Kat met een gedragsprobleem

06-05-2010 23:50 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al lang geen topic meer geopend maar kon geen "dieren" pijler vinden, dus hoop dat dit de goede pijler is.

Ik vroeg me af of hier ook mensen advies hebben hoe om te gaan met een kat die een gedragsprobleem heeft. Ik weet hoe stom het klinkt, maar het begint nu echt frustrerend te worden.

Ik heb drie katten, waarvan twee zusjes uit hetzelfde nest en één aanlopertje. Eén van de zusjes had vanaf af het begin al een beetje rare acties als kitten maar de laatste tijd wordt het erger en ik wil graag weten wat er aan de hand kan zijn. Even een paar voorbeelden:

Ze is heel gemeen tegen haar zusje. Als dat zusje ligt te slapen springt ze in dezelfde stoel en bijt ze keihard in haar nek, zo hard dat zusje het echt uitkermt.

Als ik weg ben en ik ruim niet alle dingen waarop ze knaagt op dan kan ik erop rekenen dat er iets kapot is of doorgebeten (internetkabel bijvoorbeeld) als ik thuiskom.

Als ze echt een rare bui heeft gaat ze zitten plassen in de wasmand, terwijl ze het verder altijd op de bak doet.

Ze daagt zelfs mij uit, als ik ergens wat van wil zeggen (tja, hoe moet je dat precies doen bij een kat) dan blijft ze halverwege de gang staan en wacht tot ik aan kom lopen en gaat dan onder het bed zitten. Ik geef het dan maar op en twee seconden later staat ze weer naast me.

Zo is er nog veel meer en ik kan er ook heus wel om lachen, als het niet zo gekmakend was af en toe. Ik probeer wel van alles, maar je kunt een kat toch ook niet echt straffen? Sommige mensen gebruiken een plantenspuit maar dat vindt ze geweldig leuk, haha, omdat ik ze toen ze kitten waren moest wassen vanwege een nestschimmel zijn ze nog steeds gek op water.

Ik heb zelf het idee dat ze wat gefrustreerd is. Mijn katten komen wel buiten maar kunnen niet in en uit lopen omdat ik één hoog woon en ik kan niet de hele dag portier spelen, al helemaal niet als ik werk. Misschien is dat de reden? Ik woon niet erg groot helaas.

Ik wil hier graag een oplossing voor vinden. Herkennen mensen dit en wat kun je eraan doen?
Drie katten is veel zeker als je klein woont. Hebben ze allemaal een eigen kattenbak? Is er ruimte om zich terug te trekken? Krijgen ze evenveel aandacht?

Eerlijk gezegd vind ik het niet echt heel raar gedrag. M.u.v het plassen in de wasmand, maar dan verwijs ik naar mijn eerste vraag, bij meerdere katten in huis is het belangrijk dat ze hun eigen bak hebben, sommige katten weigeren te plassen in de bak waar een ander op gaat.
Katten kan je niet straffen
meds: dank je voor de snelle reactie. Ja, ik vind het zelf eigenlijk ook teveel, maar vind het ook ontzettend moeilijk om een adresje te zoeken want ben heel gek op ze. Ik ben inmiddels wel op zoek naar een grotere woning.

Ik geef ze evenveel aandacht, maar het kunnen terugtrekken is inderdaad qua ruimte een beetje lastig. Ik heb een redelijke huiskamer en een kleine slaapkamer en verder bestaat het huis vooral uit gangkasten, een mini- keukentje en douche. Wellicht dat ik een soort "hoekjes" kan maken voor ze, bijvoorbeeld onder de eettafel een mandje? Ik heb nu twee kattenbakken.

Maar het knagen op alles wat los en vast zit gebeurt dus wel vaker? Ik hoor er bijna nooit iemand over, wel over honden, vandaar dat het me zo verbaast. Ze hebben wel veel speeltjes en dit is nog wel de meest speelse van het stel (ze is 4).
quote:eefje1980 schreef op 07 mei 2010 @ 00:03:

meds: dank je voor de snelle reactie. Ja, ik vind het zelf eigenlijk ook teveel, maar vind het ook ontzettend moeilijk om een adresje te zoeken want ben heel gek op ze. Ik ben inmiddels wel op zoek naar een grotere woning.

dat zal zeker schelen als je gaat verhuizen is er geen reden om de kat weg te doen lijkt me

Ik geef ze evenveel aandacht, maar het kunnen terugtrekken is inderdaad qua ruimte een beetje lastig. Ik heb een redelijke huiskamer en een kleine slaapkamer en verder bestaat het huis vooral uit gangkasten, een mini- keukentje en douche. Wellicht dat ik een soort "hoekjes" kan maken voor ze, bijvoorbeeld onder de eettafel een mandje? Ik heb nu twee kattenbakken.

zet er een kattenbak bij, echt heel belangrijk hoor!!

Maar het knagen op alles wat los en vast zit gebeurt dus wel vaker? Ik hoor er bijna nooit iemand over, wel over honden, vandaar dat het me zo verbaast. Ze hebben wel veel speeltjes en dit is nog wel de meest speelse van het stel (ze is 4).

sommige katten zijn nu eenmaal vernielzuchtig, maar laat voor de zekerheid even haar gebit bij de DA checken, soms kan het ook irritatie van het gebit of kiespijn zijn
Meds geeft hele goede adviezen, schone en voldoende kattenbakken zijn echt heel erg nodig. En dan wil de ene kat ook nog met of zonder dakje.

De wasmand kan gewoon een lekker plekje zijn om te plassen ook. Ik heb een kat gehad die het gewoon heerlijk vond om op natte handdoeken te plassen die op de grond liggen.

Een wasmand met deksel en alle was netjes opruimen en dat probleem is over.

Zorg ook dat de katten genoeg plekjes hebben waar ze zich apart terug kunnen trekken, onder of bovenop kasten, zo'n reuzekrabpaal, katten zitten graag hoog. Lekker plekje op de vensterbank waar ze naar buiten kunnen kijken.

Een kleine krabpaal met zo'n muisje aan een touwtje eraan vinden sommige katten geweldig en andere speeltjes houden de verveling misschien ook een beetje tegen.

katten beseffen ook niet echt dat een andere kat een zusje of broertje is, lijkt mij verder normaal onderling kattengedrag dat bijten.
meds: dank je, dat verheldert de zaak echt wel een boel. Ik hoop inderdaad snel een ruimere woning te vinden en dan hoeft dat gelukkig niet inderdaad.

Ik ga gewoon nog een kattenbak erbij doen. Een grote afwasteil volstaat eerst ook wel toch? Op dit moment plassen ze in de ene en in de andere poepen ze.

Ja is ook zo, het is denk ik ook vooral mijn probleem, zij knaagt gewoon graag ;) Ik moet over twee weken naar de DA met ze, dus zal het gelijk even vragen!
Troeta: dank je! Ik heb nu idd één krabpaal en wel speeltjes maar vooral op de grond dus dat is een goede tip. Ze is ook helemaal wild van zo'n nepbloem (die ook echt haar speeltje is, haalt ze op als ze zin heeft om te spelen haha) en die zwiep ik dan heen en weer, vind ze geweldig om op af te springen, echt wel flink hoog ook.

Ze liggen vaak op de vensterbank idd. Verder heb ik helaas niet zoveel mogelijkheden nu om nieuwe dingen aan te schaffen en de hoge plekken zijn vanaf de grond niet bereikbaar voor ze, zoals de keukenkastjes (ook altijd een favoriet) Dus dan wordt het toch voornamelijk onder een tafeltje een plekje maken oid. Het gekke is dat ze al heel veel plekjes heeft, zoals de luie stoel en op de bankrand of een eettafelstoel, op mijn bureaustoel (zo eentje die rond loopt tot aan het bureau, ook een soort holletje)
oh en mijn kattenbakken maak ik elke week goed schoon en schep ik elke dag leeg. ;) bedankt voor alle tips tot nu toe
Succes ermee eefje! Grote kans dat het wat minder word als je wat ruimer gaat wonen hoor en ze zelf naar buiten kunnen misschien....en tot die tijd verveel je je niet, ook leuk toch:)
Heb je geen mogelijkheid om je katten (via balkon ofzo?) zelf naar buiten te laten gaan?

mijn katten werden knettergek en gingen in huis pissen, toen we net naar dit huis waren verhuisd en ze dus even binnen moesten blijven...(uiteindelijk uit pure wanhoop de katten na 2 weken al naar buiten gedaan..gechipt en met halsbandje en toen was alle ellende over)

Ze is heel gemeen tegen haar zusje. Als dat zusje ligt te slapen springt ze in dezelfde stoel en bijt ze keihard in haar nek, zo hard dat zusje het echt uitkermt.

Ik heb hier ook een 'wilde speler'...soms spelen ze lekker met zijn tweetjes, soms is het flink blazen...omdat hij dan wat wilder wil spelen dan zij....het volgende moment liggen ze weer lekker saampjes op de bank....

en ze plast op je schone of vieze was? Ik hoor namelijk vaak dat katten gek zijn op 'wasluchtjes'
Troeta: haha dankjewel! Ik heb in ieder geval goede tips ermee waarmee ik en de katten voorlopig zoet zijn

Gelukkigmeisje: fijn dat je het herkent! Nou, er is misschien de mogelijkheid dat de onderbuurman zo'n "kattentrappetje" maakt. Dan kunnen ze in ieder geval op het balkon als het regent en ik er even niet ben en ook weer naar beneden. Als ik thuis ben kan dan gewoon de balkondeur open staan.

Schone was :S haha in de wasmand. Ik moet dus sneller opvouwen, gewoon ;)

Ja idd het is een "wilde speler" en ik heb toch ook wel het idee dat zusjes gewoon heel krenging tegen elkaar kunnen zijn. Ze spelen alleen nooit meer echt lief met elkaar. De dierenarts zegt dat dat vaker komt na een sterilisatie en dat is idd alweer meer dan drie jaar zo.

Bedankt!
Jullie gaan naar Thuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven