Vlaamse Reus

06-05-2010 19:09 54 berichten
Ik liep al een tijdje met het plan rond om een konijn te kopen. Omdat ik konijnen zelf heel leuk vind, maar ook omdat dochter dol is op konijnen.

Na een aantal konijnen bezocht te hebben, iedereen raadde mij voor een klein kind een Teddy aan, hebben dochter en ik een Grote Gele Vlaamse Reus gekocht.

Natuurlijk waren al die pluizenbolletjes met slappe oren helemaal fantastisch, maar volgens mij toch niet zo knuffelbaar voor een peuter. En met een Vlaamse Reus kan ze ook niet gaan sjouwen tegen zijn zin in.

Onze Reus is 14 weken oud en nog niet zo groot, maar liet zich wel braaf aaien door dochter. En ik kon hem zonder problemen vasthouden.

Ik heb vandaag een mooi hok besteld en een buitenren voor op het grasveld. Ik haal bij mijn paarden gewoon een baal stro en hooi als dat nodig is. En natuurlijk heb ik een waterflesje en wat konijnenvoer.

Maar heeft een Vlaamse Reus nog specifieke behoeftes? Waar maak je hem echt gelukkig mee? Zijn er op het forum meer Grote Konijneneigenaren? Is de Reus een konijn dat ook happy is als Enig Konijn?

Ik vind hem erg leuk en mooi en verheug me heel erg op onze nieuwe huisgenoot. Lekker zacht, mooi oren en GROOT!
Alle reacties Link kopieren
Oh leuk! Foto?

Ik heb zelf 2 dwergjes, dus geen groot konijn. Maar goed, een konijn is een konijn en ik zou je wel aanraden om nog een maatje te halen voor je vlaamse reus. Konijnen zijn groepsdieren en ze zijn echt gelukkiger met z'n 2en, zeker als ze buiten leven. (een gecastreerd mannetje en een vrouwtje is de beste combinatie)

Qua bodembedekking in ieder geval niet voor zaagsel gaan! (te stoffig) Stro kan, maar ik heb zelf beukensnippers. (die zijn stofvrij)

Verder is het leuk om wat speelgoed te geven. Zo hebben die van mij een tunnel, een soort van huisje, balletjes etc. Ook hele simpele dingen zoals een wc-rolletje of een kartonnen doos vinden ze erg leuk.
Is dit je eerste konijn trouwens?

Ze zijn echt zo leuk!
Konijnen en kinderen gaan over het algemeen niet zo goed samen.

Zoek op de thuispijler eens naar het topic van Twompie en haar konijnenfoto's. Zij weet alles van konijnen, de do's en vooral de dont's. Konijnen zijn geen makkelijke dieren om te houden.
Twompie weet er inderdaad veel van...ze heeft zelf ook Vlaamse reuzen.

Een site met heel veel nuttige info is www.konijnen.nl

En konijnen vinden het niet prettig om alleen te zitten, een maatje erbij zou dus beter zijn!
Wij hadden vroeger ook vlaamse reuzen! Waren echt grote goedzakken, heel lief.

Maar wat ook wel handig is: een knaagsteen of af en toe wat takken om op te knagen (voor er aan het hok begonnen wordt).

Onze konijnen zaten altijd buiten, in de zomer in een ren. Als het erg zonnig was of regende deden we daar een (oud zonwering-) doek over heen (of planken tegenaan). In de winter zaten ze of in een hok, of met planken onder het gaasgedeelte in de ren.
Nee, GEEN knaagsteen! Echt niet doen, daar kunnen ze namelijk blaasproblemen van krijgen! Maar bijv. beukentakken ofzo zijn wel ok!

Maar hier is het topic van Twompie:

topic van Twompie

Ik zou me inderdaad ook even inlezen, want het klopt wel dat konijnen wat moeilijker zijn dan dat je in de eerste instantie misschien zou denken. Dit is ook een goede site met veel info:

bunnybunch
quote:green_eyes schreef op 06 mei 2010 @ 19:22:

Is dit je eerste konijn trouwens?

Ze zijn echt zo leuk!

Ik heb als dreumes wel konijntjes gehad.

Maar dit is mijn eerste, eigen konijn. Ik heb wel een hele beestenboel, dat wel. Honden, paarden, kippen en vissen. Ik vind dieren erg leuk en ze zijn echt deel van mij en mijn gezin.
Ik ga het topic van Twompie even opzoek en doorlezen, leuk!
quote:crewgirl schreef op 06 mei 2010 @ 19:36:

Wij hadden vroeger ook vlaamse reuzen! Waren echt grote goedzakken, heel lief.

Jep, ik las ook in de rasbeschrijving dat ze erg vriendelijk zijn. Vaak vriendelijker dan kleine nijnen.
konijnen zijn het gelukkigst met zijn 2en..

heb er zelf 3, 1 zit helaas alleen, 2 zijn broer en zus en renne lekker rond.

voor mijn oude man vind ik het altijd erg zielig dat hij alleen is, maar hij is te onderdanig dat het niet lukt om hem te koppelen..
quote:Nastik schreef op 06 mei 2010 @ 19:45:

[...]

Ik heb als dreumes wel konijntjes gehad.

Maar dit is mijn eerste, eigen konijn. Ik heb wel een hele beestenboel, dat wel. Honden, paarden, kippen en vissen. Ik vind dieren erg leuk en ze zijn echt deel van mij en mijn gezin.Leuk zo'n beestenboel!
Ik heb een vlaampje, geweldig knuffelbeest
Kópen?

Waarom geen asielkonijn?

Ik heb 4 konijnen, waarvan 1 Vlaamse reus en 1 kruising VR. Beide grote mannen, maar de VR steekt er toch met kop en schouders bovenuit zullen we maar zeggen Hij is nu bijna 1,5 en zeker 80 cm lang.

Grootste knuffelkont van alle 4

Hier hebben ze 2 hokken van 2x1 en een buitenren van 20m2 met etages.

Elke dag krijgen ze een flinke bak hooi (dwz ruif vol + 2 grote handen vol in de hokken) en elke dag een bak(je) met brokken (Supreme Science Selective) en elke dag een bak met groente (meestal witlof, andijvie en een wortel, in de zomer aangevuld met kruiden uit eigen tuin, en druivenbladeren) Ook groeit er een bruidssluier tegen en over de ren, waar ze van kunnen knabbelen. Met onkruid wieden bewaar ik de paardebloemen voor de knijnen

Verder; groente langzaam aan laten wennen, elke dag vers hooi en bij 24u niet eten gelijk naar een (liefst konijnkundige) dierenarts. Konijnen zitten liefst met 2 (of meer) dus als je de ruimte en kans hebt; neem er dan vooral eentje bij (wel geholpen!)

www.konijnen.nl is een erg informatieve site, maar die link is vast al gegeven

Veel plezier met je knijn!
Zoals hierboven al gezegd is haal er nog een konijn bij. Daar doe je hem echt een heel groot plezier mee, want dan kan hij samen liggen, eten, spelen en wassen. Konijnen zijn groepsdieren en ze worden erg eenzaam als ze de hele dag alleen zijn, ook als ze hun hok uit mogen. Een mens kan namelijk nooit het 24-uurs contact van een ander konijn vervangen. Doen hoor, hij zal je eeuwig dankbaar zijn!

Wel even castreren en dan 6 weken wachten en dan is hij helemaal klaar voor zijn nieuwe metgezel (een vrouwtje is daarbij het handigst). Je kunt ze bij een knaagdieropvang of een kinderboederij laten "koppelen"en dan weet je zeker dat ze goed bij elkaar passen qua temperament en karakter.

O ja, grote konijnen zijn gevoeliger voor oververhitting dan kleine konijnen, dus pas in de zomer op dat hij niet te warm wordt, dan kan hij in shock raken en een hartaanval krijgen. Dat is helaas al eens bij mijn kinderboederij gebeurd.
Wij wouden eerst ook gaan voor een 'groot' konijn, een Franse Hangoor.

Maar nu hebben we een Hollandse hangoor gekocht, is ook een stevige jongen.

Ik ben zo ontzettend gek op hem, hij is nu bijna een jaar, we hebben hem sinds hij 8 weken is en de laatste maanden is hij zo naar me toegegroeid.

Het is een dier met een heel eigen karakter, haal echt streken uit waarvan je je afvraagt hoe een konijn er op komt..

Kan geen dag meer zonder hem

Veel plezier met je konijn!
quote:juniper8 schreef op 06 mei 2010 @ 19:30:

Konijnen en kinderen gaan over het algemeen niet zo goed samen.Mwoah, dat ligt er helemaal aan hoe je die combinatie voor je ziet hoor Hier gaat het uitstekend. Ze (de kinderen, 4 en 2 jaar) weten precies dat ze niks mogen geven wat ik (of papa) niet heeft goedgekeurd (dus geen bloemetjes enzo uit de tuin ) en ze weten ook dat ze hun vinger niet door t gaas moeten steken Verder 'helpen' ze ook wel eens met hokken schoonmaken (vooral weer vullen dus) en gaan ze ook wel mee de ren in, om eten te geven en dan even met ze te aaien. Dat gaat allemaal best. Maar ermee sjouwen en knuffelen, nee dat gaat niet. Maar dat kan je je kinderen echt wel bijbrengen
Iris, 6 weken wachten is niet nodig, 3 is voldoende. (En bij overvol asiel doen ze ook wel eens 2 weken dat is hier overigens (gelukkig ) ook goed gegaan bij beide heren.)
Oké! Een vriendje erbij is dus wel het fijnst voor Konijnenmans.

Ik zal hier in de buurt eens gaan informeren naar een Herplaatskonijn, ik ben daar eigenlijk ook wel voorstander van. Dit konijn komt van een fokker en heeft papieren en een tattoo, op de één of andere manier sprak me dat aan. En belangrijkste; ik vond hem gelijk mooi en leuk.

Ik heb wel gekeken bij de knaagdierenopvang, maar dat te kleine nijnen.
Wahaha! Mensen raden je een Teddy aan en je komt thuis met een Vlaam! Geweldig!

Ik heb zelf alleen middelmaat konijntjes, maar die enorme konijnen zijn echt fantastisch!
Nastik, er wordt ook nog wel eens uitgewisseld tussen de opvangs, dus je zou in elk geval kunnen vragen of ze op die manier een konijn weten
Precies, kijk ook eens op www.dierenasiels.com bij knaagdieren. Daar stikt het ook van leuke konijnen.

Onze kinderboederij koppelt en verkoopt zelf ook konijnen, maar helaas zijn onze beide grote heren laatst dood gegaan. Weet iemand of ze misschien minder oud worden en/of eerder gebreken hebben, net als bij grote honden?

@ Sarah: goed om te weten van die 3 weken, dan kunnen ze in het vervolg sneller uit hun hok en in een groepje. Dat zullen ze fijn vinden.
quote:RosieQ schreef op 06 mei 2010 @ 20:18:

Wahaha! Mensen raden je een Teddy aan en je komt thuis met een Vlaam! Geweldig!

Ik heb zelf alleen middelmaat konijntjes, maar die enorme konijnen zijn echt fantastisch!

Tja........

Ik was jaaaaaren geleden eens op zoek naar een stevige, bomproof pony waarmee ik buitenritten kon maken. Afstamming onbelangrijk, maar wel graag zwart of donkerbruin met witte benen.

Ik kwam thuis met een KWPN'er met 2e premie en Z1 dressuur. Hij is 1,76 en spierwit........ Hij wordt deze zomer alweer 22...

Ik heb nog eens een 2e poging gedaan; een leuke kinderpony, Welsh A-sectie ofzo.

Toen kwam ik terug met een chocoladebruine Shetlandmerrie. Die nu wél een hele leuke en betrouwbare kinderpony is.
Heej leuk, nog een Vlaam eigenaar.

Ja dat het bepaald geen kindervriendje is, weet je gelukkig ook. Maar dat geld eigenlijk toch wel voor alle konijnen hoor. Leuk voor kinderen om naar te kijken, te aaien maar in ieder geval nooit te tillen. Konijnen houden niet van hoogte en geen grond onder de voetjes én het is erg gevaarlijk voor je kind. Vlamen kunnen met hun poten (per ongeluk) enorme wonden maken.

Heej maarreh fotooooo's (op konijnenfoto topic?)

Ben erg nieuwsgierig.

Ow en 1 van mijn Vlamen hier heeft ook een lekkere vent uit de konijnenopvang waar ze zéér gelukkig mee is

edit: heb je beetje ruim hok eigenlijk?
Ah..daar is Twompie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven