Vegetarische maaltijden

17-04-2010 19:49 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste dames,

Ik eet nu al een tijdje geen vlees meer ( vis eet ik sowieso al nooit) en ik ben op zoek naar maaltijden die wel voldoende voedingsstoffen bevatten, maar dus zonder vlees of vis erin.

Ik ben niet zo gek op aardappels, wel heel erg gek op pasta, rijst, en alles wat daarop lijkt. Groentes lust ik over het algemeen wel.

I know, googelen is ook een idee, maar ik ben benieuwd wat voor vega- recepten jullie kennen. Het liefst ook een beetje betaalbaar, aangezien ik een alleenwonende studente ben

PS: andere dierlijke producten eet ik wel gewoon, zoals kaas, eieren, etc.
heb nu even geen energie maar zal binnenkort eens een waslijst plaatsen.
Even in de index kijken.
Zie o.a.:

Annelize in "Snel en gezond eten (en het liefst veget..."

Vegetarisch hulp gezocht...

saszzje in "vegetarische burritos"

Vegetarische recepten
Pasta Ovenschotel met geitenkaas

Voor 4 personen

440 kcal per persoon

Ingrediënten

300 gram volkoren penne (pasta)

1 paprika

1 courgette

1 ui

1 aubergine

1 el olijfolie

4 el tapenade

200 gram verse geitenkaas

Peper en zout

Bereiding

1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Kook de pasta gaar in ruim water met zout. Snijd de paprika, courgette, ui en aubergine in grove stukken.

2. Verhit de olijfolie in een pan en roerbak hierin de groente kort. Meng de tapenade door het groente mengsel. Meng dit weer door de pasta. Breng op smaak met peper en zout.

3. Doe de pasta met de groente in een ovenschaal en verkruimel de geitenkaas er overheen.

4. Zet de ovenschotel ongeveer 20 minuten in de voorverwarmde oven zodat de geitenkaas mooi bruin wordt.

Tip: In plaats van geitenkaas kun je ook andere soorten kaas gebruiken zoals oude 30+ kaas, mozzarella of brie.

Tip: In plaats van penne kun je er ook een lasagne van maken met lasagnebladen.
Bedankt!!

Zal ook die andere topics even inkijken.

Magnolia, klinkt goed! Zal wel de geitenkaas vervangen door 30+ of mozarella ja.

x
net veganistische ovenschotel gemaakt.

Zakje aardappelschijfjes

blik chilibonen met pittige saus (kan ook kidneybonen met pittige saus)

blik linzen

blik kikkererwten

blik mais (ik hou er niet van dus gaat t er niet door)

ui

courgette

paprika

aubergine

champignons

pepertje

knoflook

Zak tortilla chips naturel

Hak wat er te hakken valt

Bak wat er te bakken valt

Op t laatst pas de bonen erdoor tot een lekker pittig prutje. ;o)

Alles behalve de aardappelschijfjes.

Je moet denken; hee het is net iets to mutch smaak....

(goeie smaakmakers zijn bonenkruid en vegetarische bouillonpoeder)

Er gaat wat smaak van in de aardappels zitten in de oven.

Aardappelschijfjes doe je in een voorgevette ovenschotel op de bodem

Daar gooi je het prutje bovenop

Dan ongeveer 20min in de oven tot t pruttelt.

Als het pruttelt leg je er nog 4 min tortilla chips op

Als de oven ping zegt (of de wekker tring) is ie klaar........
Het boek 'de vegabijbel' (o.a. te koop bij jansen&jansen en bij de expo) hebben mij aan veel leuke en lekkere vegarecepten geholpen!

Ook een prettige waar ook veel verrassende (en soms wat lastigere) gerechten in staan: boek 'vegetarische gerechten' (ook te koop bij de expo)

Succes!
Als je alle vlees in gerechten met vlees vervangt door vleesvervangers (god wat een zin), zit je in principe goed. Maar dat is natuurlijk niet altijd een feest. Als je een vegetarisch gerecht neemt (dus met bonen of noten of kazen of wat dan ook) is het ook praktisch altijd goed.
Grote ui en 3 paprika's roerbakken. 2 blikken uitgelekte linzen erbij doen en een pot Patak Tikka Massala.

Eten met rijst.
Ik heb gister nog een pot (of potje, is er ook) Hak bonenschotel gehaald. Daar kook ik wat rijst bij, eventueel wat komkommer met azijn erbij. Simpel en voedzaam.
Ja, de vegabijbel!! Daar kook ik echt heel vaak uit (ben ook student, het is allemaal niet te duur)

En ik heb ook een boekje 'Vegetarisch' uit de serie Kook Ook, dat zijn allemaal hele simpele, maar wel lekkere gerechten. Volgens mij kan je dat bij de Bruna kopen voor iets van 8 euro.

Vroeger at ik vaak pasta-ovenschotel (iets te vaak, nu ben ik er een beetje op uitgekeken): pasta koken, in ovenschaal met stukjes brie, (gekookte) broccoli en gezouten cashewnoten, in de oven tot brie gesmolten is.
Ik eet vanavond risotto met courgette, ui en champignons. Zakje parmezaan op het laatst erdoor en evt nog los op tafel om er nog extra overheen te strooien. Erbij een frisse salade.

Wij eten ook vaak quiche met courgette, broccoli, pijmbommpitten en pesto

Of quiche met geitenkaas, zontomaatjes en walnoten.

Gevulde portobello met blauwaderkaas. Erbij iets van pasta en een lekkere salade.
quote:hiltje schreef op 19 april 2010 @ 14:12:

Grote ui en 3 paprika's roerbakken. 2 blikken uitgelekte linzen erbij doen en een pot Patak Tikka Massala.

Eten met rijst.Gooi daar nog een blik kokosmelk aan toe, dan is het dubbel zo lekker.
quote:Chardonnay schreef op 03 mei 2010 @ 21:34:

[...]

Gooi daar nog een blik kokosmelk aan toe, dan is het dubbel zo lekker.Nou ja, je moet de kokosmelk toevoegen, niet het blik natuurlijk
quote:borderwalk schreef op 17 april 2010 @ 20:11:

Zie o.a.:

Annelize in "Snel en gezond eten (en het liefst veget..."

Vegetarisch hulp gezocht...

saszzje in "vegetarische burritos"

Vegetarische recepten

Haha, goed te lezen dat mijn bijdragen op het forum op waarde worden geschat

In mijn studententijd at ik vaak pasta met verse bladspinazie, champignons en (nep)boursin. Kost weinig, snel klaar en smakelijk. En gelijk een stoot ijzer binnen!

Verder ben ik een groot liefhebber van linzensoep.

2 uitjes en 2 tenen knoflook fruiten, 250 gram rode linzen erbij, ff glazig laten worden, 2 el tomatenpuree en 1 liter water erbij en ff laten borrelen :-) een boullonblokje erbij doen en nogmaals ff laten koken. Lekker met gesnipperde lenteui erover en een stokbroodje erbij!
Ook gewoon bij iedere Bruna te bestellen.

Goedkoop en best leuk om erbij te hebben. Recepten voor 1 persoon.
Ik ben tegenwoordig groot fan van halloumi, een stevige kaas die goed te grillen / bakken is zonder te smelten. Daarmee kan je zorgen voor een goede (zoute) 'bite' in vegetarische gerechten.

Ook lekker: pasta met zelfgemaakte pesto en trostomaatjes uit de oven. Geheel vegetarisch, gemakkelijk en onwijs lekker (vooral omdat het sap van de tomaatjes zo lekker mengt met de pasta).
quote:saszzje schreef op 03 mei 2010 @ 21:45:

[...]

In mijn studententijd at ik vaak pasta met verse bladspinazie, champignons en (nep)boursin. Kost weinig, snel klaar en smakelijk. En gelijk een stoot ijzer binnen!

Dat ijzer wordt weer volledig teniet gedaan door de boursin of elk ander melkprodukt, dus voor het ijzer moet je het niet zo eten.
quote:Mevrouw75 schreef op 07 mei 2010 @ 16:05:

[...]

Dat ijzer wordt weer volledig teniet gedaan door de boursin of elk ander melkprodukt, dus voor het ijzer moet je het niet zo eten.Maar voor de lekker wel
ja saszzje, lekker is het wel, maar die stoot ijzer kun je shaken.
Heerlijk en makkelijk zelf te maken:

Puntpaprika's (die lange rode) in lengte halveren. Zaadjes eruit. Beetje olijfolie in ovenschaal. Binnenkant paprika's besmeren met groene pesto. Daaroverheen laagje Philadelphia (light)-basilicum. Beetje pijnboom/zonnebloempitten erover. Beetje olijfolie over het geheel. Licht bestrooien met parmesaanse kaas. 30 minuten grillen.

Rijst erbij.

Smullen maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven