Kattenvraag - wie heeft advies

06-05-2010 10:06 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Twee vraagjes waar ik hoop iemand advies voor heeft.

Ik heb sinds kort een nieuwe kat erbij. Nr 1 is een jeweetwel mannetje van 1,5 jaar oud en accepteerde Nr. 2 een jeweetwel poes van 9 jaar vrijwel meteen. Hij vind haar super interessant en daagt haar af en toe uit om te spelen. Daar is zij wat minder van gediend en af en toe gaan ze naar elkaar meppen. Altijd zonder geluid wat volgens de DA toch spelen is. Ook is een leuk is elkaar achterna rennen. Buiten zijn ze vaak bij elkaar te vinden. Verder begroeten ze elkaar door even te snuit snuit te snuffelen. Al met al gaat dat prima.

Alleen naar mensen toe heeft ze m.i toch een beetje raar gedrag. Ze is ontzettend lief en aanhankelijk en wil het liefste bij je op schoot zitten. Veel kopjes geven en ook je handen likken. Maar soms kan ze je in een keer bijten als je haar aan het aaien bent. Alsof je over een grens bent gegaan. Daarna rent ze of geschrokken weg of ze gaat je likken en kopjes geven. We proberen nu het gedrag een beetje te negeren en te stoppen met aaien en haar gewoon op schoot te laten liggen. Ik merk dat het al wel heel veel minder wordt.

Probleem 2 is dat ik haar vandaag betrapte met het krappen aan de leren bank. Nou hebben we een mooie krabpaal en daar maken ze bijten gebruik van. Net als van de bomen die buiten staan. Zodra ze buiten zijn gaan ze meteen bij de boom krabben. Nu is de krabpaal aan vervanging toe dus ik hoop dat het daarom was maar ik vrees van niet.

Nu las ik eens dat er een goedje bestaat dat je kunt spuiten op alles waar je niet wil waar de kat krabt. Wie weet hoe dat heet en waar ik het kan kopen?

Alvast bedankt voor het lezen (van mijn lange) verhaal.

Groetjes,

ADM
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Hoi!

Ik heb je verhaal gelezen en dit kan ik er over zeggen. Zelf heb ik een katertje van bijna 3 en die krabt of bijt ook weleens ineens tijdens het kroelen. Ik laat hem dat wel merken dat ik daar niet van gediend ben, door een tik te geven en hem te negeren.

Wat betreft de leren bank... Ik had zelf ook een nieuwe leren bank toen ik mijn katertje kreeg. Wat bij mij prima heeft geholpen om af te leren dat hij er niet aan mag krabben is een plantenspuit. Gewoon de kat natspuiten wanneer hij dat doet. En je kunt een krabpaal of andere dingen om aan te krabben extra aantrekkelijk maken door er valeriaan (kun je bij de drogist in vloeibare vorm in een klein flesje kopen) op te druppelen. Verder kun je de kat 's ochtends wanneer hij zich uitrekt tegen de krabpaal aanzetten. Dan weet hij dat dat om te krabben is.

Succes ermee en veel plezier van je katten!

Ciao
Bedoel je Feliway? Dat kun je gewoon in de (grotere) dierenwinkel kopen. Verder klinkt het als territoriumgedrag. Als je de krabpaal aantrekkelijker wilt maken, kun je valeriaan op de krabpaal spuiten, zodat je kat daar eerder heen wil gaan dan naar de bank. Verder gewoon de plantenspuit gebruiken als je haar betrapt op het krabben aan de bank en belonen als ze de krabpaal gebruikt.

Ik zie nu dat mijn reactie die van ChiCat heeft gekruist. Maar ben het dus met haar eens .
Sja ik hoor eigenlijk doodnormaal kattengedrag. Dat krabben kun je afleren door de plantenspuit bij de hand te houden, en zodra je het ziet, even spuiten.

Wat het bijten betreft, je gaat idd een grens over, mijn jeweetwelpoes doet precies hetzelfde. Ik zie het tegenwoordig aankomen want ineens worden haar oogjes groot en stopt ze met knorren.... time to get of mijn schoot
ChiCat dank je wel voor je reactie.

Het gedrag van jouw katertje herken ik bij de jongste maar dat was toch anders dan van haar. In het begin corrigeerde ik het ook maar ik had het gevoel dat dat juist averechts werkte.

Verder is ze volgens mij (maar dat weet ik dus niet) vrij vroeg uit het nest gehaald. Spelen doet ze bijna altijd met de nageltjes uit. De jongste hebben we geleerd dat we daar niet van gediend waren. Voornamelijk door gewoon te stoppen met spelen als hij hardhandig werd. Maarja zij is al 9 dus ik vraag me af of ik dit nog kan afleren.

Valeriaan ken ik idd maar ik ben echt op zoek naar het spulletje tegen krabben.
Kattenkruid heet dat, die druppels kan je kopen bij dierenspeciaalzaken en ik heb het gekocht bij Ranzijn.

Ps, lees je andere posting net, is niet tegen krabben, maar dat doe je op een plek waar je wilt dat ze gaan krabben. Is een aantrekkelijke geur voor ze.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Katten hebben de nijging hun gevoelens te verwarren als ze het erg naar hun zin hebben. Daarom bijten, krabben katten bij aaien en kroelen.

plantenspuit tegen het krabben van je bank
Wat zijn een jeweetwelmannetje en een jeweetwelpoes?

Dat ineens krabbelen tijdens het bijten hebben meerdere katten last van, gewoon een beetje gekheid is dat denk ik. Mijnes doet het als je te lang over de buik aait.

En dat goedje kan je gewoon in een dierenwinkel kopen!
ha.. ha.. ik denk een probleem te hebben en ik gewoon een normale kat

Ik heb al jaren katten maar tot nu toe heeft geen een dit gedrag vertoond. Waarschijnlijk heb ik gewoon allemaal suffe mutsen gehad. Want echt met de jongste kan je alles doen en die zal nooit bijten of krabben. Alleen van op zijn buik aaien ies hij niet altijd gediend. Maar dat is dan ook een erogene zone en bekend. Mijn vorige poes die kon je dus gewoon overal aaien en juist vooral op haar buik.

Feliway ken ik dat is meer tegen stress maar dat is niet wat ik bedoel. Iemand heeft het ooit hier op het forum genoemd.
@Troeta,

gecastreerd of gesteriliseerd
Plantenspuit werkt inderdaad prima...maarja...als ze het ook doet als je niet thuis bent heeft dat weinig zin.

Wat ik wel eens gedaan heb is een stuk aluminiumfolie aan de bank geplakt op de plek waar gekrabt werd.

Erg lelijk maar heel effectief!!

Dat gevoel is heel naar aan hun nagels en daardoor gaat de zin om juist dáár te krabben snel over.

Enne...nagels knippen..al eens over nagedacht!
quote:potsiedikkie schreef op 06 mei 2010 @ 10:19:

Katten hebben de nijging hun gevoelens te verwarren als ze het erg naar hun zin hebben. Daarom bijten, krabben katten bij aaien en kroelen.

plantenspuit tegen het krabben van je bank

Dat idee had ik ook vooral omdat ze daarna het meteen goed lijkt te willen maken.

Maar wat is de beste manier van omgaan met dit gedrag, negeren?
Troeta:

quote:AnneDaisyMay schreef op 06 mei 2010 @ 10:23:

[...]

Dat idee had ik ook vooral omdat ze daarna het meteen goed lijkt te willen maken.

Maar wat is de beste manier van omgaan met dit gedrag, negeren?Handen stil houden...kat op de grond zetten en negeren.
Het is heel makkelijk qua bijten, ze kunnen bijv. "opgewonden" raken en dan niet echt bijten maar het is meer een klein bijtje, zelf schrikken ze er vaak nog meer van dan jijzelf.

Ik kan het voorkomen door tijdens het aaien te stoppen, dan vraag ik of ik door zal gaan, krijg ik een miauwtje of pakken ze weer mijn hand dan weet ik dat ik door mag gaan, en anders stop ik. Doe ik ook bij andere katten en het werkt altijd. Of ik vraag, "is het lekker"? , dan kijken ze als ze willen dat je doorgaat. Ja ik zie hoe stom het er zo staat maar het werkt echt.

En verder zie ik het aan hun blik of dat ze bijv. iets gaan zwiepen met de staart.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Biebele jouw tip ga ik uitproberen.

Ik ben ook al op google op zoek naar dat spulletje want het leek mij ideaal. Het is dus iets om te voorkomen dat ze kan krabben op een plek omdat het onaantrekkelijk ruikt.
ooooh, zeg dat dan gewoon!

leuk plaatje van Dikkie Dik!
Bieb kom jij hier even de nagels van mijn jeweetwelpoes knippen?

Ik heb ook twee enorme jeweetwelkaters, van die suffe dozen waar je werkelijk alles mee kunt doen, inclusief kammen, en nagels knippen. Zelfs douchen kun je met ze.

Maar de poes?!!

Het vel van mijn botten als ik alleen het schaartje al in zicht neerleg. Gelukkig is de poes een tuinpoes en slijpt ze haar nageltjes af op de tegels in de tuin.
quote:Troeta schreef op 06 mei 2010 @ 10:25:

auwwwwww ken je klassiekers! De jeweetwelkater is van Jan, Jans en de kinderen.

Dikkie Dik doet niet mee
quote:mylenevalerie schreef op 06 mei 2010 @ 10:24:

Het is heel makkelijk qua bijten, ze kunnen bijv. "opgewonden" raken en dan niet echt bijten maar het is meer een klein bijtje, zelf schrikken ze er vaak nog meer van dan jijzelf.

Ik kan het voorkomen door tijdens het aaien te stoppen, dan vraag ik of ik door zal gaan, krijg ik een miauwtje of pakken ze weer mijn hand dan weet ik dat ik door mag gaan, en anders stop ik. Doe ik ook bij andere katten en het werkt altijd. Of ik vraag, "is het lekker"? , dan kijken ze als ze willen dat je doorgaat. Ja ik zie hoe stom het er zo staat maar het werkt echt.

En verder zie ik het aan hun blik of dat ze bijv. iets gaan zwiepen met de staart.

Ha..ha.. ik zie het helemaal voor me hoe je dat doet. En praten kan ze als de beste. Toen we haar net kregen zij ze niets maar nu hele verhalen heel lief.

Bieble geeft ook al het zelfde aan en gevoelsmatig voelt dat ook goed.

Dank jullie wel voor het advies. Ik twijfelde omdat het niet veranderde maar nu lees ik dat het vrij normaal gedrag is.
quote:Troeta schreef op 06 mei 2010 @ 10:25:

Nog niet helemaal wakker Troeta

Niet dikkie Dik dus..
quote:dangeensuus schreef op 06 mei 2010 @ 10:25:

Bieb kom jij hier even de nagels van mijn jeweetwelpoes knippen?

Ik heb ook twee enorme jeweetwelkaters, van die suffe dozen waar je werkelijk alles mee kunt doen, inclusief kammen, en nagels knippen. Zelfs douchen kun je met ze.

Maar de poes?!!

Het vel van mijn botten als ik alleen het schaartje al in zicht neerleg. Gelukkig is de poes een tuinpoes en slijpt ze haar nageltjes af op de tegels in de tuin.

Oeh,ik voel een uitdaging!

Nog geen kat bij wie het me niet gelukt is tot nu toe
Nagels knippen is bij de kleinste een ramp maar af en toe moet hij er toch aan geloven. Omdat zij in het begin zo schrikachtig was en het geven van de druppels tegen vlooien en de anti worm pilletjes al zo'n drama was heb ik dat nog maar niet uitgeprobeerd.

Ik heb trouwens een superhandig schaartjes ervoor maar ik neem aan dat jullie die allemaal hebben?
Is er bij dat bijten niet gewoon spraken van liefdesbeetjes? Ik heb van mijn DA begrepen dat als katten helemaal gek op je zijn (lees jij ligt hun lekker te kriebelen als ze op jouw schoot liggen) uit 'liefde' hun genegenheid willen tonen. Ze kunnen dat dan doen door zacht te bijten.
Ik lees net ergens dat citronella ook schijnt te helpen. Kan het allicht proberen, is het niet tegen het krabben dan helpt het in ieder geval tegen de muggen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven