerlingen de mogelijkheid bieden naast het gewone programma vanalles extra te doen. Kan best goed werken.
quote:heleen1976 schreef op 10 oktober 2007 @ 16:55: Wij merken dat kids voornamelijk op het sociaal-emotionele vlak vast gaan lopen en heel soms ook in de leerstof.

Ik ben ook meer van lekker op de plek laten zitten en extra materiaal/uitdaging aanbieden (dit moet op een school wel medewerking krijgen, wij werken met een aantal kinderen op eigen niveau voor een hoop vakken).

Wij hebben in de tijd dat het met onze zoon speelde een tijd met school lopen steggelen over het sociaal-emotionele vlak enzo. School wilde er aanvankelijk niet aan, een groep overslaan, maar wij zaten na schooltijd met een hyeractief ventje die zich de hele dag te pletter had verveeld (en daardoor ook steeds vervelender werd in de klas).

Hij had zichzelf in groep 1 leren lezen en wij zagen erg op tegen nóg een jaar zonder lezen en rekenen. Er werd wel wat gedaan aan extra dingen aanbieden, maar hij had zoiets van, als de rest het niet hoeft, waarom zou ik het dan doen... iets wat hij ook na het overslaan van een klas stug heeft volgehouden.

Ook hij was speels en is dat ook na het overslaan van een klas kunnen blijven. Hij trok al meer naar de knulletjes in de klas waar hij toen in terecht kwam, dus met de aansluiting zat het wel goed (beter zelfs). En bovenmodaal leergierig is hij nooit geweest (tenzij het over Pokemon, games of Formule 1 gaat ....), dus in zijn geval was het niet zo dat hij na een jaar alweer op de lesstof was uitgekeken.
Oh, eens met poezewoes dus, dat kijken naar meer ipv sneller de moeite waard is om te overwegen.
[

Gussie, wat is eigenlijk de reden dat de school denkt aan een klas overslaan? Alleen dat ze het intellectueel aan zou kunnen, of denkt de school dat ze bij de kleuters iets tekort komt? Ik denk niet dat een klas overslaan kwaad kan ofzo, maar zie ook de voordelen niet zo. Volgens mij is het een korte termijn oplossing: als je dochter snel leert, blijft ze dat doen, en loopt ze over een paar maanden weer voor als ze nu naar groep 3 gaat. Wat is er dan bereikt?[/quote]

Helemaal mee eens. Onze oudste mocht groep 4 overslaan. Maar wij wilden dat niet omdat hij sociaal/emotioneel niet zo sterk is. En hij is ook de jongste/kleinste van de klas (eind sept.). Hij mag nu de leerstof versneld maken en krijgt extra werk. Hij is hier helemaal happy mee, en gaat fluitend naar school. Hij gaat nu inderdaad met een sneltreinvaart door de stof heen, maar zolang hij uitgedaagd wordt met ander werk is er wat mij betreft niets aan de hand.

Nog even over mijn dochter:

De leerkrachten denken dat groep 3 haar niet zoveel meer biedt, gezien het lezen, en dat ze intellectueel net als haar broer is, maar emotioneel wat verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven