Vegetarische maaltijden
zaterdag 17 april 2010 om 19:49
Beste dames,
Ik eet nu al een tijdje geen vlees meer ( vis eet ik sowieso al nooit) en ik ben op zoek naar maaltijden die wel voldoende voedingsstoffen bevatten, maar dus zonder vlees of vis erin.
Ik ben niet zo gek op aardappels, wel heel erg gek op pasta, rijst, en alles wat daarop lijkt. Groentes lust ik over het algemeen wel.
I know, googelen is ook een idee, maar ik ben benieuwd wat voor vega- recepten jullie kennen. Het liefst ook een beetje betaalbaar, aangezien ik een alleenwonende studente ben
PS: andere dierlijke producten eet ik wel gewoon, zoals kaas, eieren, etc.
Ik eet nu al een tijdje geen vlees meer ( vis eet ik sowieso al nooit) en ik ben op zoek naar maaltijden die wel voldoende voedingsstoffen bevatten, maar dus zonder vlees of vis erin.
Ik ben niet zo gek op aardappels, wel heel erg gek op pasta, rijst, en alles wat daarop lijkt. Groentes lust ik over het algemeen wel.
I know, googelen is ook een idee, maar ik ben benieuwd wat voor vega- recepten jullie kennen. Het liefst ook een beetje betaalbaar, aangezien ik een alleenwonende studente ben
PS: andere dierlijke producten eet ik wel gewoon, zoals kaas, eieren, etc.
zaterdag 17 april 2010 om 21:12
Pasta Ovenschotel met geitenkaas
Voor 4 personen
440 kcal per persoon
Ingrediënten
300 gram volkoren penne (pasta)
1 paprika
1 courgette
1 ui
1 aubergine
1 el olijfolie
4 el tapenade
200 gram verse geitenkaas
Peper en zout
Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Kook de pasta gaar in ruim water met zout. Snijd de paprika, courgette, ui en aubergine in grove stukken.
2. Verhit de olijfolie in een pan en roerbak hierin de groente kort. Meng de tapenade door het groente mengsel. Meng dit weer door de pasta. Breng op smaak met peper en zout.
3. Doe de pasta met de groente in een ovenschaal en verkruimel de geitenkaas er overheen.
4. Zet de ovenschotel ongeveer 20 minuten in de voorverwarmde oven zodat de geitenkaas mooi bruin wordt.
Tip: In plaats van geitenkaas kun je ook andere soorten kaas gebruiken zoals oude 30+ kaas, mozzarella of brie.
Tip: In plaats van penne kun je er ook een lasagne van maken met lasagnebladen.
Voor 4 personen
440 kcal per persoon
Ingrediënten
300 gram volkoren penne (pasta)
1 paprika
1 courgette
1 ui
1 aubergine
1 el olijfolie
4 el tapenade
200 gram verse geitenkaas
Peper en zout
Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Kook de pasta gaar in ruim water met zout. Snijd de paprika, courgette, ui en aubergine in grove stukken.
2. Verhit de olijfolie in een pan en roerbak hierin de groente kort. Meng de tapenade door het groente mengsel. Meng dit weer door de pasta. Breng op smaak met peper en zout.
3. Doe de pasta met de groente in een ovenschaal en verkruimel de geitenkaas er overheen.
4. Zet de ovenschotel ongeveer 20 minuten in de voorverwarmde oven zodat de geitenkaas mooi bruin wordt.
Tip: In plaats van geitenkaas kun je ook andere soorten kaas gebruiken zoals oude 30+ kaas, mozzarella of brie.
Tip: In plaats van penne kun je er ook een lasagne van maken met lasagnebladen.
zaterdag 17 april 2010 om 21:34
net veganistische ovenschotel gemaakt.
Zakje aardappelschijfjes
blik chilibonen met pittige saus (kan ook kidneybonen met pittige saus)
blik linzen
blik kikkererwten
blik mais (ik hou er niet van dus gaat t er niet door)
ui
courgette
paprika
aubergine
champignons
pepertje
knoflook
Zak tortilla chips naturel
Hak wat er te hakken valt
Bak wat er te bakken valt
Op t laatst pas de bonen erdoor tot een lekker pittig prutje. ;o)
Alles behalve de aardappelschijfjes.
Je moet denken; hee het is net iets to mutch smaak....
(goeie smaakmakers zijn bonenkruid en vegetarische bouillonpoeder)
Er gaat wat smaak van in de aardappels zitten in de oven.
Aardappelschijfjes doe je in een voorgevette ovenschotel op de bodem
Daar gooi je het prutje bovenop
Dan ongeveer 20min in de oven tot t pruttelt.
Als het pruttelt leg je er nog 4 min tortilla chips op
Als de oven ping zegt (of de wekker tring) is ie klaar........
Zakje aardappelschijfjes
blik chilibonen met pittige saus (kan ook kidneybonen met pittige saus)
blik linzen
blik kikkererwten
blik mais (ik hou er niet van dus gaat t er niet door)
ui
courgette
paprika
aubergine
champignons
pepertje
knoflook
Zak tortilla chips naturel
Hak wat er te hakken valt
Bak wat er te bakken valt
Op t laatst pas de bonen erdoor tot een lekker pittig prutje. ;o)
Alles behalve de aardappelschijfjes.
Je moet denken; hee het is net iets to mutch smaak....
(goeie smaakmakers zijn bonenkruid en vegetarische bouillonpoeder)
Er gaat wat smaak van in de aardappels zitten in de oven.
Aardappelschijfjes doe je in een voorgevette ovenschotel op de bodem
Daar gooi je het prutje bovenop
Dan ongeveer 20min in de oven tot t pruttelt.
Als het pruttelt leg je er nog 4 min tortilla chips op
Als de oven ping zegt (of de wekker tring) is ie klaar........
zaterdag 17 april 2010 om 22:37
maandag 19 april 2010 om 13:47
zondag 2 mei 2010 om 14:23
Ja, de vegabijbel!! Daar kook ik echt heel vaak uit (ben ook student, het is allemaal niet te duur)
En ik heb ook een boekje 'Vegetarisch' uit de serie Kook Ook, dat zijn allemaal hele simpele, maar wel lekkere gerechten. Volgens mij kan je dat bij de Bruna kopen voor iets van 8 euro.
Vroeger at ik vaak pasta-ovenschotel (iets te vaak, nu ben ik er een beetje op uitgekeken): pasta koken, in ovenschaal met stukjes brie, (gekookte) broccoli en gezouten cashewnoten, in de oven tot brie gesmolten is.
En ik heb ook een boekje 'Vegetarisch' uit de serie Kook Ook, dat zijn allemaal hele simpele, maar wel lekkere gerechten. Volgens mij kan je dat bij de Bruna kopen voor iets van 8 euro.
Vroeger at ik vaak pasta-ovenschotel (iets te vaak, nu ben ik er een beetje op uitgekeken): pasta koken, in ovenschaal met stukjes brie, (gekookte) broccoli en gezouten cashewnoten, in de oven tot brie gesmolten is.
zondag 2 mei 2010 om 15:07
Ik eet vanavond risotto met courgette, ui en champignons. Zakje parmezaan op het laatst erdoor en evt nog los op tafel om er nog extra overheen te strooien. Erbij een frisse salade.
Wij eten ook vaak quiche met courgette, broccoli, pijmbommpitten en pesto
Of quiche met geitenkaas, zontomaatjes en walnoten.
Gevulde portobello met blauwaderkaas. Erbij iets van pasta en een lekkere salade.
Wij eten ook vaak quiche met courgette, broccoli, pijmbommpitten en pesto
Of quiche met geitenkaas, zontomaatjes en walnoten.
Gevulde portobello met blauwaderkaas. Erbij iets van pasta en een lekkere salade.
maandag 3 mei 2010 om 21:45
quote:borderwalk schreef op 17 april 2010 @ 20:11:
Zie o.a.:
Annelize in "Snel en gezond eten (en het liefst veget..."
Vegetarisch hulp gezocht...
saszzje in "vegetarische burritos"
Vegetarische recepten
Haha, goed te lezen dat mijn bijdragen op het forum op waarde worden geschat
In mijn studententijd at ik vaak pasta met verse bladspinazie, champignons en (nep)boursin. Kost weinig, snel klaar en smakelijk. En gelijk een stoot ijzer binnen!
Verder ben ik een groot liefhebber van linzensoep.
2 uitjes en 2 tenen knoflook fruiten, 250 gram rode linzen erbij, ff glazig laten worden, 2 el tomatenpuree en 1 liter water erbij en ff laten borrelen
een boullonblokje erbij doen en nogmaals ff laten koken. Lekker met gesnipperde lenteui erover en een stokbroodje erbij!
Zie o.a.:
Annelize in "Snel en gezond eten (en het liefst veget..."
Vegetarisch hulp gezocht...
saszzje in "vegetarische burritos"
Vegetarische recepten
Haha, goed te lezen dat mijn bijdragen op het forum op waarde worden geschat
In mijn studententijd at ik vaak pasta met verse bladspinazie, champignons en (nep)boursin. Kost weinig, snel klaar en smakelijk. En gelijk een stoot ijzer binnen!
Verder ben ik een groot liefhebber van linzensoep.
2 uitjes en 2 tenen knoflook fruiten, 250 gram rode linzen erbij, ff glazig laten worden, 2 el tomatenpuree en 1 liter water erbij en ff laten borrelen
donderdag 6 mei 2010 om 22:34
Ik ben tegenwoordig groot fan van halloumi, een stevige kaas die goed te grillen / bakken is zonder te smelten. Daarmee kan je zorgen voor een goede (zoute) 'bite' in vegetarische gerechten.
Ook lekker: pasta met zelfgemaakte pesto en trostomaatjes uit de oven. Geheel vegetarisch, gemakkelijk en onwijs lekker (vooral omdat het sap van de tomaatjes zo lekker mengt met de pasta).
Ook lekker: pasta met zelfgemaakte pesto en trostomaatjes uit de oven. Geheel vegetarisch, gemakkelijk en onwijs lekker (vooral omdat het sap van de tomaatjes zo lekker mengt met de pasta).
vrijdag 7 mei 2010 om 16:05
quote:saszzje schreef op 03 mei 2010 @ 21:45:
[...]
Dat ijzer wordt weer volledig teniet gedaan door de boursin of elk ander melkprodukt, dus voor het ijzer moet je het niet zo eten.
[...]
Dat ijzer wordt weer volledig teniet gedaan door de boursin of elk ander melkprodukt, dus voor het ijzer moet je het niet zo eten.
zondag 16 mei 2010 om 10:45
Heerlijk en makkelijk zelf te maken:
Puntpaprika's (die lange rode) in lengte halveren. Zaadjes eruit. Beetje olijfolie in ovenschaal. Binnenkant paprika's besmeren met groene pesto. Daaroverheen laagje Philadelphia (light)-basilicum. Beetje pijnboom/zonnebloempitten erover. Beetje olijfolie over het geheel. Licht bestrooien met parmesaanse kaas. 30 minuten grillen.
Rijst erbij.
Smullen maar.
Puntpaprika's (die lange rode) in lengte halveren. Zaadjes eruit. Beetje olijfolie in ovenschaal. Binnenkant paprika's besmeren met groene pesto. Daaroverheen laagje Philadelphia (light)-basilicum. Beetje pijnboom/zonnebloempitten erover. Beetje olijfolie over het geheel. Licht bestrooien met parmesaanse kaas. 30 minuten grillen.
Rijst erbij.
Smullen maar.